شریعتی با تاکید بر اجرایی شدن برنامه ششم توسعه در حوزه زنان اظهار داشت: در حال حاضر ۸۱ زن در پست های مدیریتی خوزستان منصوب شده اند.
کد خبر: ۷۷۵۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴ 29 August 2019

غلامرضا شریعتی شامگاه چهارشنبه در نشست با مدیران زن خوزستان به مناسبت هفته دولت در سالن جلسات استانداری، اظهار داشت: با توجه به افزایش سطح تحصیلی بانوان و اشغال بخش زیادی از ظرفیت دانشگاه های کشور، خواه ناخواه شاهد حضور پررنگ آنها در آینده مدیریتی خواهیم بود و همه باید به این مساله تمکین کنند.

به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه برای انتصاب مدیران زن با مشکلاتی مواجه هستیم، اضافه کرد: بارها زنان را برای پست های مدیرکلی به مسئولان کشوری پیشنهاد داده ایم اما آنها رغبتی به این امر نشان ندادند.

شریعتی انتصاب مدیران زن در استان را به «پاره کردن زنجیرهای کهنه» توصیف کرد و گفت: این امر باید آرام، به تدریج و همراه با اقناع سازی و اثبات کردن خود باشد و نباید شتابزده عمل کرد، زیرا عمل بی ملاحظه و شتابزده در این زمینه باعث عقب گرد می شود، به عنوان نمونه در انگلستان زنان برای به دست آوردن حق رای ۲۰ سال مبارزه کردند.

وی تصریح کرد: هم اکنون در استان و کشور شاهد هستیم که پتانسیل های زنان به دلیل مسائل سنتی و فرهنگی استفاده نمی شود و کشور و استان از آنها بی بهره است.

شریعتی با تاکید بر اجرایی شدن برنامه ششم توسعه در حوزه زنان اظهار داشت: در حال حاضر ۸۱ زن در پست های مدیریتی خوزستان منصوب شده اند.

استاندار خوزستان همچنین از پیگیری تحصیل مجازی برای دختران ساکن در مناطق صعب العبور خبر داد و حمایت از زنان بد سرپرست و سرپرست خانوار، جذب دختران بازمانده از تحصیل، راه اندازی خانه های امن، نمایشگاه دستاوردهای زنان و بازارچه های خوداشتغالی را از جمله برنامه های حوزه زنان در استان عنوان کرد.

وی با اظهار رضایت از تصمیم خود مبنی بر حمایت از انتصاب یک زن به عنوان نخستین فرماندار در شهرستان کارون، گفت: خانم خنفری با عملکردش توانست خود را اثبات کند و من از پافشاری خود برای انتصاب وی رضایت دارم زیرا او هر اقدامی که به نفع شهرستان باشد را انجام داده است به عنوان مثال در اجرای طرح آبرسانی به کانون های ریزگرد، فرماندار کارون توانست رضایت معارضان را با مذاکره جلب کند که نشانه تلاش این فرماندار زن است، همچنین در سازمان مدیریت و برنامه ریزی زنانی مشغول به کار هستند که کاملا به حوزه کاری خود اشراف دارند.

شریعتی در ادامه درباره کمپین زنان خوزستانی در فضای مجازی برای انتصاب یک زن به عنوان معاون استاندار، گفت: با اعضای این کمپین دیدار خواهم کرد.

سید فرانک موسوی در این نشست اظهار کرد: بر اساس قوانین برابری جنسیتی در فرمان8داری ها و تمامی دستگاه های اجرایی استان مشاور بانوان تعیین شده است.

وی افزود: بر اساس همین قانون در سال ۹۷ در مرکز تحقیقات زنان سند توسعه ای زنان استان تدوین شد و بنا شد این سند در شورای برنامه ریزی استان رونمایی شود.

مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان با بیان اینکه برای تدوین این سند یک سال کار کارشناسی صورت گرفته است، بیان کرد: در این سند میزان رشد و افزایش بانوان در عرصه مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تعریف شده که به تمامی دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

موسوی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه های ما بر اساس همین ماده قانونی، موضوع پارلمان زنان استان است که در همه شهرستان های استان این شورای مشورتی تشکیل شده و یا درحال تشکیل است.

وی با عنوان اینکه این سند در شورای برنامه ریزی استان تصویب شده است، گفت: بر اساس این طرح پارلمان بانوان در همه شهرستان ها در قالب ۲۵ قشر از جامعه تشکیل می شود.

مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان بیان کرد: پس از تشکیل این پارلمان در شهرستان ها و مشخص شدن هیات رئیسه، پارلمان استانی متشکل از منتخبین پارلمان شهرستانی تشکیل خواهد شد.

وی گفت: ۵ کمیته ذیل این پارلمان برنامه ریزی شده است که به بهبود وضعیت عدالت جنسیتی در استان کمک خواهد کرد.

موسوی افزود: طبق قانون ششم توسعه ۳۰ درصد از جایگاه های مدیریتی در حوزه های مختلف باید به بانوان تعلق گیرد که در استان خوزستان در این راستا کارهای خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اولین فرماندار زن در استان خوزستان در این دولت صورت گرفته است، بیان کرد: در این دولت تلاش شده تا براساس توانمندی و بدون نگاه جنسیتی انتصاب ها صورت گیرد که در استان خوزستان شاهد این انتصاب ها در سطوح مختلف هستیم.

وی از دیگر فعالیت های امور بانوان در حوزه توانمند سازی بانوان سرپرست خانوار است، بیان کرد: در این راستا مهارت های فنی و حرفه ای و اجتماعی ارائه می شود و به زودی مدل توانمند سازی زنان حاشیه ای نیز رونمایی خواهد شد.

موسوی بیان کرد: همچنین طرح ویژه ای برای شناسایی و توانمند سازی بانوان مناطق سیل زده نیز تدوین و اجرا می شود.

فرماندار شهرستان کارون در این نشست گفت: مخالفان فرماندار شدن من، هرگز از میان عشایر نبودند.

معصومه خنفری افزود: برخی ها انتصاب یک زن در جایگاه مدیریتی را  مغایر شرع دانسته و به همین دلیل با آن مخالفت می کنند و من در دوره کاری خود این مساله را کاملا درک کرده ام.

وی با اشاره به حمایت های استاندار از خود، اضافه کرد: استاندار خوزستان در انتصاب زنان با قوت و قدرت ایستادگی کرده است.

خنفری اظهار داشت: حضور زنان در پست های فرمانداری و بخشداری که جایگاه حاکمیتی دارد، در کل کشور بسیار دشوار است.

وی تصریح کرد: در حوزه کاری من زنان بهتر از مردان کار می کنند و همه مردان همکار هم به این مساله اعتراف دارند که زنان منظم تر و دقیق تر هستند، به طوری که مدیران در برخی ادارات تازه تاسیس درخواست به کارگیری نیروهای زن را دارند.

خنفری افزود: برخی ها احساسات زنانه را دستاویزی برای جلوگیری از انتصاب آنها به سمت های مدیریتی می کنند، این در حالیست که این احساسات امتیاز مدیران زن است زیرا اجازه نمی دهد به افراد به ناحق ظلم شود.

مدیر فرودگاه آبادان نیز در این نشست با اشاره به استقبال مردم جنوب خوزستان از انتصاب مدیر زن گفت: روزانه پذیرای تبریک شیوخ عرب از آبادان، خرمشهر و شادگان هستم.

پروانه سهرابی درباره فرآیند انتصاب خود توضیح داد: در وزارت راه سه نوبت مجمع تشکیل شد تا پذیرفتند که یک زن به عنوان رئیس منصوب شود و فشارها و مقاومت هایی علیه انتصاب من به وجود آمده بود.

وی تصریح کرد: افتخار می کنم به بانوانی که برای برخی ها در جامعه تبدیل به دغدغه شده اند به طوری که گمان می کنند با حضور زنان، فعالیت های آنها کمرنگ می شود و به همین دلیل مقاومت می کنند.

سهرابی با اشاره به حمایت های استاندار از انتصاب خود، گفت: برخلاف پیش بینی ها، مردم آبادان از انتصاب من خوشحال شده اند و برخلاف جوسازی هایی که می گفتند مردم عرب آبادان حاضر نیستند مرا که همزبان آنها نیستم بپذیرند، شیوخ عرب روزانه از آبادان، خرمشهر و شادگان می آیند و انتصابم را تبریک می گویند.

وی با ابراز خوشحالی از حضور خود در میان زنان آبادان و خرمشهر و اعتمادی که به او در این پست فوق عملیاتی شده، اظهار داشت: زنان اثبات خواهند کرد که می توانند در کنار برادران خود به کارهایی که گفته می شود مردانه است، مشغول باشند و در این پست ها موفق شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار