زنانی از جنس غیرت که با همت مردانه بار سنگین مسئولیت خانواده را به دوش می ‌كشند.
کد خبر: ۷۸۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲ 22 September 2019

تابناک رضوی: وقتی به دستان ظریف و انگشتان زنانه شان نگاه می کنی متوجه می شوی که دیگر لطافت سال‌های جوانی اش را ندارد و از زمانی که نان آور خانه اش را از دست داده، خودش مشغول انجام كارهای سخت مردانه شده و پینه های دستانش هم روز به روز بیشتر می شود.

با وجود اینکه به رسم عرف و حكم شرع، سرپرست خانواده وظیفه تامین معیشت و نان آور خانوار دارد ولی زنان بی سرپرست و بد سرپرستی در جامعه هستند كه علاوه بر تربیت فرزند و پاسداری از كانون گرم خانواده با همت مردانه بار سنگین مسئولیت خانواده را به دوش می ‌كشند.

شاید فرصتی را برای گذراندن ساعاتی فارغ از هیاهو و مشغله های روزمره به فضا های سبز و بوستان ها رفته باشید و یا دسته های 5 و 6 نفره آنها را در وسط آیلند ها و بلوار های خیابانها که فاصله نزدیک به هم مشغول هرس گل، درختچه ها و زدن علف های هرز هستند را دیده باشید.

برای شنیدن مشکلات و دغدغه هایشان به سراغ آنها می رویم و پای صحبت چند نفر از این زنان می نشینیم.  

سنگینی بار مسولیت خانواده بر دوش زنان بی سرپرست

یکی از زنان ساکن حاشیه شهر که به همراه فرزند خردسالش مشغول جمع کردن علف های هرزه پای  گل های رز است می گوید: پنج فرزند دارم که یکی از فرزندانم معلول ذهنی است و دختر 12 ساله ام برادر معلولش را نگهداری می کند تا من بتوانم روزها سرکار بروم.

خانم دهقانی از اینکه باید هر روزه با فرزندش در زمان گرگ و میش صبح از خانه اش در انتهای خیابان شهید باهنر بیرون بیاید و تا ساعت 2 ظهر در مناطق مختلف سطح شهر و بوستان ها مشغول کار باشد می گوید و تنها دلخوشی اش این است که بتواند شکم فرزندان اش را سیر کند.

دغدغه خرید اسباب بازی بزرگترین آرزویش است

در حین گفتگو متوجه دختری ریز اندام و نحیف می شوم که کوچک ترین عضو این گروه است خودش را فاطمه معرفی می کند که 14 سال سن دارد و پدر و مادر اش هم معتاد تزریقی اند و بخاطر درآوردن مخارج و اجاره بهای خانه تحصیل و درس خواندن را رها کرده تا نان آور خانواده شود و چند سالی است که هر روزه به همراه دیگر زنان هم گروه اش از شهرک شهید باهنر رهسپاره مسیر هر روزه می شود.

فاطمه می گوید که چند بار بخاطر نداشتن اجاره بها صاحب خانه اثاث خانه شان را بیرون انداخته وبا وساطت اهالی محل و همسایه ها با صاحب خانه توانستند او را راضی کنند تا چند وقت دیگر نیز در خانه اش ساکن شوند و از اینکه می تواند خرج و مخارج پدر و مادر و خواهران کوچک اش را بدهد خوشحال است که می تواند اجاره بها و قبوض خانه را بپردازد تا پدر و مادر و خواهران اش در خیابان و کوچه ها آواره نشوند و مورد اذیت و آزار قرار نگیرند.

او از کمی درآمدش گلایه دارد که نمی تواند حتی یک اسباب بازی کوچک برای شادی خواهران کوچکش  بخرد و آرزو می کند روزی بتواند آنقدر پول داشته باشد تا بتواند هدیه ای کوچک برای آنها از درآمد و دسترنج اش تهیه کند.

تنها دلخوشی اش نشاندن لبخند بر چهره کودکانش است

یکی دیگر از این زنان که چهره آفتاب سوخته و صورت غرق در عرق اش نشان از فعالیت زیادش می دهد و سرپرست این گروه 5 نفره است، عنوان می کند: هزینه های کمرشکن اجاره بهای خانه و چهره ناراحت صاحبخانه برای عقب افتادن اجاره و سختی سیر کردن شکم فرزندانش کمر طاقتش را خم کرده است.

اعظم خانم که گرد و غبار پیری برچهره اش نمایان است و زخم های دستانش که نشان از تحمل طاقت اش دارد بیان می کند که چند سالی است سرپرست خانواده شده و شوهرش را در تصادف از دست داده و از همان روز هم آرزوهایش را به دست باد سپرده و تنها دلخوشی اش را نشاندن لبخند رضایت بر لبان فرزندانش می داند.

فعالیت668 زن در بخش فضای سبز شهرداری 

سرپرست اداره کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: خانم های که در بخش گل کاری و علف زنی در حوزه فضا های سبز که مشغول فعالیت هستند در دو بخش بکار گیری شدند که در حال حاضر تعداد 52 نفر از آنها بصورت قرارداد قانون کار در پارک و بوستان های مثل بوستان ریحانه،کوهسنگی،حجاب و همچنین تعداد616 نفر هم بصورت پیمانی و فصلی در بلوارها و فضاهای سبز کار می کنند.

سید علی اکبرانتظام در خصوص بیمه شدن آنها بیان کرد: زنان شاغل که حقوق قانون کار دریافت می کنند بیمه تامین اجتماعی هستند و خانم های که به صورت فصلی کار می کنند فقط شامل بیمه "سی جی ال " هستند که در صورت بروز خسارات جانی وارده شده در محیط کار و در حین انجام کار کارفرما مسئول شناخته می شود و فرد صدمه دیده تحت پوشش درمان قرار می گیرد.

گزارش از فرزانه غروبی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار