معاون حقوق بشر وزیر دادگستری:
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری از لزوم تشکیل پلیس اطفال و نوجوانان خبر داد.
کد خبر: ۷۸۴۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 03 October 2019

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه،  دوازدهمین کنفرانس حقوق کودک استان با حضور معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری در سالن جلسات استانداری کرمانشاه برگزار شد،محمود عباسی، معاون وزیر دادگستری و دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: در اسلام حقوق بشر از حقوق کودک آغاز ،ودر آموزه های دینی و پیشینه تمدنی در جهت حمایت از حقوق کودکان مباحثی مطرح شده که قطعا سابقه آن از حقوق کودک در مجموعه حقوق بشر بیش تر است.

وی خاطر نشان کرد: حقوق کودک مجموعه ای از حق ها بوده که به دلیل آسیب پذیر بودن کودکان باید مورد حمایت قرار گیرند و در جامعه احساسات عمیق خانواده به کودکان به عنوان سنبل بوده اما این نگاه احساسی باید جایگاه خود را به نگاه حق دارانه بدهد.حقوق بشر اعطا کردنی نبوده و جهان شمول هستند لذا کودکان باید متنعم از این حق ها باشد.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری اظهار داشت: مدارس، مسئولین و سیاست گذاران اجتماع باید در راستای حق بر حیات، سلامت، بقا، آموزش و رشد کودکان گام برداند؛ همچنین لزوم وجود پلیس اطفال، آموزش خاص و کانون اصلاح و تربیت وجود دارد.

عباسی تصریح کرد:امروزهشاهد گسست نسلی در خانواده ها هستیم بطوریکه در خانواده های معمولی که به کودکان اهمیت داده می شود، چالش فضای مجازی و سایه شوم آن دیده می شود. وضعیت در خانواده های بی سرپرست، طلاق، اعتیاد و آسیب های اجتماعی بحرانی می شود.

به گفته این مسئول، شورای هماهنگی مجمع استانی، نماینده کانون وکلا، سمن ها و ۱۶ دستگاه اجرایی باید در حمایت از حقوق کودک حضور داشته باشند زیرا برگزاری این کنفرانس باحضور نمایندگان مردم برای شفافیت هرچه بیش تر تصمیمات مشارکتی است.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه جایگاه ایران در رتبه بندی حقوق کودک جایگاه شایسته ای نیست ابراز داشت: امسال، سال تحول در حوزه حقوق کودک در شورای هماهنگی مجمع نام گذاری شده و براساس شناسایی چالش ها، با همکاری دفاتر بانوان و خانواده به مدیریت چالش های اساسی حقوق کودک بپردازیم. درحال حاضر ۷۰ هزار نفر کودک کار و خیابانی داریم که فاجعه بزرگی برای ما به شمار می رود.

عباسی تشریح کرد: کودکان کار، خیابانی، خشونت علیه کودکان و نیز کودکان بازمانده از تحصیل و فاقد هویت از مشکلات حقوق کودک بوده که با فکر جمعی و جلوگیری از موازی کاری باید به رفع آن پرداخت زیرا کرمانشاه جز نوادر استان های دارای مجتمع ویژه اطفال و نوجوانان است که قضات و رئیس مجتمع، گام های مناسبی درجهت دادرسی افتراقی انجام داده اند.

وی با اشاره به خلا های موجود در حقوق کودک افزود: شهرداری و شورای شهر باید پای کار آمده و توجه خود را به مسائل اجتماعی به ویژه در حوزه کودک معطوف کنند‌. ما نیازمند کلینیک حقوق کودک در استان هستیم که در ۹ استان هم اکنون دایر بوده و به زودی این کلینیک در کرمانشاه دایر خواهد شد.

عباسی اذعان داشت: کودکان کار و خیابانی که مورد سو استفاده جنسی یا برده کشی اقتصادی قرار گرفته اند نیازمند نگاه سیاسی و امنیتی بوده و باید به عنوان پدیده فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد. لازم به ذکر است که ۲ درصد از کودکان، محروم از تحصیل هستند که نرخ بالایی می باشد.

عباسی خاطر نشان کرد: با محوریت آموزش و پرورش، نهضت بهزیستی و سمن ها باید گام هایی برای مدیریت کودکان بازمانده از تحصیل بردارند. البته لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تصویب شده و در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد. بهره گیری از سازمان های مردم نهاد نگاه پیمانکارانه، محتاطانه و مشارکتی وجود داشته که باید نگاه مشارکتی خود را در تصمیم گیری ها افزایش دهیم.


معاون حقوق بشر و امور بین الملل در پایان گفت: سمن ها بهتر از مدیران اجرایی می توانند در رفع مشکلات حقوق کودک نقش ایفا کنند. خلاهای موجود در مباحث قانونی و اختیارات آن ها باید رفع شود؛ همچنین دستگاه های مختلف باید به کمک بهزیستی آمده تا در ترویج حقوق کودک این دستگاه را حمایت کنند. قابل توجه است که برخی چالش ها در استان قابل حل برخی دیگر که نیازمند مصوبه قانونی در شورای هماهنگی مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک است باید در مرکز پیگیری شود تا خلا های قانونی آن برطرف شود. 


وی در پایان با اشاره به برگزاری انتخابات دوره دوم سمن ها گفت: سمن ها باید به صورت دموکراتیک در انتخابات شرکت کرده و سه سمن به عنوان عضو شورای هماهنگی مجمع به تصمیم گیری بپردازد.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار