کد خبر: ۷۸۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲ 05 October 2019
 
نظام اداری لازمه توسعه سازمانی است/ مسئولان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی در جهت امیدافزایی و نشاط بخشی در جامعه نقش آفرینی کنند/استاندار یک نقش اجتماعی است و حفظ جایگاه آن به توسعه استان کمک می‌کند

تابناک / عصر روز شنبه 9 شهریور ماه، جشنواره استانی شهید رجایی با حضور معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور، استاندار گیلان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در سالن غدیر استانداری برگزار شد.

 

به گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، در ابتدای این نشست کیوان محمّدی رئیس سازمان در سخنانی ضمن تسلیت و تعزیت فرا رسیدن ماه محرم گفت: همین امر که در آغاز سال قمری در دهه 60 واقعه عاشورا رخ داد نشان دهنده نهفته‌شدن نکته‌هایی در آن می‌باشد. بدین معنا که قوم ظالمی در آغاز سال، خاندان پیامبر اکرم (ص) را مورد هجمه و حمله قرار داد و این می‌تواند به عنوان زوایه جدیدی از واقعه عاشورا مورد بررسی قرار گیرد.

 وی در ادامه انتصاب دکتر ارسلان زارع را به سمت "استاندار گیلان" تبریک گفت و افزود: در ایامی که ایشان سرپرستی استانداری را عهده‌دار بود، امور استان با درایت، دقت نظر، جدیت و نجابت ایشان ادامه یافت و کاری بر زمین نماند و این جای تقدیر و تشکر دارد.

محمّدی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی استان همانند گذشته در خدمت استاندار جدید خواهند بود، عنوان کرد: استاندار یک نقش اجتماعی است؛ نه یک شخص و باید شان آن در همه حالات حفظ شود و حفظ این جایگاه است که به توسعه استان کمک می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، هدف از برگزاری جشنواره شهید رجایی را قدردانی از دولتمردان از سطح مختلف اجرایی و سازمانی در تمای سطوح دانست و خاطرنشان کرد: انتخاب مدیران و دستگاه‌هایی که در ارزیابی شاخص‌های جشنواره شهید رجایی موفق شده‌اند به معنی کم‌کاری سایر دستگاه‌ها نیست، بلکه همه دستگاه‌ها باید در خدمت‌ مردم باشند.

محمّدی جشنواره شهید رجایی را صرفاً قدردانی از مدیران دستگاه‌ها و سازمان‌ها ندانست و اضافه کرد: موفقیت هر مدیر به کلیه کارکنانی است که در آن دستگاه مشغول هستند و روسای سازمان‌ها به واقع به نیابت از کلیه کارکنان خادم دولت مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: بی‌تردید همه دستگاه‌ها و نهادها و سازمان‌ها باید دست به دست هم دهند تا ایران اسلامی هرچه سریع‌تر به رشد و توسعه و تعالی دست پیدا کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه قضاوت کردن کار آسانی نیست خاطرنشان کرد: اطلاعات أخذ شده از دستگاه‌های اجرایی، مبنای ارزیابی بوده و از تلاش‌های حوزه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان در این خصوص تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی همچنین درگذشت دکتر فائق از پزشکان حاذق و پیشکسوت رسانه استان را  به جامعه رسانه‌ای و پزشکی استان تسلیت گفت.

 

جشنواره شهید رجایی امسال بر اساس نتایج ارزیابی 50 دستگاه اجرایی در استان گیلان برگزار شد

در ادامه معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان به ارائه گزارشی از روند ارزیابی دستگاه‌های اجرایی پرداخت و گفت: ارزیابی‌ها در دو شاخص عمومی و اختصاصی انجام می‌شود.

محمدرضا گلی با اشاره به شعار  امسال جشنواره شهید رجایی «افزایش اعتماد عمومی براساس اعتبار فرهنگی و سازمانی، شفافیت، سلامت اداری و توسعه دولت الکترونیک» افزود: این شعار باید سرمشق دستگاه‌ها برای تحقق برنامه جامع اصلاح نظام اداری باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، ضمن قدردانی از دستگاه‌های کمک کار در امر ارزیابی، ادامه داد: دفتر بازرسی استانداری، سازمان توسعه تجارت الکترونیک دولت، معاونت خزانه‌داری اداره کل امور اقتصاد و دارایی، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستاد اقامه نماز استان، اداره کل حفاظت محیط‌زیست، بهزیستی گیلان و دفتر فناوری اطلاعات استانداری از جمله این دستگاه‌ها بودند.

گلی از ارزیابی عملکرد 50 دستگاه اجرایی استان در سال 97 خبر داد و یادآور شد: در مجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی شاهد رشد ارزیابی امسال نسبت به سال گذشته هستیم. امسال 1554.51 درصد امتیاز کسب کردیم که درصد تحقق آن 77.72 بوده و رشد 1.79 درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت قرار گرفتن دستگاه‌ها در محدوده‌های ارزیابی چهارگانه، خاطرنشان کرد: 33 دستگاه خوب، 14 دستگاه متوسط و سه دستگاه ضعیف بودند و متاسفانه دستگاه عالی نداشتیم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان از افزایش 2.92 درصدی نرخ تحول شاخص‌های عمومی با احتساب عدم مصداق خبر داد و عنوان کرد: سال 96 شاهد تحقق 60 درصدی و امسال با 13 دستگاه خوب و 20 دستگاه متوسط و 17 دستگاه ضعیف شاهد تحقق 62.92 درصدی هستیم.

وی با بیان اینکه نرخ تحقق شاخص‌های اختصاصی از 89 درصد در سال 96 به 92.52 درصد در سال 97 رسید، گفت: در این حوزه 36 دستگاه عالی، 9 دستگاه خوب، پنج دستگاه متوسط و 10 دستگاه ضعیف بودند.

گلی از رشد 11 درصدی محور اصلاح ساختار سازمانی خبر داد و تصریح کرد: در محور توسعه الکترونیک از 62 درصد در سال 96 به 64 درصد در سال 97 رسیدیم، اما در محور مدیریت سرمایه انسانی از 73 درصد به 60 درصد نزول کردیم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با اشاره به رشد 18 درصدی محور شفافیت و مدیریت مالی، اظهار کرد: محور بهبود فضای کسب و کار در سال 97 با تغییر شاخص ها مواجه شد و ارزیابی‌ها از طریق دو سامانه «دادور» و «یاور» صورت گرفت لذا در محور ارتقای سلامت اداری، مسئولیت پذیری و پاسخگویی از 42 درصد به 53 درصد رشد کردیم.

وی همچنین از کاهش 6 درصدی شاخص استقرار نظام مدیریت عملکرد در سال 97 خبر داد و اضافه کرد: واگذاری واحدهای عملیاتی و خدمات دستگاه‌های اجرایی به بخش خصوصی و سمن ها، مشارکت الکترونیکی، الکترونیکی کردن خدمات، اصلاح فرایندها، شایسته سالاری در انتصاب مدیران و بهره گیری از توانمندی بانوان و جوانان، متناسی سازی و ساماندهی نیروی انسانی، مدیریت سبز، ارتقای سلامت اداری و مناسب سازی فضای اداری جهت استفاده از معلولین و جانبازان بیشترین نرخ عدم تحقق را در شاخص‌ها داشتند.

 

نظام اداری لازمه توسعه سازمانی است

معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در جشنواره استانی شهید رجایی، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را دو نهاد راهبردی در توسعه استان دانست و گفت: ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در قالب جشنواره شهید رجایی در سطح ملی و براساس شاخص های طراحی شده صورت می‌گیرد.

علاءالدین رفیع زاده فلسفه جشنواره ش هید رجایی که به صورت نمادین در هفته دولت برگزار می‌شود را تقدیر از عملکرد مناسب دستگاه های اجرایی دانست و افزود: اگر دستگاه‌ها براساس فرایندها، ساختارها، دستورالعمل‌ها و نمودارهایی که معیار پیشبرنده اهداف سازمانی است عمل نکنند، بی‌تردید خروجی مطلوبی نخواهند داشت.

معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور، نظام اداری را به مثابه باند فرودگاه دانست و گفت: اگر این باند درست و مناسب و دقیق طراحی نشود، پرواز دچار مشکل خواهد شد لذا اگر نظام اداری دارای اشکال باشد تزریق بودجه نیز کاری از پیش نمی‌برد. دستگاه‌های اجرایی بدون توجه به فرایندها و ساختارها نمی‌توانند عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

رفیع زاده نظام اداری را بستر اصلی پیشبرد اهداف سازمانی دانست و یادآور شد: نظام اداری لازمه توسعه و استفاده بهینه از منابع و امکانات یک جامعه است.

وی با بیان اینکه 52 درصد عامل موفقیت برنامه های دولت به سازمان‌ها و واحدهای اجرایی باز می‌گردد، گفت: واحدهای اجرایی و عملیاتی استانی به عنوان مجریان اصلی برنامه های دولت هستند لذا دوره اول برنامه جامع اصلاح نظام اداری طی سال های 96-93 اجرایی شد و دوره دوم 99-97 می‌باشد.

رفیع‌زاده با بیان اینکه در نقشه راه اصلاح نظام اداری اهداف کمی دستگاه ها با مشارکت خودشان طراحی شده است، تصریح کرد: نقش 52 درصدی که بر عهده دستگاه های اجرایی استان است باید به درستی دنبال شود.

معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به تکلیف واحدهای اجرایی و عملیاتی برنامه‌های دولت در استان‌ها، ادامه داد: باید براساس شرایط دستگاه‌ها طی دو سال آینده اصلاح نظام اداری را محقق کنیم لذا نیازمند فهم مشترک و درک صحیح از برنامه‌ها هستیم. در ادوار گذشته برنامه‌های اصلاح نظام اداری با عناوین مختلف وجود داشته، اما همچنان در برخی از حوزه‌ها تفاهم مشترک وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برنامه جامع اصلاح نظام اداری در قالب کتابچه و راهنما به دستگاه ها ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: لازم است طرح ها و پروژه ها و فعالیت‌های اجرایی برنامه مذکور در قالب مصوبه شورای اداری و مصوبه هیئت وزیران به دستگاه ها ابلاغ شود.

رفیع زاده، با تاکید بر لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی برنامه اصلاح نظام اداری در بین کارشناسان دستگاه‌ها، یادآور شد: دستگاه‌ها توسعه کارشناسان را به عنوان هدف اصلی مد نظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه باید فهم مشترک و درک صحیح ایجاد شده به درستی اجرا شود، عنوان کرد: ستاد راهبری تحول اداری و توسعه مدیریت در سطح ملی تشکیل شده و دستگاه ها به عنوان کارگروه‌های ذیل این ستاد با معاونت توسعه مدیریت استان تعامل خواهند کرد. بی‌تردید برخی از برنامه ها با تعامل چند دستگاه ها سرعت چندین برابری پیدا خواهد کرد.

معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور دولت الکترونیک را یکی از 23 پروژه اولویت‌دار برنامه جامع اصلاح نظام اداری دانست و تصریح کرد: دستگاه‌ها باید ارزیابی صحیح از برنامه‌های ابلاغی داشته باشند. امسال در آستانه جشنواره ملی شهید رجایی کلیه مستندات مربوط به ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها را منتشر کردیم.

رفیع زاده تدوین شاخص‌های درست و ارزیابی صحیح از این شاخص‌ها توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان را عامل تضمین‌کننده برنامه جامع اصلاح نظام اداری دانست و متذکر شد: این برنامه مسیر پیشرفت و توسعه و بهبود فرایندهای اجرایی و ارائه خدمات را تسهیل می کند و می‌توانیم خدمتگزار واقعی مردم باشیم.

 

مسئولان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی در جهت امیدافزایی و نشاط بخشی در جامعه نقش آفرینی کنند

در ادامه استاندار گیلان در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهدای دولت به ویژه شهیدان والامقام رجایی و باهنر و تسلیت فرارسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله (ع)، اظهار داشت: جشنواره شهید رجایی ما را به یاد خصلت والای این شهیدان می‌اندازد چرا که ویژگی شاخص آنان دانش، اخلاص، فداکاری و خدمت به مردم بوده است.

ارسلان زارع با اشاره به اینکه پیمودن راه شهیدان پذیرش این باور است که مردم ولی‌نعمتان ما هستند، خاطرنشان کرد: مردم همواره از مسئولان اجرایی خود انتظار رعایت قانون، رفتار قانونمند، شفافیت، صداقت و تکریم را دارند که تمامی این انتظارات به حق است و باید انتظارات آنان مورد توجه همه مسئولان قرار گیرد و نصب العین باشد.

استاندار گیلان به ارتقاء کیفیت خدمات و بهبود عملکرد کاری سبک‌ها و روش‌های مدیریتی امروز اشاره کرد و افزود: در همین راستا دولت الکترونیک برای ارتقاء کیفیت خدمات و بهبود عملکرد دستگاه‌ها یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه دولت الکترونیک و سیستمی کردن فرآیندهای اداری از بروز بسیاری از مشکلات می‌کاهد، تصریح کرد: مسئولان و مدیران اجرایی باید مسئله پاسخگویی به ارباب رجوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون معطلی را همواره مورد توجه قرار دهند که محقق کردن فرآیند دولت الکترونیک در این امر الزامی است.

وی به نقش امیدآفرینی و نشاط بخشی مسئولان و مدیران اجرایی در وضعیت کنونی کشور اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های امیدافزایی،‌ افزایش کیفیت خدمات در موعد مقرر و همچنین اقدامات انجام شده دولت و نهادهای انقلابی و عمومی است که  به اطلاع مردم رسانده شود.

زارع با بیان اینکه به افتتاح هزار و 26 پروژه در هفته دولت امسال در استان گیلان اشاره کرد و اظهار داشت: در این پروژه ها بالغ بر هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شد که نشانگر عزم ملی در مقابل هجمه های بیگانگان است لذا از تلاش و حمایت مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان بخش خصوصی قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه مردم و بخش خصوصی با وجود هجمه‌های مختلف دشمنان خارجی به خوبی در روند بهبود اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کردند، گفت: در راستای برنامه‌های ابلاغی و مدیریت سبز، مدیران دستگاه‌های اجرایی باید با حضور فعالانه خود در بین مردم، ارتباط سازنده با اصحاب رسانه و سازمان‌های مردم‌نهاد و بهره‌مندی از توانایی جوانان و بانوان در بدنه دستگاه‌ها در راستای فرمایشات ارزشمند ریاست محترم جمهور به خوبی بکوشند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی این استان در بحث شفافیت، 18 درصد رشد نسبت به سال گذشته داشتند، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی گیلان در شاخص پاسخگویی هم رشد 11 درصدی داشتند که البته کافی نیست زیرا باید با خلاقیت و برنامه‌ریزی مناسب کوشش شود تا این شاخص‌ها ارتقاء یابد.

 

در پایان این مراسم از اداره کل ثبت احوال، بنادر و دریانوردی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، شرکت آب و فاضلاب شهری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از جمله دستگاه‌های اجرایی برگزیده در کسب امتیازات عمومی و اختصاصی بودند که معرفی و تجلیل شدند.

اداره کل نوسازی مدارس استان گیلان در بخش بیشترین رشد شاخص عمومی و اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان در بخش بیشترین امتیاز در شاخص‌های عمومی به عنوان دو دستگاه اجرایی برگزیده معرفی و تجلیل شدند.

در بخش رشد شاخص‌های اختصاصی نیز شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز به عنوان دستگاه اجرایی برتر معرفی و تجلیل شدند.

همچنین در بخش شاخص‌های ویژه جشنواره شهید رجایی نیز اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، در بخش شاخص حمایت از ارتقاء و توان تولید، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و در بخش شاخص دولت الکترونیک اداره کل گمرک و اداره کل پست استان به عنوان برتر معرفی و تجلیل شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار