جنابان امام جمعه باید بدانند که در بین سیاستمداران تاریخ ؛ به ندرت کسانى یافت مى شوند که با اعمال و رفتار خود اخلاق و اصول متعالى انسانى را پاس داشته اند و عملکرد آنان گواهى مى دهد که «هدف» هرگز «وسیله» را توجیه نمى کند و براى تأمین اهداف عالى و مقدّس نیز باید از ابزار و وسیله هاى اخلاقى، انسانى و مشروع استفاده کرد.
کد خبر: ۷۸۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶ 28 September 2019

تابناک ایلام ::اربعین فرصتی طلایی برای ارتقای شاخص های توسعه ای وبهبود زیرساختهای  در استان به حساب می آید،این مهمترین دلیل برای استفاده بهینه از این ظرفیت درراستای مرمت زیرساختها ودگرگون نمودن چهره استان است که هم مردم وهم مسئولین بر آن اتفاق نظر دارند .

درکنار ارزشهای معنوی وکارکردهای مذهبی وسیاسی این حرکت بزرگ ،بهبود زیرساختها به نفع مردم یک بخش ماجرا و بهره مندی ومنتفع شدن مردم از مواهب اقتصادی اربعین بخش مهمتری است که بایستی همواره مد نظر مسئولین و دست اندکاران را داشته باشد.

چهار یا پنج سالی می شود که ایلام بعنوان مسیر اصلی تردد زائرین اربعین انتخاب شده ،دلایلی همچون نزدیکی ،دسترسی آسان وامنیت ورای مرزها به مدد همسایگی با استانهای شیعه نشین عراق ،مهمترین فاکتورها برای تبدیل مسیر ایلام ومهران به اصلی ترین مسیر تردد زوار اربعین وعتبات عالیات به حساب آمده و علیرغم برخی تلاش های صورت گرفته در دیگر استانها ،ایلام ومهران همچنان انتخاب اول زائرین است.

اما پس از بازگشایی مرز خسروی شاهد شکل گیری تحرکات وحساسیتهایی در بین رسانه ها وفعالین شبکه های اجتماعی والبته تلاش خاموش مسئولین کرمانشاهی برای ایجاد انحراف در مسیر تردد زائرین از مسیر ایلام به سمت قصرشیرین ومرز خسروی بوده ایم ،بکارگیری واژه های همچون" امن ترین و نزدیک ترین مرز" یا "مسیرخسروی هموارتر از دیگر مسیرها " از جمله واژه سازی ها در  راستای معرفی مرز خسروی قلمداد می شود ،معرفی شدنی که با نادیده گرفتن دیگر مرزها همراه شده است .

به هرحال طبیعی است که به همان اندازه که ما ایلامی ها ومهرانی به دنبال معرفی مرز مهران بعنوان مسیر تردد زائرین اربعین هستیم ،مسئولین ومردم استان همسایه یعنی کرمانشاه هم از این حق برای معرفی مرز خسروی و بهره مندی از مزایای اقتصادی این حضور از هر کوششی فروگذار نباشند .اما باید به گونه ای رفتار شود که این موضوع به تنش و اختلافات بین این دوهمسایه قدیمی وهم کیش وهم زبان  منجر نشود .

چرا که کشانیده شدن این اختلافات و تلاش ها به تریبونهای رسمی همچون نماز جمعه ،سیگنال های ناامید کننده ای را به  بیرون ساتع می کند ،جایی که روز گذشته امام جمعه مهران در یک موضع گیری عجیب وقابل تامل مرز خسروی را فاقد امنیت برای تردد زائرین اربعین معرفی وبا این شیوه تمامی مصالح و بیس های امنیتی کشور در سطح کلان تا پایین را به چالش کشید .

وی گفته است :" مرز خسروی زیرساخت ندارد،امنیت ندارد ،در زمان جنگ صدام آمد ودرخت وهابیت را در عراق کاشت ،که با ما مقابله کند ،که الان وهابیت هستش ووقتی اتوبوس زائرین به عراق می رسد از ساعت 7تا12ظهر آن را نگه می دارند ومی گویند امنیت نیست وحواستان باشد تیر نخورید،کسانی که از مرز خسروی می روند با این مشکلات روبرو هستند "

در پاسخ این اظهارات بود که امام جمعه قصرشیرین هم در بیانیه ای اینگونه گفته است : "مهرانتان را با خسروی مقایسه نکنید ،جنابتان زیرساخت رادر چه می دانید ،بیایید وجدانتان راقاضی کنید ،جاده راه کربلا تا مرز بین المللی خسروی ،هتل ها ،مهمانسراها ادارات منظم مسئولان یکدل که فریادشان تا بیت آقا رفته وسردار صفوی به مرز خسروی آمد ،همه پای کار بوده وهستند وبه خوبی زوار از این مرز عبور کرده وبه پابوس امامشان رفته اند .مهرانتان را با مرزخسروی مقایسه نکنید که قیاس مع الفارق است.و ......"

به نظر می رسد اینگونه معرفی کردن یک مرز رسمی کشور آنهم از سوی ائمه جمعه دوشهرستان مرزی بسیار قابل تامل است ،گویا ائمه جمعه محترم مهران وقصرشیرین هدف را گم کرده اند و باید با تاسی از بزرگان دین ومذهب باید بدانند که هرگز " هدف " وسیله را توجیه نمی کند .درست است که مرز مهران بدلیل فاکتورهای مهم امنیت و نزدیکی در اولویت زائرین قرار داشته است ،اما این دلیل نمی شود به خاطر توجیه هدف به استفاده از واژه های روی آورد که  تمامی ساحتهای امنیتی کشور را به چالش یکشیدویا بالعکس  !

آیا براى رسیدن به مطلوب و مقصود خود، مى توانیم هر گونه ابزار و وسیله اى را به کار ببریم؟ به بیان دیگر: اگر هدفمان خوب باشد، آیا مى توان براى رسیدن به آن از وسایل بد و پلید هم استفاده کرد؟ مگر می شود به خاطر اینکه ثابت کنیم مهران یا خسروی  امن است ،یک خطه دیگر از کشور را ناامن جلوه دهیم ؟! پس سرنوشت این همه شهید مدافع حرم که قربانی امنیت مرزهای کشور و دفع شر داعش شد چه می شود ؟ مگر غیر از این است که مهمترین هدف از برگزاری کنگره اربعین  نمایش قدرت وانسجام تشیع و به چالش کشیدن وهابی ووهابیت است ؟ پس استفاده ازوسیله  نبود امنیت برای توجیه هدف آن هم از سوی یک امام جمعه نمی تواند قابل توجیه باشد .

جنابان  امام جمعه باید بدانند که در بین سیاستمداران تاریخ ؛ به ندرت کسانى یافت مى شوند که با اعمال و رفتار خود اخلاق و اصول متعالى انسانى را پاس داشته اند و عملکرد آنان گواهى مى دهد که «هدف» هرگز «وسیله» را توجیه نمى کند و براى تأمین اهداف عالى و مقدّس نیز باید از ابزار و وسیله هاى اخلاقى، انسانى و مشروع استفاده کرد.

بى تردید یکى از مهم ترین سیاستمداران جهان و اسوه هاى انسانیت؛ حضرت امیرالمؤمنین على علیه السلام است،. روشن است که تاریخ هیچ موردى را سراغ ندارد که در آن، حضرت على علیه السلام از روش غیر انسانى و خلاف اخلاق و شرع استفاده کرده باشد. این سخنى است که جملگى بر آنند و دوست و دشمن به آن اعتراف دارند و حتّى غیر مسلمانانى چون جرج جرداق مسیحى نیز امیرالمؤمنین علیه السلام را اسوه انسانیت مى شمارند و او را «صداى عدالت انسانى» مى نامند.

جناب امام جمعه محترم مهران ! اربعین فرصت گرانبهایی برای استان تلقی می شود ،اما این فرصت باید در خدمت ارتقای وضعیت اقتصادی مردم استان هم قرار گیرد ،اگر تنگ نظری ها وتعریف ها از مساله فرصت اربعین بگذارند می توان از این فرصت به بهترین وجه ممکن بهره مند شد ،بنا نیست که فقط سیل عظیمی جمعیت از استان تردد کند ونه تنها مردم از مواهب آن بر خوردار نشوند بلکه به زیرساختها وفضای شهر مهران و ایلام هم آسیب جدی وارد شود ،اگر چه به جد قایلیم که هدف وسیله را توجیه نمی کند اما در صورتی که برای اقتصادی شدن اربعین برنامه ای دارید و آن را برای بهبود وضعیت معیشت مردم می خواهید ،  در آن صورت می توان  اصرارتان را قدری تکریم کنیم، اما نه با توسل به این شیوه!

جناب امام جمعه محترم قصرشیرین !گفته اید مقایسه مهران با خسروی قیاس مع الفارق است ،این سخن از زبان یک امام جمعه آن هم درباره مهرانی که مشهد شهیدان است ،مهرانی که قربانگاه شهدای شاهد کربلای 5 و قلاویزانش معیادگاه عاشقان است ،جای تعجب دارد ،مهرانی که این روزها نامش با حسین وابولفضل واربعین گره خورده است !در پایان خطابه اتان از آزادگی و تفرقه واتحاد سخن به میان آوردیده اید ،تاکنون فکر می کردم امامان جمعه ای چون شما محور اتحادید ،اما معترفم که خبط کرده ام ! چرا که خود محور تفرقه ودودستگی هستید ،چنانچخ ارزشی برای ایلام ومهران قایل نیستید ،لااقل آزاده باشید وبه احترام آزادمردانی که برای خاک مهران خون دادند ،اینگونه سجده گاه شهدا را ورود بدون وضو بدان جایز نیست خطاب قرار ندهید ،واژه قیاس مع الفارقتان را هم بگذارید برای جای دیگری  !

مخلص کلام اینکه ،عالی جنابان ،تردیدی نیست که دوئل شما هیچ تاثیری در نیت مردم نمی گذارد،شما هردو به هدفی نامعلوم شلیک کرده اید ،این ستاد اربعین ودولتها هستند که تصمیم می گیرند که کدام مرز باز باشد و کدام مرز بسته بماند !واین مردم هستند که تشخیص می دهند که کدامین مرز برای تردد امن ونزدیکتر است ،شما با دئولتان وحدت و انسجام را نشان گرفته اید و امینتی که هزاران جوان به پایش خون دادند را به سخره گرفتید !به هوش باشید که آنکه می گوید یا می پندارد  هدف وسیله را توجیه می کند ،افکارش برگرفته از افکار ماکیاولی است نه افکار منبعث از افکار علوی !

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ایثارگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
نظر این اقایان چه ارزشی دارد ما قدر شناس نیروهای امنیتی هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
این آقایان گوه خوردن نجاست خوردن من به عنوان یک شهروند کرمانشاهی اززوارمی خواهم آزمون روستای مهران بروند تا شهرقصرشیرینم تمیز بماند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار