استاندار خوزستان با بیان اینکه فعال شدن طرح‌های انتقال آب در بالادست به این استان اعلام نشده، گفت: مساله اجرایی شدن سه طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون از طریق وزارت نیرو و استانداری چهارمحال و بختیاری پیگیری می‌شود.
کد خبر: ۷۸۴۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴ 02 October 2019

غلامرضا شریعتی درباره توافقهای اخیر وزارت نیرو و استانداری چهارمحال و بختیاری برای اجرای طرح‌های انتقال آب کارون از سرشاخه‌ها، اظهار داشت: دولت کارگروه ساماندهی کارون بزرگ را تشکیل داده و آن را مصوب کرده و دیگر کسی نمی‌تواند طرحی را بدون ارائه در این کارگروه، به اجرا درآورد.

وی افزود: بر اساس مصوبات، کارگروه ساماندهی کارون بزرگ و کارگروه احیای زاینده رود تشکیل شده و مقرر است که همه طرح ها در این کارگروه‌ها مطرح و مصوب شود.

شریعتی اضافه کرد: اردکانیان وزیر نیرو انسان مقید و متعهدی است و خود پیشنهاد تشکیل کارگروه ساماندهی کارون را مطرح کرده، بنابراین بعید می‌دانم که بدون اطلاع خوزستان توافق جدیدی درباره کارون انجام دهد.

وی با بیان اینکه طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ از گذشته در حال اجرا بوده، گفت: طرح انتقال آب بهشت آباد هیچ ردیف بودجه‌ای ندارد و دولت در حال حاضر هیچ پولی برای اجرای این طرح ندارد.

شریعتی افزود: در عین حال صنایع اصفهان طرح انتقال آب از دریا را آغاز کرده و کارگروهی برای این کار تشکیل داده‌اند.

وی ادامه داد: در نشستی که چند روز پیش در تهران برگزار شد، معاون عمرانی استاندار اصفهان اعلام کرد که مجمعی با حضور صنایع اصفهان برای اجرای طرح انتقال آب از دریا تشکیل داده‌اند، او گفت که با وجود مشکلات انتقال آب از خوزستان دیگر نمی‌خواهند به آن دل ببندند که من هم تشکر کردم و گفتم کار خوبی می‌کنید که یک بار برای همیشه مشکل خود را از طریق انتقال آب از دریا حل می‌کنید.

شریعتی تصریح کرد: تا کنون هیچ اعلام رسمی به خوزستان درباره فعال شدن طرح‌های انتقال آب کارون نشده و این مساله از طریق وزارت نیرو و استاندار چهار محال و بختیاری پییگری می‌شود.

وزیر نیرو در سفر خود به استان چهارمحال و بختیاری در تاریخ ۲۶ شهریور از سه طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، که پیش از این گمان می‌رفت به دلیل نداشتن ارزیابی‌های زیست محیطی متوقف و یا غیرفعال شده، دیدن کرده است.

طبق گزارش رسانه‌های استان چهارمحال و بختیاری، عباسی استاندار این استان، از فعال شدن طرح‌های کوهرنگ ۳، بهشت آباد و ونک در سرشاخه‌های کارون خبر داده و گفته است: تحویل نیروگاه کوهرنگ به آب نیروی کشور و ثبت زمین‌های نیروگاه سد کوهرنگ به نام وزارت نیرو، تسریع در اجرای طرح آبرسانی ونک و بازنگری در طرح بهشت‌آباد و کوتاه‌تر شدن تونل آن، جزو مصوبات سفر وزیر نیرو به این استان بوده است. در مقابل مقرر شده است که در سهم استان چهارمحال و بختیاری از زاینده رود تجدیدنظر شده و طرح های کشاورزی این استان مجوز تخصیص آب دریافت کنند و طرح آبرسانی بن بروجن نیز شتاب گیرد.

این تصمیم گیری‌ها با واکنش خوزستانی ها به ویژه کارشناسان و فعالان اجتماعی روبه رو شده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) از برگزاری نخستین نشست کارگروه ساماندهی کمی و کیفی کارون بزرگ، در تاریخ ۱۵ مرداد امسال در وزارت نیرو خبر داده است. این در حالیست که ردیف اعتباری طرح احیا و علاج بخشی کارون برای دومین سال متوالی از بودجه حذف شده است.

تاکنون ۱۰ طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ (کارون و دز) به فلات مرکزی اجرا شده یا در حال اجراست. پیش از این سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس مخالفت خود را با اجرای طرح‌های انتقال آب اعلام کرده‌اند.

هفتمین طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ ، برای انتقال ۲۵۰ میلیون مترمکعب از سرشاخه های کارون به زاینده رود اجرا شده که پیش از تکمیل در حال بهره برداری است. مجوز این طرح در سال ۹۳ باطل شده بود که در سال ۹۶ درخواست منع توقیف عملیات اجرایی سد کوهرنگ از سوی سازمان محیط زیست به قوه قضاییه اعلام و مجوز آن تمدید شد که شکایت انجمن‌های محیط زیستی از معاون سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشت.

پروژه انتقال آب سرشاخه‌های کارون به دشت رفسنجان (ونک-سولگان) که از سال ۱۳۸۱ مسکوت مانده بود در سال ۱۳۹۳ با نامه وزارت نیرو دوباره به جریان افتاده که انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است. کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در آخرین سفر خود به خوزستان گفته بود که این طرح به دلیل مشکلات زیست محیطی رد شده است.

فعالان محیط زیست می گویند این طرح در سکوت در حال اجراست و تفاهم نامه اجرای آن میان استاندار چهارمحال و بختیاری و شرکت مجری طرح در پارسال، در روزهای اخیر منتشر شده است.

طرح بهشت آباد نیز برای انتقال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب از کارون به استان های اصفهان، کرمان و یزد برنامه ریزی شده است. این طرح نیز فاقد ارزیابی زیست محیطی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار