برخی افراد بدون توجه به تاریخ انقضای دارو، آن را انبار و مصرف میکنند که می‌توان آن را مصرف خودسرانه دارو دانست.
کد خبر: ۷۹۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳ 02 November 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: زهرا پورمنتصری متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا گفت: احتمال مسمومیت با آنتی بیوتیک‌های تاریخ مصرف گذشته در مقایسه با سایر دارو‌های معمولی بیشتر است.

او افزود: بروز مسمومیت با برخی از دارو‌ها هرچند ممکن است منجر به مرگ نشود، ولی مقادیر بالای این دارو‌ها می‌تواند منجر به صدمات دائمی مانند آسیب‌های کلیوی در فرد مسموم شود.

پورمنتصری با بیان اینکه هم‌اکنون مسمومیت با دارو بیشترین میزان مسمومیت‌ها را در کشور به خود اختصاص داده است افزود: ۱۰ درصد از کل مرگ‌ها به علت مسمومیت با دارو است.

او ادامه داد: مصرف مقادیر بالای دارو‌ها در اقدام به خودکشی، ممکن است در ابتدا علامت و نشانه خاصی نداشته باشد، ولی وضعیت فرد مسموم به طور ناگهانی وخیم می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: مقدار توصیه شده دارو‌ها برای هر فرد بر اساس نوع بیماری، سن، وزن، جنس، سابقه حساسیت‌های دارویی، مصرف همزمان با سایر دارو‌ها و وضعیت جسمانی خاص هر فرد مانند عملکرد کبد، کلیه، سیستم قلب و عروق، وجود بیماری مزمن و یا سایر خصوصیات فردی متغییر است و می‌بایست توسط کارشناسی که احاطه کامل به این علم دارد مشخص شود.

پورمنتصری توصیه کرد: برای دستیابی به اهداف درمانی و پیشگیری از هرگونه عوارض و یا مسمومیت دارویی انتظار می‌رود افراد دارو‌ها را مطابق با توصیه پزشک یا داروساز مصرف کنند.

سهیلا شیبانی نژاد کارشناس ارشد پرستاری در بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا با بیان اینکه در پایان هر سال باید تاریخ مصرف دارو‌های موجود در منزل کنترل شود گفت:هر دارویی که بیشتر از میزان تجویز شده مصرف شود یا بدون دلیل در مدت زمان طولانی از یک دارو استفاده شود می‌تواند عوارض جبران ناپذیری بر سلامت بدن داشته باشد.

وی گفت: در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری که در کنارش بسته‌های داروی خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی و عدم القای استفراغ در این فرد، بسته‌های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید.

این کارشناس پرستاری ادامه داد: در مسمومیت‌های تعمدی با دارو، بهتر است در صورت هوشیاری فرد مسموم، نام دارو یا دارو‌های مصرفی و تعداد هر یک از آن‌ها را از وی بپرسید.
شیبانی بیان کرد: برای اطلاع از نحوه انجام اقدامات اولیه، هرچه سریع‌تر با شماره تلفن اورژانس تماس بگیرید و به کادر درمانی اطلاع دهید.

او با تاکید بر اینکه دارو‌ها را دور از دید و دسترس کودکان و در ارتفاع بالا و یا در کمد مجهز به قفل نگه داری کنید عنوان کرد: از قرار دادن دارو در کیف دستی پرهیز کنید تا مانع خورده شدن دارو توسط کودکان شوید.
کارشناس ارشد پرستاری گفت: دارو‌های خود را در مقابل چشم کودکان نخورید، چرا که کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می‌کنند و ممکن است دور از چشم والدین دارو‌ها را به دهان ببرند.

شیبانی نژاد اضافه کرد: اگر به کودک خود دارو می‌دهید به او تفهیم کنید که این دارو است و از کلماتی مثل آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید، دارو‌ها خصوصا دارو‌های خوش طعم مخصوص کودکان را از دسترس آن‌ها دور نگه دارید، زیرا ممکن است با استفاده از غفلت شما، کودک اقدام به مصرف دارو کند و در هنگام بیماری کودکتان مراقب باشید تا دوز تکراری دارو به وی ندهید.

به گفته او، بهترین کار برای پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو، یادداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرص‌ها در داخل جعبه‌های مخصوص تقسیم بندی شده (برحسب صبح، عصر و شب) است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار