یکی از شاخصهای اصلی برای راست‌آزمایی کارکرد دولتها در اتخاذسیاستهای توسعه اقتصادی و درآمد سرانه ملی در راستای فقرزدایی‌ شاخص فلاکت است که ازمجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم بدست می‌آید که رشد پله‌ای شاخص فلاکت طی یکسال گذشته در‌حالی است در ابتدای دور دوم ریاست جمهوری حسن روحانی، این شاخص ۸.۱۹ درصد اعلام شده بود، اما در پایان سال 97 نرخ بیکاری ۱.۱۲ درصد و نرخ تورم ۹.۲۶ درصد‌، و به این ترتیب شاخص فلاکت را به ۳۹ درصد رسانده است.
کد خبر: ۷۸۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۸ 22 September 2019

تابناک هرمزگان، حسن عباسی؛ این روزها باب شده که دولتمردان برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات خویش از اسامی شهدا بهره می‌برند که به عنوان نمونه جشنواره‌‌ای را به اسم شهید رجایی در استان هرمزگان نامگذاری نمودند با این کارکرد که در ارزیابی مبهمی در آن از بین دستگاه‌های دولتی موجود در استان به صورت دست چین شده ضمن رتبه دادن تجلیل می‌کنند.

بخوانید جشنواره همتی!؟

آیا اینچنین جشنواره‌‌ی واقعی است یا نمایشی؟ که برای پاسخ به این سؤال بایستی نتیجه این جشنواره را بررسی کنیم؛ زمانیکه «استانداری هرمزگان» بعنوان دستگاه برتر در رضایتمندی مردم اعلام می‌شود باید شک کرد! چطور ممکن است سیستمی که مردم را ممنوع الورود می‌کند به ساختمان استانداری! چگونه می‌تواند مورد رضایت مردم باشد؟. که تنها با ارزیابی همین رفتار عصر حجری و غیرانسانی واقعاً چگونه در چه نوع شاخص ارزیابی استانداری جایگاه اول را در رضایتمندی مردمی کسب نموده است؟! در ادامه مراسم خود تجلیلی‌ها از بی آبی ، عامل ریختن فاضلاب به دریا ، دستگاهی که هنوز بعد از گذشت چهل سال افرادی وجود دارند که نتوانسته‌اند شناسنامه بگیرند ، گرانی ، عامل اخذ مالیات ، وضعیت بهداشت و درمان ، حوادث دریایی ، شهرداری شریف بندرعباس و ناظر ایشان در استانداری معاون عمرانی ، آنتن دهی موبایل ، مدارس تجاری! ، سود بانکی ، اخذ ورودی به فرودگاه! و غیروه به اضافه سیستم اعمال کننده قانون هم تقدیر شد.
مسئله ریشه‌ای اینه وقتیکه دولت تعاریف را دستکاری می‌کند در هر شاخصی رتبه برتر را کسب می‌کند، برای درک عملکرد واقعی دستگاه‌های دولتی باتوجه به تورم ، وضعیت معیشتی فعلی مردم بد نیست بپردازیم به مبحث بیکاری؛
نحوه محاسبه نرخ بیکاری، تعریف بیکار از منظر دولت اینگونه اطلاق می‌شود کسانی‌ که هفته‌ای تنها یک ساعت کار می‌کنند، در لیست شاغلان قرار می‌گیرند (مانند دستفروشان و...) ، نرخ بیکاری تنها شامل افراد جویای کار می‌شود که به‌ طور معمول درآمار مرکزکاریابی نام‌ آنها ثبت شده باشد! به عبارتی بیکار به افرادی هستند که دارای سه ویژگی باشند: اولا در طول هفته مرجع فاقد کار باشند. دوماً در هفته مرجع و سه هفته قبل از آن در جست‌وجوی کار باشند. ثانیاً در هفته مرجع یا هفته بعد از آن آماده برای کار باشند.توضیح؛(هفته مرجع زمان آماری برای تعیین وضع فعالیت است که دومین و سومین هفته ماه در هر فصل محسوب می‌شود).
حال این سؤال را میتوان طرح نمود که چرا سرپوش گذاری بر دردگرسنگی و فقر مردم به جای قبول و رفع آن؟
صندوق بین‌المللی پول هم اختلاف آمار را نشان می‌دهد، نرخ بیکاری را مرکز آمار در کشور در فروردین98، ۸. ۱۰ اعلام کرد، در صورتی صندوق بین‌المللی پول نرخ بیکاری طی سال 2019 در کشور ۱۶.۱ برآورد کرده است.
برای درک بهتر اینکه کشور در بالای جدول بیکاری در جهان قرار دارد اول بایستی وضعیت رشداقتصادی را بررسی کنیم که بنا‌بر آنچه صندوق بین‌المللی پول ارزیابی کرده رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2019 منفی «شش» درصد اعلام شده است که در سال 2019 رشد منفی خواهیم داشت.
نرخ بیکاری در پایان سال میلادی که گذشت به ۱۵.۴ درصد رسید، این درحالی بودکه این رقم در سال 2017 حدود ۱۳.۹ درصد بود.این آمار نیز بالاتر از آمارهای رسمی است که ۱۱.۸ اعلام شده و ارزیابی نرخ بیکاری با این اوضاع در طی سال آینده به ۱۶.۱ درصد اوج خواهد گرفت.
بررسی جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی پول از میزان بیکاری در کشورهای جهان در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد، رتبه ایران در میان کشورهای مورد بررسی چهار پله بدتر شده است. در سال 2017 با رتبه هفدهم و در سال 2018 نیز جایگاه سیزدهم بدین صورت که جایگاه کشور طی سالهای 2013 تا 2018 (1392 تا 1397) شانزده پله بدتر شده است.
طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم سالانه در ایران در سال گذشته به ۳۱.۲ درصد رسیده و در سال جاری میلادی به ۳۷.۲ درصد و پس از تحریمات به ۵۰ درصد اوج خواهد گرفت. رئیس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول، جهاد آزور گفت: قیمت برای مصرف کنندگان ممکن است به‌ طور متوسط امسال 50٪ بالاتر رود.
البته دولت در پاییز 97 نرخ تورم را ۲۰.۶ درصد اعلام کرده بود که نسبت به ارزیابی اولیه صندوق بین‌المللی پول 17 درصد کوچک‌نمایی شده است.
یکی از شاخصهای اصلی برای راست‌آزمایی کارکرد دولتها در اتخاذسیاستهای توسعه اقتصادی و درآمد سرانه ملی در راستای فقرزدایی‌ شاخص فلاکت است که ازمجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم بدست می‌آید که رشد پله‌ای شاخص فلاکت طی یکسال گذشته در‌حالی است در ابتدای دور دوم ریاست جمهوری حسن روحانی، این شاخص ۸.۱۹ درصد اعلام شده بود، اما در پایان سال 97 نرخ بیکاری ۱.۱۲ درصد و نرخ تورم ۹.۲۶ درصد‌، و به این ترتیب شاخص فلاکت را به ۳۹ درصد رسانده است.
حال با این اوصاف توسل به برگزاری جلسات «خودتشویقی» مختلف مسئولین دولتی جهت «خودتعریفی» و رتبه‌دهی به خویش در ارزیابی‌های «خود درآورده» قطعاً سبب بهبود وضع مردم نخواهد بود اما برای چه منظوری صورت می‌پذیرد الله و اعلم ...
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار