استاندار ایلام؛
استاندار ایلام گفت: مردم استان ایلام بدون ایجاد هرگونه خسارت و آسیب به اموال عمومی یا افراد دیگر و بدون تحمیل هزینه به خودشان و نظام، با هوشمندی اعتراض خود نسبت به سهمیه بندی بنزین را به گوش مسئولان رساندند و این حرکت آنها ارزشمند و قابل تقدیر و به حق است.
کد خبر: ۷۹۸۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 18 November 2019

به گزارش تایناک ایلام ؛ قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: مردم ایلام در مساله بنزین هم مانند موضوع اربعین سربلند بیرون آمدند و خواسته و نگرانی خود را به صورت مسالمت آمیز، منطقی و عاقلانه بیان کردند.مردم استان ایلام بدون ایجاد هرگونه خسارت و آسیب به اموال عمومی یا افراد دیگر و بدون تحمیل هزینه به خودشان و نظام، با هوشمندی اعتراض خود نسبت به سهمیه بندی بنزین را به گوش مسئولان رساندند و این حرکت آنها ارزشمند و قابل تقدیر و به حق است.

وی اعتراض مسالمت آمیز مردم ایلام را نشانه عقلانیت آنها برشمرد و افزود: مسئولان و شخص بنده نیز از مردم استان و خواسته های معقولانه آنها حمایت می کنیم و با هر گونه گرانی خودسرانه در صنوف مختلف به بهانه سهمیه بندی بنزین برخورد قاطع و جدی می شود.

استاندار ایلام تاکید کرد: موضوعات و نگرانی های مرتبط با مساله سهیمه بندی بنزین در استان ایلام به مسئولان ارشد کشور منعکس می شود و وضعیت استان به طور مکرر در حال رصد و بررسی است تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: چندین جلسه ستاد تنظیم بازار برگزار شده و هماهنگی های لازم با صنوف و اتحادیه های مختلف، تعزیرات حکومتی، صنعت، معدن و تجارت و دادستانی برای مقابله با گرانی های احتمالی انجام شده است.

سهمیه بندی بنزین در گرانی اجناس نقشی ندارد

سلیمانی دشتکی یادآور شد: عمده نگرانی مردم بعد از سهمیه بندی به خاطر ترس از گرانی اجناس و کالاها یا حامل های انرژی است در حالی که گرانی بنزین هیچ نقشی در گرانی صنوف مختلف ندارد چرا که بنزین حوزه تولید و تغییر قیمت کالاها را تحت تاثیر سهمیه بندی خود قرار نمی دهد و فقط در حوزه خدمات نقش دارد.

وی با بیان اینکه مصرف بنزین عمومیت ندارد و همه جامعه مصرف کننده بنزین نیستند، افزود: برای خودروهای عمومی چون آمبولانس، انواع تاکسی، ون، وانت، موتورسیکلت، ... سهمیه مشخص شده و حتی کسانی که هنوز کارت سوخت دریافت نکرده اند تا شش ماه سهمیه آنها محفوظ است.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه طرح سهمیه بندی بنزین ناگهانی و بدون اطلاع رسانی گسترده انجام شد مردم چندان به اهداف و مزایای این طرح واقف نشدند و در این میان رسانه های بیگانه و معاند از خلا اطلاع رسانی و عدم اشراف مردم به موضوع سهمیه بندی بنزین به نفع خود استفاده، موج تبلیغات منفی ایجاد و احساسات مردم را تهیج و تا حدودی در برخی نقاط خواسته های آنها را مدیریت کردند و اعتراض های مردمی شکل دیگری به خود گرفت.

استاندار ایلام گفت: دولت، استانداران را مختار کرده است تا نواقص استان خود در حوزه سهمیه بندی را با ارائه طرح های معقول و قابل اجرا مدیریت کنند و در استان ایلام هم با رصد مداوم و لحظه ای بازار بر قیمت کالاهای مختلف نظارت مستمر و جدی می شود.

۶۰ درصد جامعه از عواید یارانه پنهان بنزین بی نصیب بودند

وی اظهار داشت: یارانه پنهان حاصل از توزیع بنزین به رقم ۳۷۰ هزار میلیارد تومان در سال تا قبل از سهمیه بندی سوخت بیش از پنج برابر بودجه عمرانی کل کشور بود که ۶۰ درصد جامعه از این رقم کلان بی بهره بودند.

وی توضیح داد: طبق آمار، ایران دارای ۲۵ میلیون خانوار در کشور است که هفت میلیون خانوار به علت تمکن مالی و قرار گرفتن در دهک های بالا یارانه نمی گیرند که بیشترین ماشین های کشور را این هفت میلیون خانوار دارند و در مقابل ۱۸ میلیون خانوار یارانه بگیر معادل بیش از ۶۰ درصد خانوارها ماشین کمتری دارند و از رقم کلان یارانه پنهان بنزین به مقدار ۳۷۰ هزار میلیارد تومان درطول سال بهره مند نیستند.

وی یادآور شد: تا قبل از تحریم های جدید آمریکا و مشکلات به وجود آمده ناشی از تحریم ها، دولت پرداخت یارانه های بنزین را تقبل کرد اما با توجه به رقم کلان این یارانه دولت دیگر توان پرداخت آن را ندارد ضمن بیشتر اقشار جامعه این یارانه را دریافت نمی کردند.

سلیمانی دشتکی یادآور شد: قیمت تمام شده بنزین بیش از ۵۰ هزار ریال است در حالی که قیمت فروش این ماده سوختی در جایگاه های عرصه سوخت ۱۰ هزار ریال بود و کسری قیمت تمام شده معادل ۴۰ هزار ریال را دولت تامین می کرد که از این یارانه پنهان خانوارهای دهک های پایین و فاقد ماشین بی بهره بودند.

مزایای سهیمه بندی بنزین/از افزایش درآمد ارزی کشور تا جلوگیری از قاچاق سوخت

وی در مورد اهداف و مزایای سهمیه بندی بنزین هم گفت: واقعیت این است که قیمت بنزین در ایران با منطقه خلیج فارس تفاوت فاحش داشت و همین قیمت ارزان سوخت موجب قاچاق سوخت به کشورهای خلیج فارس و کسب سود کلان برای قاچاقچیان شده بود که با افزایش نرخ و سهمیه بندی سوخت، قاچاق بنزین نیز کاهش چشمگیر خواهد یافت.

وی ادامه داد: دولت با پرداخت یارانه پنهان سوخت در تامین هزینه ها و ردیف اعتباری بودجه های عمرانی و جاری دچار کسری شده بود که با قطع این یارانه سنگین فاصله کسری بودجه عمرانی و جاری تا حدود زیادی جبران می شود.

استاندار ایلام افزود: عواید و درآمد حاصل از سهمیه بندی بنزین در قالب کمک هزینه به خانواده ها داده می شود و در واقع با قطع یارانه پنهان بنزین همه اقشار از مزایای مالی آن بهره مند می شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ درصد تولید بنزین به خارج صادر می شد، اظهار داشت: در پی سهمیه بندی بنزین باتوجه به کاهش مصرف داخلی، کاهش آلودگی های زیستی و مدیریت حمل و نقل عمومی و با افزایش میزان صادارات بنزین حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد به درآمد ارزی ملی افزوده می شود.

سهمیه بندی بنزین یک اقدام کارشناسی شده است

سلیمانی دشتکی یادآور شد: موضوع سهمیه بندی بنزین یک مبحث طولانی مدت و مربوط به ماه های متمادی بررسی و مطالعه کارشناسی است و کارشناسان این حوزه چندین سال بر روی اجرای درست این طرح کار کرده اند.

وی اضافه کرد: سند اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در برنامه ششم توسعه قید شده است و در قانون یارانه های مجلس نیز مصوب شد ولی با توجه به حساسیت موضوع شیوه اجرای درست آن با توجه به اینکه برای مردم بار مالی داشت سخت و حساس بود.

استاندار ایلام تاکید کرد: اجرای طرح سهمیه بندی بنزین مصوبه سران هرسه قوه بود و مقام معظم رهبری نیز آن را مورد تایید قرار دادند و دادستان کل کشور هم از اجرای آن حمایت کرد و در نتیجه طرح سهمیه بندی بنزین به مرحله اجرا درآمد.

مواضع نمایندگان ایلام منطقی و کارشناسی بود

وی در باره مواضع برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم گفت: برخی نمایندگان مخالف دولت با نطق های تند و مغالطه آمیز خود و ارائه طرح دوفوریتی غیر کارشناسی بر موج احساسات مردم سوار شدند ولی مواضع نمایندگان استان ایلام منطقی و کارشناسی و بر اساس مطالعه واقعیت ها بود و البته در این میان کلام رهبری برای همه حجت است.

آغاز سهمیه بندی بنزین بر اساس تصمیم سران سه قوه از بامداد جمعه ۲۴ آبانماه تاثیری بر جایگاه‌های سوخت استان ایلام نداشته و روال عادی و آرام سوختگیری با شرایط جدید در پمپ بنزین های استان ایلام جریان دارد.

بر اساس گزارش خبرنگاران ایرنا از شهرستان‌های مختلف این شرایط در تمامی مناطق استان ایلام حکمفرماست و هیچگونه ازدحام و شلوغی در جایگاه‌های سوخت دیده نمی‌شود.

مردم ایلام همچون دیگر مناطق کشور با تصمیم سران سه قوه در خصوص سهمیه‌بندی بنزین همراهی کرده و در حال وفق دادن خود با شرایط جدید سوختگیری هستند.

اعتراض‌ها به اصلاح قیمت بنزین که بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا از دقایق اولیه بامداد جمعه ۲۴ آبان به اجرا گذاشته شد در شهرهای مختلف اشکال متفاوت
داشت. در برخی شهرها این اعتراض‌ها تنها در حد تجمع بود و در برخی شهرها با ایجاد ترافیک همراه شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت، محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس جمهوری و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه از شامگاه جمعه تاکنون در اظهارنظرهایی جداگانه تأکید کرده‌اند که
موضوع تغییر بهای بنزین مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا و تصمیم همه اجزای نظام است.

همچنین دولت با توجه به دغدغه‌هایی که درباره معیشت مردم وجود دارد موظف است تا تمام پولی که از این مسیر به دست می‌آید در قالب یارانه‌ای جداگانه به حدود ۶۰ میلیون‌ نفر از مردم ایران پرداخت کند و مهمترین مسأله دولت در این اصلاح قیمت، اصلاح نظام پرداخت یارانه به نفع همه مردم بوده است.

دولت تأکید کرده است که به سرعت ساز و کار پرداخت یارانه اصلاح قیمت بنزین اعلام می‌شود و ۶۰ میلیون ایرانی از آن بهره‌مند خواهند شد./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
اینجورموقع هانشانه عقلانیت و...فلانه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار