معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین : بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ؛ در سال زراعی جاری ۱۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان به زیر کشت محصول کلزا می رود .
کد خبر: ۷۷۷۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷ 03 September 2019

15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به زیر کشت محصول کلزا

به گزارش تابناک قزوین مجید اسماعیلی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در همایش کلزا که با حضور خدرایی معاون فنی دفتر دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ؛ مدیران ، کارشناسان ، مروجین و بهره برداران بخش کشاورزی در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد با بیان این مطلب افزود : در سال گذشته برنامه ریزی برای کشت  ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان برای کشت کلزا انجام شد که بعلت مسایل آب و هوایی و جوی و برخی مشکلات ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار آن محقق شد.

وی اظهار داشت  از این میزان اراضی بیش از  ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن کلزا در استان تولید شد که ۹ هزار و ۴۰۰ تن آن از کشاورزان خریداری شد .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به مزارع مقایسه ارقام کلزا و pVs که ابلاغیه وزارت متبوع بود اشاره کرد و گفت : این طرح در راستای احصا ارقام بهتر در سطح استانهای کشور انجام شد که در استان قزوین نیز ۲ مزرعه در شهرستان آبیک به زیر کشت این ارقام رفت که عملکردهای بسیار خوبی داشتند.

وی اضافه کرد : در کشت نشایی کلزا نیز ، یک و نیم هکتار از مزارع کشاورزی در شهرستان آبیک به زیر کشت این طرح رفت که بر اساس کیل گیری انجام شده ۶ تن و ۷۰۰ کیلوگرم عملکرد این محصول بوده است .

اسماعیلی یاد آور شد : بر اساس برنامه ابلاغی ۸۲ تن بذر کلزا در ۱۰ رقم برای استان در نظر کرفته شده که  تاکنون ۴۴ هزار تن از این بذور تامین شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد : همچنین ۱۲۷۵۰ تن کود  برای ۱۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان که به زیر کشت محصول کلزا می رود نیاز است که به موقع تامین خواهد شد .

اسماعیلی بر لزوم اهمیت کشت کلزا با ادوات ریز دانه کار و نظارت دقیق کارشناسان تاکید کرد .

وی یاد آور شد : نقاظ جغرافیایی بر اساس میزان دما و بارندگی برای کشت دیم کلزا دراستان باید مد نظر قرار گیرد .

این مقام مسئول ؛ تخصیص اعتبارات یارانه ای جهت پرداخت به زارعین کلزا کار ، تامین منابع مالی به موقع به شرکتها و موسسات خرید تضمینی کلزا ، نظارت مستمر بر روند برداشت کلزا با کمباین به خصوص کلزا و کنترل و تنظیم کمباین ، برنامه ریزی و تامین به موقع بذر قبل از شروع کشت و تخصیص بذور ، اعلام نرخ خرید تضمینی مناسب و به موقع و پرداخت وجه کلزا در کوتاهترین زمان و همچنین ملزم شدن کشت و صنعت ها و موسسات کشاورزی وابسته به نهادهای مختلف در کشور را از مهمترین مسائل در توسعه کشت محصول کلزا ذکر کرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار