رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه ارومیه؛
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به مناسبت گرامیداشت سی و نهمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی بعنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه ارومیه به ارائه گزارش علمکرد این نهاد انقلابی پرداخت.
کد خبر: ۷۷۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰ 09 August 2019

به گزارش روابط عمومی واحد؛ دکتر امین رستم زاده در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه ارومیه اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در هیچ حوزه ای ورود پیدانکرده مگر اینکه نیازی از جامعه را حل کرده باشد و در این راستا تمامی فناوری هایی که جهاد به آنها دست پیدا کرده کاربردی و برای حل مشکلات استان و کشور است.

وی با اشاره به اینکه اگر چه مراکز اموزشی و تحقیقاتی قبل انقلاب نیز در کشور وجود داشت اما جهاد دانشگاهی براساس رسالت جهادی و تاکیدات مقام معظم رهبری به عنوان یک نهاد تحول آفرین در کشور عمل می کند و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، شناسنامه موفقیت های نظام جمهوری اسلامی به شمار می رود.
دکتر رستم زاده با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی افزود: معظم له پژوهشکده رویان را مرکزی موفق و نتیجه ای درخشان از ترکیب «علم، ایمان و تلاش» دانستند و تاکید کردند که پژوهشکده رویان زمینه ها و قابلیت های فراوانی برای پیشرفت بیشتر دارد و این مرکز در واقع سلول بنیادی حرکت علمی کشور است همان گونه که هر دانشمند و محقق معتقد به ترکیب «علم و ایمان» نیز چنین ظرفیتی را دارد.

وی با بیان اینکه دکتر کاظمی اشتیانی موسس پژوهشکده رویان جهاد ارزو داشت بجای خام فروشی نفت، دانش فناوری دانشمندان کشور صادر شود افزود: با موفقیتها و دستاوردهای این نهاد انقلابی و در شرایط تحریمها مطالبات و درخواستها از جهاد دانشگاهی برای حل مشکلات کشور افزایش یافته است.

رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به فعالیتهای جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در چهار حوزه معاونت فرهنگی، اموزشی، پژوهشی و اشتغال و مراکز رشد یادآور شد: جهاد دانشگاهی سعی میکند با تعمیق آموزشهایی که حاصل انقلاب و در راستای منویات رهبری است دانشجویانی تربیت نماید تا آینده انقلاب اسلامی را تضمین کرده و قله های رشد و تعالی کشور را فتح نمایند.
رستم زاده افزود: بیش از 55 رویداد فرهنگی در قالبهای محتلف نشست، میزگرد، همایش، اردو، مناظرات و ... با بهره مندی بیش از 15 هزار نفر به ساعت از دانشجویان دانشگاهها و اساتید از برنامه های فرهنگی در سطح دانشگاههای استان در سال گذشته انجام یافته است.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی استانی بر پایه اقتصاد کشاورزی است، تولید محصولات کشاورزی صادراتی و با کیفیت در راستای روتق اقتصادی استان را ضروری دانست و گفت:عدم شناخت بازار و برندسازی از مشکلات بازاریابی محصولات کشاورزی استان است که در این راستا جهاد دانشگاهی استان با تلاش گروه مدیریت کسب و کار جهاددانشگاهی بدنبال شناسایی نیاز بازار و رفع مشکل اتصاب به بازار محصولات کشاورزی است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت گروه مدیریت کسب و کار در این نهاد تصریح کرد: ما در بازار مشکل داریم و کشاورز محصول را تولید می کند، ولی بازار را خوب نشناخته و نمی تواند به درستی محصول خود را به فروش برساند و ما در این مباحث به صورت تخصصی ورود می کنیم.

جهاددانشگاهی استان در پژوهشکده رویان سبز به دنبال تولید محصول شناسنامه دار با انجام پژوهش های ژنی برروی گیاه و محصولات کشاورزی برای افزایش راندمان تولید است.

دکتر رستم زاده به فعالیت آزمایشگاههای تخصصی جهاد دانشگاهی استان در راستای انالیز مواد غذایی، سموم
و اب اشاره کرد و خاطر نشان کرد: در ازمایشگاههای تخصصی این نهاد با انالیز مواد غذایی و سموم موجود در محصولات صادراتی گامی مهم در عدم مرجوع شدن کالاهای صادراتی از کشورهای دیگر برداشته است.

وی ادامه داد: آزمایشگاههای جهاد دانشگاهی استان بعنوان آزمایشگاه معتمد محیط زیست برای پایش آلاینده های زیستی، آزمایشگاه همکار استاندارد و تحقیقات صنعتی جهت کنترل کیفیت در حال فعالیت است که کسب مجوز راه اندازی آزمایشگاه همکار معاونت غذا و دارو نیز در دست اقدام است.
دکتر رستم زاده با اشاره به اینکه آزمایشگاه جهاد دانشگاهی بعنوان برترین آزمایشگاه در حوزه آلاینده های زیست محیطی در سطح کشور می باشد اظهار کرد:خدمات ارائه شده در این ازمایشگاه تخصصی و بی بدیل بوده بطوریکه علاوه بر ارائه خدمات به دستگاههاٰ، صنایع و کارخانجات و کشاورزان، طی سال گذشته خدمات آنالیز آزمایشگاهی به اساتید، اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری به تعداد 600 مورد آنالیز انجام داده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم و دستگاهها دولتی و بخش خصوصی با خدمات جهاددانشگاهی آشنا نیستند و به همین جهت از خدمات و برکات جهادی این نهاد محروم و غافل می‌شوند خاطر 

کرد: راه اندازی مرکز دیابت و زخم پای دیابت، آزمایشگاههای تخصصی و فوق تخصصی آنالیز مواد غذایی آب و خاک و... و قریب به 500 نوع از خدمات آنالیز که از تهران و حتی بسیاری از مناطق و دانشگاهها و کارخانجات خارج ازاستان به جهاددانشگاهی نمونه آزمایشگاهی جهت آنالیز معرفی می‌نمایند نمونه ازعدم اطلاع از خدمات تخصصی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی است.

وی با اشاره به عملکرد معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد: آموزش 20 هزار فراگیر در گروه آموزشی زبان های خارجی، آموزش 20 هزار فراگیر در گروه آموزش های ضمن خدمت کارکنان، آموزش 2 هزار فراگیر در گروههای پزشکی، هنر، کامپیوتر، کشاورزی و منابع طبیعی از جمله اقدامات این نهاد انقلابی در بخش آموزش های کوتاه مدت تخصصی در سال گذشته بود.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی همچنین از افتتاح و بهره برداری دپارتمان آموزشی تخصصی زبان انگلیسی ویژه کودکان زیر 7 سال در ارومیه طی سال جاری خبرداد و افزود: جهاد دانشگاهی برای ایجاد و تاسیس مرکز آموزش جهاد دانشگاهی در شهرستان مهاباد نیز به شرط فراهم شدن امکانت اولیه و نیز فراهم شدن مقدمات اولیه از سوی مسئولین محترم آن شهرستان اعلام آمادگی می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت دفاتر تسهیلگری این نهاد اظهار کرد: 2 دفتر تسهیلگری در مناطق حاشیه نشین شهر ارومیه محله دیزج و پشت کشتارگاه در حال فعالیت می باشد که کارشناسان اقتصادی، عمرانی و حقوقی در خصوص مسایل مبتلا به مناطق حاشیه نشین مشغول ارائه خدمات به ساکنان این مناطق هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت مرکز تخصصی دیابت جهاد دانشگاهی استان با بیان اینکه طبق تحقیقات انجام شده ۵۰ درصد مردم استان از بیماری دیابت خود اطلاع ندارند تصریح کرد: دراین راستا اولین مرکز تخصصی دیابت و ترمیم زخم پای دیابت ارومیه راه اندازی شده که با خدمات ارائه شده در این مرکز از قطع عضو ۲۵۰ نفر جلوگیری شد.
وی ادامه داد:متاسفانه بسیاری از بیماران دیابتی در استان از خدمات ارائه شده در مرکز تخصصی دیابت جهاد دانشگاهی استان آشنایی نداشته و به همین دلیل گاها برای درمان به مراکز بدون مجوز و بی تجربه حتی استانهای همجوار مراجعه می کنند که منجر به متحمل شدن خسارتهای جانی و مالی به بیماران می شود.

وی بااشاره به مرکز رشد جهاد دانشگاهی استان باتاکید براینکه امروزه واقعیتهای روز با سرفصل دانشگاهها همخوانی ندارد گفت: مرکز رشد جهاد دانشگاهی از ایده فارع التحصیلان کشاورزی حمایت میکند و با ارائه فضای فیزیکی، اموزشهای تخصصی و عملی بدنبال این است که فارغ التحصیلان کشاورزی داشته های علمی خود را عملیاتی کنند.
وی ادامه داد:در حال حاضر 20 واحد فناور کشاورزی بصورت تخصصی در مرکز رشد جهاد دانشگاهی مستقر هستند.

وی به دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان اشاره کرد و گفت: در کنار تمامی سرفصل های این نهاد انقلابی، دوره های کارآفرینی و مهارت آفرینی نیز در این دانشگاه برگزار شده و ما درصدد هستیم تا به جای دانش آموخته، کارآموخته به جامعه تحویل دهیم.
وی از تحصیل 600 دانشجو در سال گذشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه خبر داد و افزود: جذب دانشجو در 10 رشته تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی انجام شده که درحال حاضر نیز 647 دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار