مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به حجم بالای بارش طی 2روز گذشته گفت که به رغم بارش سنگین اما انجام لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها مانع ایجاد خسارت در استان شد.
کد خبر: ۷۹۷۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶ 16 November 2019

 

گزارش روز شنبه شرکت آب منطقه ای مازندران نشان می دهد که عمده بارش ها به ویژه در 24ساعته گذشته مربوط به ایستگاه نیدشت رامسر با 134 میلی‌متر، نوشهر با 118 میلی‌متر، محمودآباد با 151 میلی‌متر، آمل با 99 میلی‌متر، سد البرز با 104 میلی‌متر،پل سفید با 113 میلی‌متر،شیرگاه با 103 میلی‌متر، قائمشهر با 76 میلی‌متر، شهید رجایی با 77 میلی‌متر، کیاسر با 79 میلی‌متر و سد گلورد 58 میلی‌متر بوده است.

بنابر این گزارش در ارتفاعات نیز بارش ها عمدتا به صورت برف بوده که بر اساس سنجش های به عمل آمده میزان آن در ایستگاه کدیر در نور 53 سانتی متر،ولیک چال واقع در ارتفاعات کسیلیان 37 سانتی متر و ایستگاه برما واقع در ارتفاعات نکارود 34 سانتی متر و میزان برف در ارتفاعات کلاردشت 30 سانتیمتر بوده است.

طبق اعلام هواشناسی مازندران در برخی نقاط استان بارش ۱۸۰ میلی متری باران گزارش شد اما بارندگی شدید اخیر باعث نشده خسارت قابل توجهی به مردم و زیرساخت ها وارد شود.

همچنین به دلیل بارش برف سنگین در ارتفاعات بنا به اعلام اداره کل هواشناسی مازندران این بارندگی و هوای سرد تا پایان این هفته در استان مستقر خواهد بود.

بنابر گزارش، ابراهیم یخکشی مدیر شرکت آب منطقه ای مازندران به اهمیت لایروبی و ساماندهی رودخانه ها به طول 100کیلومتر در سال جاری اشاره کرد و گفت که بیشترین تاثیر این بارش ها بر روی جریان رودخانه های تالار ،تجن و بابل رود بوده است.

وی افزود: دبی تلار در محدوده شیرگاه به 210 متر مکعب بر ثانیه و در کیاکلا به 191 مترمکعب در ثانیه و در تجن به 150 مترمکعب در ثانیه رسیده بود اما با انجام لایروبی های انجام شده به جز در 2 نقطه در محدوده سیمرغ و بهنمیر در رودخانه تلار که به دلیل وجود پل های کم عرض شاهد شروع آبگرفتگی و خسارت به اراضی و روستاهای اطراف بوده ایم.

یخکشی ادامه داد: البته با استقرار بیل مکانیکی و پاکسازی دهنه های پل سیلاب مدیریت شد و این حجم سیلاب براحتی به دریا تخلیه شد.

وی توضیح داد: در بابلرود نیز به دلیل وجود سد مخزنی البرز پیک 157 مترمکعب بر ثانیه رودخانه منتهی به سد مهار شد ،اما سیلاب سرشاخه های پایین دست این رودخانه که دبی آن در محل ایستگاه کشتارگاه بابل که به 175 مترمکعب بر ثانیه رسیده بود،با توجه به لایروبی های انجام شده در تخلیه و تا کنون خسارتی به اراضی مجاور وارد نکرده است.

مدیر عامل آب منطقه ای مازندران با اشاره به حجم لایروبی، ساماندهی و آزاد سازی بستر در سال جاری در رودخانه های استان که میزان آن افزون بر 100 کیلومتر است، تصریح کرد: سد البرز و شهید رجایی در کنترل حجم بارش های روز گذشته بسیار اثر بخش بوده است.

یخکشی گفت: امیدواریم 10 سد مهم در دست مطالعه ما از جمله زارم رود در تجن، کسیلیان در تالار، سجارود در بابل و آزارود در تنکابن اجرایی شود.

در استان مازندران ۱۲۰ رشته رودخانه اصلی و فرعی که بیشتر آن از وسط شهرها و روستاها می گذرد حدود ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان را به روش های مختلف مشروب می کند.

بیشتر رودخانه های مازندران سردهنه های سنتی دارند و این سردهنه ها از این حیث مهم است که با بالا آمدن آب، بستن آن دشوار می شود و در صورتی که نتوانیم آن را مهار کنیم، آب در زمین های کشاورزی و منازل مردم سرازیر شده و خسارت های سنگینی را بر جای می گذارد.
از سویی دیگر بیشتر پل های روی رودخانه های مازندران عرض کمی داشته و گوشواره های آن افتاده است که این امر در زمان افزایش بارندگی باعث انباشت رسوب و بالا آمدن سطح آب ها و جاری شدن آب رودخانه در معابر و خیابان ها می شود.

طبق اعلام رسمی شرکت آب منطقه ای مازندران بررسی حدود نیم قرن وضعیت جوی این استان نشان می دهد که فصل پائیز بیشترین بارندگی در این خطه شمال کشور دارد و به همین دلیل اهمیت مدیریت سیلاب در این فصل مورد تاکید است.

مازندران حدود هشت سد بزرگ و کوچک و ۸۰۰ آببندان و آبگیر دارد که میانگین ظرفیت آبگیری آنها درمجموعه حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب برآورد می شود./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار