استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی از آمادگی دانشگاه‌های استان برای تدوین استانداردهای ضروری خبر داد و گفت: بخش خصوصی ما هیچ ابایی از اعمال استاندارد ندارد.
کد خبر: ۷۷۰۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸ 10 August 2019

به گزارش تابناک تبریز، محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای استاندارد استان با حضور رئیس سازمان ملی استاندارد، گفت: آذربایجان شرقی از جمله استان‌های مهم کشور در حوزه اقتصادی است و در تولید برخی محصولات مانند شیرینی و شکلات و قطعات خودرو جزو قطب‌های صنعتی کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان مهد مکتب‌های فرهنگی، اقتصادی و تجاری هستند، افزود: این پیشتازی در عرصه صنعت و صادرات، نیازمند حمایت و توجه بیشتر است که سازمان استاندارد یکی از مهم‌ترین مراجع موثر در این زمینه است.

وی، نظارت و اعمال استاندارد را یک بحث حاکمیتی دانست و ادامه داد: با توجه به این موضوع، برون‌سپاری کامل نظارت بر استانداردسازی به بخش خصوصی مقدور نیست و بر این باور هستیم که همکاری بخش خصوصی و بخش دولتی در این مسیر راهگشا خواهد بود.

پورمحمدی با تأکید بر ارزیابی و اعمال استاندارد در استان، ابراز کرد: احداث چند آزمایشگاه مرجع در مراکز علمی و پارک علم و فناوری استان، ضروری است و باید توان و امکانات و استانداردها به روزرسانی شوند.

وی با اشاره به اینکه صنایع ما ابایی از استاندارد ندارند و استقبال می‌کنند، ادامه داد: ضمن اینکه وضعیت استاندارد در استان مطلوب است ولی باید مجموعه‌هایی که تولیداتشان کم‌کیفیت هستند مواخذه شوند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های استان در عرصه‌هایی که نیاز به تدوین استاندارد و یا نیاز به به‌روزرسانی و بومی‌سازی استانداردها دارند، آماده همکاری هستند که باید از ظرفیت آنها استفاده شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد هم در این جلسه با بیان اینکه گام‌های مثبتی در حل بسیاری از مشکلات صنعتگران برداشته شده است اظهار داشت: در قانون جدید سازمان استاندارد که در پایان 96 ابلاغ شد، هم نگاه درونی و هم نگاه بیرونی داریم تا محصول با کیفیت از تولیدکنندگان ایرانی در داخل کشور و دنیا عرضه شود.

نیره پیروزبخت با اشاره به اینکه با تاکید بر اینکه این قانون مربوط به یک سازمان نیست و همه نهادهای دولتی و خصوصی باید همکار سازمان استاندارد باشند افزود: ما تمایل داریم بخش خصوصی به کمک سازمان استاندارد بیاید و همکاری بیشتری داشته باشیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با انتقاد از اینکه با دستگاه‌های حاکمیتی در حوزه استاندارد، تولید، واردات و صادرات هماهنگی لازم را انجام می‌دهیم ولی در اجرا، زیرمجموعه این نهادها به تفاهم‌ها عمل نکرده و بخشی‌نگری می‌کنند، ابراز داشت: بخشی‌نگری و تعصب به سازمانِ خود، در دستگاه‌ها زیاد است و به سختی هماهنگی با سایر دستگاه‌ها اجرایی می‌شوئ.

وی با بیان اینکه با همه دستگاه‌های حوزه تجارت، جلسه هماهنگی تشکیل دادیم تا در حداقل زمان رسیدگی به فعالیت‌های مرتبط با واحدهای تولیدی در جهت صادرات و واردات صورت گیرد، خاطر‌نشان کرد: با وزارت جهاد، وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد هماهنگ شدیم که فرآیند یکسانِ نمونه‌برداری و آزمایشات اجرایی شود و خروجی یکسانی داشته باشیم تا قانون بهتر اجرا شود.

پیروزبخت با اشاره به اینکه هنوز در ادارات این امر جا نیافتاده و هم سامانه‌ها به هم وصل نیستند، گفت: رئیس جمهور در یکی از جلسات هیئت دولت تاکید کردند که سامانه دستگاه‌ها به هم وصل شوند تا مشکلات صنعتگران و تجار در این زمینه حل شود که تا پایان سال اتفاق خوشایندی در کشور در این زمینه رخ می‌دهد.

در این جلسه تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان بخش خصوصی استان نیز دیدگاه‌های خود را در خصوص مسائل مختلف مربوط به حوزه استاندارد بیان کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار