بیانیه پنتاگون در مورد حضور نظامی در سوریه، حملات ارتش ترکیه به مناطقی در مرز سوریه و عراق و بیانیه وزارت خارجه ایران در خصوص تحولات اخیر در سوریه از جمله مهم ترین خبرها و تحلیل های مرتبط با سوریه در 24 ساعت گذشته پس از اعلام عقب نشینی آمریکا از شمال سوریه بوده اند. در این میان، باید به واکنش روسیه به احتمال جنگ ترکیه با کردها نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۸۶۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ 09 October 2019

بیانیه پنتاگون در مورد حضور نظامی در سوریه، حملات ارتش ترکیه به مناطقی در مرز سوریه و عراق و بیانیه وزارت خارجه ایران در خصوص تحولات اخیر در سوریه از جمله مهم ترین خبرها و تحلیل های مرتبط با سوریه در 24 ساعت گذشته پس از اعلام عقب نشینی آمریکا از شمال سوریه بوده اند. در این میان، باید به واکنش روسیه به احتمال جنگ ترکیه با کردها نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، کاخ کرملین سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی حمله احتمالی ترکیه به شمال شرقی سوریه، پوتین با اعضای شورای امنیت ملی روسیه درباره آخرین تحولات سوریه نشست برگزار کرده است.

به گزارش روسیاالیوم، در این بیانیه آمده که در این نشست، اوضاع سوریه در پی تحولات مربوطه به شمال شرقی این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، پوتین و اعضای شورای امنیت ملی روسیه «بر ضرورت جلوگیری از تهدیداتی که راه‌حل سیاسی بحران سوریه را در معرض خطر قرار می‌دهد»، تاکید کردند.

در همین ارتباط، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز گفت که «شرکت‌کنندگان در این نشست اوضاع سوریه را به طور مفصل مورد بررسی قرار دادند. در این دیدار همچنین درباره آغاز کار کمیته قانون اساسی سوریه گفت‌وگو صورت گرفته است».

پسکوف افزود: «در این نشست تاکید شده که مساله مهم این است که در حل و فصل سیاسی بحران سوریه خللی ایجاد نشود».

ترکیه بعد از ماه‌ها تهدید و خط و نشان کشیدن برای شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا در شمال شرق سوریه، شب گذشته (دوشنبه) از اولین حملات هوایی خود علیه این شبه نظامیان در حد فاصل مرز عراق با سوریه در منطقه «مالکیه» سوریه خبر داد. هدف از این حمله، تلاش برای قطع ارتباط زمینی بین سوریه و عراق بود.

ترکیه شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» ( شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک) و نیروهای دموکراتیک سوریه (اس.دی.اف) را شاخه سوری گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و تروریست می‌داند.

ترکیه می‌گوید حضور این شبه‌نظامیان که از نظر ایدولوژی به پ.ک.ک نزدیک هستند، برای امنیت ملی ترکیه خطرناک بوده و باید آن‌ها از مرزهای این دور شوند. آنکارا قصد دارد ایده ایجاد منطقه امن که از شمال شرقی ترین مرز سوریه شروع شده و تا شهر جرابلس ادامه دارد، عملی کند. این منطقه امن بنا به گفته ترکیه، ۳۰ الی ۴۰ کلیومتر در عمق خاک سوریه خواهد بود.

بیانیه پنتاگون در مورد حضور نظامی در سوریه

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا سه‌شنبه مدعی شد این ارگان تغییری در شمار نظامیان حاضر آمریکایی در سوریه ایجاد نکرده است. 

این سخنگو درباره تصمیم ترکیه برای عملیات در سوریه گفت: «متاسفانه ترکیه تصمیم گرفته است یکجانبه عمل کند. در نتیجه، ما نیروهای آمریکا در شمال سوریه را از مسیر هجوم احتمالی ترکیه انتقال داده‌ایم. ما در حال حاضر هیچ تغییری در میزان حضور خود در سوریه ایجاد نکرده‌ایم.»

واکنش روسیه به احتمال جنگ ترکیه با کردها /بیانیه پنتاگون در مورد حضور نظامی در سوریه/ حملات ارتش ترکیه به مناطقی در مرز سوریه و عراق/ بیانیه وزارت خارجه ایران در خصوص تحولات اخیر

در پی انتشار اخباری از استقرار تجهیزات نظامی و نظامیان ترکیه در مرز شمالی سوریه، کاخ سفید اخیراً در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن نه از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه حمایت می‌کند و نه در آن مشارکت یا مداخله می‌کند.

حملات ارتش ترکیه به مناطقی در مرز سوریه و عراق

طبق اعلام چند مقام دولت ترکیه، این کشور برای بازداشتن نیروهای کرد درخصوص استفاده از مرز عراق-سوریه برای تقویت نیروهای مستقر در شمال شرق سوریه، در این منطقه مرزی عملیاتی نظامی انجام داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از آغاز خروج نیروهای آمریکا از شمال شرق سوریه، ترکیه از آمادگی خود برای پیشروی در خاک این کشور و انجام عملیات نظامی خبر داده است. خروج نیروهای آمریکایی، مورد انتقاد مقامات واشنگتن قرار گرفته و آن‌ها این اقدام که به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور انجام گرفته را "خیانت" به هم‌پیمانان کرد خود خوانده‌اند.

عقب‌نشینی نیروهای آمریکا، باعث می‌شود نیروهای کرد که مدت‌ها هم پیمان واشنگتن به شمار می‌رفتند، در مناطق مذکور در معرض خطر حمله ارتش ترکیه قرار گیرند. ترکیه این نیروها را به دلیل "ارتباط با شبه نظامیان شورشی در ترکیه"، تروریست به حساب می‌آورد.

یک مقام امنیتی دولت ترکیه، قطع کردن مسیر ارتباطی مورد استفاده گروه‌های مسلح کرد در مرز عراق و سوریه را یکی از اهداف حمله شبانه اخیر، "پیش از عملیات [ترکیه] در سوریه" عنوان کرده است. او می‌گوید: "از این طریق، ارتباط این گروه با سوریه و حمایت از خطوط [جبهه] از جمله ارائه کردن مهمات، قطع می‌شود".

واکنش روسیه به احتمال جنگ ترکیه با کردها /بیانیه پنتاگون در مورد حضور نظامی در سوریه/ حملات ارتش ترکیه به مناطقی در مرز سوریه و عراق/ بیانیه وزارت خارجه ایران در خصوص تحولات اخیر

تاکنون آماری از تلفات یا ویرانی حاصل از این حمله ارائه نشده است و جزئیات این عملیات که به صورت مشترک توسط سرویس امنیتی ترکیه و ارتش این کشور انجام گرفته، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بیانیه وزارت خارجه ایران در خصوص تحولات اخیر در سوریه

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن نامشروع خواندن حضور نظامیان آمریکایی در سوریه، تصمیم ایالات متحده آمریکا برای رفع اشغال اراضی سوریه و خروج نیروهای نظامی این کشور از سوریه را اقدامی می‌داند که می‌بایست بسیار زودتر از این اتفاق می‌افتاد.

 وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز امیدواری برای ایجاد صلح و ثبات در سوریه و منطقه به دنبال اقدام اخیر آمریکا، اخبار نگران کننده از احتمال ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک سوریه را از نزدیک دنبال کرده و معتقد است چنین اقدامی در صورت وقوع، نه تنها نگرانی‌های امنیتی ترکیه را برطرف نخواهد کرد؛ بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده‌ای خواهد شد و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران با هرگونه عملیات نظامی احتمالی مخالف است.

جمهوری اسلامی ایران برای برقراری تماس فوری با مقامات ترکیه و سوریه به منظور رفع نگرانی‌های موجود از طریق مسالمت آمیز آمادگی دارد و تاکید می‌نماید که احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و نیز توافق آدنا مبناهای مناسبی برای این گفتگوها می‌باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار