هم‌اکنون عسل‌های تقلبی و سمی بازار عسل را اشباع کرده و ماده غذایی که در قرآن کریم از آن به عنوان« شفا» و « درمان» نام برده می‌شود به یک ماده سرطان‌زا و عامل بیماری تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۸۱۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳ 20 September 2019

 به گزارش تابناک آذربایجان غربی سالانه نزدیک 22 هزار تن عسل در آذربایجان‌غربی تولید شده و این استان با تولید 27 درصد عسل کشور، رتبه نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داده و به عنوان پایتخت عسل ایران خود را مطرح کرده است.

در آذربایجان‌غربی چهار واحد بسته بندی عسل به صورت پیشرفته و 6 واحد بسته بندی نیمه پیشرفته در حال فعالیت بوده و میانگین تولید عسل از هر کندوی پیشرفته ۲۰ کیلوگرم بوده و این در حالی است که میانگین تولید عسل در کندو‌های سنتی پنج کیلو گرم است.

همچنین هم مرزی با کشورهای همسایه فرصت توسعه را در آذربایجان‌غربی فراهم کرده و باید با توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز از این فرصت استفاده شود.

با توجه به ظرفیت‌های بالای آذربایجان‌غربی در تولید عسل، نخستین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی عسل از روز 26 تا 29 شهریور به میزبانی ارومیه از 12 استان کشور شامل آذربایجان‌غربی و شرقی، خراسان رضوی و شمالی، کردستان، اردبیل، زنجان، کرمانشاه، تهران، یزد، هرمزگان و نیز اصفهان در محل پارک جنگلی برگزار شد.

همچنین نمایندگانی از کشورهایی همچون هندوستان، قرقیزستان، آذربایجان، اسپانیا، ترکیه، عراق و نیز کشور لبنان از این نمایشگاه و جشنواره بازدید کردند.

 هدف مسوولان نیز از برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه تخصصی عسل در شهر ارومیه، معرفی ظرفیت‌های بالای تولید این محصول به مهمانان داخلی و خارجی است و همچنین در این جشنواره به معرفی خواص دارویی و غذایی عسل پرداخته و دستاوردهای صنعت زنبورداری و توسعه بازارهای هدف مدنظر قرار دارد.

در این راستا خبرنگار فارس با برخی از غرفه‌دارانی که از استان‌های مختلف کشور در این نمایشگاه حضور دارند در رابطه با دغدغه‌ها و مشکلاتشان پرسیده که در پی نمی‌آید.

یکی از زنبوردارانی که از استان زنجان در نمایشگاه حاضر شده بود در مورد مشکلات زنبورداران گفت: زمانی که تولیدکننده به تولید خود می‌پردازد، انتظار دارد که یک دستگاه متولی یافت شده تا تولیدات آن را به سرانجام برساند.

«محمود حق‌گویی» اظهار کرد: متاسفانه سازمان جهاد کشاورزی تنها یک عنوان را یدک می‌کشد یعنی زنبورداران تاکنون از این سازمان سود و تسهیلاتی نبرده‌اند.

وی افزود: بنابراین انتظار این است که با توجه به اینکه زنبورداران زندگی و عمر خود را در این راه گذاشته و در میان عقرب و مار و خطرات احتمالی، زنبورداری و عسل مرغوب تولید می‌کنند یک متولی در این زمینه پیدا شده که به صادرات، تبدیل، بسته بندی، خرید و فراواری این محصولات اقدام کند.

این زنبوردار که سابقه 25 ساله در این حرفه دارد بیان کرد: بنابراین اگر این گام نخست در مورد زنبوردار برداشته شود بهترین خدمت به زنبوردار شده اما متاسفانه سازمان جهاد کشاورزی در این راه گامی برنداشته است.

در ادامه به سراغ «احمد امین‌پور» زنبوردار شهرستان سقز از استان کردستان که سابقه 14 ساله زنبورداری دارد گفت‌وگو می‌کنیم، وی با تاکید بر اینکه بیشتر مشکلات زنبورداران مربوط به فروش عسل است تصریح کرد: همچنین نبود داروهای مناسب برای بیماری‌های زنبور نیز مزید بر علت است و متاسفانه دولت هیچ پشتیبانی انجام نمی‌دهد تا جایی که بازار پر از داروهای تقلبی بوده که به زنبور و خود عسل صدمه وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تا چند سال گذشته اتحادیه مربوطه داروی مورد نیاز زنبورداران را تامین می‌کرد افزود: در آن دوران، نه آلودگی در عسل و نه آسیبی برای زنبور وارد می‌شد اما هم اکنون زنبوردار  زمانی که در فصل زمستان زنبورهای خود را جا به جا کند نیمی از زنبورهایش تلف می‌شود.

این زنبوردار گفت: زمانی هم که به بازار مراجعه کرده که دارو تهیه کنیم، دارویی پیدا نشده و اگر هم پیدا شود، با توجه به اینکه تقلبی است نیمی از آنها تلف می‌شود و از سوی دیگر نیز متاسفانه در بازار داخلی مردم توان خرید نداشته و از یک سو نیز صادرات به صفر رسیده است.

امین‌پور در رابطه با مشکل صادرات اظهار کرد: جای تاسف است که دولت هیچ حمایتی انجام نداده و هیچ همکاری با کشورهای دیگر ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر یکی از مهمترین مشکلات عسل این است که آلودگی دارویی داشته در حالی که در زمان گذشته بیشتر خاصیت درمان داشته است و در قرآن نیز به عنوان شفای بیماری‌ها آمده اما متاسفانه عسل‌های امروزی خود عامل بیماری هستند.

این زنبوردار تصریح کرد: بیشتر عسل‌های امروزی سرطان‌زا بوده و ماندگاری ندارند و متاسفانه اداره بهداشت نیز نظارت کافی بر این مهم ندارد، بنابراین با فروش این محصولات، بیش از اینکه به مردم خدمت شود به آنان ضرر می‌رسد.

در ادامه با«حسین محمدزاده» فروشنده عسل ارومیه‌ای همکلام می‌شویم، وی در مورد مشکلات فروش این محصول گفت: متاسفانه حمایتی از زنبورداران وجود نداشته و زنبورداران با مشکل فروش  نیز مواجه هستند چون با توجه به اینکه مردم از قدرت خرید چندانی برخوردار نیستند، زیرقیمت خریداری کرده و بنابراین تولیدکننده از تولید خود دلسرد شده و تولید کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: عسل‌هایی که به بازار وارد شده، ساختگی است و در کارخانه پخته می‌شود بنابراین اداره بهداشت باید بدان رسیدگی کند که نمی‌کند و بنابراین عسل‌های تقلبی سبب می‌شود که از قیمت آنها کاسته شود و عسل اصل نیز در دست زنبوردار بماند.

در ادامه با یک زنبوردار دیگر که از شهرستان قره‌ضیاءالدین در این نمایشگاه شرکت کرده وارد گفت‌وگو می‌شویم« یاسر حبیبی»در مورد مشکلات 13 ساله حرفه زنبورداری خود اظهار کرد: متاسفانه در منطقه قره‌ضیاءالدین، زنبورداران زنبور را تغذیه کرده و از شکر بیشتری استفاده می‌کنند و از یک سو نیز قیمت شکر بالا است و زنبورداران مجبور می‌شوند با قیمت سرسام آوری آن را تهیه کرده و عسل تولیدی خود را نیز با قیمت بسیار ناچیزی به فروش می‌رسانند.

وی افزود: باید فروش به گونه‌ای باشد که زنبوردار بتواند از عهده مخارج خود و خانواده برآید و با اینکه این شغل، بهترین و تمیزترین شغل بوده و عسل بهترین ماده‌ای است که برای بدن نیاز است اما ارزش غذایی آن را کسی نمی‌داند و فروش پایینی دارد.

حبیبی گفت: متاسفانه صادرات نیز انجام نشده و مرزها بسته شده است و قاچاق هم نمی‌شود کرد! پس بنابراین زنبوردار فلج است هر چند که بیمه‌ای نیز وجود ندارد چون یک دوره بیمه انجام اما پس از یک دوره، سازمان تامین اجتماعی آن را قطع کرد.

این زنبوردار در رابطه با تامین دارو تصریح کرد: متاسفانه در تامین دارو نیز مشکلاتی وجود دارد چون این داروها به صورت قاچاق وارد کشور شده و به بدن ضرر می‌رساند و هیچ کس نیز از آن خبر ندارد و پیش از این نیز، داروی مورد نیاز بیمارهای مربوط به زنبور از آمریکا وارد می‌شد که قطع شد هر چند که قیمت آن به اندازه‌ای بالا بود که زنبوردار قادر به خرید نبوده است.

وی تاکید کرد: بی‌شک زنبورداران با این حجم مشکلی که دارند، در صورت عدم رسیدگی مسوولان، تا پنج یا 6 سال دیگر فلج می‌شوند.

در ادامه با«گوران محمودی» از ایستگاه پرورش ملکه استان کردستان گفت‌وگو کردیم، وی در رابطه با مشکلات زنبورداران در حالی که سینه پری از این مشکلات داشت افزود: متاسفانه هیچ چیز راه را برای زنبوردار هموار نکرده و همه مانع از فعالیت آنها هستند یعنی نه ارگان و نه اداره و تعاونی از آنها حمایت نمی‌ کنند.

وی با ابراز تاسف از اینکه تنها دلال و دلال‌بازی در این راه وجود دارد، بیان کرد: زنبوردار با هزار بدبختی و قرض و چک بانکی، عسل طبیعی و شکری تولید کرده اما سودش به جیب دلال می‌رود.

محمودی با اشاره به اینکه خود به اصلاح نژاد می‌پردازد گفت: برای انتقال یک ملکه از آلمان باید هفت‌خوان رستم را طی کرد چون دولت اجازه واردات ملکه اصلاح شده را نمی‌دهند و با توجه به اینکه برای خود تشکیلاتی راه انداخته‌اند، عنوان می‌کنند که خود در حال اصلاح نژاد هستند، در حالی که بودجه میلیاردی مملکت را به جیب زده و چیزی نیز تولید نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از سال 90 به صورت تخصصی ملکه وارد کشور می‌کند اظهار کرد: بنده بی‌پروا ملکه را برای تمامی نقاط کشور ارسال کرده و به این مسئله نیز افتخار می‌کنم.

این زنبوردار با اشاره به اینکه نژاد ملکه اصلاح‌شده در ایران وجود ندارد گفت: برای هر ملکه 300 هزار تومان معادل 20 یورو هزینه می‌شود اما مافیا آن را به قیمت 9 میلیون تومان به فروش می‌رسانند و بازار سیاه برای خود راه انداخته‌اند.

محمودی در ادامه با ابراز تاسف از انحصاری شدن صادرات عسل افزود: یکی از مشکلات مهم زنبورداران، صادرات است و سوال اینجا است که چرا عسل محلاتی ما اجازه صادرات ندارد؟

وی در ادامه با اشاره به اینکه در شهرستان خوی، سپاه در یک اقدام پسندیده اقدام به راه‌اندازی سایت تولید ژله سلطنتی و یا رویال کرده است بیان کرد: غذای اصلی ملکه از این طریق تولید می‌شود که قیمت هر کیلوی آن 10 میلیون تومان است و اگر در هر شهری یک سایت تولید ژله راه اندازی شود، خروج ارز از کشور برای واردات آن قطع می‌شود.

در ادامه خبرنگار فارس با یک تولید کننده ادوات زنبورداری، مدرس زنبورداری، زنبوردار، پرورش دهنده ملکه، تولیدکننده دستگاه و مخترع ارومیه‌ای گفت‌وگویی انجام داد، وی با تاکید بر اینکه زنبورداران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند افزود: بیشترین مشکل در صنعت زنبورداری، عسل‌های تقلبی و زیرزمینی است که متاسفانه هیچ گونه نظارتی در آن نشده و هیچ ارگانی پاسخگو نیست و حتی عسل وجهه خود را از دست داده در حالی که عسل به عنوان دارو در قرآن آمده پس باید با تمهیدات لازم، جلوی عسل‌های تقلبی را گرفت.

« جواد اصغرپور» گفت: متاسفانه با 27 سال سابقه کار نیز تاکنون بیمه نشده و 90 درصد زنبورداران کشور بیمه نیستند.

وی با اشاره به اینکه سطح آموزش و آگاهی زنبوردارن نسبت به دنیا بسیار پایین است اظهار کرد: زنبورداران از دیدگاه ارث پدری به موضوع و شغل نگاه کرده و تحصیلات و تخصص لازم را ندارند یعنی در تولید سنتی مانده  و به آن به صورت صنعتی نمی‌نگرند.

اصغرپور افزود: مدیریت کلونی بستگی به سطح سواد و دانش فنی زنبوردار دارد یعنی اگر اطلاعات و دانش زنبوردار نسبت به فیزیولوژی و بیولوژی زنبور کافی باشد هیچ گاه از داروی شیمیایی استفاده نکرده و داروی طبیعی استفاده می‌کند اما زمانی که دانش به روز نمی‌شود زنبوردار از داروی شیمیایی استفاده کرده که سبب آلودگی عسل و کندو می‌شود.

وی بیان کرد: طبیعی بودن یا نبودن عسل با 15 نوع آزمایش شیمیایی در آزمایشگاه امکان پذیر است.

در ادامه «نعیمی» زنبوردار گیلانی که همراه خانم خود در نخستین نمایشگاه تخصصی عسل در ارومیه شرکت کرده و دارای سابقه 50 ساله در این صنعت است اظهار کرد: بیشتر زنبورداران با مشکل فروش مواجه بوده و از سوی دیگر از عسل طبیعی شناخت لازم را ندارند.

وی تصریح کرد: متاسفانه بیشتر عسل‌های عرضه شده در بازار مصرف، حرارت دیده و جوشیده شده بوده و به درد سلامتی نمی‌خوردند

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار