کد خبر: ۷۷۶۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸ 01 September 2019

اند تامین‌کننده خوبی برای مشتریان خارجی باشد؛ در حالی که ما تولیدکننده خوبی هستیم. این یعنی لزوما تمین‌کننده قرار نیست تولیدکننده باشد و باید مجموعه‌ای در نقش حلقه واسط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار بگیرد که استانداردهای روز بازار جهانی برای تامین محصولات و سایر معیارها را رعایت کند.

مدیرعامل این مرکز لجستیک محصولات کشاورزی اظهار می‌کند: وقتی ۴.۵ میلیون تن مرکبات در کشور تولید می‌کنیم، اما باز هم شب عید برای تنظیم بازار با مشکل مواجه می‌شویم، یعنی زیرساخت مناسب نداریم برای تامین محصولاتی که خودمان تولیدکننده آن هستیم. به این دلیل که روی این بخش، یعنی ایجاد زیرساخت و زنجیره عرضه سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم؛ مقوله‌ای که بخشی از تجارت مدرن کشاورزی در دنیاست.

قلی‌زاده به ظرفیت بسیار مناسب بازار کشورهای همسایه ایران برای عرضه برخی محصولات تولیدی مازندران اشاره می‌کند و می‌گوید: آمارهای رسمی نشان می‌دهند که یک‌پنجم واردات نارنگی دنیا به کشورهای همسایه ما سرازیر می‌شود. روسیه سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تنپرتقال و نارنگی وارد می‌کند. پس این ظرفیت برای عرضه محصولات تولیدی ما و حتی افزایش تولید وجود دارد. فقط لازم است که در تجارت مدرن کشاورزی فعال باشیم و زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم.

فرار پول همسایه

قلی‌زاده با اشاره به حضور محصولات کشورهایی از قاره‌های دیگر در بازار کشورهای همسایه ایران، بیان می‌کند: ده‌ها هزار تن هلو در مازندران هر سال تولید می‌شود که چند روز پس از برداشت اگر فروخته نشود، با قیمتی بسیار پایین عرضه می‌شود. یعنی توان نگهداری برای عرضه در زمان مناسب را نداریم؛ در حالی که کیوی نیوزلند پاییز برداشت می‌شود و مرداد سال بعد در بازار کشورهای هدف در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.  وی می‌گوید: اهمیت نگهداری و توجه به کاهش ضایعات در همین بخش است و این مرکز لجستیک محصولات کشاورزی با همین رویکرد فعالیت خواهد کرد.

این فعال اقتصادی با بیان این‌که ما هنوز در بخش عرضه محصولات باغی و کشاورزی خود به شیوه سنتی عمل می‌کنیم، بر لزوم وجود مراکز بزرگ لجستیک و تشکیل زنجیره‌ای سازمان یافته برای تهیه، نگهداری، بسته‌بندی، بازاریابی و عرضه محصولات کشاورزی تاکید می‌کند و می‌افزاید: یکی از عملکردهای این مراکز در تمام دنیا، ثبات قیمت و در اختیار گرفتن روند نرخ‌گذاری و حذف بازار واسطه‌ای و دلالی از زنجیره عرضه است. مهم‌تر این‌که کشاورز با هر میزان تولیدی می‌تواند با این مجموعه‌ها وارد قرارداد شود و محصول خود را برای نگهداری و بسته‌بندی و عرضه تحویل دهد.  

قلی‌زاده ادامه می‌دهد: در ازای آن هم می‌تواند مبلغ دریافت کند و هم این‌که محصول به صورت امانی بدون پرداخت حق انبارداری برای مدت مشخص در انبار مجموعه بماند و پس از فروش، مبلغ محصول بر اساس قیمت واقعی پرداخت شود. مجموعه نیز در این بین سود خود را از فروش و عرضه محصول دریافت می‌کند.

نخستین زنجیره سرد خاورمیانه

مدیرعامل مرکز لجستیک و پایانه صادراتی روماک به ایجاد نخستین زنجیره سرد خاورمیانه در این مجموعه اشاره و اظهار می‌کند: بزرگ‌ترین پروژه ایران در صنعت تبرید با ۳۱ هزار مترمربع مساحت در این مجموعه اجرا شده است که کمک می‌کند محصول از زمان ورود به مجموعه تا زمان تحویل به مشتری در دمایی ثابت و مشخص بماند. یکی دیگر از امکانات مرکز، قابلیت انجماد سریع میوه‌های دارای بافت نرم مانند توت‌فرنگی است که سبب می‌شود بتوان این میوه‌ها را چند هفته با همان کیفیت لحظه پیش از انجماد به بازار عرضه کرد.  

قلی‌زاده از چالش‌هایی که در مسیر اجرای این پروژه مهم ملی با آن مواجه شد نیز گلایه می‌کند و می‌گوید: در تمام دنیا این پروژه‌ها را بخش دولتی اجرا می‌کند، اما اینجا با این‌که تمام سرمایه شخصی است، برای دریافت امتیازاتی مانند برق با مشکل مواجهیم. مسئولان استان به ‌ویژه استاندار وعده‌هایی دادند که امیدوار به تحقق این وعده‌ها هستیم. ضمن این‌که با توجه به تردد بالای ترانزیتی این مسیر در آینده با راه‌اندازی مجموعه، قطعا به بهسازی و تعریض مسیر نیاز است.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد

به گفته «خلیل قلی‌زاده» مدیرعامل مرکز لجستیک و پایانه صادراتی در دست ساخت در جویبار گفت: برای ساخت فاز نخست این پروژه مهم اقتصادی که ظرفیت آماده‌سازی و نگهداری و عرضه ۱۴۰ هزار تن کالا را دارد، تاکنون ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است. در فاز نخست این مجموعه قابلیت آماده‌سازی ۶۰۰ کالا در ساعت وجود دارد که این آماده‌سازی شامل دریافت، اسکن و جداسازی میوه‌ها، بسته‌بندی و ارسال به انبار یا خروج از مجموعه می‌شود. با راه‌اندازی فازهای ۲ و ۳ روماک، توان آماده‌سازی مجموعه به ۳۳۰ هزار تن خواهد رسید.

مکان ۱۱ مدل بسته‌بندی برای هر محصول، اسکن ۶۵ تن میوه در هر ساعت و جداسازی بر اساس وزن، اندازه و کیفیت داخل میوه توسط اسکنر، تولید ۳۰ هزار جعبه کارتنی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار