امام جمعه تبریز گفت: اخیراً کلمه شهید را از کوچه، بازار، خیابان‌ها، موسسات دینی، بانک‌ها و میادین ورزشی برمی‌دارند و فقط نام شهید را می‌نویسند.
کد خبر: ۷۷۹۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵ 13 September 2019

به گزارش تابناک تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) با اشاره به سخنان مهم سید مقاومت، سید حسن نصرالله به مناسب روز عاشورای حسینی، اظهار کرد: این سخنرانی یکی از رویدادهای مهم هفته جاری است به طوریکه دبیرکل حزب‌الله لبنان روز عاشورا گفتند که ندای "هل مِن ناصر یَنصُرُنى" امام حسین(ع) در هر زمانی به گوش می‌رسد و در همه عصرها باقی است چراکه صدای آن روز امام حسین(ع) امروز از گلوی هر فرد مظلوم بیرون می‌آید و رویکردی که ما براساس آن مسیر خود را بنا نهاده‌ایم نیز رویکرد امام حسین(ع) بر مبنای هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة می‌باشد.  

وی با اشاره به ادامه صحبت‌های سید حسن نصرالله در رابطه با وقوع هر جنگی علیه ایران گفت: این جنگ در واقع محور مقاومت خواهد بود و ما بی‌طرف نخواهیم بود و هر جنگی در این خصوص صورت گیرد، به منزله پایان اسرائیل و رویاهای آمریکا محسوب می‌شود. 

امام جمعه تبریز ادامه داد: دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین امام خامنه‌ای را فرمانده محور مقاومت و ایران را قلب محور مقاومت دانستند و خطاب به تمام جهان گفتند که امام ما، سید و حسین ما در این زمان آیت‌الله خامنه‌ای می‌باشد. 

وی بخش دیگر صحبت‌های سید حسن نصرالله را مورد اشاره قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران قلب و جوهره محور مقاومت است و حتی ایشان خطاب به رهبری گفتند که ای سید، ای فرزند زهرا، ای فرزند حسین ما در مقابله با اسرائیل و آمریکا شما را تنها نخواهیم گذاشت. 

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی در ادامه به برکناری جان بولتون از کاخ سفید اشاره‌ای کرده و گفت: هفته گذشته جان بولتن از کاخ سفید اخراج شد که این اقدام نشانه شکست سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکاست. 

وی توضیح داد: یکی از رویدادهای هفته جاری اخراج مشاور امنیت ملی کاخ سفید توسط ترامپ بود به طوریکه بولتون عضو تندرو در آمریکا بوده و از گذشته فردی تندخو و جنایت‌طلب بود ولی به هیچ‌کدام از اهداف خود نرسیده است به طوریکه  اقدامات و سیاست او در رابطه با افغانستان، کوبا و ونزوئلا شکست خورده بود. 

امام جمعه تبریز با بیان اینکه جان بولتون سال پیش سخنرانی کرده و مدعی بود که با شکست جمهوری ایران، آنها چهلمین سالگرد پیروزی خود را نخواهند دید،گفت: او پیش‌بینی کرده بود که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سرنگون خواهد شد و یا در اثر فشار، حاضر به دادن امتیازات بزرگ خواهد بود. 

وی ادامه داد: البته جان بولتون برخورد نظامی با ایران را توصیه و آسان ارزیابی می‌کرد ولی مجموعه تحولات تمام گزینه‌های او را با اشتباه روبه رو کرد. 

نماینده ولی‌فقیه در استان با تاکید بر اینکه هیچ شخصیتی به اندازه بولتون با ایران دشمنی نداشت، تصریح کرد: الان ببینید، شخصیتی که ادعا می‌کرد 40 سالگی انقلاب را نخواهیم دید، خودش دو سالگی مقام مشاوره‌ای امنیت ملی کاخ سفید  را ندید. 

وی اضافه کرد: آرزوی بولتون این بود تا دولت و حکومت ایران نباشد ولی همگان دیدیم که مقاومت مردم، حکومت و اهداف ایران به قوت خود باقی است و کسانی می‌روند که آرزوی نابودی ایران را داشتند. 

آل‌هاشم متذکر شد: بی‌تردید برکناری این شخص تندرو نتیجه اختلافات قوی کاخ سفید و ترامپ است و نشان‌ می‌دهد که سیاست حداکثری و تحریم ناجوانمردانه علیه ایران با شکست روبه روست و قطعا بدتر از این نیز برای آنها خواهد بود. 

وی با بیان اینکه اخیرا حرکتی آغاز شده که مربوط به تبریز نیست و سراسری است، توضیح داد: اخیراً کلمه شهید را از کوچه، بازار، خیابان‌ها، موسسات دینی، بانک‌ها و میدان ورزشی برمی‌دارند و فقط اسم شهید را می‌نویسند. 

آل‌هاشم ادامه داد: این حرکت شهیدزدایی چندسالی است که در کشور بوده و مخصوص تبریز نیست ولی بنده با شهردار حرف زده و او نیز دستور اصلاح داده است. 

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: برخی‌ بانک‌ها، نام شهید را برداشته و فقط اسم شهید را می‌نویسند یا در میدان ورزشی اسم شهید را برداشته و تنها به اسم اکتفا می‌کنند، از این‌رو ما مردم ایجا اعلام می‌کنیم که مسؤولان ما هر چه داریم به برکت شهداست و این افتخار و عزت، سربلندی کشور ایران به برکت خون شهداست. 

وی متذکر شد:برای اولین بار در این خصوص تذکر می‌دهم که ای کسانی که نام شهید را از کوچه، خیابان و موسسات برداشته‌اید، سریعا نسبت به اصلاح آن اقدام کنید زیرا در غیر این صورت با خشم مردم آذربایجان روبه رو خواهید شد. 


طومار مردم تبریز در حمایت از اقدامات رئیسی در مبارزه با مفاسد اقتصادی

خطیب نماز جمعه تبریز ابراز کرد: نیروهای مردمی طوماری را در مصلای تبریز به امضا رساندند که هدف آن حمایت از رئیس قوه قضائیه جهت  برخورد با مفسدان است که ما هم امضا کرده و در این جمع و پرشور نماز جمعه از طرف مردم قهرمان حمایت خود را بار دیگر از اقدامات آیت‌الله رئیسی در برخورد با کسانی که نظم جامعه را با فساد اقتصادی و مالی به هم می‌زنند، اعلام می‌داریم و امیدواریم این روش و منش ادامه داشته باشد. 

آل‌هاشم افزود: الحمدالله امیدی در مردم ایجاد شده است و لذا بار دیگر این حمایت خود را اعلام کرده و کسانی که این طومار را امضا نکرده‌اند حتما امضا کنند و آقای رئیسی را در برخورد با مفسدان دلگرم سازند. 


تحمل افکار دیگران

امام جمعه تبریز خطاب به کاندیداهای احتمالی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نکاتی که باید کاندیداهای انتخاباتی رعایت کنند، تحمل افکار دیگران است زیرا نماینده‌ای که به مجلس می‌فرستیم باید نسبت به افکار دیگران تحمل داشته باشد به طوریکه شاید خود یک مدل دیگر فکر کند و دیگران مدل دیگر فکر کنند. 

وی اضافه کرد: یکی از نکاتی که باید رعایت کند، تحمل افکار دیگران است و شما هم دقت کنید کسانی که این روحیه را دارند به مجلس بفرستید.  

نماینده ولی‌فقیه در استان با تشکر از مردم قهرمان آذربایجان و تبریز در برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله حسین(ع)گفت: اگر از برخی عزاداری‌های دیرهنگام که موجب ایجاد مشکلات برای برخی‌‌ها می‌شد، بگذریم، باید جزاکم الله خیر به مردم گفت. 

وی خطاب به هیات‌های حسینی، روحانیت معزز، انجمن اسلامی، پایگاه‌ها و مداحان، نیروی انتظامی، صدا و سیمای جهت انعکاس این عزاداری‌ها گفت: تلاشتان قابل ستایش بود و باید آفرین بر مردم ایران اسلامی و آذربایجان گفت چراکه این عزاداری مردم باید ثبت ملی شود زیرا کدام قدرتی است که بتواند شبانه مردم را بدون دعوت به خیابان‌ها بکشاند.

خطیب نماز جمعه تبریز ابراز کرد: البته در خارج از کشور نیز چنین بود و آفرین بر مردم کشور آذربایجان، شهر باکو، گنجه و ترکیه باید گفت که البته عزاداری در همه جای دنیا از آمریکا تا آلمان، هند و تمام کشورهای غربی انجام شد. 

وی گفت: عزاداری‌های سنتی بسیار پرشور بود که البته حادثه فروریختن دیوار بتنی صحن اباعبدالله که منجر به شهادت چند نفر شد، دلخراش بود. 


انتقاد از وضعیت مقبره الشعرا

به گزارش تابناک تبریز از فارس؛وی در اعلام مناسبت‌های تقویمی به ۲۷ شهریور روز شعر و ادب فارسی اشاره کرد و گفت: شهریار افتخار ایران بوده و خدمات بزرگی به انقلاب کرده است به طوریکه در دوران پیروزی انقلاب خیلی‌ها بودند که خواستند تا شهریار را از انقلاب جدا کنند ولی او محکم ایستاد و به انقلاب، امام و رهبری وفاداری خود را اعلام کرد و با شعرهای حماسی در دوران اعزام به جبهه نقش بزرگی در تهیج مردم برای جبهه‌ها داشت و در کل شهریار هیچ خدمتی هم نمی‌کرد، همان شعر "علی ای همای رحمت" برای او کافی است.  

امام جمعه تبریز ادامه داد: روز شهریار است ولی مقبره شهریار الان در چه وضعیتی است؟ مقبره‌الشعرا را می‌گویم که این روزها اصلا حال و روز مناسبی ندارد.

وی تصریح کرد: خیلی از توریست‌ها به تبریز آمده و می‌خواهند تا مقبره‌الشعرا را ببینید ولی من نمی‌دانم که مسؤولیت بازسازی مقبره‌الشعرا با کجاست؟ آیا با شهرداری، شورای شهر، میراث فرهنگی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است؟ در کل با هر جایی که باشد، امیدواریم تلاش مضاعفی برای حل مشکل پروژه مقبره داشته باشند.  

نماینده ولی‌فقیه در استان به سالگرد شهادت آیت‌الله مدنی، شهید بزرگوار محراب اشاره کرد و گفت: ای عالم، ای عارف، ای عالم و زاهد مهربان، ای پیرو خط امام و حامی مستضعفان در محراب عبادت در سال ۶۰ تو را به شهادت رساندند ولی مردم تبریز هیچ وقت مهربانی‌های شهید آیت‌الله مدنی را فراموش نمی‌کند زیرا او در هر شهری تبعید بوده است، مردم آن شهر هنوز هم که هنوز است، یاد نیکی از شهید مدنی دارند. 

وی اضافه کرد: تبریز این امتیاز را دارد که دو شهید محراب تقدیم انقلاب کرده است و از خدا می‌خواهیم تا مرگ ما را هم با شهادت تمام کند. 

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه محبان امام حسین(ع) باید مظلومیت مظلوم را فریاد زنند، گفت: این فلسفه عشق به امام حسین(ع) است از این رو ای مبلغان، ناهیان منکر و آمران به معروف به یاد داشته باشید که هدایت از آنِ خداست. 

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: طبق فرمایش کسانی که دعوت به سوی خدا می‌کنند، بهترین مردم هستند. 

وی با بیان اینکه طبق روایات، هر کسی یک فرد را زنده کند، گویا همه را زنده کرده است، تصریح کرد: معمولاً وقتی این حرف را می‌شنویم، اذهان به سمت کار پزشکان می‌رود در حالی که مراد از این، یعنی هدایت توسط امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار