مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد امانت کتاب حاصل ارتباطات متقابل در کتابخانه های عمومی روی داده است، افزود: ۱۶۰ هزار نفر در کتابخانه های عمومی عضو هستند.
کد خبر: ۸۰۰۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵ 26 November 2019

تابناک فارس به نقل از مهر:روح الله منوچهری ظهر سه شنبه در ادامه برنامه های هفته کتاب، در دیدار با نویسندگان وشاعران استان فارس که با عنوان «روایت امروز» در سالن کتابدار اداره کل کتابخانه های عمومی فارس برگزار شد، گفت: چند سالی است که برای ارتباط نویسندگان با کتابخانه های عمومی برنامه ریزی شده است و این طرح با اجرای برنامه مسیر کودکی کلید زده و پس از آن برنامه های بسیاری برای هم اندیشی کتابداران با نویسندگان استانی اجرا شد.

وی با بیان اینکه کتابخانه عمومی وظیفه ارائه خدمات دارند، عنوان کرد: تمام بسته های اهدای کتاب ما کتاب هایی است که نویسندگان و صاحبان آثار استان ارایه کرده اند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با بیان اینکه کتابخانه های عمومی محدودیتی ندارند، ادامه داد: کتابخانه ها بستر خوبی است تا منابع راحت تر در اختیار مردم قرار گیرد.

وی در ادامه به تشریح خدمات در کتابخانه های عمومی پرداخت و افزود: نویسندگان و شاعران و صاحبان آثار هم وظیفه ای در قبال مردم دارند و آن هم تولید آثار خوب است تا مخاطبان را قانع کنند تا با اندیشه آن ها آشنا شوند، در این میان جایگاه نویسندگان در سطح دنیا برای همه مردم مشخص است یک چیزی که وظیفه کتابخانه های عمومی است تا از کسانی که صاحب آثار هستند در منطقه حمایت کند و آثارشان را به دست مردم برسانند.

به گفته منوچهری، کتابخانه های عمومی توانمندی هایی دارد که بر اساس آن ها انجام می دهند؛ توانمندی هایی که در استان هست و تعهداتی که ما موظفیم آن ها را انجام دهیم.

وی با اعلام اینکه در استان فارس ۲۴۰ باب کتابخانه عمومی وجود دارد، افزود: از این تعداد، ۱۹۰ کتابخانه نهادی است.

۱۶۰ هزار نفر در کتابخانه های عمومی عضو هستند

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد امانت کتاب حاصل ارتباطات متقابل در کتابخانه های عمومی روی داده است، افزود: ۱۶۰ هزار نفر در کتابخانه های عمومی عضو هستند.

منوچهری از اهمیت جلسات نقد و رونمایی و نشست های کتابخوان و معرفی آثار نویسندگان برای برای این نهاد خبر داد و تاکید کرد: در کنار اینها، خرید آثار استانی دو سالی است که در حد توان راه اندازی کردیم.

وی افزود: طرح دیگر برای نویسندگان استانی اجرا شد تحت عنوان نسیم دانایی که فاز اول آن در حوزه کودک و نوجوان بود؛ بخشی از آن ها کتاب های نویسندگان استان بود.

اجرای فاز دوم طرح نسیم دانایی در سال جاری

به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس، فاز دوم طرح نسیم دانایی در سال جاری ادامه خواهد یافت.

منوچهری با تصریح اینکه هزینه کتاب در کتابخانه ها عمومی از خود کتاب بیشتر است، ادامه داد: مطلوب ما این است که از هر کتاب دو نسخه تهیه کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با این حال اعلام کرد: سال گذشته ۳۱۰ میلیون تومان برای هر یک از کتابخانه های عمومی استان کتاب خریداری شد.

وی یادآوری کرد: امسال نیز در راستای طرح یاد شده فاز دوم خرید کتاب بر اساس آثار داستانی و رمان ادامه خواهد یافت.

فقدان برنامه برای افزایش میزان مطالعه دانش آموزان

در ادامه برخی از نویسندگان و شاعران حاضر در این نشست به بیان نقطه نظرات خویش پرداختند که بهمن پگاه راد، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان و روزنامه نگار، گفت: آموزش و پرورش با توجه به اینکه خاستگاه کتاب به شمار می رود متاسفانه در طول سال های اخیر هیچ برنامه ای برای افزایش میزان مطالعه دانش آموزان نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش می تواند افراد را راغب به مطالعه کتاب کند، افزود: تاکنون یک ریال از سوی این نهاد برای تهیه کتاب هزینه نکرده است.

این نویسنده که آثار پرشماری در معرفی مفاخر استان نوشته است، میزان مطالعه مردم به ویژه دانش آموزان را در زمینه کتب غیر درسی در حد فاجعه عنوان کرد.

نویسنده کتاب زندگی نامه جمال زاده، افزود: نهاد تعلیم تربیت کشور بهتر است نگاهی تازه به و توجهی ویژه به کتاب داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار