طی سال‌های اخیر و با جدی شدن موضوع انتقال دارالرحمه شیراز به محل جدید، برخی سودجویان اقدام به خرید قطعاتی در دارالرحمه کردند تا مسیری برای کسب درآمدهای چند میلیونی را برای خود فراهم کنند؛ درآمدی که رشد قیمت آن بسیار بیشتر از زمین‌های مسکونی و حتی تجاری در این کلانشهر بوده به طوریکه قیمت خرید یک قطعه زمین برای دفن اموات در دارالرحمه، گاه به چند ده میلیون تومان نیز می‌رسد و تجارت زمین در این محدوده به یک کاسبی پر رونق بدل شده است.
کد خبر: ۷۹۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳ 11 November 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:دارالرحمه شیراز نیز به عنوان آرامستان مرکزی این شهر، با توسعه ساخت و ساز پیرامون آن، اکنون در نقطه‌ای قرار گرفته که نه تنها امکان گسترش آن وجود ندارد بلکه تداوم پذیرش و دفن اموات در این مکان، مشکلاتی را برای شهر و شهروندان به دنبال داشته است.

ضرورت ایجاد آرامستانی جدید برای شیراز که حالا جمعیتی بالغ بر ۲ و نیم میلیون نفر را در خود جای داده و همچنان رو به توسعه است؛ حدود دو دهه پیش به عنوان یک اولویت مد نظر مدیریت شهری قرار گرفت و به دنبال آن مکان یابی و احداث آرامستان بهشت احمدی اجرایی شد.

طی چند سال اخیر بارها مسئولان مدیریت شهری از تکمیل شدن ظرفیت آرامستان دارالرحمه شیراز خبر داده و بارها اعلام کرده‌اند که به زودی امکان دفن اموات تنها در آرامستان جدید این کلانشهر با عنوان بهشت احمدی امکان پذیر خواهد بود؛ وعده‌ای که هنوز هم محقق نشده است.

پیشینه وعده‌های مسئولان مدیریت شهری شیراز در خصوص ممنوعیت دفن اموات در آرامستان دارالرحمه، که زمانی در حاشیه این کلانشهر قرار داشت و امروز ساخت و سازهای مسکونی و تجاری اطراف آن را فراگرفته است، به یک دهه قبل باز می‌گردد؛ وعده‌هایی که بارها با طرح موضوع احداث آرامستان جدید برای این کلانشهر و کامل و استاندارد بودن این آرامستان، همراه بوده است.

علیرغم تمام وعده‌ها که آخرین آنها به مرداد و دی سال ۹۷ و گفت و گوی معاون خدمات شهری شهرداری و سخنگوی شورای شهر شیراز باز می‌گردد، همچنان دارالرحمه شیراز با اخذ هزینه‌هایی هنگفت، قبر می‌فروشد و پذیرای اموات است.

شایبه فشار برای تداوم فعالیت دارالرحمه به واسطه تجارت پرسود قطعات این آرامستان دور از ذهن نیست.شاید مهمترین دلیل برای آنکه مردم از آرامستان جدید شیراز استقبال چندانی نداشته باشند، در ظاهر محل قرارگرفتن این آرامستان، جاده شیراز خرامه، نبود امکانات مناسب حمل و نقلی، دسترسی دشوار و البته کامل نبودن زیرساخت‌های ادعا شده در این سال‌ها بوده است؛ موانعی که بار دیگر مسئولان در گفت و گو با ایسنا از رفع آنها گفتند؛ اما برخی شایبه‌ها از وجود فشارهایی برای تداوم فعالیت آرامستان دارالرحمه خبر می‌دهد؛ موضوعی که به تجارت پر سود اراضی در این محدوده باز می‌گردد.

 

عضو و سخنگوی شورای شهر شیراز اعلام کرد که به زودی سردخانه و غسالخانه دارالرحمه این کلانشهر تعطیل و کار شست‌وشو و نگهداری اجساد در بهشت احمدی انجام خواهد شد.

سعید نظری با اشاره به اینکه ظرفیت پذیرش اجساد در دارالرحمه شیراز تقریبا کامل شده است، گفت: علی‌رغم تکمیل بودن ظرفیت این مکان و قیمت بالای فروش قبرها، اما همچنان مردم از دفن اجساد بستگان خود در دارالرحمه استقبال می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه تلاش شورای شهر شیراز بر تسریع در راه‌اندازی سردخانه مرکزی این کلانشهر در بهشت احمدی در آینده‌ای نزدیک است، افزود: همه امکانات مورد نیاز در بهشت احمدی پیش‌بینی و آماده شده است. هم‌اینک روزانه بیش از هفت مورد دفن در این مکان انجام می‌شود.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز با اشاره به وجود ٢٣ آرامستان در سطح مناطق یازدهگانه که تنها حدود ٧ مورد آن فعال است، تاکید کرد که وجود آرامستان در مناطق مسکونی به لحاظ بهداشتی صحیح نیست و به همین دلیل شورا در تلاش است تا خدماتی در بهشت احمدی ارائه شود که علاوه بر استقبال از این مکان، شاهد پایان پذیرش اجساد در دارالرحمه نیز باشیم.

نظری خاطرنشان کرد: قبرهای دو و سه طبقه و خانوادگی در دارالرحمه شیراز ساخته شده که به ناچار باید امر پذیرش برای این دسته از رزروی‌ها انجام شود.

او عدم دسترسی آسان به بهشت احمدی را از علل اصلی اصرار مردم برای دفن اجساد در دارالرحمه شیراز عنوان کرد و گفت: مشکل مسیر دسترسی تقریبا حل شده است.

سخنگوی شورای شهر شیراز همچنین اعلام کرد که ساماندهی شبکه حمل متوفی به بهشت احمدی نیز طی آیین نامه‌ای در دو کمیسیون عمران و بودجه در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته نظری، نرخ گذاری آمبولانس‌های حمل متوفی که پیش از این سلیقگی انجام می‌شد و مردم نسبت به آن اعتراض داشتند، در آیین نامه مذکور به عنوان یک اولویت بررسی و قیمت جابه‌جایی‌ها مشخص شده است.

مدیرعامل سابق سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز بیان کرد: به دلیل نبود سردخانه مرکزی، امکان نگهداری اجساد طی دو سال گذشته در بهشت احمدی وجود نداشت و اجساد پیش از دفن به دارالرحمه انتقال و پس از شست‌وشو برای دفن به بهشت احمدی منتقل می‌شدند.

علیرضا چراغی ادامه داد: مجهزترین سردخانه کشور در بهشت احمدی ساخته شده و از این پس شست‌وشو و نگهداری همه اجساد به جای دارالرحمه در بهشت احمدی انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه با بهره‌برداری از این سردخانه، نیروهای غسال و غساله به مکان بهشت احمدی منتقل خواهند شد، خاطرنشان کرد: دو پلاک در بلوار وفایی برای دسترسی و تردد آسان مردم جنوب و جنوب شرق شیراز تملک و سازمان عمران شهرداری شیراز با اتصال این دو پلاک، امکان تردد آسان از تونل سعدی به محور بهشت احمدی را فراهم کرده است.

مدیرعامل سابق سازمان آرامستان‌های شیراز یادآور شد که برای دسترسی آسان شهروندان ساکن شمال وشمال غرب این کلانشهر نیز اتصال یک تقاطع روبروی زیباشهر با تولی گری اداره راه و شهرسازی پیش‌بینی شده تا مردم از مسیر داریون به بهشت احمدی جابه‌جا شوند.

طی سال‌های اخیر و با جدی شدن موضوع انتقال دارالرحمه شیراز به محل جدید، برخی سودجویان اقدام به خرید قطعاتی در دارالرحمه کردند تا مسیری برای کسب درآمدهای چند میلیونی را برای خود فراهم کنند؛ درآمدی که رشد قیمت آن بسیار بیشتر از زمین‌های مسکونی و حتی تجاری در این کلانشهر بوده به طوریکه قیمت خرید یک قطعه زمین برای دفن اموات در دارالرحمه، گاه به چند ده میلیون تومان نیز می‌رسد و تجارت زمین در این محدوده به یک کاسبی پر رونق بدل شده است.

صاحب‌نظران شهری اعتقاد دارند که بهشت احمدی با توجه به وسعت قابل توجه خود می‌تواند تا ۲۰۰ سال جوابگوی نیاز شهری نظیر شیراز باشد.

بهشت احمدی با ۴۶۶ هکتار پس از بهشت زهرای تهران بزرگترین آرامستان کشور به شمار می‌رود و با در نظر گرفتن سالن‌های انتظار میت، خدمات ثبتی، پزشک قانونی و ... شرایط برای بازماندگان تسهیل شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار