رئیس کل دادگستری استان فارس اعلام کرد: باغشهرهایی که در آن‌ها فساد و تخلفاتی انجام شود به جای پلمب مصادره خواهند شد و این موضوع از برنامه‌های اصلی و قطعی دادگستری استان فارس خواهد بود.
کد خبر: ۷۸۲۰۰۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴ 22 September 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:این باغ‌ها دور از شهر و گاه در فضای باغشهرها قرار گرفته‌اند. باغشهر به بناهایی گفته می‌شود که افزون بر داشتن حالت باغ، دارای ساختمان و دیواره‌هایی است که یادآور ویلا و استراحتگاه است.
این باغشهرها عمدتا در حومه‌های شیراز و شهرستان‌های خوش آب و هوا از جمله سپیدان ساخته شده‌اند و قدمت برخی از آن ها به حدود ۲۰ سال می‌رسد.
بنا به گفته مقامات قضایی فارس اقداماتی همچون اجرای پارتی‌های شبانه و مصرف مشروبات الکلی در برخی باغشهری‌ها باعث شده تا دستگاه قضایی وادار به مقابله و برخورد جدی‌تر با این فسادها شود.
این مقامات اعلام کرده اند کمتر از یک ماه‌ پیش دستگاه قضایی در زمینه باغشهرهایی که فساد در آنجا رخ می‌داد تنها به پلمپ کردن این باغ‌ها اکتفا می‌کرد که با توجه به تاثیرمحدود اینگونه اقدامات در کاهش تخلفات، شیوه برخورد از نیمه شهریورماه ۹۸ وارد فاز جدیدی شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس اعلام کرد: باغشهرهایی که در آن‌ها فساد و تخلفاتی انجام شود به جای پلمب مصادره خواهند شد و این موضوع از برنامه‌های اصلی و قطعی دادگستری استان فارس خواهد بود.
حجت الاسلام سیدکاظم موسوی افزود: موضوع فسادها موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی شده و نارضایتی مؤمنان را به همراه داشته است.
رئیس کل دادگستری استان فارس با هشدار به صاحبان باغشهرها در سطح شهر شیراز و اطراف این کلانشهر گفت: با مذاکرات انجام شده با محاکم کیفری ۲ و محاکم تجدید نظر استان، این موضوع به صورت ویژه در شعب اختصاصی در دستور کار قرار دارد.
خبرنگار ایرنا برای بررسی تاثیر مصادره باغ‌شهرهایی که چنین مشخصاتی از دیدگاه مقامات قضایی دارند به سراغ برخی کارشناسان و مسئولان رفت تا میزان تاثیر این اقدام در کاهش یا افزایش آسیب‌های اجتماعی را بررسی کند.

مصادره باغ‌ها تاثیری بر هنجارشکنی‌ها ندارد
یک جامعه شناس شهری و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در این زمینه گفت: باغشهری در غرب رایج است و از انقلاب صنعتی این داستان شکل گرفته است اما نحوه شکل گیری این مکان ها در ایران به گونه ای است که بحث‌های تخصصی و علمی کنار گذاشته شده و سیاسی شده است.
دکتر علی گلی افزود: آنچه در قالب باغشهری در ایران و استان فارس شکل گرفته با دیدگاه جامعه شناسی شهری تطابق محتوایی ندارد و در واقع یک داستان اقتصاد سیاسی است که افراد سعی می‌کنند منافع شخصی خود را بدست بیاورند در حالی که در دنیا بحث منافع جمعی مطرح است.
این جامعه شناس گفت:‌ در باغشهری عده ای خاص و آن هم اقشار متوسط رو به بالا دخیل هستند و ورود دادگستری استان فارس برای برخورد با فساد و تخلف در این باغشهری ها و مصادره این باغ‌ها ، تاثیر زیادی در کاهش هنجارشکنی‌ها نخواهد داشت چون مربوط به آحاد عمومی جامعه نیست.
وی ادامه داد: اگر در شهر جدید صدرای شیراز باغی پلمب یا مصادره شد افراد به سمت سپیدان یا جای دیگر می‌روند و با اینگونه اقدامات از آسیب‌های اجتماعی کاسته نمی‌شود.

نگاه‌های شدید امنیتی به پدیده‌های اجتماعی اعتماد مردم را جلب نمی‌کند
ناصر بهمنی جامعه شناس، روانشناس و استاد دانشگاه نیز در این زمینه  گفت: یکی از نکاتی که شاید کمتر به آن توجه شده این است که شهر یا جامعه شهری مثل یک تالار اجتماعات روباز است بنابراین متولیان شهر باید برای همه نیازهای این جامعه تدابیری بیندیشند.
وی افزود: ما نمی‌توانیم انسانی که دارای انواع نیازهاست را نادیده بگیریم، اگر نادیده بگیرم او برای خود راهکار پیدا می کند تا نیازهایش را تامین کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی جامعه مکان‌های عمومی قابل دسترس و کنترل شده را دچار محدودیت‌های مختلف می‌کند، افراد به دنبال راهکار دیگری می‌روند و به فضاهایی می‌روند که آزادی بی حد و حصر وجود دارد و آنجاست که کار از حد و حدود متعارف خارج می‌شود.
این جامعه شناس با اشاره به سروده سعدی "سرچشمه شاید گرفتن به بیل - چو پر شد نشاید گذشتن به پیل" گفت: اگر در مقاطع لازم اقدامات لازم صورت می‌گرفت، این میزان از گرفتاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی دامن‌گیر جامعه ما نمی‌شد.
بهمنی افزود: باید از سر واقعیت و ضرورت و نیازهای انسانی قبول کنیم که در کشور از بابت وجود نشاط اجتماعی دچار محدودیت هستیم و نمی‌خواهیم باور کنیم انسان‌ها همانقدر که به چیزهای دیگر نیاز دارند، نیازمند نشاط اجتماعی هستند؛ جوانان جایی برای تخلیه هیجان ندارند و کسی نیز پاسخگوی این نیست.
وی ادامه داد: روش‌هایی مثل مصادره کردن باغشهرها به علت فساد و تخلف همانند برخوردهایی بود که اوایل انقلاب اسلامی با ویدیو می‌شد و این روش برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی جوابگو نیست.
این استاد دانشگاه گفت: بهترین شرایط این است که ما مقاوم سازی کنیم، نیازهای جامعه را تامین کنیم و آن را به سمت اماکنی سوق دهیم که مدیریت شده باشد.
بهمنی اظهارکرد: همچنین باید تلاش کنیم جامعه را به حدی از آگاهی برسانیم که خودشان بدانند مرز بین سلامت در اینگونه مواقع چیست.
وی با تاکید بر اینکه نگاه های شدید امنیتی به پدیده های اجتماعی موجب جلب اعتماد مردم نخواهد شد، گفت: باید به تفکر مردم توجه و نسبت به تغییر باورهای فرهنگی از ظاهر به معنا اقدام کنیم.
این جامعه شناس اضافه کرد: با تحکیم کردن و گفته اینکه باید اینگونه باشد یا نباشد به جایی نمی‌رسیم باید باور ایجاد کنیم به صورتی که همه از درون برای گسترش نظم تلاش کنند.
این عضو هیات اندیشه‌ورز مسایل اجتماعی استان فارس گفت: باید از سیستم‌های نظام‌مند مشورتی کمک گرفته شود که هیات اندیشه ورز مسایل اجتماعی استان این آمادگی را دارد تا به صورت رایگان تجربه خود را در اختیار مسئولان قرار دهد.

آموزش و اطلاع‌رسانی بهتر از پلمب و مصادره
مدیرکل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری فارس گفت: اعتقاد داریم اطلاع‌رسانی، آموزش و اصلاح در بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی بهتر جواب می‌دهد تا اینکه بخواهیم جایی را پلمب و مصادره کنیم.
کیوان نیازی افزود: پلمب و مصادره برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی عوارض شدید و جبران ناپذیری در جامعه دارد و منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی نمی‌شود.
وی ادامه داد: در بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی نشست‌های مشترکی با دفتر نماینده ولی فقیه در استان و دستگاه قضایی داریم تا بتوانیم مشکلات این حوزه را به حداقل برسانیم.
مدیرکل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری فارس گفت: راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گیری در مناطق حاشیه‌نشین یکی از اقدامات برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.
نیازی بیان کرد: برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی علاوه بر بهره‌گیری از توان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی اعتقاد داریم باید سازمان‌های مردم نهاد به میدان بیایند که این اقدام صورت گرفته و همکاری با سازمان‌های مردم نهاد در جریان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار