رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین: این بیماری در طیور به شکل عصبی، تنفسی،گوارشی بروز کرده و سرعت انتشار بسیار بالایی دارد و به عنوان یک بیماری محدود کننده صنعت طیور مطرح شده است.
کد خبر: ۷۸۰۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱ 16 September 2019

واکسیناسیون موثرترین راه پیشگیری و مبارزه با بیماری نیوکاسل

به گزارش تابناک قزوین،دکتر مهدی جلوخانی،رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین،گفت:بیماری نیوکاسل یکی از بیماریهای مسری و ویروسی است که تقریبا همه گونه های پرندگان با سنین مختلف در دنیا را مبتلا می کند.

 این بیماری در طیور به شکل عصبی، تنفسی،گوارشی بروز کرده و سرعت انتشار بسیار بالایی دارد و به عنوان یک بیماری محدود کننده صنعت طیور مطرح شده است.

دکتر مهدی جلوخانی در ادامه عنوان داشت: برای جلوگیری از بروز و شیوع نیو کاسل در واحدهای پرورش طیور، اجرای مدیریت صحیح شامل رعایت تراکم پرورش، تهویه مناسب، جلوگیری از ورود پرندگان وحشی به سالن های مرغداری و مخازن نگهداری دان و انبارها و رعایت نکات بهداشتی و اجرای اصول امنیت زیستی جهت دور نگه داشتن طیور از ویروس عامل بیماری و انجام واکسیناسیون در واحدهای پرورشی طیور حائز اهمیت می باشد.

این مقام مسئول اظهار داشت: باید توجه کرد که درمان بیماری، در درجه آخر اهمیت قرار دارد و به طورکلی اگر پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل هدف باشد، باید مدیریت بهداشتی و واکسیناسیون در کنار یکدیگر به مورد اجرا گذاشته شود.
دکتر جلوخانی افزود: یکی از مؤثرترین راه های پیشگیری و مبارزه با شیوع بیماری نیوکاسل، استفاده از واکسن مخصوص است. و برای ایمن ساختن طیور در مقابل این بیماری از راه واکسیناسیون، دستور یا برنامه یکسانی وجود ندارد، بلکه در مناطق مختلف با روش های خاصی صورت می گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: برنامه واکسیناسیون جوجه ها باید با توجه به نوع آب و هوای منطقه، نوع واکسن و دستور دامپزشک باشد.

 رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین در خاتمه از مرغداران خواست: در صورت مشاهده موارد مشکوک به بیماری, در اسرع وقت موضوع را به دکتر دامپزشک خود اطلاع دهند تا از این طریق از بروز تلفات سنگین در واحد و شیوع بیماری در منطقه جلوگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار