عضو شورای شهر اهواز گفت: طرح پیشگیری از تخلفات اداری، مبارزه با فساد و مدیریت تعارض منافع در مدیریت شهری اهواز به تصویب رسید و بر اساس این طرح معامله اعضاء شورا، مدیران ارشد شهرداری و بستگان آن‌ها با شهرداری اهواز و واحدهای تابعه در زمان تصدی مسؤولیت ممنوع است.
کد خبر: ۷۶۹۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹ 07 August 2019

محمدجعفر فلسفی روز سه شنبه در هشتاد و هفتمین نشست علنی شورای اسلامی شهر اهواز در سالن اجتماعات این شورا در نطق پیش از دستور خود بیان کرد: الگوهای موجود برای انتصابات شهرداری باید تغییر کنند، به دلیل روند به جا مانده از گذشته برخی هنوز اعضای شورای شهر را در انتصابات شهرداری دخیل می دانند و این تفکر در جامعه رسوب کرده است.

به گزارش"تابناک" وی با اشاره به لزوم ارزیابی انتصابات شهرداری توسط شورای شهر افزود: در کنار انتخاب یک مدیر قوی، باید مجموعه نیز قدرتمند و با انگیزه باشند در غیر این صورت یک فرد به تنهایی نمی تواند انتظارات را برآورده کند.

این عضو شورای شهر اهواز با اشاره به لزوم آمادگی در برابر سیلاب احتمالی اخیر گفت: زمان زیادی تا شروع فصل بارندگی ها نداریم و باید شهر را در برابر سیلاب احتمالی آینده ایمن کنیم، روند لایروبی رودخانه کارون کند است که این مساله نگرانی هایی را ایجاد می کند.

فلسفی افزود: درحال حاضر بیشتر تماس ها و شکایات شهروندان مربوط به سرویس دهی نامطلوب ناوگان حمل و نقل عمومی است که این مساله در فصل تابستان به دلیل نبود سیستم خنک کننده بیشتر نمود پیدا می کند.

وی بیان کرد: باید در شورای شهر اهواز مصوب شود که سالانه دستکم  ۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر افزوده شود.

حجت‌الاسلام جاسم موسی پور عضو شورای شهر اهواز با اشاره به لزوم شفافیت در عملکرد اعضای شورای شهر و شهرداری، اظهار کرد: طرح پیشگیری از تخلفات اداری، مبارزه با فساد و مدیریت تعارض منافع در مدیریت شهری اهواز در جهت پیشگیری از رانت، فساد و ایجاد شفافیت که امروز به تصویب رسید، شامل 20 ماده است.

وی افزود: بر اساس این طرح معامله اعضاء شورا، مدیران ارشد شهرداری و بستگان آن‌ها با شهرداری اهواز و واحدهای تابعه در زمان تصدی مسؤولیت ممنوع است.

عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: انتصاب بستگان اعضاء شورا و مدیران ارشد شهرداری در پست‌های مدیریتی محدود و بدون در نظر گرفتن سوابق و تخصص ممنوع است؛ همچنین انعقاد هرگونه رابطه استخدامی بستگان اعضاء شورا و مدیران ارشد شهرداری با شهرداری اهواز و واحدهای تابعه ممنوع است و آزمون فراگیر مستثنی است.

وی گفت: گزارش سفرهای خارجی مأموریتی اعضای شورا و مدیران ارشد و هزینه‌ها و دستاوردهای سفر  باید به اطلاع عموم رسانده شود.

موسی پور با بیان این‌که این طرح با هدف جلب اعتماد از دست رفته مردم به شورا و شهرداری تنظیم شده است، گفت: روح این طرح بر این اساس قرار گرفته که امتیازات غیرقانونی بستگان اعضای شورا و مدیران ارشد شهرداری در مقوله‌های معاملات، استخدام‌ها و انتصابات نسبت به شهروندان عادی حذف و عدالت و حقوق شهروندی مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: در صورت تأیید این طرح توسط فرمانداری، شورای پنجم اولین مرحله فسادستیزی را انجام و گام بزرگی در جهت عدالت برداشته است.

کی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز نیز در تذکراتی خطاب به شهردار گفت: حدود سه ماه از انتخاب شهردار توسط اعضای شورای شهر می گذرد انتظار داشتیم در این مدت مسائلی همچون ساماندهی دستفروشان، رفع سد معبر وانت بارها و جمع آوری سگ های بدون صاحب انجام شود.

حسین حیدری افزود: یک اردوگاه برای جمع آوری سگ های بدون صاحب در زمان شهردار سابق برپا شد اما اقدام شاخصی از آن زمان تا کنون برای زنده گیری و عقیم سازی سگ ها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: کارگاه های ساختمانی سطح شهر یکی دیگر از معضلات شهروندان است زیرا پیاده روها و خیابان ها را به تصرف خود درآورده اند، این مسائل نیازمند برنامه ریزی جزئی و کوتاه مدت داشتند اما تاکنون راه حلی برای آنها اعمال نشده است.

به گفته حیدری انتصابات صورت گرفته توسط شهردار در برخی موارد منطقی نیست و باید مشخص شود معیار و شاخص وی برای این انتصابات چه بوده است.

فرماندار اهواز با اشاره به فراهم بودن زیر ساخت های اهواز برای ایجاد  شهر هوشمند یادآور شد: ارائه خدمات هوشمند سبب افزایش رضایتمندی مردم می شود و تاثیرات مثبتی در سطح جامعه دارد.

جمال عالمی نیسی افزود: صرفه جویی در زمان و مکان، تقویت ارتباط شهروندان با ادارات و سازمان ها و شفافیت در کار، از دیگر مزایای استفاده از شهر هوشمند است، الکترونیکی کردن امور از مدت ها پیش توسط دولت در ادارات آغاز شده اما کلانشهر اهواز در این زمینه عقب است.

رییس شورای شهر اهواز گفت: در راس تمام مسائل مرتبط با مدیریت شهری، شهر هوشمند است و درحال حاضر کلانشهرهای دنیا با آخرین روش های این حوزه اداره می شوند، حوزه حمل و نقل، ترافیک، شهرسازی و عمران با کمک روش های شهر هوشمند ارائه خدمات دهند.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز نیز در خصوص این طرح اظهار داشت: شهر اهواز به عنوان پایلوت شهر هوشمند در کشور انتخاب شده و در سال های ۹۵ و ۹۶ نیز مطالعات جامعی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی بر روی این طرح انجام شد و درحال حاضر توسط برخی ادارات مانند سازمان آب و برق اجرا می شود.

عباس آبیار ادامه داد: مساله شهر هوشمند در مساله حمل و نقل و عمران شهری بسیار کارساز است از این رو باید سریعتر وارد فاز اجرایی شود.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز نیز دراین زمینه گفت: در گام نخست باید شهرداری هوشمند اجرا شود و پس از آن با کمک حلقه های دیگر که همان ادارات و سازمان های مختلف هستند به سمت شهر هوشمند گام برداریم، یکی از ایرادات طرح ارائه شده تمرکز آن بر فعالیت های خودرویی هوشمند مانند تعیین پارکینگ های سطح شهر است درحالی که کلانشهرها به دنبال راهی برای کاهش تردد در سطح شهر هستند.

رحیم کعب عمیر در خصوص برخی انتصابات شهردار گفت: در انجام برخی انتصابات قانون و اساسنامه رعایت نمی شود به طور نمونه طبق اساسنامه سازمان اتوبوسرانی ریاست این شورا برعهده فرماندار است و برای انتصاب مدیرعامل آن علاوه بر فرماندار و شهردار ، نظر یک عضو شورای عضو این کمیته لازم است اما نظر من به عنوان عضو این کمیته گرفته نشد.

بنابراین گزارش لایحه تفریغ بودجه سال ۹۶ سازمان خدمات موتوری، تفریغ بودجه سال ۹۶ سازمان پایانه های مسافربری، پیشگیری از تخلفات اداری، مبارزه با فساد و مدیریت تعارض منافع در شهر اهواز و فروش زمین و منازل سازمانی شهرداری از جمله دستورکارهای این جلسه بود که توسط اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

 در ادامه عبدالزهرا سنواتی، رئیس شورای شهر اهواز، اظهار کرد: امروزه یکی از مباحثی که باید در راس مدیریت شهری قرار بگیرد، موضوع شهر هوشمند است.
 
وی افزود: درحال حاضر کلانشهرهای دنیا با آخرین روشهای مدیریت هوشمند اداره می شوند و بسیاری از خدمات در حوزه حمل و نقل، ترافیک، شهرسازی و عمران باید با کمک روشهای شهر هوشمند ارائه شوند.
 
در ادامه جمال عالمی نیسی، فرماندار اهواز، نیز با اشاره به فراهم بودن بستر و زیرساختهای اهواز برای ایجاد شهر هوشمند اظهار کرد: با ارائه خدمات به صورت هوشمند، رضایتمندی مردم افزایش می یابد و تاثیرات مثبتی در زمینه های مختلف در جامعه در پی خواهد داشت.
 
وی با تشکر از اعضای شورا در زمینه اهتمام به موضوع شهر هوشمند، افزود: تقویت ارتباط شهروندان با ادارات و سازمانها، صرفه جویی در زمان و مکان و شفافیت مسائل از دیگر مزایای استفاده از شهر هوشمند است. باید توجه شود که الکترونیکی کردن امور از مدتها پیش توسط دولت در ادارات آغاز شده اما کلانشهر اهواز در این زمینه عقب است.
 
در این جلسه لایحه تفریغ بودجه سال 96 سازمان خدمات موتوری و لایحه تفریغ بودجه سال 96 سازمان پایانه‌های مسافربری تصویب شد .
 
همچنین در این جلسه لایحه پیشگیری از تخلفات اداری، مبارزه با فساد و مدیریت تعارض منافع در مدیریت شهری اهواز و لایحه فروش زمین و منازل سازمانی شهرداری تصویب شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار