در این گزارش به ویژگی‌ها و تاثیرات مثبت شبکه‌های اجتماعی بر زندگی کاربران خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۷۹۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲ 30 October 2019

به گزارش تابناک سمنان در ادامه گزارش‌هایی که در چند وقت اخیر در مورد معرفی شبکه‌های مجازی، قابلیت‌ها و ویژگی‌های منفی آن داشتیم، بهتر است طی گزارشی به نکات مثبت استفاده از شبکه‌های مجازی نیز بپردازیم، همانطور که پیشتر نیز گفتیم، شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی مانند دو روی یک سکه است، این انتخاب ماست که از روی مثبت یا از روی منفی آن استفاده کنیم. شبکه‌های اجتماعی را نمی‌توان مطلقا بد یا مطلقا خوب نامید، دنیای پیچیده مجازی ویژگی‌های مثبت و منفی را در خود جای داده اما کاربران باید بسیار مراقب باشند زیرا گاهی اوقات ناخواسته به سمت ویژگی‌های منفی شبکه‌های اجتماعی جذب شده و ناگهان خود را در باتلاقی فرورفته خواهند دید. با مراقب و نظارت بر رفتار خود در شبکه‌های اجتماعی می‌توان از قابلیت‌های مثبت این‌گونه فضا‌ها استفاده کرد، همچنین با این کار می‌توان دیگران را به استفاده از ویژگی‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی سوق داد تا فضای اینگونه محیط‌های مجازی، روز به روز سالم‌تر از گذشته شود. با بررسی ویژگی‌های مثبت شبکه‌های مجازی با ما همراه باشید:

با ویژگی‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید

افزایش ارتباطات خانوادگی

درست است که هیچ چیزی جای دیدار‌ها و مهمانی‌های گرم خانوادگی را نمی‌گیرد، اما باید قبول کرد که در دنیای ماشینی و پرهیاهو امروز، نمی‌توان به طور مداوم دورهمی‌های خانوادگی را برپا کرد، بنابراین باید برای ارتباط با اعضای درجه دو و سه خانواده، راه‌های دیگری را پیدا کرد. شاید هرکدام از ما ایرانی‌ها حداکثر ماهی یک یا دوبار از اقوامی مانند خاله، عمو، پسردایی یا دیگر اعضای فامیل خبر بگیریم، اما این اتفاق در شبکه‌های مجازی بسیار بیشتر رخ می‌دهد. با دنبال کرد اعضای خانواده در شبکه‌های مجازی می‌توانید به صورت روزانه از مطالب ارسالی آن‌ها، اتفاقات روزمره و حال‌و‌هوایشان با خبر شوید، در همین حال با ارسال پیام و کامنت زیر مطالب ارسالی آن‌ها، ارتباط خود را با این افراد نزدیک‌تر خواهید کرد. یکی دیگر از قابلیت‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی برای خانواده‌ها، ساخت یک گروه صمیمی خانوادگی در پیام‌رسان‌ها است، به این ترتیب روزانه با یکدیگر در ارتباط هستید و حتی می‌توانید دیگران را از قصد خود برای اجرای یک برنامه تفریحی یا برپایی یک مهمانی با خبر کنید. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند ارتباط خانوادگی شما را تقویت کنند.

با ویژگی‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید

دسترسی به اخبار و منابع گسترده اطلاعاتی

شبکه‌های اجتماعی به واسطه کاربران میلیاردی خود، به فضای بسیار مناسبی جهت تولید محتوا تبدیل شده‌اند، بسیاری از شرکت‌ها، موسسات، گروه‌های دانشگاهی و یا افراد برجسته، با ساخت صفحات و کانال‌هایی در فضای مجازی، روزانه مطالب بسیار تاثیرگذار آموزشی، پزشکی، انگیزشی، سبک زندگی و دیگر موارد را با کاربران به اشتراک می‌گذارند، استفاده از این منابع اطلاعاتی بسیار برای کاربران مفید است و شاید زندگی آن‌ها را دگرگون کند، البته شناخت منابع اطلاعاتی قابل استناد و معتبر نیز اولین قدم برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی است، هر فردی می‌تواند با ارسال مطالب مختلف به اعتباری توخالی در فضای مجازی دست یابد، باید مراقب بود تا اسیر صفحات و کانال‌های غیرقابل اعتماد نشویم.

 

همچنین دسترسی آزاد به اخبار روزانه نیز برای بسیاری از کاربران اهمیت دارد، شاید یکی از اصلی‌ترین استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی، دسترسی به جدیدترین اخبار منتشره باشد، تقریبا تمامی خبرگذاری‌ها و پایگاه‌های خبری در انواع شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و کاربران می‌توانند اخبار مربوط به حوزه مورد علاقه خود را در این شبکه‌ها دنبال کنند، البته باز هم تاکید می‌کنیم که یافتن یک منبع خبری معتبر بسیار اهمیت دارد، بارها شاهد این بودیم که حتی منابع خبری اسم‌ و‌ رسم‌دار، با انتشار یک خبر تائید نشده یا انتشار شایعات، کاربران خود را گمراه کرده که با انتقادهای فراوانی نیز مواجه شدند.

با ویژگی‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید

پیدا کردن شغل جدید

شبکه‌های اجتماعی همه نوع افرادی را در خود جای داده‌اند، چه کارفرمایی که دنبال نیرو کاری جدید می‌گردد و چه جوانی که به دنبال کار است. به همین جهت صفحات و کانال‌های کاریابی در فضای مجازی، طرفداران بسیاری دارند و کاربران زیادی از این نوع صفحات یا کانال‌ها استفاده می‌کنند. شاید به جز سایت‌های اینترنتی، فضای مناسب دیگری را با این مقدار پتانسیل برای ارائه نیازمندی‌های شغلی، نتوان پیدا کرد. گروه‌های کاریابی فعال نیز روزانه آگهی‌های کاریابی فراوانی را منتشر می‌کنند و از طرفی کاربران خود را در جریان آخرین اطلاعات از آزمون‌های استخدام ادارات دولتی و شرکت‌های بخش خصوصی قرار می‌دهند و به این واسطه درآمد خوبی کسب می‌کنند. در حال حاضر شاید بیش از ۵۰ درصد افراد نیازمند به کار، شغل جدید خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کنند که این آمار در کلان‌شهرها درصد بالاتری دارد. شبکه‌های اجتماعی تحولی بزرگ در زمینه کاریابی ایجاد کردند.

با ویژگی‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید

توسعه کسب‌و‌کار

در دو مورد قبلی به شرکت‌ها و گروه‌های مختلفی که با تولید محتوا، خدمات مختلفی را به کاربران عرضه می‌کنند، اشاره کردیم. اما اگر خود شما نیز به دنبال توسعه کسب‌و‌کار خود هستید، می‌توانید در جایگاه یک تولید کننده محتوا، کاربران زیادی را به کسب‌و‌کار خود جذب کنید. پتانسیل شبکه‌های اجتماعی در توسعه کسب‌و‌کار آنقدر بالا است که بسیاری از شرکت‌ها بر پایه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی توانستند در مدت کوتاهی، چندین پله در حوزه خود پیشرفت کنند. توسعه کسب‌و‌کار در شبکه‌های اجتماعی بخشی از بازاریابی نوین محسوب می‌شود که به متخصصین خود نیاز دارد و کار هر کسی نیست. شبکه‌های اجتماعی ویترینی جذاب برای ارائه خدمات، سرویس‌ها و محصولات یک کسب‌و‌کار به کاربران هستند. شرکت‌های موفق در این زمینه با تولید محتوای مفید و کوتاه به صورت روزانه و در قالب‌های مختلف مانند متن، انیمیشن، کلیپ و صوت، بعضا ره صد ساله را یک شبه طی کردند.

با ویژگی‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید

پیدا کردن دوستان جدید ‌و ‌گفت‌و‌گو در مورد مسائل مختلف

بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی تا کنون بارها درگیر گفت‌و‌گوهای مختلف با افرادی که اعتقادهایی دیگر دارند،‌ شده‌اند. البته منظور ما صرفا اعتقادات دینی و مذهبی نیست، موضوعات مختلفی از جمله مباحث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی ورزشی در فضای مجازی بسیار مرسوم است. با انتشار یک خبر کاربران بسیاری در زیر آن دیدگاه‌های خود را به اشتراک می‌گذارند که برخی از آن‌ها با واکنش دیگر کاربران همراه می‌شود. این نوع گفت‌و‌گوهای مرسوم در فضای مجازی یک بعد مثبت دارد که آن آشنا شدن با نظرات دیگر مردم در مورد یک موضوع است. گاهی ما دیدگاه اشتباهی در مورد یک موضوع اجتماعی داریم و با مباحثه با دیگر کاربران، مجاب می‌شویم که دیدگاه ما اشتباه بود، خود ما نیز می‌توانیم کاربرانی را که فکر می‌کنیم تصور اشتباهی از یک موضوع دارند را با حقایق آن آشنا کنیم.  البته گاها این نوع مباحث به توهین و مجادله کشیده می‌شود اما در اکثر موارد برای هر دو طرف گفت‌و‌گو نکات مثبتی به همراه دارد. ضمن این که شبکه‌های مجازی راه بسیار خوبی برای تبلیغ اعتقادات دینی و مذهبی، سیاسی، رفتارهای صحیح اجتماعی و حتی یک کشور است. بسیاری از ما می‌توانیم مناطق دیدنی، توریستی و آداب و رسوم جذاب کشور خود را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به نمایش بگذاریم و با این کار، تبلیغات ضد ایرانی شبکه‌های بیگانه را خنثی کنیم.

 

از طرفی در شبکه‌های اجتماعی می‌توان دوست‌های بسیار خوبی را پیدا کرد، افرادی که صفحات مورد علاقه مارا دنبال می‌کنند و نظراتشان با ما یکی است. در شبکه‌های مجازی افراد زیادی هستند که علایق و ویژگی‌های مشابه به شما را دارند. با دنبال کردن این افراد و ارسال پیام برایشان، می‌توانید یک دوست خوب پیدا کنید.

با ویژگی‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید

گذراندن اوقات فراغت

در وهله آخر باید به این موضوع اغراق کرد که شبکه‌های مجازی، سرگرم کننده هستند. شاید در یک روز بد، یک کلیپ خنده‌دار بتواند به‌طور کلی روحیه ما را تغییر دهد، همچنین خواندن مطالب طنز، تماشا قسمت‌های مهم فیلم و سریال‌های پخش شده، تماشا قسمت‌های مهم برنامه‌های تلویزیونی و دنبال کردن بازیگران و ورزشکاران محبوب خود در شبکه‌های اجتماعی جذاب است. کاربران حتی می‌توانند مطالب جالب را برای دیگران نیز ارسال کنند یا در صفحه شخصی خود به اشتراک بگذارند. البته باید در این بین مراقب باشیم تا به سمت صفحات یا کانال‌هایی که مطالب طنز غیراخلاقی را منتشر می‌کنند، کشیده نشویم. بسیاری از صفحات و کانال‌ها با ارائه مطالب طنز سالم فعالیت خود را ادامه می‌دهند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار