رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند کشور گفت: ورود بخش خصوصی به صنعت قند کشور تحول خوبی را در پی خواهد داشت به طوریکه این تحول را در کشت و تولید محصول نهایی خواهیم داشت.
کد خبر: ۷۸۳۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵ 26 September 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ داریوش فتح الله طالقانی در آیین روز ملی مزرعه چغندر قند که در ایستگاه تحقیقات چغندر قند مهندس مطهری کرج برگزار شد، افزود: در ۲۰ سال گذشته یک اتفاق خوب که افتاده این است که از ۲۸ کارخانه قند فعال در کشور که یا دولتی یا شرکتی بودند، ۱۸ کارخانه به صورت کامل به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی اضافه کرد: برای زراعت چغندر قند دوره پر فراز و نشیبی داشتیم به طوریکه در سال ۹۶ پس از یک دوره ۱۲۰ ساله در کشت این محصول رکورد تولید را شکستیم و به تولید بیش از ۲ میلیون تن شکر رسیدیم.

وی افزود: ولی با توجه به شرایط اقتصادی در ۲ سال زراعی گذشته تولید چغندر قند و نیشکر کاهش چشمگیری داشته و پیش‌بینی می‌شود به نصف کاهش یافته باشد.

فتح الله طالقانی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی این کاهش چشمگیر مشکلات کشاورزی و رغبت کشاورزان به کشت‌های دیگر بوده است که موجب برهم خوردن تنظیم بازار شده است.

رئیس موسسه تحقیقات چغندر قندگفت: میزان سطح زیر کشت چغندر قند در سال زراعی گذشته حدود ۷۵ هزار هکتار بود که  نسبت به سال پیش از آن کاهش چشمگیری داشت.

وی ادامه داد:‌ در سال ۱۳۹۶ توانستیم که به تولید بیش از ۲ میلیون تن در شکر دست پیدا کنیم که در صنعت ۱۲۰ ساله قند کشور بی سابقه بود ولی با توجه به شرایط پیش آمده که بیشتر مسایل اقتصادی و کشت‌های رغیب بود، سطح زیر کشت کاهش چشمگیری یافت و میزان تولید شکر نیز کاهش یافته است.

وی افزود: تولید شکر در سال جاری ۵۰ درصد کاهش یافت و سطح زیر کشت نیز حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته بود.

فتح الله طالقانی بیان داشت: با این شرایط پیش بینی می‌شود تولید شکر به نصف سال ۹۶ می رسد که حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شکر خواهد بود.

وی گفت: برنامه‌ریزی وزارت خانه این است که به سرعت در سال زراعی جدید این سطح زیر کشت را احیاء‌کنیم و به شرایط تولید رونق اقتصادی در صنعت شکر برسیم.

رئیس موسسه تحقیقات چغندر قند کشور ادامه داد: در سال جاری با کمبود شکر روبرو خواهیم بود ولی امیدواریم برای سال زراعی آینده  (۹۹-۹۸) بتوانیم به سرعت به وضعیت سال ۹۶ برگردیم.

وی با بیان اینکه دولت تلاش‌های زیادی برای احیای این کشت کرده، گفت: باید برای سال زراعی جدید کمر همت ببندیم که جبران کسری این کشت را داشته باشیم و این رغبت برای کشاورزان با برنامه‌ریزی‌های لازم به وجود آید.

رئیس موسسه تحقیقات چغندر قند کشور افزود: در کشور حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار پیمانکار طرف قرارداد داشتیم که اکنون به کمتر از ۴۰ هزار کاهش یافته که با کاهش سطح زیر کشت نیز روبرو بوده‌ایم.

وی اظهار داشت:‌ برای افزایش تولید و بهره‌وری بایستی از علم روز دنیا استفاده کرده و تحقیقات کاربردی را به عرصه بیاوریم.

فتح الله طالقانی گفت: کشت پاییزه چغندر قند بیش از ۵۰ سال سابقه  دارد ولی در سال‌های ۸۶ تا ۹۲ ممنوعیت این کشت را داشتیم ولی با ادامه روند تحقیقات توانستیم از سال ۹۲ کشت پاییزه را در مناطق جدیدی از خوزستان شروع کنیم.

وی ادامه داد: کشت پاییزه در گلستان یک نمونه موفق است در حالیکه پیش از این، این کشت را نداشت و از ۲۰۰ هکتار اولیه اکنون به بیش از ۲ هزار هکتار رسیده است.

موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند در سال ۱۳۱۹ با عنوان بنگاه اصلاح بذر چغندر قند تاسیس و در سال ۱۳۶۷ به موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند تغییر نام یافت.

اداره مرکزی این موسسه در کرج واقع شده و شامل ۶ بخش تحقیقاتی، هشت آزمایشگاه و ۱۳ ایستگاه تحقیقاتی در مناطق تولید چغندر قند در سراسر کشور می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار