بنابراین تلاش هدفمند عده ای قلیل بمنظور  تلاقی وابستگی های سیاسی و گروهی و تفکرات زودگذر با جریان با ساقه و ریشه دار دلدادگی به مقام والای سرور وسالار شهیدان و جریان پرشور وشعور هیات مذهبی و دسته های عزاداری وبهره برداری جریانی از این حرکت دریای خروشان عاشقی وسرسپردگی بمنظور اتهام زنی واثبات مخالفت یک ایلامی شیعه ودلداده با دستگاه امام حسین(ع) غیر قابل باور بوده و پذیرفتنی نیست ودر تکمیل  این بحث چند نکته ضروری به نظر می رسد ؛
کد خبر: ۷۷۷۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶ 04 September 2019

تابناک ایلام ::روز گذشته خبری بااین مضمون در فضای مجازی ورسانه ای استان منتشر شد که پس از تعطیلی یک موکب در شهر ایلام  از سوی شهرداری این شهر ،تعدادی از دانشجویان واعضای یک هیات مذهبی در مقابل شهرداری ایلام به این موضوع تجمعی اعتراضی داشتند .

اگر چه شهردار ایلام در گفتگویی با یکی از رسانه ها به خاطر کاهش التهابات وپیشگیری از سوء استفاده های احتمالی ،مراتب عذر خواهی خود را اعلام نمود ،اما استمرار برخی واکنش های هدفمند به آن  ،منجر به  ورود دادستان ایلام به این موضوع شد.

شکی دراین موضوع نباید داشت که استان ایلام بعنوان تنها استان صد در صد شیعه ،از دیر باز سرسپردگی و ارادت خود رابه مقام اولیای الهی و اهل بیت عصمت وطهارت خاصه سرور وسالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین اعلام داشته و عشق به امامت وولایت در وجود  وخون ورگهای یکایک آنان جاری وساریست . دلدادگی وپیوند عاطفی مردم این سامان  عمری  به درازا و تاریخ پر وفراز ونشیب فقه مترقی شیعه دارد ،این ارادت وسرسپردگی در دوران  دفاع مقدس و اخیرا نیز که افتخار میزبانی زائرین اربعین و عتبات عالیات نصیب آنان شده به اشکال  مختلف متجلی شده است .

بررسی پیشینه تاریخی مراسم دهه اول محرم که به شکل تشکیل هیات مذهبی ومراسمات خاص این دهه ،خصوصا عزاداری شبهای ماه محرم،تاسوعا ،عاشورا واریعین در جای جای این استان تبلور یافته ،بیانگر این واقعیت انکار ناپذیر است که محرم عمری به درازای تاریخ پر افتخار این مردم داشته و در ادوار مختلف ،مردم عاشق ولایت و امامت این استان از هر تیره ،زبان وایلی هرکدام به سبک ،شیوه وزبان منحصر به خود ،سینه به سینه ونسل به نسل مروج فرهنگ عاشورا و زنده نگه داری قیام امام حسین (ع) بوده و این مهم با گذشت نزدیک به 15قرن با حرارت و بدون انحراف از مسیر دلدادگی استمرار دارد.

بنابراین تلاش هدفمند عده ای قلیل بمنظور  تلاقی وابستگی های سیاسی و گروهی و تفکرات زودگذر با جریان با سایقه و ریشه دار دلدادگی به مقام والای سرور وسالار شهیدان و جریان پرشور وشعور هیات مذهبی و دسته های عزاداری وبهره برداری جریانی از حرکت دریای خروشان عاشقی وسرسپردگی بمنظور اتهام زنی واثبات مخالفت یک ایلامی شیعه ودلداده با دستگاه امام حسین(ع) غیر قابل باور بوده و پذیرفتنی نیست ودر تکمیل  این بحث چند نکته ضروری به نظر می رسد ؛

اول ؛یکی از مهمترین مولفه ها وشاخصه های یک جریان پویای مذهبی رعایت قانون و احترام حقوق عامه است ،با توجه به هدف اصلی و نهفته در فعالیت جریانات وهیات مذهبی که همانا ترویج اخلاق وقانمداری وصیانت از حقوق مردم اهم آن است ،فعالین این حوزه بایستی در عمل مروج این شاخصه های مهم اخلاقی باشند.

دوم؛رعایت اخلاق و ترویج قانون مداری در عمل به شکل تمکین به قانون ومقررات اجتماعی واصول شهروندی متجلیست ،بنابراین صرف پایه گذاری حاکمیت ما بر اساس نصوص شرع مقدس  و ریشه داشتن  در مسجد ،تکیه وهیات مذهبی نبایستی با تفسیر رای به معنای خویش برتر بینی و یا الزما عبور از قوانین ومقررات موضوعه وبی توجهی به دستورالعمل های موجود معنا ومفهوم یافته و یا جواز بی قانونی قلمداد شود.

سوم ؛همانگونه که سازنده یک ساختمان ویا دایر کننده یک صنف براساس قوانین ومقررات ،الزام به سپری نمودن سیکل های اداری و دریافت مجوز هاست وشهرداری ملزم به برقراری نظم شهری واجرای این مقررات تدوینی درراستای نظم بخشی به امور و مدیریت اصولی وقانونی شهر است ،به همان اندازه یک هیات مذهبی ،کانون ومسجد نیز بایستی در گام نخست به مقررات واصول شهری پایبند بوده ودر عمل معرف اهداف ناشی از تاسیس آنها باشند.

چهارم ؛اینکه شهرداری یک شهر ناظر بر اجرای قواعد و مقررات شهری و کنترل ترافیک و رفت وآمدهای شهر معرفی شده ،و شهروندان کم کاری دراین حوزه را مستقیما متوجه آن می دانند امری بدیهی است ،لذا تلاش برای برآورده نمودن خواست شهروندان ،یعنی ضرورت نظم دهی وبرقراری انضباط ایاب وذهاب بمنظور تسهیل رفاهیات اولیه شهروندان،بایستی  به عنوان یک اصل مورد پذیرش همگان باشد ،این همگانی بودن نیز عمومیت داشته وتمامی شهروندان از هیاتی گرفته تا مغازه دار ،از دانش آموز گرفته تا تاکسی دار و..و.. را شامل می شود ودر هیچ قانونی انحصار ویا معافیت بخشی از جامعه برای خروج از شمولیت لحاظ نشده است .

پنجم،در طول تاریخ سرخ تشیع،همواره  بیرق ودرفش سرخ حسین(ع) بعنوان نشان مبارزه با ظلم وبی عدالتی ،گذشت وایثار به احتزاز دار آمده است و لازمه تسری واستمرار  این خط سرخ در تاریخ بشریت ،پرهیز از سطحی نگری به حادثه جریان ساز عاشورا ،انحصار طلبی و تلاش برای تصاحب و استفاده جریانی وفکری خاص از این حرکت بالنده و منع کردن دیگران ازورود به  آن است .

ششم ،انقلاب اسلامی پرتویی از منشاء سراسر نورانی عاشورا در دهه شصت هجری قمری است ،همه باید بدانند که به همان اندازه که شاقول گذاری و ایجاد شاخص های خود ساخته از انقلابیگری وتنگ کردن شعاع دایره انقلابی گری برای آینده انقلاب آسیب محسوب می شود ،تلاش برای مصادره و تنگ کردن حلقه واستفاده جریانی از عاشورا و پناه گرفتن منفعت طلبانه  درپشت بیرق وعلم سرخ حسینی می تواند به زیان این جریان توفنده تاریخ تمام شود ،لذا همه باید تلاش کنیم که با رفتار وکردار خویش آسیبی متوجه این جریان بزرگ اثر گذار وعبرت آموز نشود.

هفتم ؛بر همه ماست که بدانیم که عاشورا مدرسه عشق است ،دهه محرم ،لحظه لحظه شبهای سینه زنی ونشستن در پای منبر برای یکایک ما درس آموزی از دانشگاه بزرگ حسین قلمداد می شودو دانش آموختگان این مکتب بایستی به سلاح حلم وبردباری ،قانونمداری و ایثار وگذشت مسلح باشند ،در حرکات وسکنات خود مدرس این آموخته ها به دیگران باشند ،حسین از خود و خانواده اش گذشت تا ناشر ایثار وظلم ستیزی ونفی ظلم و حمایت از مظلوم باشد ،لذا ما باید به گونه ای رفتار کنیم که خدایی نخواسته با ظلم ناخواسته به مومنان و همنوعان ،روح اماممان را آزرده نکنیم .

هشتم ،در دستگاه امام حسین ،ظلم وناحقی روا نیست ،درب این دستگاه به روی همه باز است ،همه از بی نماز ونماز خوان ،از متشرع و غیر آن ،از ریش دار وتا بی ریش در زیر بیرق حسینی جمعند،بنابراین باید مواظب باشیم که به گونه ای رفتار نکنیم که دلی آزرده ،مریضی رنجور شود ،دل همسایه ای شکسته شده و یا آزاری متوجه فردی شود !

نهم ؛اگر شهرداری ایلام می گوید فلان هیات بایستی در این نقطه از شهر مستقر شود یا نشود ! از باب مخالفت با دستگاه امام حسین معنا ومفهوم نشود ،چرا که ظلمی بزرگتر از این نیست ماموری که مجری قانون است ،در خدمت به خلق شب وروز ندارد ،برای رعایت حقوق عامه تذکری بدهد ،به منظور تامین امنیت وآسایش مردم قانونی را اجرا کند ،با صحنه سازی وی را ضد دستگاه امام حسین خطاب کرد.

دهم؛رعایت اصول شهری ،حق وحقوق شهروندی ،صیانت از مبلمان و نظافت شهر اهم است ،اگر بنا باشد که به بهانه عزاداری هر کس هر جور دلش خواست بخشی از خیابان و پیاده رو را تصاحب کرده ویا باعث ایجاد مشکل وگره در تردد شهرندان شود که با اخلاق عاشورایی منافات دارد ،چرا که گرفتار شدن یک بیمار قلبی در یک گره ترافیکی ،وبا متضرر شدن مالک یک خودرو در تصادف ناشی از  جانمایی نادرست وغیر اصولی یک موکب در قلب شهر می تواند بر ترویج فرهنگ عاشورایی اثر منفی بر جایی بگذارد.

یازدهم؛یقینا شهرداری با نیت خیرخواهانه واز سر صدق و قانونمداری به این موضوع ورود کرده اند ،چراکه از الزامات ایجاد یک موکب اولا کسب مجوز ومعرفی مسئول هیات است ،ثانیا ضرورت جانمایی بر اساس قوانین ترافیکی شهر .

لذا با توجه دستوالعمل های امنیتی مواجهه با بیوتروریسم وتسهیل  تردد و پیشگیری از تضییع حقوق شهروندان، اولین گام برای ایجاد یک موکب تمکین به قانون ورعایت الزامات وهماهنگی با شهرداری است .بنابراین هیاتی های عزیز نبایستی اجرای قانون را نافی اجرای برنامه های عزاداری و یا مخالفت با دستگاه امام حسین قلمداد کنند، چراکه چنین تلقی از اجرای قانون ظلمی مضاعف واجحاف در حق دستگاهی محسوب می شود که با صرف 500میلیون تومان فضای شهر را حسینی ،درایام اربعین بزرگترین موکب ها و خانه های زائر را مستقر و دهها دستگاه اتوبوس را مجانی در اختیار زائرین اربعین قرار می دهند.

مخلص کلام اینکه همه بایدسعی کنیم دراین ایام  شور وشعور حسینی را با هم به نمایش بگذاریم،این تصور را در خود تقویت کنیم ومنطقی فکر کنیم که اگر فردی در اجرای قانون ملزم به تذکری شد،آن فرد در سپاه معاویه نیست که بدترین هجمه ها رامتوجه وی نماییم . این راهم به یاد داشته باشیم که پاکبان های شهرداری سربازان  سپاه عمربن سعد نیستند که با بی نظمی وریختن ظروف یکبار مصرف در سطح خیابان وپیاده رو تا پاسی از شب آنان را مجبور به بی خوابی و تحمیل به دوری از خانواده نماییم .افسران ،درجه داران وسربازان راهور هم در سپاه معاویه نیستند که شبهای دهه محرم را به سخت ترین شبهای دوران خدمت آنان تبدیل کنیم ،ما باید  حسینی بودن را در عمل معنا کنیم نه با شعار!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
درود مطلب مفیدی بود....

متاسفانه گاهی عادت میکنیم در لوای دین و مذهب هرگونه سوء استفاده و قاتون شکنی را توجیه کنیم !
انتظاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
دست بردار خودتا گول میزنی ، یکم ، دوم ،سوم ،.............. دهم ،یازدهم ، اینها همش توجیه ، تعطیلی موکب اشتباه بزرگی بود،

هنر این است به اندازه ای که همت کردید موکب را تعطیل نمودید ، اگر قصدو غرضی نبود همین همت راخرج گرفتن مجوز و رفع اشکالات موجود جهت ادامه کار موکب میکردید.شما که خودتان را محب اهلبیت میدانید سهمتان تعطیلی موکب بود؟
طلوع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
جمع کن با این استدلالاتتون
مدیر پایگاه سلام
با این ادبیات چاله میدانی اتان عیارتان کاملا مشخص شد
معلوم است که بین منطق وتحجر چه کسی باید بساطش را جمع کند!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
متاسفانه تعدادی از موکب ها توی خیابانهای اصلی شهر انجام وظیفه میکنند..دیشب خیابان اصلی صددستگاه اهواز ترافیک سنگینی شد .اگر خدایی ناکرده امبولانسی یا ماشین اتش نشانی بخواهند عبور کنند باید چطور ماموریت خود رانجام بدهند..به نظرم این روش ها اصلا جالب نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
وقتی دلیل زیاد بر می شمارید مشخص است پایه استدلال ضعیف است وگرنه خلاصه می گفتی اگر حرف حساب داشتی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
چقدر حاشیه رفته بود نویسنده. خود این بنده خدا هم از حمله ها میترسه. بعضی از هییتی ها لذت میبرن از بستن راه مردم .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار