تردد روزانه ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از گذر مرزی مهران، ساماندهی و نظم بخشی و برقراری امنیت این ترددها در یک بازه زمانی چند ساعته ، تحسین آحاد جامعه را برانگیخت و قدرت و جایگاه ارزنده نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی کشور را با اقتدار به رخ جهان کشید .
کد خبر: ۷۹۰۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷ 23 October 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مرزهای کشورمان در مدت زمان کوتاهی برای حضور در راهپیمایی اربعین به عراق تردد کردند و با وجود در کمین بودن دشمنان اسلام که اجماع مسلمانان خار چشم آنها شده است، کوچکترین مشکل امنیتی رخ نداد و همه به سلامت بازگشتند.

بی‌اغراق می‌توان ادعا کرد قدرت و اقتدار نیروهای امنیتی و سپاه، مرزبانی و انتظامی، ارتش و نیروهای بسیج و نظامی همه موجب شد تا این حرکت میلیونی و بزرگ اربعین بدون کوچکترین مساله‌ای به پایان برسد و راهپیمایی اربعین باشکوهی برگزار شود.

همکاری و همراهی مردم نیز مقوله‌ای تاثیرگذار در امنیت زائران اربعین بود که تمامی مسئولان در گفت و گوهایی که با رسانه های مختلف داشتند بر آن صحه گذاشتند.

مرز مهران به طور بی‌سابقه‌ای در ایام اربعین حسینی میزبان شمار زیادی از فرماندهان نظامی، انتظامی و امنیتی بود و بسیاری از مسئولان ارشد از فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی تا وزیر اطلاعات از مرز بین‌المللی مهران بازدید کردند و اقدامات انجام شده برای تامین امنیت زائران را مورد بررسی قرار دادند و بر برنامه‌ریزی‌ها برای حفظ امنیت زائران تاکید کردند.

راه هرگونه خرابکاری از سوی معاندان بسته شد

وزیر اطلاعات در بازدید از مرز مهران تاکید کرد که راه هرگونه خرابکاری از سوی معاندان بسته شده و تمهیدات سیاسی و اطلاعاتی برای برگزاری ایمن و بدون مشکل اربعین اندیشیده شده و اشراف امنیتی بر مقوله اربعین حاکم است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی اظهار داشت: حجم پرتراکم جمعیت زائران در اربعین امسال دل مشغولی و دغدغه‌های مسئولان را بیش از پیش کرد و در این میان موضوع مهم تامین امنیت زائران است که اهمیت ویژه ای دارد.

وی ضمن قدردانی از همکاری و همراهی همه دستگاه ها و نهادهای لشگری و کشوری افزود: با انجام تقسیمات کاری که بین مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای لشگری، کشوری و امنیتی و همراهی طرف عراقی وجود دارد، زائران با وجود تراکم جمعیتی از رفاه و امنیت در طول مسیر راهپیمایی برخوردار هستند.

علوی یادآور شد: البته همراهی و همکاری مردم با مسئولان نیز قابل تقدیر است و تمام تلاش مسئولان انجام خدمات‌رسانی مطلوب به زائران اربعین تا زمان پایان یافتن موج برگشت آنهاست.

همراهی و همکاری مردم در تامین امنیت مهمترین ویژگی اربعین ۹۸

جانشین فرمانده یگان ویژه ناجا نیز مهمترین شاخصه اربعین امسال را همکاری و همراهی مردم با همه دستگاه‌ها و نیروهای انتظامی و امنیتی دانست و گفت: در غیر این صورت با توجه به حجم زیاد تردد در مرزها به خصوص مرز مهران شاهد بروز مشکلات عدیده برای مردم می‌شدیم.

سردار حبیب‌الله جان‌نثاری در بازدید از مرز مهران افزود: شور حسینی در بین آحاد زائران اربعین موج می‌زند و بسیاری از مشکلات به همین طریق رفع می‌شود که بابد از این بابت از تمام مردم قدردانی کنم.

وی تاکید کرد: امروز شور و بصیرت حسینی مردم به حدی رسیده است که خودشان کارها را پیش برده و بسیاری از ماموریت‌های یگان‌های انتظامی و یگان ویژه را راحت‌تر کرده‌اند.

برای مقابله با تهدیدهای احتمالی باید بیش از پیش آماده باشیم

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: دشمنان اسلام نمی‌توانند شاهد عظمت این اجتماع باشند پس باید بیش از پیش برای مقابله با تهدیدهای احتمالی آماده باشیم.

سردار حسین اشتری در نشست ستاد اربعین استان ایلام در مهران افزود: با هوشیاری همه دستگاهها تاکنون مشکل امنیتی نداشتیم و نخواهیم داشت که این امر نشان اقتدار نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی کشور است.

وی با بیان اینکه تلاش و همکاری مسئولان و مردم قابل تقدیر است، افزود: با توجه به مسئولیت، هماهنگی و همکاری بسیار خوب مجموعه اجرایی استان ایلام، کار خدمات‌رسانی را تسهیل کرد تا این حرکت عظیم در اربعین و تردد زائرن از مرز به خوبی انجام شود.

تعامل نیروهای مرزبانی ایران با همتایان عراقی برای تامین امنیت زائران

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: با رایزنی‌ها و تعامل خوبی که بین مرزبانی کشورمان با مسئولان و نیروهای مرزی کشور عراق بوجود آمد علاوه بر تامین امنیت، موجب تسهیل در تردد رائران اربعین حسینی نیز شد.

سردار قاسم رضایی در نقطه صفر مرزی مهران به نشست‌های متعدد مرزبانی با مسئولان طرف عراقی قبل و حین ایام اربعین اشاره کرد و افزود: در این نشست‌ها نکات ریزی که در توافقنامه‌های قبلی برای سهولت در تردد زائران و امنیت مرزها داشتیم را بررسی و به سرانجام رساندیم که امسال به بهترین شکل ممکن کنگره بزرگ اربعین برگزار شود.

فرمانده مرزبانی ناجا تاکید کرد: تاکنون هیچگونه ناامنی و مشکل امنیتی در این مرزها و مسیر تردد زائران اربعین رخ نداده و عبور و مرور از مرز به نحو مطلوب در جریان است.

با هماهنگی کامل نیروی‌های امنیتی و انتظامی کوچکترین خلل و مساله امنیتی در مرزهای چهارگانه ایجاد نشد

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: با هماهنگی کامل نیروی‌های امنیتی و انتظامی کوچکترین خلل و مساله امنیتی در مرزهای چهارگانه ایجاد نشده است و زائران با آرامش کامل در حال تردد هستند و علاوه بر مرزهای غربی، در مرزهای میرجاوه، بیله سوار و آستارا نیز اتباع سایر کشورها با ورود به کشورمان در حال عزیمت به عراق هستند.

سردار رضایی اظهار داشت: راهپیمایی میلیونی زائران اربعین به سدی محکم در برابر توطئه‌های مثلث آمریکایی - عربی و تکفیری تبدیل شده است و با توجه به شور و اشتیاق مردم به حضور در این راهپیمایی و در صورت تسهیل قوانین از سوی طرف عراقی، جمعیت زائران در اربعین سال آینده به ۲ برابر افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه شور و حال عجیبی در همه مرزهای کشور به ویژه مرزهای غربی برپاست، اضافه کرد: مهران در مقایسه با دیگر مرزهای غربی یک ویژگی دارد و آن انس و عادت مردم اقصی نقاط کشور به این مرز برای سفر به عراق است و آنها مهران و شرایط این مرز را به خوبی می‌شناسند.

تمهیدات امنیتی پیش از اربعین پیش‌بینی شده است

معاون عملیات ناجا و دبیر کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مرکزی اربعین نیز گفت: قبل از مراسم اربعین تمهیدات لازم را در ارتباط با مسائل امنیتی، انتظامی و ترافیکی پیش‌بینی کردیم که خوشبختانه تاکنون هیچ گونه مشکل امنیتی و انتظامی نداشتیم.

سردار حسین ساجدی نیا در بازدید از مرز مهران افزود: در بحث ترافیکی نیز تدابیر لازم برای قبل از آغاز سفر زائران، حین سفر زائران و زمان برگشت آنان اتخاذ شده و مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پلیس تا زمانی که تمام زائران عتبات عالیات به کشور بازگردند در صحنه حضور دارد تا بتواند خدمات رسانی لازم را داشته باشد، گفت: مردم بدانند فرزندانشان در مجموعه پلیس، تمام تلاششان را برای ایجاد امنیت و تسهیل در امر عبور و مرور انجام خواهند داد.

امنیت مسیر تردد زائران مولفه اصلی اقتدار جمهوری اسلامی است

فرمانده نیروی انتطامی ایلام با تاکید بر اینکه امنیت مسیر راهپیمایی اربعین مولفه اصلی اقتدار جمهوری اسلامی است، گفت: امنیت مسیر تردد زائران وضعیت بسیار خوب و عالی دارد.

سردار نورعلی یاری افزود: برای بازگشت زائران اربعین اقدامات امنیتی بسیار خوبی اتخاذ شده است و در این راستا کمربند امنیتی با مشارکت تمام نیروهای امنیتی، نظامی، انتظامی و مرزبانی ایلام بسته شده است تا تهدید امنیتی نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: از ابتدای سفر تاکنون هیچ‌گونه مشکل و چالش امنیتی نداشته‌ایم و به آن افتخار می‌کنیم که این امر در سایه تلاش‌های نیروهای مختلف نظامی، انتظامی و امنیتی و البته با مشارکت آحاد مردم حاصل شده است.

چهار گردان سپاه تامین کننده امنیت زوار اربعین

فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام با اشاره به اینکه تامین امنیت زائران حسینی در اولویت خدمات دهی قرار دارد، گفت: چهار گردان سپاه ایلام تامین امنیت زائران اربعین را بر عهده دارند.

سردار جمال شاکرمی افزود: سپاه گردان‌های امام علی (ع)، بیت المقدس، کوثر و امام حسین (ع) را برای تامین امنیت زائران با همکاری ناجا و دیگر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بکار گرفته است.

وی با ذکر اینکه ۱۸۰ نفر بصورت نامحسوس و خاموش امنیت مرز مهران را تامین می‌کنند، ادامه داد: گروه‌های چک و خنثی، تیپ گروه جنگ نوین، گروه‌های عملیاتی و امنیتی با تجهیزات و دوربین‌های کامل در فراتر از مرز مهران همه مناطق را رصد می‌کنند.

مرز مهران تا ۱۵ کیلومتر در داخل خاک عراق رصد می‌شود

استاندار ایلام گفت: وضعیت ترافیکی اربعین در ۲ طرف مرزهای مهران و زرباطیه تا ۱۵ کیلومتری خاک عراق به دقت کنترل و رصد می‌شود.

قاسم سلیمانی دشتکی در نشست قرارگاه ترافیکی اربعین در مهران، تردد ۶۰ درصدی ورودی و خروجی زائران از مرز مهران را بسیار پرحجم و چشمگیر دانست و افزود: ۱۰ هزار نیروی انتظامی و امنیتی، روند تردد زائران از مرز مهران و مسیرهای منتهی به مهران را تسهیل می‌کنند.

بیش از چهار میلیون زائر اربعین در مدت یک ماه و ۲۰ روز از مرز مهران به عتبات عالیات مشرف شده و به سلامت بازگشتند که نتیجه جانفشانی و تلاش شبانه‌روزی تمامی نیروهای جان بر کف نظامی، انتظامی و امنیتی است.

نیروی انتظامی با بیش از ۱۰ هزار نفر از استان ایلام و ۱۲ استان معین کشور تامین نظم و امنیت زائران را بر عهده داشتند و هیچ‌گونه مورد امنیتی در استان مشاهده نشد./ح

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار