مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی:
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: استفاده از لباس فرم در مدارس اجباری نیست و تاکید بر استفاده از پوشش یکسان نیز در جهت برقراری نظم بین دانش آموزان صورت می گیرد.
کد خبر: ۷۸۰۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶ 17 September 2019

به گزارش تابناک رضوی، قاسم علی خدابنده با اعلام این مطلب اظهار کرد: در سال جاری ۹۰ هزار همکار فرهنگی و یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در ۹ هزار مدرسه و ۵۳ هزار کلاس درس فعالیت آموزشی و پرورشی خود را آغاز می‌کنند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه آموزش‌ و‌ پرورش فرایندی تعطیل بردار نیست، خاطرنشان کرد: برای آماده سازی مدارس جهت شروع سال تحصیلی جدید پروژه مهر طبق سنوات گذشته از اواسط مرداد ماه سال جاری نیز شروع شده و پنج کمیته در سه حوزه فضا و تجهیزات، تأمین نیروی انسانی و محتوای درسی کار خود را تحت این پروژه شروع کرده‌اند تا در سال تحصیلی جدید در این سه زمینه با چالشی روبه‌رو نباشیم.

 

وی ادامه داد: در حوزه فضا و تجهیزات قریب به ۹ هزار مدرسه وجود دارد که بخش زیادی از این مدارس در 10 سال اخیر ساخته شده‌اند و از استانداردهای لازم برخوردار بوده و مابقی مدارسی هستند که یا نیاز به بازسازی و تعمیر دارند و یا باید تخریب شوند و مدرسه جدید ساخته شود.

 

خدابنده با اشاره به اردوهای جهادی و طرح هجرت تصریح کرد: دانش‌آموزان بسیجی ما در بیش از ۶۰ روستای محروم استان حاضر شدند تا  مدارس این مناطق را برای شروع سال تحصیلی جدید آماده کنند همچنین پایگاه آبادانی سپاه پاسداران هم در ۶ دهستان مختلف مانند خواف، رشتخوار و صالح‌آباد کار آماده‌سازی مدارس و تجهیزات را انجام داد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی از افتتاح ۲۹۲ پروژه آموزشی و ورزشی در شروع سال تحصیلی جدید خبرداد و یادآور شد: این پروژه‌ها به صورت ویدئو کنفرانس شامل ۲۹۲ مدرسه و یک هزار و 204 کلاس درس افتتاح می‌شود و در  زمینه افتتاح پروژه‌های جدید خراسان رضوی از رتبه نخست کشور برخوردار است و در ۲۵ مهرماه با حضور وزیر آموزش‌و‌پرورش در خراسان رضوی از چند سالن و فضای فرهنگی و ورزشی بهره‌برداری می‌شود.

 

وی در حوزه ثبت‌نام دانش‌آموزان اظهار کرد: تاکنون در سامانه سناد ما حدود یک هزار و 263 دانش‌آموز جدید ثبت نام داشتند البته پیش‌بینی می‌کنیم این آمار به عدد یک هزار و 290 دانش آموز برسد.

 

خدابنده ادامه داد: در سال تحصیلی جدید در پایه اول ۱۳۷ هزار نفر پیش‌بینی ثبت‌نام داشتیم که در ۷۰ پایگاه کار سنجشاین نوآموزان انجام شده است و از میان آن‌ها 4هزار و 600 دانش آموز دیرآموز و ۴۵۰ دانش‌آموز کم‌توان ذهنی تشخیص داده شده‌اند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به چالش‌های حوزه ثبت‌نام دانش‌آموزان تصریح کرد: یکی از چالش‌ها در این زمینه مسئله تعیین حریم و محدوده ثبت‌نام است که در سال جاری یک هزار و 200 شکایت در سامانه ثبت شده و ۵۹۱ شکایت هم حضوری انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه آمار شکایت نسبت به جمعیت دانش‌آموزی در سطح استان تنها یک درصد است، تصریح کرد: در بخش مدارس غیردولتی ۳۷ مورد شکایت داشتیم که بیشتر مربوط به شهریه ثبت‌نام و کلاس‌های فوق برنامه بوده است.

 

خدابنده افزود: در حوزه سامان‌دهی نیروی انسانی، خراسان رضوی یک استان پیر است به طوری که در سال جاری 4هزار و 200 تن بازنشسته شده‌اند و ما با کمبود ۱۶ هزار نیروی انسانی مواجه هستیم.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای جبران کمبود نیروی انسانی تصریح کرد: یکی از راه‌های جبران این کمبود جذب نیروهای حق‌التدریس، پیش‌دبستانی، نهضت سواد‌آموزی و سرباز معلم است.

 

وی ادامه داد: طبق محاسبات 3 هزار کمبود نیرو از این منابع تامین می‌شود و سه هزار و ۲۵۰ نفر از نیروهای خرید آموزشی به کارگرفته می‌شوند، ۳۵۰ سرباز معلم نیز از سال گذشته و سال جاری جذب می‌شوند.

 

خدابنده اضافه کرد: ۸۷۰ نیروی جدیدالورود از طریق ماده ۲۸ و ۴۵۰ نیرو هم از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان برای جبران این کمبود به کار گرفته شده‌اند، با تمام این احوال باز هم قریب به ۹ هزار کسری نیرو داریم که از طریق دعوت به کار مجدد نیروهای بازنشسته و شاغلین به صورت حق‌التدریس در صدد جبران کمبود نیرو هستیم.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه به ۳۳۰ هزار دانش‌آموز متقاضی لباس فرم اشاره کرد و در خصوص سرویس مدارس گفت: ما فراخوانی به تعدادی از شرکت‌های متقاضی دادیم و از ۶۸ شرکتی که برای این منظور ثبت نام کردند با ۶۳ شرکت قرارداد بسته شده تا در سال تحصیلی جدید به دانش‌آموزان کار سرویس‌دهی را انجام دهند.

 

وی ادامه داد: ۸۰ هزار دانش‌آموز در سطح خراسان رضوی متقاضی استفاده از سرویس هستند و طبق هماهنگی‌هایی که با شهرداری صورت گرفته است برای فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن استفاده از وسایل عمومی در دانش‌آموزان طرح من‌کارت با تخفیف و یا رایگان را تعریف کنیم تا دانش‌آموزان مسیر مدرسه را با مترو و اتوبوس طی کنند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به خدمات شهرداری مشهد برای مدارس اشاره کرد و یادآور شد: کار ۱۸ هزار مترمربع نقاشی دیواری مدارس و ۲۳ هزار مترمربع لکه‌گیری و آسفالت و ۵۷ هزار مترمربع آسفالت مسیر‌های منتهی به مدارس توسط شهرداری مشهد انجام شده است.

 

وی در خصوص معوقات فرهنگیان بیان کرد: در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان کل معوقات استان و بدهکاری ما به همکارانمان است و برای پاداش پایان خدمت در اوایل شهریور ماه ۵۱ درصد را پرداخت کردیم و ۴۹ درصد باقی‌مانده شامل مبلغی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان را به همکاران بازنشسته بدهکار هستیم امیدواریم این پاداش بعد از پرداخت حقوق شهریور ماه پرداخت شود و در خصوص پرداخت معوقات نیروهای حق‌التدریس هنوز خبر قطعی نداریم.

 

خدابنده در مورد اجرای طرح رتبه‌بندی تصریح کرد: اجرای این طرح یک پروسه زمان‌بر است و بر اساس پیش‌بینی آموزش‌و‌پرورش ۱۹ هزار میلیارد اعتبار می‌خواهد اما چون بستر مناسب برای این کار فراهم نیست قرار شده است با بودجه 2 هزار و 200 میلیاردی که در مجلس برای این کار در نظر گرفته شده است، این طرح اجرا شود.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این خصوص ادامه داد: وزارت تدابیری اتخاذ کرده تا هم طرح رتبه‌بندی اجرا شود و هم به اجرای قانون پاسخ داده شود برای همین منظور یک نرم‌افزار آماده شده است تا افزایش حقوق بسته به مدرک تحصیلی، سابقه کار و محل خدمت مبلغی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به حقوق همکاران افزوده شود.

 

وی در خصوص موضوع چالشی تأمین نیروی انسانی در آموزش‌ و‌ پرورش تصریح کرد: در سال جاری ۴۲ هزار نیرو جذب آموزش‌و‌پرورش می‌شوند در حالیکه ۷۰ هزار نیرو در این وزارتخانه بازنشسته می‌شوند.

 

خدابنده ادامه داد: سهمیه استخدامی استان رشد خوبی داشته است و در مجموع 3 هزار نفر در استان برای سال جاری جذب و استخدام شده‌اند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه ۶۰ درصد مدارس استان به کلاس‌های هوشمند مجهز شده‌اند تأکیدکرد: استفاده از فناوری‌های نوین و محتوای جدید آموزشی همواره مورد تأکید ما است.

 

وی به رشد جمعیت دانش‌آموزی در حاشیه شهر مشهد و شهرهای سبزوار، نیشابور و تربت حیدریه اشاره کرد و افزود: از نظر رشد جمعیت دانش‌آموزی ناحیه ۷،۱‌ و تبادکان شاهد بیشترین رشد بوده‌اند.

 

خدابنده در خصوص مدارس شبانه روزی گفت: ۱۴ درصد دانش‌آموزان استان در این مدارس مشغول به تحصیل هستند و در راستای اجرای شعار عدالت آموزشی ۵۵ هزار دانش‌آموز در این مدارس مشغول دریافت خدمات هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار