رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد؛
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: اعتبارات آموزش و پرورش استثنایی کشور به همت تمام دست اندرکاران این حوزه از ابتدای دولت تدبیر و امید ۷ برابر افزایش یافته و در مواردی مثل ایاب و ذهاب حتی تا ۴۲ برابر افزایش داشته است.
کد خبر: ۷۹۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹ 02 November 2019

به گزارش تابناک رضوی، سید جواد حسینی در جمع مدیران مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه خراسان رضوی ارائه خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیازمند شناسایی درست آنان دانست و عنوان کرد:تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه ۵ برابر دانش آموزان عادی هزینه مالی، وقتی و دانشی می طلبد، البته خوشبختانه اعتبارات آموزش و پرورش استثنایی کشور به همت تمام دست اندرکاران این حوزه از ابتدای دولت تدبیر و امید ۷ برابر افزایش یافته و در مواردی مثل ایاب و ذهاب حتی تا ۴۲ برابر افزایش داشته است.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه از سال ۹۴ تا کنون بیش از ۱۳ هزار دانش آموز از خدمات حمایتی و توانبخشی بهره برده اند گفت :سال ۹۲ ،حدود ۳۹۵ مرکز مشکلات یادگیری در کشور وجود داشته است که در حال حاضر این رقم به بیش از ۶۲۰ مرکز در سراسر کشور رسیده است.

 

حسینی با تاکید بر لزوم آموزش های فنی و حرفه و مهارتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه خاطر نشان کرد: احیای فعالیت های فرهنگی و هنری و توجه به چرخش های تحول آفرین مورد تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که یکی از مهم ترین آن ها چرخش از رویکرد جدانگاری به سمت رویکرد تلفیقی و فراگیر سازی در بحث آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه است در دستور کار خواهد بود.

 

وی با تاکید بر لزوم کمک به پیشگیری از بروز معلولیت ها در پیش از تولد و پس از تولد ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت به طور عام و آموزش و پرورش با نیاز های ویژه به طور خاص سه نوع استاندارد باید لحاظ بشود، اول استاندار سازی منابع انسانی، دوم استاندار سازی فضاها و تجهیزات و سوم استاندارد سازی فرآیندهای آموزشی.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص الزامات و اقدامات برای لحاظ کردن این استاندارها تصریح کرد:در حال حاضر نزدیک به ۲۴ هزار معلم اداری و آموزشی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، تعلیم و تربیت بیش از ۱۵۳ هزار دانش آموز با نیاز های ویژه را به شکل تلفیقی و ویژه را بر عهده دارند، با این حال یکی از مهم ترین جهت گیری ها جذب و تامین نیروی انسانی متخصص در این حوزه است که لازمه آن احیای مرکز تربیت معلم ویژه معلمان آموزش و پرورش با نیاز های ویژه است که آن را در دستور کار داریم.

 

حسینی با اشاره به اهمیت آموزش های ضمن خدمت موثر و مسئله مدار برای معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه تاکید کرد: لازم است خانواده های دانش آموزان با نیاز های ویزه نیز آموزش های ویژه داشته باشند البته رویکرد ما این خواهد بود که دانش آموز با نیازهای ویژه فقط به اجبار و اضطرار در مدرسه استثنایی تحصیل کنند در حال حاضر نیز بیش از ۷۰۰ مدرسه در سطح کشور مدارس پشتیبان و پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند.

 

وی حرکت از سوی خدمات تک محوری به سمت خدمات چند بعدی آموزشی، حمایتی و توانبخشی را یکی دیگر از رویکرد های سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برشمرد و گفت :همانطور که تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه ۵ برابر بارتعلیمی و مادی اضافی می طلبد به همان میزان بار اضافی استاندارد سازی فضا و تجهیزات را نیز نیاز دارد لذا لازم است توسعه فضاهای آموزشی با کیفیت و با آرامش را نیز در دستور کار داشته باشیم.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یادآور شد: برای تحقق این استاندارها بایستی باور کنیم که تعلیم و تربیت نیاز های ویژه بدون مشارکت همه ابعاد مشارکتی امکان پذیر نیست از همین جهت لازم است پیوند مراکز توانبخشی و مدارس استثنایی را با مراکز علمی برقرار کنیم و در همین راستا مدارس وابسته به این مراکز را ایجاد کنیم مشارکت خیرین که نه فقط در کنار آموزش و پرورش که در قلب نظام تعلیم و تربیت هستند ابعاد گسترده تری به خود بگیردمشارکت دولت و مردم را به بالاترین حد ممکن افزایش دهیم.

 

حسینی افزود: در حال حاضر باور پذیری جامعه به توان دانش آموزان با نیاز های ویژه یک ضرورت است و لازمه آن این است که شهر و جامعه مان به شهر و جامعه دوست دار انسان تبدیل شود،این مهم محقق نخواهد شد مگر آنکه آموزش و پرورش نیز به آموزش و پرورش دوست دار انسان بدل شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار