مشاور وزیر جهادکشاورزی و مجری کشت دانه‌های روغنی گفت: کشت این محصول در سال زراعی ۹۹- ۹۸ تا سه برابر افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۷۸۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵ 23 September 2019

علیرضا مهاجر در اهواز افزود: در سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور زیر کشت محصول اساسی کلزا رفت که امسال با تامین بذور اصلاح شده و برخی نهاده‌های مورد نیاز، برای کشت ۶۱۳ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه کشت دانه روغنی کلزا با به کارگیری سیاست‌های تشویقی، قیمت مناسب و جذاب، خرید تضمینی، پرداخت به موقع بهای محصول و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی کشت دانه روغنی کلزا افزایش می‌یابد پیش بینی کرد که سطح زیرکشت این محصول دست کم  به ۵۰۰ هزار هکتار برسد.

مجری کشت دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی در ادامه گفت: با سطح زیرکشت قطعی ۵۰۰ هزار هکتار اراضی دیم و آبی ، ۸۰۰هزار تن دانه روغنی کلزا در سال زراعی ۹۹-۹۸ تولید و به کارخانه‌های روغن‌کشی حمل می‌شود.

مهاجر امکان کشت دانه کلزا در بیشتر استانهای کشور در مقایسه با سایر دانه‌های روغنی همچون سویا، آفتابگردان و گلرنگ را از مزایای کشت کلزا در کشور عنوان کرد و گفت: کلزا به آب کمتری نیاز دارد ، روغن کلزا مرغوبیت بالایی دارد و در برابر خشکسالی مقاومت بیشتری داشته ، از این رو کشت کلزا اقتصادی تر از سایر دانه های روغنی است.

پیشنهاد ۵۰هزار ریالی خرید تضمینی کلزا به دولت

مجری کشت دانه های روغنی  وزارت جهادکشاورزی گفت:پیشنهاد ۵۰هزار ریالی خرید تضمینی برای هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا در سال زراعی آینده به دولت پیشنهاد شده تا در شورای اقتصاد به تصویب برسد.

وی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را تابعی از میزان تورم و افزایش نهادههای کشاورزی بیان کرد و گفت: پارسال بهای خرید تضمینی کلزا حدود ۳۲هزار و ۳۹۱ ریال بود که قیمت ۵۰هزار ریالی کلزا برای سال آینده زراعی ، مناسب است.

مهاجر گفت: خوشبختانه همه بذور موردنیاز کشت دانه روغنی کلزا که زمانی جزو آرزوهای دست نیافتنی بود در داخل کشور تولید می شود و از خروج سالانه مقدار زیادی ارز از کشور جلوگیری شده است.

ظرفیت سه میلیون تنی کارخانه های روغن کشی در خوزستان

مجری کشت دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی گفت: هم اکنون ظرفیت های کارخانه های روغن کشی در خوزستان حدود سه میلیون تن است ولی این کارخانه‌ها رغبتی برای خرید کلزای تولیدی استان ندارند و چشم به واردات روغن خام دوخته‌اند.

مهاجر از استاندار خوزستان خواست از اهرم‌های قانونی برای وادار کردن کارخانه‌های روغن کشی خوزستان برای خرید دانه روغنی کلزا استفاده کند تا هزینه‌های تولید روغن خوراکی در کشور کاهش و از کنجاله کلزا برای خوراک دام در استان استفاده شود.

به گفته وی واحدها روغن کشی بندر امام ، ماهشهر ، خرمشهر ، دزفول و بهبهان در خوزستان فعال هستند ولی روغن مورد نیاز خود را به صورت خام از خارج وارد می‌کنند و خود را برای خرید کلزای تولیدی خوزستان به زحمت نمی‌اندازند که البته این جای تاسف دارد.

 در سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود ۳۰هزار هکتار از اراضی خوزستان زیرکشت کلزا رفت و حدود ۴۵هزار تن کلزا به نرخ تضمینی از کشاورزان خوزستانی خریداری شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار