یک روانشناس درباره چگونگی برقراری ارتباط مناسب با خانواده همسر توضیحاتی داد.
کد خبر: ۸۰۰۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱ 27 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: شکوفه اویار حسینی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی برقراری ارتباط مناسب با خانواده همسر اظهار کرد: در ایران دو نوع سبک ازدواج سنتی و غیر سنتی داریم.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده درباره تدوام این دو نوع ازدواج بیان کرد: ازدواج‌های سنتی با رضایت خانواده‌ها و ازدواج‌های غیرسنتی با تمایل دختر و پسر انجام می‌شود و اغلب سطح رضایت از ازدواج‌های غیرسنتی با رضایت خانواده نسبت به ازدواج‌های سنتی بدون تمایل دختر و پسر و ازدواج غیرسنتی بدون رضایت خانواده بالاتر است.

این روانشناس با بیان اینکه خانواده در ایران هویت فرد را تشکیل می‌دهد، گفت: پذیرش علاقه همسر به خانواده خود در کنار علاقه به همسر در زندگی مشترک و میزان خوشبختی زوجین نقش دارد، عروس‌هایی خوشبخت هستند که می‌گویند " من می‌دانم همسرم مادرش را دوست دارد، چون من را دوست دارد، مشکلی نیست".

اویارحسینی ادامه داد: رقیب عروس‌ها در ابتدا مادرشوهر و بعد خواهرشوهر و رغیب داماد‌ها پدرزن و برادر زن است.

وی با بیان اینکه دوران عقد یکی از دوران چالش برانگیز برای تازه عروس و داماد‌هاست، افزود: در این دوران زوجین رسما زن و شوهر هستند، اما همچنان با خانواده‌های خود زندگی می‌کنند، چالش‌هایی در این دوران اتفاق می‌افتد و تقابل نقشی شکل می‌گیرد.

این روانشناس ادامه داد: زوجین اگر در دوران عقد مهارت‌هایی را ببینند، به "ما مشترک" خود می‌رسند، لذا نباید دائم تکرار کنند " من و خانواده ام" و " تو خانواده ات" چراکه در این حالت طعم خوشبختی در زندگی را احساس می‌کنند.

اویارحسینی اضافه کرد: نکته مهمی که زوجین باید توجه کنند آن است که زمانی که یکی از طرفین از خانواده همسر خود ناراحت می‌شود، همسرش بگوید " می‌دانم از خانواده ام ناراحت هستی، اما خانواده ام هستند و نمی‌توانم کاری کنم" با بیان این جمله ضمن اینکه همسر خود را درک کرده به او می‌فهماند که باید خانواده اش را بپذیرد.

 

وی اضافه کرد: زوجین باید بدانند دوران عقد گذار است ،همچنین اگر داماد‌ها با پدرزن و عروس‌ها با مادرشوهر ارتباط موثر برقرار کنند تأثیر در زندگی مشترکشان دارد، به عنوان مثال نظرات آن‌ها را در مسائل مختلف جویا شوند، از همسرشان درباره علایق خانواده اش بپرسند و براساس آن هدیه تهیه کنند، چراکه این موضوع می‌تواند تأثیر مثبت در زندگیشان داشته باشد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: خانواده زوجین زمانی که شبیه به هم باشند میزان چالش‌ها کمتر خواهد شد و اگر اختلافات فرهنگی بین دو خانواده بالاست باید پذیرش تفاوت‌ها به همان میزان بالا رود، همچنین فراگیری مهارت‌های حل مسئله به زوجین برای حل تعارضاتشان و تاب‌آوری آن‌ها در زندگی کمک می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار