به بهانه‌ی بازدیدفعالان سیاسی از شهرستان مرزی مهران؛
نگارنده،به عنوان فعال رسانه‌‌ای مهرانی تبار،دکترقاسمی فرماندار فعلی مهران را به بازخوانی برخی پیشنهادهایی که به فرمانداران پیشین ارائه نموده ،دعوت می نماید؛
کد خبر: ۷۷۶۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷ 30 August 2019

تابناک ایلام خداداد ابراهیمی::احزاب و تشکل‌ها در ادبیات جامعه سیاسی، نمایندگان جامعه مدنی هستند وعمده ترین رسالت آنان شناسایی مهم‌ترین چالش ها و مسائل عمده‌ی کشور و ارائه‌ی راهکارهای موثر برای آنهاست.پیش فرض این مهم انسجام و همبستگی احزاب و جریان های مختلف سیاسی با دولت باهدف مواجه‌ی اصولی و مقتدرانه بانظام سلطه و رفع چالش های داخلی پیش روی است.یکی از راه های حصول این مهم، تمهید تورهای رسانه‌ای، اجتماعی وسیاسی باهدف معرفی عملکرد دولت و اشتراک مساعی در راستای تحقق مطالبات مردمی و فراهم نمودن بستر نشاط اجتماعی و سیاسی جامعه است

اخیرا در رسانه ها خواندیم که فرماندار شهرستان مرزی مهران،درهفته‌ی دولت این راهبرد را اجرایی کرده و درقالب یک تور،از فعالان سیاسی باگرایش های مختلف جهت بازدید از پروژه ها و عملکرد دولت دراین شهرستان، دعوت به عمل آورده است.این اقدام مطلوب می تواند درجهت تحقق اهداف و برنامه های دولت، برای سایر فرمانداران، الگویی مناسب باشد.ازسوی دیگر درسفر تورهای سیاسی به شهرستان ها،مذاکره فعالان سیاسی با ائمه‌ی جمعه مبنی برانعکاس خدمات دولت از تریبون نمازجمعه، نقد وبررسی کاستی های خدمات رسانی به مردم ،انسجام سیاسیون در برابر تحریم ها و تهدیدهای خارجی و.... را تقویت خواهد کرد. چرا که باتقویت همبستگی و اعتمادزایی میان گروه های مختلف سیاسی؛ اشتراك مساعی وهم افزایی گروه های چپ وراست افزایش یافته و از ایجاد اصطكاك در جامعه جلوگیری خواهدشد. در نتیجه این شرایط، احساس رضایتمندی و امید به آینده افزایش می یابد و تعامل مثبت با دولتمردان رقم خواهدخورد.نظر به موقعیت حساس و استراتژیک مهران، تردد میلیونی زائران درکنگره‌ی عظیم اربعین و نیاز به اعتبارات کلان ملی برای فراهم نمودن زیرساخت های لازم، دکتر اسدقاسمی راه دشوار و پر فراز ونشیبی درپیش دارد و برای موفقیت در توسعه‌ی همه جانبه‌ی مهران باید با مدیریت جهادی و هوشمندانه عمل کند.

نگارنده،به عنوان فعال رسانه‌‌ای مهرانی تبار،دکترقاسمی فرماندار فعلی مهران را به بازخوانی برخی پیشنهادهایی که به فرمانداران پیشین ارائه نموده ،دعوت می نماید؛

۱)انتصاب مدیران جوان و تحصیلکرده برای تصدی مدیریت ادارات دولتی و شرکت‌های مستقر در مهران، از مطالبات مغفول مردم مهران است که فرماندار جدید نباید از این مهم غفلت نماید. این ستم سهوی است که بازنشسته‌ها، و معزولین جاهای دیگر، سکان مدیریت‌ها را در مهران به دست گیرند اما تحصیلکردگان مهرانی در زاویه باشند.

۲) توجه به منافع عموم مردم مهران، توجه ویژه به طبقه آسیب‌پذیر جامعه مرزنشین، نگاه ویژه به روستانشینان محروم و مهجور و بررسی راه‌های اشتغال جوانان مهرانی، باید مرکز ثقل جلسات هم‌اندیشی فرماندار با نخبگان مهران باشد.

۳) استاندارایلام، فرماندارمهران و دکتر سلام امینی، همت کنند و برای چندتن از بانوان، جوانان و مدیران میانی مهرانی، فرصت ارتقای مدیریت در داخل و یا خارج از استان فراهم کنند و در این راستا مجدانه رایزنی کنند چرا که مردم پاکدست و نجیب مهران، شایسته‌ی انتصاب در تمام رده‌های مدیریتی هستند.

۴) تجربه نشان داده است که معدودی از رانتخواران سیاسی و اقتصادی چپ و راست به ظرفیت‌ها و ثروت‌های پیدا و پنهان مهران همواره چشم طمع دوخته‌اند. نگرانی‌ها حاکی از آن است که مبادا مهران به حیاط خلوت رانت‌خواران سیاسی و افرادی از این دست تبدیل شود!

۵) امروزه اینگونه قضاوت می‌شود که طایفه‌گراها همواره مترصد واگذاری امتیازات خاص و مدیریت‌های مختلف  به افراد طایفه خود هستند تا همه چیز را به انحصار خود درآورند. این نوع تفکر، عمده‌ترین آسیب فراروی مدیریت‌های استان ماست زیرا انسان‌های شایسته‌ی برخاسته از طوایف کم جمعیت‌ و یا فاقد پشتوانه‌ی مناسب، به حاشیه رانده می‌شوند.

 یادآور می‌شود که مسئولان موفق،به مددطرح و برنامه های خود، با هدف نیل به توسعه متوازن، همواره کُنش‌ها و واکنش‌های منتقدان و حامیان دولت را توام با هم و هوشمندانه رصد و نظارت می‌کنند، همان‌گونه که به حکم عقل،حتی در خیابان‌های یک‌طرفه، همواره چپ و راست خود را آگاهانه می پایند.هرچند که فرماندار مهران، دانش آموخته‌ی سیاسی و تجربه اندوخته‌ی اداری ست و به فراست می داند که برای آرامش اجتماعی شهرمرزی و مهجور مهران، به آرایش سیاسی خاص نیازی نیست امابا ایجاد زمینه‌ی وفاق سیاسی بین منتقدان و موافقان دولت،درشرایط فعلی کشور، به توسعه‌ی مهران وبرون رفت از بن بست ها می توان امیدواربود.وقس علی هذا!

 

چه خوش است راز گفتن به حریف نکته سنجی

که سخن نگفته باشی به سخن رسیده باشد.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار