بی شک این رشد محصول  اجرای برخی برنامه های تسهیل کننده در روند سرمایه گذاری ،تلاش مستمر و لابیگری مسئولین استان ،کاهش بروکراسی های آزار دهنده ،کوتاه نمودن فرایند جذب و ایجاد جذابیت در طرح های صنعتی و رغبت انگیزی در سرمایه گذاران و  برنامه ریزی موثر تیم اقتصادی استان است که در روزگار تحریم های سخت ونفس گیر نظام سلطه وسد شدن مسیر سرمایه گذاری خارجی در صنایع بزرگ استان ،نقطه عطفی در توسعه استان به حساب خواهد آمد.
کد خبر: ۷۹۲۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹ 29 October 2019

تابناک ایلام ::روزهای گذشته خبر خوبی در خصوص رشد سرمایه گذاری در برخی استانهای کشور در خروجی رسانه های کشوری قرار گرفت ،اصل خبر هم این بود که بر اساس تحلیل داده های وزارت صمت،سرمایه گذاری در 19استان کشور در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد قابل قبولی برخوردار بوده است.

اهمیت این خبر بخاطر قرار گرفتن نام استان ایلام در بین7استانی بود که در حوزه سرمایه گذاری در صنایع از رشد چشمگیری برخوردار بوده ،براساس این گزارش، استان ایلام با بیش از 200 درصد رشد سرمایه گذاری توانسته است  استانهای مهمی همچون همدان ،اردبیل ،کرمان واذربایجان غربی را پشت سر بگذارد.

کارشناسان اقتصادی وحتی کسانی که از حداقل معلومات در حوزه اقتصاد برخوردار هستند معنای رشد سرمایه گذاری در صنایع را استنباط و به درک صحیحی از نقش سرمایه گذاری در صنعت خواهند رسید ،نقشی که خروجی آن در استان درحال توسعه ای همچون ایلام به شکل راه اندازی کسب وکارهای متعدد وتاثیر مستقیم بر روند اشتغالزایی و رشد اقتصادی استان ظهور وبروز خواهد کرد.

اگر چه بسیاری از مردم وخاصه تحصیلکردگان جویای کار به جابجایی نمودار ها در حوزه اقتصادی چندان خوشبین نبوده و نگاهها زمانی رنگ ولعاب خوشبینانه به خود خواهند گرفت که تاثیر جهش این نمودار ها بصورت ملموس بر وضعیت زندگی این جمع وخارج نمودن آنان از بلاتکلیفی آزار دهنده خارج نماید ،اما بدون شک رشد سرمایه گذاری واقعی در صنایع استان ایلام با وجود مزیتها و پتانسیل های گوناگون در حوزه های نفت وگاز وگردشگری به زودی به تغییر این نگاه منجر خواهد شد.

سالهاست با وجود پتانسیل های بالقوه ومنحصر به فرد استان، بدلیل برخی تنگ نطریها،عدم اعتماد به نفس مدیران محلی در ادوار گذشته ،فرهنگ ها وتعصبات نادرست و مهمتر از همه زیرساختهای نامناسب استان در همان وضعیت بالقوه باقی مانده است ،به یقین در تحلیل اخیر داده ها که در سطح ملی وبدون دخالت مسئولین استانی با تکیه بر شاخص های حقیقی موجود در صنایع استان تدوین شده نوید بخش آینده ای رو به رشد در بالفعل سازی پتانسیل های موجود دراستان وشتاب گیری روند توسعه استان خواهد بود .

بی شک این رشد محصول  اجرای برخی برنامه های تسهیل کننده در روند سرمایه گذاری ،تلاش مستمر و لابیگری مسئولین استان ،کاهش بروکراسی های آزار دهنده ،کوتاه نمودن فرایند جذب و ایجاد جذابیت در طرح های صنعتی و رغبت انگیزی در سرمایه گذاران و  برنامه ریزی موثر تیم اقتصادی استان است که در روزگار تحریم های سخت ونفس گیر نظام سلطه وسد شدن مسیر سرمایه گذاری خارجی در صنایع بزرگ استان ،نقطه عطفی در توسعه استان به حساب خواهد آمد.

سرمایه گذاری در طرح های نفت وگاز استان رشد چسمگیری داشته است

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با واقعی خواندن رشد سرمایه گذاری در استان به خبرنگار ما گفت :سرمایه گذاری های صورت گرفته در حوزه نفت وگاز استان رشد چشمکیری داشته وهمین موضوع در تحلیل داده های صورت گرفته از سوی وزارت صنعت ،معدن وتجارت باعث پیشتازی استان از برخی استانها شده است.

جلال میرزایی با اشاره به سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی وزارت نفت بعنوان یک سرمایه گذار شبه دولتی در طرح های نفت وگاز استان خاطر نشان کرد:این صندوق درشرایطی در خیلی استانها تحرک و حضور آنچنانی نداشت اما سرمایه گذاری گسترده ای در پتروشیمی و ان جی ال دهلران داشته است .

وی افزود : صندوق بازنشتگی وزارت نفت با ورود به طرح های توسعه ای آذر و تنگ بیجار کمک شایانی به اجرایی شدن این دو حوزه نفت وگاز استان نموده که درآینده اقتصاد استان وکشور از نقش بسزایی برخوردار خواهد بود.

جلال میرزایی ادامه داد: اخیرا نیز سرمایه گذاری ارزی و ریالی هلدینگ خلیح فارس  در پلی پروپیلن ومجتمع پتروشیمی ایلام وتوسعه پالایشگاه گاز ایلام رونق وشکوفایی این دو بخش مهم اقتصادی استان را درپی داشته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره با سرمایه گذاری60میلیون یوریی لرزه نگاری مناطق نفتی استان بیان داشت :در محموع سرمایه گذار مستقیم وغیر مستقیم  این صندوق در بخش های مختلف اقتصادی استان منحر به رشد و توسعه در ابن بخش ها شده و اعلام رشد سرمایه گذاری200درصدی نیز ازاین موضوع نشات گرفته است.

وی ادامه داد: با این وجود به خاطر تحریم نفتی ایران شرکتهای متعددی از حضور در ظرفیت های نفت وگاز استان محروم شده اند و شرکت پتروسامان زاگرس نیز  هنوز موفق به تامین فاینانس وشروع فعالیت در طرح پتروشیمی مهران  استان نشده است.

نماینده ایلام گفت : با وجود رشد اعلام شده در حوزه سرمایه گذاری هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله داریم و کاهای زیادی بایستی انجام گیرد تا مردم آثار مثبت تغییرات ورشد ایجاد شده را لمس نمایند ،متاسفانه با وجود تحریمهای اقتصادی شرکتهای روسی وچینی تاکنون نتوانسته اند در طرح های نفت و گاز استان ورود کنند اما با این حال رشد اعلام شده در سرمایه گذاری که نتیجه کار جمعی مسئولین استان بوده که باید با تشدید تلاشها وضعیت را به سزح مطلوب ارتقاء داد.

چشم انداز اقتصادی استان روشن است 

 مدیرکل امور اقتصادی ودارایی استان هم در با اشاره با رشد سرمایه گذاری دراستان گفت : رشد اعلام شده نتیجه سرمایه گذاری مستقیم در طرح های نفت وگاز وپتروشیمی استان است .

قدرت فیض اللهی ادامه داد: خوشبختانه وضعیت اقتصادی کشور روند روبه رشدی را نشان می دهد و رشد سرمایه گذاری در صنایع استان نیز متاثر از وضعیت مطلوب اقتصادی کشور بوده و یقینا سرمایه کذاری صورت گرفته در صنایع نفت وگاز استان با رونق کسب وکار منجر به ایجاد اشتغال مستقیم وغیر مستقیم خواهد شد.

فیض اللهی بیان داشت :چشم انداز اقتصادی استان مطلوب است واین نتیجه همراهی ،هماهنگی وتلاش تیم اقتصادی استان ودر راس آن استاندار ایلام است ،چرا که روز تعطیل وغیر تعطیل برای مدیران استان معنایی ندارد واز هرفرصتی برای جذب سرمایه گذار ورفع موانع بهره گیری می شود.

وی افزود: استان از ظرفیتها وپتانسیل های اقتصادی منحصر بفردی برخوردار است اما متاسفانه ضعف زیرساختهای رفاهی همچون هتل چند ستاره باعث شده تا روند حضور سرمایه گذاران بومی در استان با اخلال روبرو شود ،با این وجود اقدامات مناسبی از سوی یک سرمایه گذار برای احداث هتل صورت گرفته است.

فیض اللهی گفت : هفته گذشته یک گروه سرمایه گذاری خارجی وداخلی برای حضور در طرح های اقتصادی استان ورود نموده وپس از رایزنی وگفتگو با مسئولین استان قول دادند که از طریق جذب منابع از طریق روسیه در طرح های متعدد استان مشارکت وسرمایه گذاری نمایند .

با این وجود باید گفت که رشد سرمایه گذاری 200درصدی استان که از سایر استانهای مهم پیشی گرفته ،نوید بخش آینده ای روشن برای صنعت واقتصاد استان است ،البته مسئولین استان باید با جهد وتلاش مضاعف زمینه تشدید سرمایه گذاری در طرح های استان نظیر گردشگری و نفت وگاز را فراهم آورده تا در مابقی ماههای سال نیز شاهد رشد سرمایه گذاری در استان باشیم.

عدم حصول توفیق در جذب سرمایه گذار در طول سالهای گذشته ،مزیتهای مهم اقتصادی استان را بلا استفاده کرده واگر در سالهای یاد شده تیم مدیریتی استان با همدلی وهمراهی زمینه معرفی ظرفیت ها و با ایجاد تسهیل زمینه رغبت و انگیزه در سرمایه گذاران را ایجاد می کردند به یقین شرایط استان به مراتب بهتر ومطولب تر از وضعیت جاری بود ،اما با این حال رشد سرمایه گذاری چهارماهه ابتدایی سال جاری بیانگر به ثمر نشستن تلاشها و برنامه های مطلوب تیم اقتصادی استان ونوید بخش آینده ای بهتر برای اقتصاد استان در تمامی حوزه ها خواهد بود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار