مسجد جامع بازرگان در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه درست وسط خط مقدم هجمه های فرهنگی دشمنان این روزها با تکیه بر اقتصاد مقاومتی چرخ های تولید ملی را رونق بخشیده است.
کد خبر: ۷۷۸۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵ 07 September 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی هر چند مسجد جامع شهرستان بازرگان در سال ۱۳۱۰ بنا شده ولی حدود یک دهه است این مسجد بازسازی و فعالیت اش از سر گرفته شده اما نگاهی به فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، هنری و … انجام گرفته در این مسجد نشان دهنده رویکرد آن در حد یک سازمان قوی اقتصادی و فرهنگی است.

راه اندازی تولیدی پوشاک با رویکرد حمایت از تولید ملی، توانمندسازی و اشتغالزایی برای بانوان سرپرست خانوار و جوانان منطقه، آگاه سازی و فعالیت در فضای مجازی با هدف مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان، اعزام سفیر به محلات، انتشار گاهنامه وصال با هدف اطلاع رسانی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی به خصوص در زمینه طلاق و ازدواج در کنار فعالیت‌های روزانه کلاس‌های آموزش قرآن، سواد آموزی و برگزاری آئین‌های دینی و مذهبی بخشی از فعالیت‌های گسترده مسجدی کوچک در منطقه مرزی آذربایجان غربی است.

اینجا درست در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه با وجود دور بودن از مرکز استان و فرسنگ‌ها فاصله از مرکز کشور و محروم از برخی زیرساخت‌های توسعه‌ای مردم شهر بازرگان به خصوص جوانان در مسجد جامع شهر گردهم آمده اند و سالهاست با انجام کارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی غیرت و توانمندی ایرانی بودن را معنی می‌کنند.

مردمی که سال‌ها در کنار صیانت از مرزهای جغرافیایی کشور در پاسداشت مرزهای اعتقادی با کمترین امکانات موجود بزرگترین اقدامات را رقم زدند تا ثابت کنند با توسل به داشته‌های بومی و ملی می‌توان برابر تحریم‌ها قد خم نکرد.

اینجا در چند قدمی مرز ایران و ترکیه مسجدی بنا شده که پیوند خوبی بخاطر فعالیت‌هایش بین نسل‌های جدید و نسل قدیم ایجاد شده پیوندی که گاه تحسین مسافران و گردشگران شهر مرزی بازرگان را نیز بر می‌انگیزد، برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها و ایده‌های جذاب اهالی مسجد جامع شهر بازرگان پای صحبت‌های مدیر جوان و خوش فکر کانون فرهنگی هنری مهدویت این مسجد نشسته ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

راه اندازی تولید پوشاک ملی توسط اعضای مسجد جامع بازرگان

مساجد با توجه به جایگاه ویژه و کارکردهای مهمی که به غیر از فعالیت‌های دینی و مذهبی در زمینه‌های مختلف بین مردم دارد به خوبی می‌تواند در زمینه پیوند دین و اقتصاد، ایفای نقش کند و این پیوند قطعاً منجر به بالندگی اقتصادی و به تبع آن رشد و شکوفایی اجتماعی و سیاسی می‌شود.

فعالیت‌های اقتصادی به صورت خیریه‌هایی که با کمترین هزینه توسط عده‌ای از افراد مسجدی دایر می‌شود و با استفاده از مهارت‌های موجود دست به تولید می‌زند، یکی از اقدامات بسیار خوبی است که در برخی مساجد دیده می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که شکل گیری این فعالیت‌ها زمانی که با محوریت مسجد و افراد معتمد مسجدی باشد و تحت نظارت امام جماعت باشد، به ثمرات خوبی خواهد رسید و علاوه بر آنکه بستر ایجاد شغل را برای عده‌ای فراهم کرده، می‌تواند در نوع نگاه مردم به مسجد تأثیر مثبتی بگذارد.

تشدید تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه کشورمان که نمود آن بیشتر در معیشت و اقتصاد مردم به خصوص در مناطق محروم و مرزی به چشم می‌آمد اهالی مسجد جامع بازرگان را بر آن داشته است با رونق بخشی چرخ‌های تولید ملی نه بزرگی به تحریم‌ها گفته و نه تنها بخشی از نیازهای مالی اهالی را تأمین کنند بلکه اقتصاد منطقه را شکوفا کنند.

از سال ۹۷ اهالی مسجد جامع بازرگان با بکارگیری سه نفر از بانوان توانمند در زمینه خیاطی و گلدوزی تصمیم گرفتند کارگاه اقتصادی را در مسجد بنا کرده و زمینه اشتغالزایی و رفع مشکلات اقتصادی مردم به خصوص زنان بی سرپرست را فراهم کنند.

این ایده اقتصادی که با هدف توانمندسازی و اشتغالزایی مردم منطقه به اقدام عملی تبدیل شده بود آنچنان موجب زمینه ساز حل برخی مشکلات اقتصادی تعداد فعال در کارگاه شد که انگیزه قوی فراهم کرد تا بانوان و جوانان زیادی را به پای کار بیاورند و امروز این کارگاه به یک سازمان قوی اقتصادی تبدیل شده است.

تولید یک هزار و ۳۰۰ دست لباس فرم مدارس ابتدایی در مسجد منطقه صفر مرزی

در قرآن کریم و نیز روایات دینی مکرر تاکید شده ارزشی که تلاش و مجاهدت برای به دست آوردن روزی حلال دارد با چیز دیگری قابل مقایسه نیست و هنگامی که این تلاش، در جهت چرخیدن چرخ‌های اقتصادی کشور و ازدیاد تولید با کیفیت داخلی و قطع کردن دست بیگانگان از اقتصاد کشور باشد، ارزش مضاعفی می‌یابد.

مدیر کانون فرهنگی هنری مهدویت در مسجد جامع شهر بازرگان در خصوص نحوه کار و فعالیت‌های مختلف به خصوص اقتصادی این مسجد به خبرنگار مهر گفت: مسجد جامع بازرگان در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه واقع شده است و از بسیاری از زیرساخت‌های توسعه‌ای در این منطقه محروم هستیم.

امین علی پور با اشاره به هجمه‌های فرهنگی و اقتصادی دشمنان به خصوص در مناطق مرزی و مشکلات معیشتی مردم افزود: با توجه به نقش و جایگاه مساجد با تعدادی از اعضای فعال کانون در سال ۹۷ تصمیم گرفتیم یک کارگاه تولیدی با حضور تعدادی از بانوان توانمند در حوزه خیاطی با هدف کمک به معیشت مردم منطقه راه اندازی کنیم که در ابتدا این کارگاه با سه نفر از بانوان و نیز جمعی از خیران شهرستان با تهیه وسایل مورد نیاز در کنار کار تولید همراه با آموزش به سایر بانوان را آغاز شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون این کارگاه با توسعه فعالیت‌ها خود توسط ۱۳ نفر از بانوان فعال به عنوان یک سازمان قوی اقتصادی عمل می‌کند و در کنار تولید پوشاک ملی و درآمدزایی اقدام به آموزش، اشتغالزایی سایر افراد و متقاضیان علاقمند نیز می‌کند.

علی پور اظهار داشت: امسال با حمایت‌های انجام شده و انجام رایزنی‌های انجام شده توسط آموزش و پرورش استان اقدام به تولید لباس فرم مدارس پایه ابتدایی به تعداد بیش از یک هزار و ۳۰۰ دست کرده‌ایم که در نظر داریم ماه‌های آتی حجم فعالیت‌ها را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به هم مرزی با کشور ترکیه و حجم بالای تولید پوشاک از سوی کشورهای همسایه برای تصاحب بازارهای داخلی کشور و نیز گسترش فرهنگ خودشان راه اندازی این واحد تولیدی نیازمند حمایت بیش از پیش مسئولان از تولید ملی است.

راه اندازی گاهنامه وصال و توسعه فعالیت‌ها در فضای مجازی

با نگاهی به کارکرد و نقش مهم مساجد به عنوان پایگاه‌های مهم فکری، اطلاع رسانی و اجتماعی از صدر اسلام تاکنون مساجد در تمام برهه‌ها و حوادث مهم تاریخی و سیاسی تأثیرگذار بود و نمود بارز آن نقش مهم مساجد در انقلاب اسلامی و شکل گیری آن است.

امروز مساجد تنها مکانی برای برگزاری نمازهای یومیه و برگزاری روتین برخی مناسبت‌های دینی و مذهبی نیستند بلکه به عنوان یک پایگاه مهم و تأثیرگذار در شکل گیری اعتقادات فکری و دینی مردم بخصوص جوانان مطرح بوده و با شناخت و بکارگیری ابزار نوین ارتباطات می‌توان دامنه تأثیرات آن را از یک محله تا بعد ملی و بین المللی نیز گسترش داد.

در مسجد جامع شهر بازرگان که همه گروه‌های سنی رفت و آمد دارند برای ساماندهی فعالیت‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی با بکارگیری از ظرفیت بالای فضای مجازی اقدامات زیادی از جمله راه اندازی گاهنامه وصال با هدف اطلاع رسانی، نشست‌های آسیب شناسی در حال انجام است.

علی پور با بیان اینکه فعالیت انجام شده در این مسجد به صورت سازماندهی شده و منسجم در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، هنری و دینی برنامه ریزی شده و هر بخش هماهنگ با سایر بخش‌ها در حال گسترش سطح فعالیت‌های خود است.

وی با تاکید بر اینکه آنچه باعث موفقیت اهالی این مسجد در انجام برنامه‌های تدارک دیده شده است هماهنگی و اتحاد اعضای هیئت امنا، امام جماعت، جوانان، اهالی منطقه و گروه‌های جهادی و بسیجی فعال در مسجد است گفت: یکی از بخش‌های مهم که با توجه به شرایط روز در عصر امروز در اولویت اهالی این مسجد قرار دارد توجه به فضای مجازی و تهدیدات و فرصت‌های ناشی از آن است.

مدیر کانون فرهنگی هنری مهدویت مسجد جامع بازرگان با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و افزایش این آسیب‌ها و نقش مهم فضای مجازی در بروز و وقوع برخی از این آسیب‌های اجتماعی اقدام به راه اندازی گاهنامه وصال و نشست‌های آسیب شناسی کرده است.

علی پور افزود: در گاهنامه وصال اخبار، مقالات و مطالبی در خصوص آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف توسط اساتید مجرب این بخش تهیه و در اختیار اهالی منطقه قرار می‌گیرد که تاکنون نقش مهمی در آگاه سازی منطقه داشته است.

وی ادامه داد: این گاهنامه زمینه ساز تشکیل و برگزاری جلسات مستمر آسیب شناسی با حضور اساتید، روان شناسان و کارشناسان مجرب در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و دینی شد که تاکنون در چهار اخیر بیش از یکصد نشست در این زمینه برگزار شده است.

علی پور گفت: ماحصل این نشست‌ها منجر به تهیه و تدوین یک دستورالعمل ۱۳ بندی تحت عنوان برنامه هدف گذاری در حوزه‌های دینی، اقتصادی، اجتماعی شده و ما تمام فعالیت‌های مسجد را بر اساس این دستورالعمل که حاصل کار کارشناسی است متمرکز کرده‌ایم.

وی فقرزدایی، جلوگیری از فساد، آگاه سازی به خصوص جوانان در زمینه آسیب‌های اجتماعی بویژه ازدواج و طلاق، بیکاری، توانمندسازی مردم منطقه مرزی بازرگان در حوزه‌های دینی و اعتقادی، توسعه فعالیت‌های اقتصادی، تشکیل خیریه‌های مردمی، از محورهای مهم این برنامه تدوین شده است.

فقرزدایی و حمایت از نیازمندان با توزیع بسته‌های حمایتی

یکی از اقدامات بارز مسجد جامع شهرستان بازرگان فقرزدایی و شناسایی خانواده‌های واقعی نیازمند و توزیع بسته‌های حمایتی ویژه در تمام فصول سال بین این خانواده‌ها است.

علی پور در این زمینه گفت: قبل از راه اندازی کانون شاهد بودیم برخی کمک‌های مردمی بدون برنامه ریزی شده بین افرادی توزیع می‌شد که چندان نیازمند نبودند اما بعد از شروع به کار کانون و تدوین برنامه ویژه در تیم‌های سه نفر اقدام به شناسایی خانواده‌های نیازمند واقعی شدیم.

مدیر کانون فرهنگی هنری مهدویت مسجد جامع بازرگان افزود: با شناسایی این خانواده در چهار زمان معین در طول سال شامل عید نوروز، ماه رمضان، عید قربان و نیز شب یلدا اقدام به تهیه بسته حمایتی و نیز غذایی ویژه مناسبت آن زمان تهیه و بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌کنیم که تاکنون ۳۰۰ نفر در این زمینه شناسایی و تحت حمایت قرار داده‌ایم و در نظر داریم به جای تداوم بسته‌های حمایتی زمینه توانمندسازی و اشتغال این افراد را فراهم کنیم.

علی پور تعداد اعضای فعال در مسجد جامع بازرگان را ۴۰ نفر متشکل از افراد متدین، تحصیل کرده در حوزه‌های دانشگاهی و حوزوی اعلام و اضافه کرد: مهمترین هدف این گروه معرفی نقش مساجد به عنوان یک پایگاه قوی اجتماعی، دینی، مذهبی و اقتصادی با تکیه بر توان و ظرفیت‌های بومی و ملی و آشتی بیش از پیش جوانان و مردم با مساجد است.

مسجد جامع بازرگان و پرورش سفرای ویژه در بخش‌های مختلف

فعالیت‌های فرهنگی، دینی و اجتماعی جزو فعالیت‌هایی است که به ثمر رساندن نتایج آنها نیازمند برنامه ریزی و سال‌ها تلاش بی وقفه است اما ابتکاری که مسجد جامع بازرگان انجام داده پرورش و اعزام سفرای ویژه در بخش‌های مختلف است، سفرایی که ره صد ساله را یک شبه طی می‌کنند و اقدامات تأثیرگذار زیادی تاکنون انجام داده‌اند.

مدیر کانون فرهنگی هنری مهدویت مسجد جامع بازرگان در خصوص این طرح گفت: مسجد جامع بازرگان در بهترین حالت ممکن ظرفیت پذیر ۵۰۰ نفر از مردم را دارد در حالی که بر اساس برنامه‌های تدوین شده ما در نظر داریم کل شهر را تحت پوشش فعالیت‌ها قرار دهیم.

وی افزود: هر چند ۴۰ نفر از فعالان و اعضای مسجد افراد صاحب نظر و نخبه شهر هستند اما توانایی قادر به ارائه برنامه‌ها و فعالیت‌ها تنها محدود به علاقمندانی می‌شد که در مسجد حضور فیزیکی داشتند برای تحت پوشش قرار دادن کل شهر ما افراد توانمند در بخش‌های مختلف هر منطقه را شناسایی کرده و تحت عنوان سفیر مسجد رایزنی و هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم.

علی پور افزود: این افراد در بخش‌های مختلف بازار، روحانی، حوزه گردشگری، ریش سفید محله، مهندس، دکتر، معلم، دانشجو و… که هر کدام در منطقه نفوذ داشته‌اند شناسایی شده و به عنوان سفیر مسجد در حوزه خود در محله تحت زندگی با مسجد ما همکاری می‌کند و اهالی منطقه را با فعالیت‌های مدنظر مسجد آشنا می‌کند.

وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر، فقرزدایی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مبارزه با بیکاری و اشتغالزایی از اهداف فعالیت‌های این افراد است که ره صد ساله اعضای مسجد را یک شبه طی می‌کنند و چون از خود مردم هستند مردم آنها را بیشتر قبول دارند.

دیوار مهربانی و نشست‌های هم اندیشی فعالیت‌های منظم مسجد جامع بازرگان

اینجا در مسجد جامع شهر بازرگان در نقطه صفر مرزی همه فعالیت‌ها مسجد منتهی به فعالیت‌های اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی نمی‌شود فعالیت‌های خیریه، ورزشی، اردوهای آموزشی و تفریحی، برپایی آئین‌ها دینی و مذهبی در مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی هم بخش اعظمی از فعالیت‌های روزانه اعضای جوان و خوش فکر مسجد است.

دیوار مهربانی به همراه شناسایی و اهدای بسته‌های غذایی و حمایتی از خانواده‌ها و افراد نیازمند جزو فعالیت‌هایی است که اعضای مسجد جامع بازرگان هیچ وقت از انجام اش در طول سال غافل نمی‌شوند.

مدیر کانون فرهنگی هنری مهدویت مسجد جامع بازرگان در خصوص فعالیت‌های خیرخواهانه و سایر اقدامات انجام شده در این مسجد اظهار داشت: در مسجد جامع بازرگان در کنار فعالیت‌های دینی و مذهبی از جمله جلسات قرآن، زیارت عاشورا، کلاس‌های آموزشی قرآن آموزی و سواد آموزی برخی فعالیت‌های فرهنگی و خیریه از جمله دیوار مهربانی، توزیع بسته‌های حمایتی و غذایی نیز توسط اعضای فعال در طول سال انجام می‌شود.

علیپور نشست هم اندیشی جوانان با امام جماعت و افراد صاحب نظر، حضور در اردوهای آموزشی و تفریحی در بخصوص با همکاری مرزبانی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مناسبت‌های مذهبی طی سال، به همراه تشکیل گروه‌های خیریه و کمک به مردم نیازمند نه تنها بازرگان بلکه استان و نیز مناطق سیل زده و زلزله زده از جمله کارهایی است که اعضای مسجد تلاش می‌کنند در انجام آنها کوتاهی نشود.

با نگاهی به فعالیت‌های گسترده و سازمان یافته یک مسجد کوچک در نقطه مرزی و تأثیرات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی قابل توجه آن در منطقه به راحتی می‌توان دریافت در سال‌های گذشته از کارکردهای مهم مساجد غفلت شده و می‌توان با حمایت‌های فکری و مادی اقدامات تأثیرگذاری در مساجد برای رفع غبار محرومیت و نیز آشتی دوباره مردم و جوانان با این پایگاه‌های مهم اعتقادی که ریشه انقلاب از آن برخاسته را برقرار کرد./مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار