نمکی گفت: اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا و جلوگیری از دسترسی مردم ایران به دارو و تجهیزات پزشکی جنایت علیه بشریت است.
کد خبر: ۷۸۸۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶ 15 October 2019

 

سعید نمکی در مراسم افتتاحیه شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: ما از دبیر کل سازمان بهداشت جهانی که در این اجلاس حضور دارند انتظار داریم تا از مظلومیت مردم ایران که در اوج جنگ ظالمانه اقتصادی تلاش دارند تا بدون عقب گرد از حوزه سلامت و ارتقای خدمات بهداشتی تلاش می کنند، دفاع کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: ما متعهد به ارایه خدمات بهداشتی به همه افراد کشور اعم از شیعه، سنی، مسیحی، کلیمی، زرتشتی و حتی زندانیان محکوم به اعدام هستیم و درخواست ما از سازمان بهداشت جهانی این است که نگذارید سلامت هیچ کسی توسط جنگ افروزان و فرقه گرایان دستخوش آسیب و بی عدالتی شود.

 

وی با بیان اینکه ایران آماده است تا تجارب موفق خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد، گفت: بی تردید تنها راه کنترل بیماری های واگیر و کاهش آسیب به سلامت مردم از مسیر انتقال تجارب و هماهنگی کشورهای منطقه می گذرد.

 

نمکی افزود: ایران به تمام تعهدات خود برای پوشش همگانی سلامت پایبند بوده و دولت یازدهم و دوازدهم با اجرای طرح تحول سلامت موفقیت های چشمگیری را کسب کرده است.

 

وی با تاکید بر اینکه اقدامات ایران برای پوشش همگانی سلامت از سه دهه قبل آغاز شده است، گفت: ایران با ایجاد هفده هزار خانه بهداشت در روستاها و اتصال ان به پایگاه های بهداشتی شهری صددرصد روستاییان و 90 درصد شهرنشینان را تحت پوشش قرار داده است.

 

وی افزود: کاهش مرگ و میر مادران از 200 نفر در 100 هزار نفر در دهه 80 به 20 نفر در 100 هزار نفر در سال 2018 و کاهش مرگ و میر نوزادان از 120 نوزاد در 100 هزار تولد زنده به 13.4 در هزار تولد زنده از دیگر دستاوردهای ما بوده است.

 

نمکی با تاکید بر اینکه تابستان امسال وزارت بهداشت طرح پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان را که از مسایل مورد توجه رییس جمهوری بود، کلید زد که این اقدام ریل گزاری بزرگی برای اجرای برنامه پزشک خانواده، نظام اجرا و اجرای راهنماهای بالینی برای بهبود خدمات نظام سلامت می باشد.

 

وی با اشاره به اجرای برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون در ایران گفت: با اجرای این برنامه فشار خون 31 میلیون نفر از افراد بالای 30 سال در کشور بررسی شد که دو میلیون نفر از افرادی که مبتلا به فشار خون بالا بودند و از بیماری خود اطلاع نداشتند، مورد شناسایی قرار گرفتند.

 

نمکی با تاکید بر اینکه هم اکنون با چالش های مهمی در منطقه مدیترانه شرقی روبرو هستیم،‌ گفت: افزایش شیوع دخانیات که به عنوان رییس کنوانسیون کنترل دخانیات در سازمان بهداشتی تقاضا داریم تا در راستای کاهش 30 درصدی محصولات دخانیات تا سال 2025 و مبارزه با تجارت غیر قانونی دخانیات همکاری نماید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار