استاندار تهران با گلایه از شهرداری و شورای اسلامی شهر پایتخت گفت: اعضای شورای شهر تن به کار نمی‌دهند اگر شورا در چند روز آتی شش مرکز بهاران را برای نگهداری معتادان متجاهر و بهبود یافته در اختیار بهزیستی قرار ندهد ما از طریق مراجع قانونی از آنها شکایت می‌کنیم.
کد خبر: ۷۸۲۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱ 25 September 2019

خط و نشان استاندار تهران برای مدیریت شهری پایتخت

به گزارش تابناک تهران، انوشیروان محسنی بندپی عصر سه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران افزود: شورای شهر از هشت مرکز بهاران فقط دو مرکز آن را برای ساماندهی کودکان کار و متکدیان در اختیار بهزیستی قرار داده است و تاکنون شش مرکزی که مقرر شده بود برای ساماندهی معتادان اختصاص دهد را ارائه نداده اند.

وی با بیان اینکه جلسات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران باید خروجی داشته باشد، ادامه داد: دو صدا در شهرداری تهران وجود دارد زمانی اعضای شورای اجتماعی پای کار هستند اما اعضای شورای شهر می‌گویند ما به هیچ عنوان مرکز بهاران را در اختیار بهزیستی قرار نمی‌دهیم در صورتی که شهرداری موظف است نسبت به ساماندهی سالانه شش هزار معتاد بهبود یافته در زمینه اشتغال اقدام کند.  

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: اعتیاد به عنوان پدیده شوم هویت،  بحران و شخصیت افراد را به خطر می‌اندازد و سایر افراد خانواده را گرفتار می‌کند.

وی با بیان اینکه ما نباید به آمار  و ارقام معتادان بسنده کنیم تصریح کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد فردی که در معرض زندگی سالم است در آینده معتاد نشود.

استاندار تهران گفت: شرایطی مهیا شده که بسته اعتیاد برای معتادان در نظر گرفته شود تا علاوه بر بهبود در مشاغلی توانمند شوند.

محسنی بندپی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه، پیشگیری از اعتیاد مد نظر است،  باید شرایطی پیش آید تا عوامل خطر را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از اعتیاد ابتدا باید از مدارس آغاز کنیم اما مدارس در این زمینه تجربه‌ای ندارند که باید این بررسی و بصورت پایلوت اقدام کرد.  

محسنی بندپی با بیان اینکه باید معتادان بهبود یافته را رصد کنیم تا دوباره وارد چرخه اعتیاد نشوند و آنها را با توانمند سازی مورد حمایت مالی قرار دهیم چراکه در پذیرش معتادان متجاهر باید تلفیقی از حمایت اجتماعی و درمانی صورت بگیرد.  

استاندار تهران گفت: برای کمک به معتادان تمامی دستگاه‌های ذی ربط باید همکاری کنند و کارها تقسیم شود، در گذشته از سوی دانشگاههای علوم پزشکی اقدامی صورت نمی گرفت اما اکنون پای کار آمده اند.

محسنی بندپی با بیان اینکه برای ساماندهی معتادان اول باید معتادانی که بیماری دارند از سایر معتادان جدا شوند تا دیگر معتادان به بیماری مبتلا نشوند، تصریح کرد: بخش عمده کارهای فرهنگی و اجتماعی بر عهده شهرداری است نامه‌ای برای شهرداری، شورای اسلامی شهر و ستاد مبارزه با مواد مخدر ارسال می‌شود تا با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود معضل اعتیاد برطرف شود.

وی گفت: سلامت جسمی مهم است اما آسیب اجتماعی ماهیت پیچیده‌ای دارد یکی از مباحثی که ما را دچار مشکل می کند بحث اجتماعی است و برگشت فرد معتاد به اجتماع راحت نیست.

همچنین معاون دادستان تهران نیز در این نشست گفت: از زمانی که سید ابراهیم رئیسی در منصب رئیس قوه قضائیه قرار گرفته است بیشتر به دنبال پیگیری مباحث مدعی العموم است یعنی هر جا تشخیص دهند ممکن است حق مردم تضعیف شود وارد کار می‌شود.

مهدی مهرانگیز همچنین تصریح کرد:‌ ٢٣٠ هزار نفر در دفاع مقدس به شهادت رسیدند تا سه هزار نفر به عنوان مدیر در منصب‌های مختلف قرار بگیرند اما برخی از آنها برای مردم کاری انجام نمی دهند.
وی افزود: به شورای اجتماعی و شورای شهر تذکر می‌دهم تا هر چه سریع تر مراکز بهاران را در اختیار سازمان بهزیستی قرار دهند.

معاون دادستان تهران ادامه داد: اعضای شورای اسلامی شهر که با رای مردم انتخاب شده‌اند، متوجه نمی‌شوند مرکز بهاران برای ساماندهی معتادان است نه کار شخصی، اگر ظرف چند روز آینده این مراکز به بهزیستی داده نشود، استانداری تهران در این خصوص اعلام جرم کند ما نیز در دادسرای انقلاب پیگیری و خاطیان را دستگیر می کنیم.

مهرانگیز با بیان اینکه دادستان به شورای شهر تذکر جدی داده است، تصریح کرد: مگر این مراکز ملک شخصی است که در برابر ارائه آن مقاومت می‌کنند.

ظرفیت پذیرش معتادان در استان تهران به ۲۰ هزار نفر افزایش می‌یابد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران نیز در حاشیه جلسه به خبرنگاران گفت: در ابتدا ظرفیت کافی برای ساماندهی معتادان متجاهر وجود نداشت که با پیگیری استاندار تهران ظرفیت پذیرش معتادان در استان تا دو ماه آینده از ۱۷ هزار نفر به ۲۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

محمد علی اسدی با بیان اینکه در استان تهران هیچ کمبودی برای نگهداری معتادان متجاهر نداریم، افزود: براساس قوانین بالادستی و فرامین مقام معظم رهبری یکی از اولویت هایی که در استان تهران برای ما تعیین تکلیف شده بحث جمع آوری معتادان متجاهری است که در معابر، خیابان  و اتوبان‌های تهران برای مردم قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: براساس آمار و برآوردهای صورت گرفته در استان تهران ۱۵ هزار معتاد متجاهر یقینی و پنج هزار نفر منع پذیرشی وجود دارد.  

اسدی تصریح کرد: براساس تفاهم نامه‌هایی که سال‌های گذشته بین وزارت کشور و شهرداری تهران منعقد شده شهرداری مکلف بوده ۲۲ مرکز بهاران را در مناطق ۲۲ گانه تهران برای صیانت بهبود یافتگان و مراقبت بعد از خروج راه اندازی کند، سه تا چهار مرکز را برای نگهداری معتادان متجاهر و دو مرکز را برای مراقبت بعد خروج آنان قرار دادند اما در سال‌های بعد به واسطه تغییراتی که در شهرداری تهران اتفاق افتاد این مراکز از بحث صیانت و بهبود معتادان به کارهایی نظیر کنترل ترافیک و مرکز کودکان تغییر کاربری داده شد.

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: اکنون با مصوبه سازمان مواد مخدر و پیگیری‌های صورت گرفته دو مرکز برای کودکان کار و متکدیان اختصاص یافته است.

اسدی افزود: هشت مرکز نیز به دستور استاندار تهران برای مراقبت بعد از خروج و یک مرکز نیز برای معتادان متجاهر زن آماده‌سازی می‌شود و این کار بر عهده سازمان بهزیستی استان است.

وی با بیان اینکه براساس برآورده‌های صورت گرفته یکهزار معتاد متجاهر زن در استان تهران وجود دارد و برای اسکان آنها ظرفیت ۴۰۰ نفری وجود دارد، افزود: امیدواریم ظرفیت اسکان برای ۶۰۰ نفر معتاد متجاهر دیگر نیز از طریق سازمان بهزیستی و برخی از مراکز بهاران تامین شود.

اسدی گفت: براساس گزارش نماینده سازمان فنی و حرفه‌ای، حدود ۷۰۰ نفر معتاد بهبود یافته آموزش‌های توانمندسازی را فرا گرفته‌اند.

در پایان این جلسه از تلاش‌های محمدعلی اسدی تقدیر و مصطفی هادی‌زاده به جای وی به عنوان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران انتخاب شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار