اختلافات «پایداری» با طیف لاریجانی هر روز عیان‌تر می‌شود و کار به جایی رسیده که تحلیل‌گران اصولگرا معتقدند این جریان باید فکرهای خود را کرده و بین این دو یکی را انتخاب کند.
کد خبر: ۷۸۷۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱ 10 October 2019

به گزارش «آزادی»، همین چند روز قبل بود که ناصر ایمانی، گفت: اصولگرایان هنوز انتخاب خود را نکرده‌اند اما پایداری‌چی‌ها دست پیش گرفته‌اند. انتشار لیست قم و قرار نداشتن لاریجانی در آن اگرچه به قول ذوالنوری هنوز قطعی نباشد نشان می‌دهد که حداقل قم‌نشینان تکلیف خود را روشن‌ کرده‌اند. حال سوال اینجا است که با قطعی شدن این فهرست و کنارگذاشتن لاریجانی از فهرست انتخاباتی قم، او چه خواهد کرد؟ هر چه باشد لاریجانی یکی از اثرگذارترین مهره‌ها در بازی انتخابات است.

ورود مستقل او به انتخابات، یا کاندید شدن از پایتخت هر یک به نحوی در نتیجه انتخابات 98 موثر خواهد بود. باید دید که اصولگرایان در تهران چه واکنشی به این تصمیم سیاست‌ورزان قم نشان می‌دهند. برخی معتقدند که حضور لاریجانی در فهرست اصولگرایان تهران می‌تواند با ائتلاف با اعتدالگرایان همراه شده و موجب پیروزی در انتخابات شود.


حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا از جمله همین افراد است. او در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: « قم در میان اصولگرایان شرایط ویژه‌ای دارد و حتی در خیلی از موارد آن‌ها مستقل عمل می‌کنند و لیست خود را ارائه می‌کنند. این مجموعه‌که جمع شده و لیست داده‌اند اما معلوم نیست مجموعه‌ای باشد که در لیست گذاشتن یا نگذاشتن لاریجانی از سوی آنان تاثیر چندانی در انتخاب لاریجانی داشته باشد. به خاطر اینکه عمدتا جامعتین در قم تعیین کننده است و کسانی که مورد تایید جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین قرار می‌گیرند شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارند.»


بر این اساس باید منتظر ماند و دید که جامعتین که این روزها به خصوص بعد از حضور ناطق نوری در جلسه جامعه روحانیت مبارز مورد توجه‌تر و کنش‌گرتر از قبل شده است، در این باره چه تصمیمی می‌گیرد و بین لاریجانی و لیست ارائه شده کدام را انتخاب می‌کند.
سناریو دیگر اما این است که لاریجانی منتظر تصمیم جامعتین نماند و بخواهد که برخلاف همیشه از تهران کاندید شود. کنعانی مقدم این گمانه را محتمل می‌داند. او در این‌باره گفت:‌ » احتمال دارد که آقای لاریجانی بخواهد از تهران کاندید شده و سر لیست باشد. به نظر من ممکن است لیستی که در تهران ارائه شود و لاریجانی سرلیست آن باشد، بتواند رای بیشتری از لیست قم جمع کند.»


وی در پاسخ به این پرسش که کاندیداتوری لاریجانی از تهران چقدر احتمال ائتلاف او با اعتدالگرایان یا اصلاح‌طلبان را جدی‌ می‌کند؟ گفت: «اگر لاریجانی بخواهد از تهران کاندید شود و سرلیست باشد، آن لیست از اعتدالگرایان و اصولگرایان تشکیل خواهد شد و خبری از اصلاح‌طلبان نخواهد بود. به احتمال زیاد بخشی از جریان اصولگرایی با لاریجانی ائتلاف می‌کنند و این به نفع اصولگرایان و لاریجانی خواهد بود. از آنجایی که هم لاریجانی رای دارد و هم اصولگرایان جمع شدن رای این‌ها با هم می‌تواند پیروزی لیست را قطعی کند».


این تحلیل چندان دور از ذهن نیست اگر توجه داشته باشیم که اصلاح طلبان نیز مثل چند ماه قبل به ارائه فهرست و ائتلاف با امثال لاریجانی علاقه‌ای ندارند. شاهد این مدعا آن که اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگویی با آزادی تاکید کرده بود که در شرایط فعلی ائتلاف با اعتدال‌گراها مورد اقبال اصلاح‌طلبان نیست. طبیعتا وقتی اعتدالگراها مورد اقبال نباشند ، تکلیف لاریجانی هم مشخص است. به این ترتیب سناریو ائتلاف لاریجانی با اصلاح‌طلبان منتفی می‌شود.


کنعانی مقدم اما معتقد است که یک سناریو دیگر هم وجود دارد. او گفت: «به طور کلی درباره کنش سیاسی لاریجانی در انتخابات‌های پیش رو سه فرضیه وجود دارد. یک اینکه اصلا در انتخابات مجلس شرکت کند و خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 1400 آماده کند. دوم اینکه از قم کاندید نشود و از تهران وارد شود. سوم هم اینکه به صورت مستقل وارد انتخابات شود.»


این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه ورود مستقل لاریجانی در انتخابات مجلس چه تاثیری در میزان رای او خواهد داشت، گفت: «به نظر من در این صورت ممکن است که رای نیاورد یا اینکه رئیس مجلس بعدی نشود. در واقع ورود مستقل لاریجانی به انتخابات به ضرر اوست».

منبع: آزادی تودی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار