مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان: از بین پنج تا هشت هزار نفری که سالانه دچار مرگ مغزی می‌شوند متاسفانه کمتر از هزار خانواده نسبت به اهدای اعضای عزیزان خود موافقت می‌کنند.
کد خبر: ۷۷۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱ 02 September 2019

اهدا عضو به فرهنگسازی بیشتری نیاز دارد

به گزارش تابناک قزوین،کتایون نجفی زاده  مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در نخستین دوره آموزشی مدیریت فراهم آوری اعضای پیوندی در استان قزوین گفت: از بین پنج تا هشت هزار نفری که سالانه دچار مرگ مغزی می‌شوند حداقل نیمی از آنها قابلیت اهدا و پیوند اعضا را دارند اما متاسفانه سالانه کمتر از هزار خانواده‌ نسبت به اهدای اعضای عزیزان خود موافقت می‌کنند.

نجفی زاده با اشاره به عملکرد ضعیف قزوین در خصوص جلب موافقت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی گفت: استان قزوین از ابتدا تاکنون تنها ۶۲ مورد اهدای عضو داشته در حالی که ظرفیت آن بیش از ۳۸۰ اهدای عضو بوده است.
وی ادامه داد: استان‌های یزد، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با ایجاد سیستمی درست در رتبه‌های اول قرار دارند.
به گفته مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان؛ فرهنگسازی درست در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است چون ساخت سریال‌ها و برنامه‌های کارشناسی نشده در این زمینه می‌تواند نتایج معکوسی به دنبال داشته باشد.
نجفی زاده با اشاره به صدور ۲ میلیون کارت اهدای عضو برای داوطلبان این کار خیر گفت: اگرچه داشتن این کارت، به معنای موافقت ۱۰۰ درصدی خانواده‌های بیماران مرگ مغزی با اهدای عضو عزیزان خود نیست اما نقش بسیار زیادی در جلب موافقت خانواده‌ها پس از مرگ مغزی دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور مراکز مربوط به اهدای عضو را دارند، افزود: از این تعداد دانشگاه ۲۹ مورد از آنها دارای مرکز اهدای عضو نیز هستند که امیدواریم قزوین هم حداقل در زمینه پیوند کلیه به جمع این دانشگاه‌ها بپیوندد.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان همچنین در خصوص قوانین وزارت بهداشت در زمینه دیدار خانواده‌های دهنده و گیرنده عضو نیز افزود: در کل دنیا به دلیل پیامدهای احتمالی پس از پیوند، ملاقات خانواده اهدا کننده عضو با خانواده بیمار گیرنده مذموم بوده و وزارت بهداشت نیز آن را ممنوع کرده است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار