در نیمه نخست امسال رخ داد
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان با اشاره به افزایش ۲ برابری تعداد آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی استان به نسبت پارسال، خواستار راه‌اندازی پایگاه اطفای حریق و اختصاص بالگرد به خوزستان شد.
کد خبر: ۷۸۶۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ 09 October 2019

سرهنگ عزیز قلاوند اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۷۵ مورد آتش سوزی در سه هزار و ۵۶۸ هکتار از جنگل ها و مراتع استان رخ داده است.

وی افزود: در مدت مشابه پارسال ۸۶ فقره آتشسوزی در استان رخ داده بود که مساحتی مشابه امسال داشته است.

قلاوند تصریح کرد: با توجه به اینکه خوزستان پارسال درگیر خشکسالی شدید بوده و امسال در پی بارش های مناسب پوشش گیاهی رشد چشمگیری داشته، افزایش آتش سوزی در منابع طبیعی قابل پیش بینی بود.

وی اضافه کرد: بیشترین تعداد حریق در شهرستان ایذه با ۴۵ فقره آتش سوزی و مسجدسلیمان با ۲۹ فقره آتش سوزی به وقوع پیوسته و شهرستان های اندیکا، دزفول، بهبهان، لالی و هندیجان به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

قلاوند ادامه داد: از نظر وسعت آتش سوزی مسجدسلیمان با ۸۲۵ هکتار در رتبه نخست و باغملک و ایذه در رتبه های بعد از آن قرار دارند.

وی گفت: ۵۵ درصد از آتش سوزی ها در مراتع، ۱۶ درصد در جنگل های دست کاشت، ۱۹ درصد در جنگل ها و ۱۰ درصد در اراضی جنگلی واقع شده است.

آتش اختلافات طایفه‌ای در جنگل‌ها

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان درباره علت اصلی آتش سوزی ها نیز اظهار داشت: مهمترین دلیل حریق، عمدی بودن آتش سوزی و اختلافات قومی و منطقه ای است که بیشترین آن در باغملک بوده داده است.

وی تصریح کرد: در باغملک پرونده ۲ تا سه نفر به دلیل ایجاد آتش سوزی عمدی تحت رسیدگی است و چند نفر نیز در همین رابطه بازداشت شده اند.

به گفته وی در سال های گذشته در اندیمشک شاهد آتش سوزی های عمدی بودیم که ۲ نفر از آنها به ۶ سال و ۱۰ سال حبس محکوم شده و در حال گذراندان محکومیت خود هستند، بعد از بازداشت این متخلفان، تعداد آتش سوزی ها در جنگل های اندیمشک به شدت کاهش داشته است.

قلاوند ۳۵ درصد از آتش سوزی ها را ناشی از آتش زدن زمین های کشاورزی و کاه و کلش باقی مانده در مزارع دانست و اظهار داشت: بخش زیادی از آتش سوزی ها در مسجدسلیمان ناشی از آتش زدن بقایای مزارع بوده که به جنگل ها سرایت کرده است.

وی افزود: بیشتر آتش سوزی ها در ایذه ناشی از سهل انگاری رهگذران و گردشگران بوده که آتشی افروخته و آن را خاموش نکرده اند.

قلاوند ادامه داد: درصد کمی از آتش سوزی های منابع طبیعی خوزستان به دلیل عوامل طبیعی بوده که نمونه آن بهبهان است که به حریق به دلیل صاعقه رخ داده بود.

وی گفت: برآورد خسارت ناشی از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع در حال انجام است.

خوزستان پایگاه ندارد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان همچنین مهمترین مشکل برای اطفای آتش در این مناطق را نبود بالگرد و پایگاه دانست و افزود: از نظر تجهیزات اولیه و امکانات فردی مشکلی نداریم اما مساله این است که آتش سوزی ها اغلب در کوهستان و مناطق صعب العبور رخ می دهد که اعزام نیرو و حمل امکانات فردی به این مناطق بسیار دشوار و زمان بر است، از سوی دیگر «زمان طلایی» برای اطفای آتش محدود است و اگر زمان از دست برود، خاموش کردن آن بسیار سخت می شود به همین دلیل ضرورت دارد از بالگرد برای عملیات آتش نشانی استفاده و پایگاه اطفای حریق منابع طبیعی راه اندازی شود.

وی افزود: پیش از این قرار بود که ۲ پایگاه اطفای آتش در استان (شمال و شمال شرق استان) راه اندازی شود اما این مصوبه تاکنون محقق نشده است.

همیاران جنگل

قلاوند در ادامه با اشاره به نقش مردم محلی و سمن ها در اطفای حریق جنگل ها در سال جاری گفت: بدون کمک مردم هم خاموش کردن آتش و هم حفاظت از جنگل ها میسر نیست و امسال نیز گروه های مردمی با فراخوان و گردهمایی های خود کمک شایانی در این زمینه داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با اشاره به سامانه ۱۵۰۴ برای دریافت گزارش های مردمی از آتش سوزی و یا تصرف منابع طبیعی، افزود: ۸۰ تا ۹۰ درصد گزارش های مردمی که در این سامانه ثبت می شود، صحت دارد.

قلاوند تاکید کرد: باید به این مساله توجه داشت که در زمان حوادث آتش سوزی، عملیات آتش نشانی تنها برعهده اداره منابع طبیعی و یگان حفاظت نیست و بر اساس قانون باید همه دستگاه های کشوری و لشکری در این امر مشارکت کنند و امکانات خود را به کار گیرند.

وی اظهار داشت: هر سال کارگروهی برای بررسی دلایل آتش سوزی و شیوه ارائه آموزش به مردم محلی در مناطقی که درگیر این پدیده هستند تشکیل می شود که آموزش های چهره به چهره موفقیت آمیز بوده است.

قلاوند با تاکید بر ضرورت پیشگیری از آتش سوزی در منابع طبیعی، اضافه کرد: کارگروه دیگری نیز برای پیشگیری از آتش سوزی و اقداماتی همچون ساخت آتش‌بر و موانع طبیعی برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی نیز تشکیل می شود.

خوزستان بیش از یک میلیون هکتار از جنگل و ۲.۵ میلیون هکتار مرتع دارد. وسعت جنگل های طبیعی زاگرس ۹۰۰ هزار هکتار است که در شمال و شمال شرق استان قرار دارند. بخشی از این جنگل های باارزش تحت نظارت اداره کل منابع طبیعی و بخشی نیز به عنوان مناطق حفاظت شده تحت پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است.

خرداد ماه ۹۶ سبزعلی فرمانده سابق یگان حفاظت از جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور وعده کرده بود که یک پایگاه اطفای آتش منابع طبیعی و یک مرکز استقرار بالگرد تا پایان سال در خوزستان راه اندازی می شود.

خوزستان اگر چه هر سال با آتش سوزی های شدید در جنگل ها و مراتع روبه روست اما بحران آتش سوزی در این استان از سال ۹۶ به اوج خود رسید. به طوری که در این سال بیش از ۵۰ درصد آتش‌سوزی‌های جنگل ها و مراتع کشور با وسعت بیش از پنج هزار هکتار به خوزستان اختصاص داشت. در ۲ سال گذشته اگر چه وسعت  آتش سوزی‌ها کاهش یافته بود اما امسال دوباره شدت گرفته و به صورت زودهنگام از اردیبهشت ماه درگیر شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار