شهر شیراز که در دامنه های رشته کوه های زاگرس و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا قرار دارد مثل تهران از کلان شهرهای ایران است که مرکز استان فارس است و به عنوان مهم ترین شهر توریستی ایران شناخته می شود و زادگاه مشاهیر و بزرگان شعر و ادب پارسی بوده است. برای شیرازگردی و آشنایی با جاذبه های گردشگری شیراز همراه ما باشید تا سفر به شیراز را به صورت مجازی با ما تجربه کنید.
کد خبر: ۸۰۰۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ 26 November 2019

وجه تمسیه شهر شیراز

تابناک فارس به نقل از همگردی:شیراز را بدان جهت شیراز نامیده اند که چون در واقع جلگه ای با شیب طولانی و زیاد بوده است این منطقه را شیدراز که معنای آن شیب بلند است می گفتند. که البته هنوز هم که هنوز است، محل های پایین شیراز، شیب بازار یا پایین شیراز می نامند. آنچه که در افسانه ها آمده است، شیراز توسط یکی از پادشاهان سلسله پیشدادیان یعنی فرزند تهمورس تاسیس شده است گفته می شود که در گذشته اینجا را شهر راز می خواندند که به مرور زمان به شیراز کوتاه شده است، روزگاری در زمان های صفاریان و آل بویه و زندیه این شهر پایتخت ایران بوده است. اما درجای دیگر بر اساس نتایج تحقیقاتی که تدسکو انجام داده می خوانیم که شیراز به معنای انگور خوب است و همچنین در کتاب دیگری به نام صور الاقالیم این منطقه را شیرساز می نامند، چون که در دشت های آن دام های زیادی وجود داشتند. همچنین اگر نگاهی به اسناد تاریخی بیندازیم خواهیم دید که شیراز را شیرازیس یا تیرازیس می گویند. در دوران پیش از اسلام شهر شیراز قلعه در محل قلعه ابونصر بوده است که دارای قدمتی به اندازه دوران ساسانی و قبل از آن است رونق این شهر در دوران بنی امیه به بهای از اضمحلال استخر پایتخت قدیمی استان فارس صورت گرفت و به محل فعلی منتقل یافت.

 

شیرازگردی: غذاهای محلی

این شهر به سبب فرهنگ غنی که دارد و برحسب نوع زندگی و اقلیمی که در آن واقع شده است، دارای بیش از 259 غذای محلی و بومی است این آماری است که مسئولان گردشگری و غذایی فارس بیان می کنند. یکی از معروف ترین ها غذاهای محلی شهر شیراز همانطور که می دانید فالوده شیرازی است. از غذاهای این شهر می توان به پلو اسفندی، آش آبغوره، کلم پلو شیرازی، کته شیرازی، آش آلوک، کوفته سبزی شیرازی، آش انار شیراز، کوفته هلوی شیرازی، شیرین پلو، لالک بادمجان، آخورک یا آش بنک، دمپختک کازرونی، شوله مجکی، لورک و ریچال اشاره کرد که غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذی هستند که در سفر به شیراز و شیرازگردی باید حتما امتحان کنید.

 

شیرازگردی: سوغات شهر شیراز

هنگام شیرازگردی هیچ لذتی مثل سوغاتی خریدن نیست که از سوغاتی های این شهر می توان به انار، انجیر، حنا، حصیر، ترشیجات، آب لیمو، خراطی، ریسندگی، خاتم کاری، سفیداب، شیشه گری، سنگ تراشی، زعفران، ظروف سفالی، بهارنارنج، عرقیات، قالی، کیسه حمام، گلیم، مسقطی، کلوچه، نان یوخه، منبت کاری، نان شیری فلزکاری، ظروف سفالی، نمد، گبه و گلیم اشاره کرد که در سفر به شیراز حتما باید به یادگار بیاورید.

 

شیرازگردی: اقامت در شهر شیراز

قبل از شروع شیرازگردی باید خیالتان از محل سکونت در شیراز راحت باشد که برای اقامت در این شهر مطمئنا نباید نگران چیزی باشید زیرا تقریبا این شهر دارای 34 هتل پنج ستاره که شامل هتل هایی چون چمران، هما، پارس و پرسپولیس بوده و 4 هتل آپارتمان و 26 هتل 4 و 3 و 2 و 1 ستاره است.

 

شیرازگردی: آب و هوا

قبل از شروع شیرازگردی مهم است که اطلاعات کافی از آب و هوای شهر شیراز داشته باشید تا بتوانید از سفرتان نهایت لذت را ببرید. گرمترین ماه سال در شیراز تیر ماه تابستان است که دمای به طور میانگین در حدود 30 درجه سانتیگراد است. همچنین سردترین ماه سال دی ماه است که دما به 5 درجه سانتیگراد می رسد. در مهرماه دمای هوا 20 درجه سانتیگراد و در فروردین ماه دمای هوا 17 درجه سانتیگراد است و در کل میانگین سالانه دمای این شهر به 18 درجه می رسد که بهترین زمان برای شیرازگردی، فصل بهار و پاییز است ولی در مجموع این شهر در هر ماه از سال که به آن مسافرت کنید، مطمئناً دیدنی ها و خوردنی های مناسب فصل خودش را دارد. اما سفر در اردیبهشت ماه به شیراز به خاطر شکوفه های بهار نارنج این شهر و گل های نرگس و رز و محمدی و بابونه و جشنواره گلی که در این شهر به راه می افتد و بوی رنگارنگ گل ها سرتاسر شهر را فرا گرفته است و نفس کشیدن را بهتر و خوشایند نموده است، حال و هوای بهتری خواهد داشت.

 

شیرازگردی: مراکز خرید شهر شیراز

شیراز فقط به داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی مشهور نیست بلکه در شیرازگردی خود می توانید بسیاری از فروشگاه های بزرگ و مدرن و مراکز خریدی را ببینید که دارای تنوع زیادی هستند که اگر بخواهیم نام آنها را بیان کنیم می توان به ستاره فارس، مجتمع بزرگ تجاری اداری آفتاب فارس، مجتمع خلیج فارس، مجتمع تجاری سینا و مجتمع بزرگ زیتون فارس اشاره کرد.

 

شیرازگردی: حمل و نقل داخلی در شهر شیراز

در هنگام شیرازگردی اگر بخواهید به هر نقطه از آن سفر کنید، مطمئنا اتوبوس های داخلی را خواهید یافت همچنین در طول ساعت شبانه روز هر کجا که بخواهید، می توانید از تاکسی های بیسیم 133 استفاده کنید و تاکسی های خطی و عبوری از سطح شهر نیز از راههای سفر آسان به نقاط مختلف شیراز است.

 

راه های دسترسی به شهر شیراز

دومین شهر ایران که بعد از تهران دارای فرودگاه بین المللی مجهز در سطح کشور شد، شهر شیراز است که در زمان محمدرضا پهلوی این فرودگاه تأسیس شد و نام آن فرودگاه بین المللی شیراز نهاده است که بعد از پیروزی انقلاب اسمش به فرودگاه بین المللی شهید دستغیب تغییر یافت. امروزه با توجه به امکاناتی که به آن افزوده شده است قابلیت پذیرش مسافر در حدود 4 میلیون نفر را دارا است که برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت آن به 10 میلیون مسافر در سال در حال انجام است. از دیگر راه های سفر به شیراز و شروع شیرازگردی، چهار پایانه مسافری برون شهری است که در ابتدای چهار محور اصلی خروجی شهر قرار دارند. این پایانه ها عبارتند از پایانه شهید مدرس در شرق شیراز، پایانه امیرکبیر در جنوب غربی شیراز، پایانه شهید کاراندیش که اولین پایانه مسافر بری شیراز است که در سال 1366 در این شهر تاسیس شده است. پایانه غیر متمرکز سپیدان در شمال غربی شهر واقع شده و در سال 1375 تاسیس شده است. در اکثر شهرهای ایران تعاونی های مسافربری دارای بلیط به شهر شیراز می باشند و از بابت سفر به شیراز نباید نگران چیزی باشید. استفاده از قطار برای سفر به شیراز می تواند خیلی هیجان انگیز باشد که می توان روزانه از اصفهان، تهران و مشهد به مقصد شیراز سفر کرد و این ایستگاه در روبه روی شهرک گلستان شیراز واقع شده است و جز ایستگاه های قطار مجهز درسطح کشور است. با وجود کامل بودن راه های دسترسی به شهر شیراز، خیالتان از یک شیرازگردی خوب راحت باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار