کد خبر: ۷۸۰۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳ 16 September 2019

اشاره:

تصاویر زباله‌گردی تقریبا چند سالی است که به بخشی همیشگی و روزانه از برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد‌ه‌اند.

 جدا از اندوه پنهانی که در رویه سطحی این اخبار و عکس‌ها مستتر است، روی دیگر این سکه که بازار پررونقی هم دارد، روایت‌گر داستان دیگری است داستانی که در کوچه‌های سیاه فقر ممکن است اتفاق بیفتد، فقری که شوربختانه در این یکی دو ساله در خانه‌ها و خیابان‌های بیشتری از شهر گسترش یافته است.
بی‌شک تصاویر زباله‌گردی برخی کودکان و یا زنان و افراد مسن، دل هر ناظری را آزار می‌دهد اما در این فضای پر و پیچ و خم و نامطبوع، گاه سوءاستفاده‌هایی نیز صورت می‌گیرد و یا گسترش این پدیده نامیمون، سلامت عمومی شهروندان را به انحاء مختلف به مخاطره می‌اندازد.

فرماندار سمنان در همین ارتباط با اشاره به روی دیگری از پدیده زباله‌گردی‌ها در این شهرستان گفت: برخی ضایعات‌فروشی‌ها درآمدهای هنگفتی به جیب می‌زنند.

سیدعباس دانایی اظهار کرد: مدیریت بیش از 90 درصد ضایعات‌فروشی‌ها در سمنان در اختیار اتباع افغانی و و هم‌وطنان و هم‌استانی‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند عمدتا برای این اتباع کار می‌کنند.

وی از ضایعات‌فروشی به عنوان یک شغل پول‌ساز نام برد و تصریح کرد: به دلیل همین درآمد بالا و سود سرشار است که از زباله‌ها به مثابه طلای کثیف یاد می‌شود.

فرماندار سمنان با اشاره فروش سالانه امتیاز جمع‌آوری ضایعات از سوی شهرداری‌ها به تفاوت بهای این زباله‌ها و ارزش قرارداد آن در سمنان پرداخت و گفت: سال گذشته شهرداری سمنان در همین ارتباط منعقد با یک پیمانکار قراردادی به ارزش تنها 33 میلیون تومان بسته بود اما امسال همین قرارداد با افزایش 11 برابری با رقم 375 میلیون تومان منعقد شد. اگرچه ارزش واقعی آن به مراتب بیشتر از این رقم است و از همین رو توجه به این حوزه پول‌ساز از سوی فعالان این بخش نیز زیاد است.

وی یکی از دلایل برخی شیطنت‌ها در این حوزه را در پول‌آور بودن این شغل ارزیابی و خاطرنشان کرد: فرمانداری سمنان برای سامان‌دهی ضایعاتی‌ها عزم جدی دارد و به هیچ عنوان اجازه سوءاستفاده و تبلغات برخی از فعالان این حوزه را نمی‌دهد.

دانایی با بیان اینکه چند سالی است که به دنبال ساماندهی ضایعاتی‌ها در سمنان هستیم ادامه داد: متاسفانه هر بار به دلایلی این ساماندهی به تعویق افتاد.
وی با اشاره به ایجاد یک شهرک اختصاصی برای ضایعاتی‌ها در حومه شهر سمنان گفت: همه زیرساخت‌های لازم در این شهرک 20 هکتاری که با همکاری شهرداری، جهادکشاورزی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط ایجاد شده، فراهم است.

فرماندار سمنان با بیان اینکه در چند مرحله هر بار سه ماه به فعالان این بخش برای انتقال به شهرک مهلت دادیم ادامه داد: متاسفانه ضایعاتی‌ها هر بار به بهانه ‌های مختلف در پی فرصت‌سوزی و تمدید دوباره این مهلت‌ها بودند به طوری که این فرآیند انتقال بیش از دو سال به طول انجامیده است.

وی با اذعان به اینکه ضایعاتی‌ها باید از سطح شهر به این شهرک کوچ کنند اضافه کرد: استانداری، فرمانداری، شهرداری، اماکن، نیروی انتظامی، اتحادیه و..همه بر انتقال ضایعاتی‌ها و استقرارشان در شهرک 20 هکتاری اصرار دارند و به هیچ عنوان کوتاه نخواهند آمد.

دانایی با بیان اینکه نظارت بر ضایعاتی‌ها در شهرک به مراتب راحت‌تر است افزود: کنترل و نظارت این ضایعاتی‌ها به ارتقاء امنیت نیز کمک می‌کند چرا که بخشی از این ضایعاتی‌ها خریداران برخی اقلام سرقتی خرد نیز هستند.

وی با اشاره به پلمپ ده‌ها ضایعاتی غیرمجاز در مرکز استان اظهار کرد: ضایعاتی‌های مجاز نیز باید به شهرک 20 هکتاری منتقل شوند وگرنه فعالیت آنها در داخل شهر ممنوع است.

فرماندار مرکز استان از برخی ضایعات‌فروشی‌ها به عنوان مال‌خر برخی اقلام سرقتی یاد کرد و گفت: متاسفانه به دلیل همین فعالیت‌ها اخیرا تعداد سرقت‌های خرد در سمنان نیز افزایش یافته این در حالی است که سرقت‌های خرد معمولا از طریق همین ضایعاتی‌ها به‌فروش می‌رسند ضمن اینکه در شرایط فعلی نظارت و کنترل دقیقی هم بر این ضایعاتی‌ها نیست.

افزایش جرائم در بین اتباع بیگانه در سمنان

دانایی با اشاره به جمعیت بالای اتباع افغان در استان و خصوصا شهر سمنان گفت: در مجموع حدود 20 هزار اتباع افغان در شهر سمنان زندگی می‌کنند و 10 درصد جمعیت 200هزار نفری مرکز استان، همزبانان افغانی هستند. ضمن اینکه به همین نسبت 10 درصد جمعیت دانش‌آموزی در مرکز استان نیز افغان هستند.

وی با ابراز تاسف از افزایش جرائم در بین اتباع بیگانه در سمنان تصریح کرد: براساس آمارها جرائم افاغنه در سمنان از 9 درصد در سال گذشته امسال به 15 درصد رسیده است و معتقدیم که بخشی از این افزایش جرائم متوجه فعالان افغانی است که در ضایعاتی‌ها اشتغال دارند چرا که مدیریت بیش از 90 درصد ضایعاتی‌های سمنان در اختیار افاغنه است و ایرانی‌ها عمدتا برای آنها کار می‌کنند.

این مقام ارشد اجرایی معتقد است که با ساماندهی و انتقال ضایعاتی‌های به شهرک اختصاصی و کنترل و نظارت برآنها آمار سرقت در سمنان نیز کاهش می‌یابد.

لزوم زدودن نازیبایی از چهره سمنان زیبا

وی بر ضرورت زدودن نازیبایی ناشی از ضایعاتی‌ها از چهره سمنان تاکید کرد و افزود: متاسفانه فعالیت ضایعاتی‌ها در سطح شهر و به خصوص در برخی محلات جنوبی و بافت قدیمی سمنان وضعیت اسفبار و نازیبایی ایجاد کرده است به طوری که برخی از این ضایعاتی‌ها با اجازه خانه‌های قدیمی و انبار زباله و ضایعات در آنها فضایی بسیار نازیبا و زشتی در شهر و خصوصا محلات قدیمی ایجاد کردند.

فرماندار سمنان با اشاره به اینکه مالکیت زباله‌ها با شهرداری‌ها است ادامه داد: شهرداری سمنان نیز با انعقاد قراردادی زباله‌ها را به یک پیمانکار داده و این پیمانکار با تهیه ماشین‌آلات و تجهیزات بروز و ایجاد کانکس‌های خرید بازیافت، ضایعات را از مردم خریداری می‌کنند.

وی از تهیه 56 ماشین ویژه جمع‌آوری ضایعات توسط این پیمانکار خبر داد و گفت: این ماشین‌آلات دارای آرم مشخص هستند و روزانه به جمع‌آوری ضایعات می‌پردازند.

وجود 58 ضایعاتی در سمنان
دکتر دانایی ازوجود 58 ضایعاتی در سمنان خبر داد و خاطرنشان کرد: 36 واحد از این 58 واحد جمع‌آوری ضایعاتی دارای پروانه کسب هستند. البته بخش زیادی نیز در بافت تاریخی و قدیمی شهر بدون مجوزهای قانونی به جمع‌آوری و خرید ضایعات مشغولند.

 

ارزش زباله‌ها در زندگی امروز تا به آنجا است که از زباله به عنوان"طلای کثیف" یاد می‌شود، سود سرشاری که در بازیافت زباله که در کشورهای توسعه‌یافته به صنعتی پررونق که منبع اشتغال و تولیدات متنوعی است، ارتقاء یافته، سبب شده که در کشور ما نیز بسیارانی، روزی خود را در این شغل بجویند. با این همه مشکل کار آنجا است که فعالان این حوزه در کشور ما به استانداردهای این بخش توجه نکرده و علاوه بر سلامت خود، سلامت شهروندان و بهداشت عمومی را به مخاطره می‌اندازند. اگرچه سوءاستفاده از کودکان کار نیز در این صنعت بیش از دیگر مشاغل بوده و دردآورتر اینکه این رویه روان جمعی شهروندان را نیز می‌آزارد.

یک نوجوان که به کار جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت اشتغال دارد می‌گوید از سر ناچاری به این کار مشغول است وگرنه هیچ کس دوست ندارد بیشتر وقت‌اش را به زباله‌گردی بگذراند .

این نوجوان که حجم بیشتر گاری‌اش را از کارتن و مقوا پر کرده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان اظهار کرد: برای گذران زندگی خانواده مجبور به کار است .

وی با بیان اینکه هر کیلو از پسماندهای جمع‌آوری شده را به 700 تومان می‌فروشد افزود: تعداد زباله‌گردها زیاد است و همین سبب شده که نتوانیم درآمد زیادی داشته باشیم .

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص درآمد روزانه‌اش تصریح کرد: درآمد ثابتی ندارم که رقمی را اعلام کنم. درآمد هر روز بستگی به مقدار پسماندی که جمع می‌کنم و ارزش آن دارد. البته قیمت‌ها هم متفاوت است بستگی دارد که روزی‌مان چی باشد از کیلویی 500 تومان تا هفت-هشت هزار تومان متفاوت است .

وی می‌گوید دوست دارد که شغل بهتری با درآمد ثابتی داشته باشد اما در این شرایط مجبور است همچنان به این کار ادامه بدهد .

این نوجوان با ابراز رضایت از درآمدش گفت: اگرچه شغل خوب و تمیزی نیست اما خدا را شکر در این شرایط از طریق همین کار هم چرخ زندگی‌مان می‌چرخد .

این نوجوان که به نظر می‌رسد بومی سمنان نباشد از ادامه پاسخ به سوولات خبرنگار ایسنا امتناع کرده و می‌گوید باید زودتر سطل‌های این مسیر را ببینم وگرنه گروه‌های دیگر آنها را جمع می‌کنند .

چند درصد طلای کثیف امکان بازیافت دارد؟

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری سمنان از تولید روزانه 100 تن زباله در این شهر خبر داد و گفت: 30درصد این زباله‌ها خشک و 70 درصد آن تر و غیرقابل بازیافت است .

حمیدرضا پیوندی  اظهار کرد: تقریبا 27 درصد از 30 درصد زباله خشک این شهر قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را دارد .

وی میزان مشارکت شهروندان سمنانی در تفکیک زباله‌ها را 38 درصد اعلام کرد و افزود: مابقی زباله‌ها متاسفانه تفکیک نشده و به سطل‌های زباله ریخته می‌شود .

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری سمنان راه خلاصی شهر از زباله‌گردها را تفکیک زباله‌ها از سوی شهروندان دانست و ادامه داد: اگر شهروندان زباله‌ها را در مبداء تفکیک و از ریختن آن در سطل‌های زباله اجتناب کنند دیگر شاهد پدیده غیربهداشتی زباله‌گردی که سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد نخواهیم بود .

وی از تعداد بالای دفعات جمع‌آوری زباله به عنوان یک معضل برای شهرداری یاد کرد و گفت: چنانچه فرآیند تفکیک از مبدا به درستی و از سوی بخش قابل توجهی از شهروندان سمنانی انجام شود شاهد کاهش چشمگیر زباله‌گردهای دوره‌گرد و کاهش جدی هزینه‌های شهر خواهیم بود .

پیوندی از امضای قرارداد جمع‌آوری، خرید و فروش پسماند بین شهرداری سمنان و یک پیمانکار خبر داد و افزود: این پیمانکار موظف به آموزش شهروندان در پشت درب منازل آنها است .

پلمپ انبارهای غیرمجاز در سمنان

این مدیر شهری از ایجاد شهرک بازیافت در سمنان به عنوان یک اتفاق مبارک نام برد و گفت: شهرداری سمنان برای اولین‌بار در کشور اقدام به ایجاد یک شهرک اختصاصی برای بازیافت زباله‌ها و استقرار ضایعاتی‌ها و فعالان این بخش کرده است .

وی از تلاش برای انتقال فعالان این بخش به شهرک بازیافت خبر داد و گفت: متاسفانه تعداد زیادی از فعالان این بخش مقاومت کرده و از انتقال انبارهای خود به شهرک اجتناب می‌کنند که در همین راستا شهرداری با کمک دادستانی، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های متولی به برخورد با متخلفین می‌پردازد چرا که جدا از تهدید بهداشت عمومی این واحدها علی‌رغم اینکه شرکت طرف قرارداد شهرداری عوارض پرداخت می‌کند این کارگاه‌ها به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند .

وی از الزام صنوف مزاحم به انتقال از محدوده شهری خبر داد و خاطرنشان کرد: صنوف مزاحم براساس قانون باید در مکانی استقرار یابند که سلامت شهروندان را به مخاطره نیاندازند .

پیوندی از پلمپ انبارهای غیرمجاز در سمنان خبر داد و اضافه کرد: بنا به دستور دادستانی سمنان فک پلمپ این انبارها منوط به انتقال به شهرک بازیافت است. متاسفانه برخی از صاحبان این کارگاه‌ها برخلاف قانوان مقاومت می‌کنند .

استقرار 13 واحد در شهرک بازیافت سمنان

وی از استقرار 13 واحد در شهرک بازیافت سمنان خبر داد و افزود: شهرداری همه زیرساخت‌های مورد نیاز از برق و آب تا گاز و راه دسترسی و...را برای این واحدها ایجاد کرده اما متاسفانه همچنان برخی از آنها مقاومت می‌کنند .

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری سمنان پیش‌بینی کرد: حداکثر ظرف دو ماه آینده همه انبارها سطح شهر به شهرک بازیافت منتقل شوند تا امکان نظارت بر همه آنها برای شهرداری و دیگر دستگاه‌های متولی فراهم شود .

وی با بیان اینکه همه ضایعات قبل از ورود به شهرک وزن و نظارت می‌شوند ادامه داد: 100 قواره زمین در این شهرک برای فعالان این بخش پیش‌بینی شده است .

پیوندی از الزام پیمانکار طرف قرارداد شهرداری به آموزش و کدگذاری وانت‌بارها و گاری‌های دوره‌گرد خبر داد و گفت: همه تلاش شهرداری بر این است که این دوره‌گردها با شرایط بهداشتی در محل سطل‌های زباله حضور یابند تا حداقل ریسک سلامتی را داشته باشند .

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری سمنان با بیان اینکه دستگاه‌های متعددی در این حوزه مسوولیت دارند ادامه داد: با توجه به تعدد دستگاه‌های مسوول نیازمند یک تعامل و هماهنگی بین دستگاهی هستیم تا بتوانیم شرایط بهتری ایجاد کنیم تا سلامت عمومی شهروندان به مخاطره نیفتد.

به هر روی عکس‌های زنانی که کودکی را کول کرده و پشت یک گاری راه افتاده‌ یا جوان و پیرمردی که تا کمر در سطل زباله‌ای در کنجی از هر کدام از شهرهای این دیار فرو رفته و یا... هر کدام در پس خود حکایتی دارند، حکایت‌هایی که گاه اندوهی بزرگ در دل مخاطبان و ناظران خیابانی آنها می‌نشاند، پرداختن به این اندوه و چاره‌جویی برای زدون این چهره‌های نازیبا از فضای زندگی اجتماعی ما خود داستان دیگری است که موضوع این نوشته نیست و چهره شهر و زیست‌بوم زندگی ما به عنوان شهروندان یک شهر و معضل زباله‌گردی‌ها و ضایعاتی‌ها و پیام‌ها و پیامدهای آن نیز داستان دیگری است که گاه می‌تواند در تضاد با نقش هر کدام از ما در داستان اولی باشد.

آنچه مسلم است زدودن این نازیبایی‌ها نیز امری ضروری است اگرچه باید به موازات آن باید چاره‌ای هم برای افراد آسیب‌پذیر و نیازمندی که روزی خود را در این جست‌وجوی بی‌وقفه، می‌جویند اندیشید.

گزارش‌گر: هوشنگ حبیبی بسطامی-ایسنا سمنان

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار