بانک مرکزی گزارش آمار چک‌های مبادله‌ای کشور در تیر 98 را منتشر کرد
بانک مرکزی گزارش آمار چک‌های مبادله‌ای کشور در تیر 98 را منتشر کرد که مطابق آن، نام کردستان همانند خرداد 98 در صدر نام استان‌های دارای بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای به چشم می‌خورد؛ اگرچه خاطر استاندار کردستان و معاون اقتصادی او این روزها مکدر به نظر می‌رسد ولی بد نیست حداقل بگویند آیا گزارش بانک مرکزی را هم خدای ناکرده «دروغ بزرگ»، «مجعول» و «شانتاژ» می‌دانند؟!!
کد خبر: ۷۷۲۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 18 August 2019

به گزارش تابناک کردستان، اداره آمار اقتصادی مدیریت کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گزارش تیر 98 درباره آمار چک‌های مبادله‌ای در کشور را منتشر کرد که بر اساس آن استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان و سمنان به ترتیب و با آمار 17.1، 15 و 14.7 درصد، بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای را در مقایسه با سایر استان‌های کشور دارند؛ میانگین این شاخص در کل کشور 11.1درصد اعلام شده است.

در گزارش بانک مرکزی، علت برگشت خوردن 97 درصد تعداد چک‌ها در کردستان کسری یا فقدان موجودی بوده است.

از دیدگاه کارشناسان حوزه اقتصاد، اهمیت آمار چک‌‌های برگشتی به آن دلیل است که افزایش یا کاهش این آمار گویای میزان رکود در بازار و اقتصاد است، آمار چک‌های برگشتی شاخصی مناسب برای یک ارزیابی واقع‌بینانه از وضعیت اقتصادی کردستان و نمادی برای اعتماد بازار است؛ وقتی رکود بر بازار حاکم باشد کسانی که کالاهای خود را از طریق صدور چک خریداری کرده‌اند توانایی فروش کالا و پاس کردن چک‌ها را ندارند و در نتیجه چک آنها برگشت می‌خورد بنابراین هرچه رکود بر بازار شدیدتر باشد تعداد چک‌‌های برگشتی به مبادله‌ای بیشتر است.

اینکه چرا نام کردستان در آمار چک‌های برگشتی که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود «باز هم» در صدر جدول نام استان‌ها دیده می‌شود سؤال مهمی است که لابد باید استاندار کردستان و معاون اقتصادی‌اش به آن پاسخ دهند! عرض کردیم پاسخ بدهند نه در مقام طلبکار، جوسازی کنند!

اگرچه این روزها خاطر شریف استاندار محترم کردستان و صدالبته معاون محترم امور اقتصادی او مکدر به نظر می‌رسد؛ شاید به خاطر انتشار گزارش اتاق ایران و یا به هر دلیل دیگری، اما به هر حال یکی از وظایف رسانه روشنگری است و با عرض پوزش در پایان این گزارش ناچار به طرح چند سؤال هستیم.

یکم) قبل از هرچیز، اگر برداشت ما درباره تکدر خاطر این روزهای استاندار و معاون اقتصادی استاندار صحیح است دلیل امر اطلاع‌رسانی شود شاید بتوانیم در رفع آن سهمی ایفا کنیم.

دوم) اگر عالی‌جاهان «مرادنیا» و «فیروزی» می‌خواهند بپذیرند که رتبه نخست کردستان در نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای در بین همه استان‌های کشور، طبق گزارش بانک مرکزی، یک گواهی معتبر و شاهدی گویا بر نامناسب بودن فضای کسب و کار استان است، بفرمایند با همکاری هم بالاخره چه زمانی می‌خواهند به این وضعیت سامان بدهند (با این توضیح که اگر استاندار و معاونش، گزارش بانک مرکزی را هم مانند گزارش اتاق ایران، «دروغ بزرگ»، «مجعول» و «شانتاژ» می‌دانند لازم نیست به این سؤال پاسخ دهند).

سوم) به حمدلله استاندار کردستان و معاون اقتصادی او اعلام کرده‌اند کردستان در فساد اداری استان اول کشور نیست؛ اما این اعلام موضع، مردم را یاد تکذیب‌های این دو مقام محترم درباره تورم می‌اندازد؛ مردم شریف کردستان حتماً به یاد دارند «مرادنیا» و «فیروزی» می‌گفتند «کردستان گران‌ترین استان کشور نیست» در حالی که مرکز آمار اصرار دارد کردستان در تورم سالانه رتبه نخست کشور را دارد؛ لطفاً این دو عالیجاه در این باره هم با خبرگزاری‌های دولتی یا رسانه نزدیک‌تر از آن خبرگزاری‌ها به دولتمردان کردستان! (همان رسانه مورد احترام معاون اقتصادی)، کمی سخن بگویند!

و اما، لازم است به استحضار جناب استاندار، معاونش و احباب برسانیم در سریع‌ترین زمان ممکن و به تفصیل و البته با ارائه مستندات غیرقابل انکار، پاسخ درخور به اظهارات روز گذشته حضرات ارائه خواهد شد.

کردستان «باز هم» بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای را در بین استان‌های کشور دارد/استاندار کردستان و معاون اقتصادی‌اش گزارش بانک مرکزی را هم «دروغ بزرگ»، «مجعول» و «شانتاژ» می‌دانند؟!! + نمودار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار