رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: درآمد ۲ میلیارد دلاری کره شمالی از حملات سایبری/کوچ دسته جمعی تحریریه وطن امروز به یک خبرگزاری/لابی‌گری برای واردات در جلسه مبارزه با تحریم/یک سوم پذیرفته شدگان سه رشته پزشکی پرطرفدار "سهمیه‌ای" هستند و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۹۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵ 06 August 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
حسن رعیت بازداشت شد؟

جاوید فخریان از اعضای حزب ندا در توییتر ادعا کرد: حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت ساعاتی پیش با ۱۷ قلاده ببر در باغ شخصی‌اش دستگیر شد. احتمال بازداشت او از سال‌ها پیش مطرح شده بود، از زمانی که ابراهیم رئیسی معاون قوه قضاییه بود و حالا که پنج ماه از ریاست او بر این قوه می‌گذرد، شایعه‌ی بازداشت منتشر شده است./انصاف نیوز
 
جزئیات دستگیری هادی رضوی

قاضی مسعودی مقام از جزئیات دستگیری هادی رضوی و آخرین وضعیت برخی از پرونده‌های مطرح در شعبه سوم رسیدگی به مفاسد اقتصادی خبر داد. قاضی مسعودی مقام پس از اتمام نخستین جلسه دادگاه ۲۴ متهم پتروشیمی در جمع خبرنگاران در رابطه با زمان و نحوه بازداشت هادی رضوی احدی از متهمان بانک سرمایه که به بیست سال حبس محکوم شده است، اظهار کرد: بعد از صدور حکم پرونده به دادسرای جرایم اقتصادی ارجاع و صبح دیروز جلب آقای رضوی صادر شد و طبق اطلاعات واصله دیشب توسط ضابطین دادگستری، اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حدود ساعت ۸ و نیم یا ۹ شب به بعد دستگیر و روانه زندان شد. وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با اختلاف زمان میان صدور رای و ابلاغ آن گفت: متأسفانه آرای شعب ما حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ صفحه است و قطعا ما پرونده‌های متعدد داریم. من تصدی شعبه ۶۸ دادگاه تجدید نظر کارکنان دولت و مقامات قضایی و شعبه سوم را داریم. این تداخل وجود دارد و ارجاعات پرونده ما زیاد است و هر پرونده که بالای ۲۰۰ صفحه رأی است باید تایپ و ادیت شود تا اشکال رقمی نداشته باشد. هر پرونده یک تا دو هفته طول می‌کشد تا مراحل تایپ و بارگذاری در سیستم انجام شود.
 
حرف‌های تازه برادر میترا استاد

 مسعود استاد می‌گوید، من همچنان نظرم بر قصاص است، مگر اینکه اتفاقی بیفتد و کمی وضعیت روحی‌ام آرامتر شود و بتوانم به این موضوع فکر کنم. البته احساس می‌کنم که اگر با قصاص جان کسی را بگیرم من هم قاتل هستم.
 
درآمد ۲ میلیارد دلاری کره شمالی از حملات سایبری

کمیته تحریم کره شمالی در سازمان ملل با انتشار گزارشی، از درآمد ۲ میلیارد دلاری کره شمالی از حملات سایبری و جابجایی این میزان پول از طریق ارز‌های مجازی خبر داده است. به گزارش عصرایران به نقل از سی ان ان، بر اساس این گزارش کره شمالی این میزان درآمد را صرف توسعه موشک‌های بالستیک و برنامه هسته‌ای خود می‌کند.

آمار عجیب از کنسل پرواز و تأخیر‌های فرودگاهی

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: بررسی آمار تأخیر پرواز‌ها نشان می‌دهد حداکثر ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دقیقه تأخیر در سال ۹۵ بوده است. جمع کنسلی ۲۲ ایرلاین در سال ۹۶ فقط در پرواز‌های داخلی تقریبا ۸۰۰۰ پرواز است و از سه هزار و ۲۹۱ کنسلی تا ۳۰۰ کنسلی در یک سال برای هر ایرلاین متغیر بوده است. در پرتلاقی‌ترین خطوط هوایی دنیا هم چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد.

کوچ دسته جمعی تحریریه وطن امروز به یک خبرگزاری

سردبیر و تحریریه روزنامه وطن امروز که موقت و آنچه خود مشکلات مالی عنوان کردند، خودخواسته تعطیل شد به خبرگزاری قدس کوچ کرده‌اند.

اصلاح‌طلبان به مجلس و دولت ایراد بگیرند نه شورای نگهبان

میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه گفت: برای اصلاح‌طلبان رویکردی بهتر از صداقت و ابراز هرچه فوری‌تر اشکالات بینشی و عملکردی‌شان به مردم نیست. آن‌ها باید بپذیرند که مسئولیت بر باد دادن هشت سال فرصت‌های گران‌بهای کشور را، به دلیل در پیش گرفتن راهبردی غلط، بر دوش دارند. وزارت کشور در سه سال گذشته، موفق به تدوین لایحۀ جامع انتخابات بر مبنای سیاست‌های کلی نشده است. اگر اصلاح‌طلبان می‌خواهند ایرادی بگیرند، باید به دولت کنونی و مجلسی که دوره‌اش رو به پایان است بگیرند، چون سرمنشأ هر دو کاستی اصلاح‌طلبانند نه شورای نگهبان.

لابی‌گری برای واردات در جلسه مبارزه با تحریم

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: هم‌اکنون مبارزه با قاچاق مانند سال‌های قبل نیست و میزان قاچاق لوازم خانگی نسبت به گذشته ١٠٠ درصد افزایش یافته است. این کالا‌های قاچاق هم به صورت سازمان‌یافته و هم به صورت کوله‌بری به کشور وارد می‌شود. هفته پیش در جلسه‌ای در رابطه با مبارزه با تحریم‌ها بحث‌هایی برای صدور مجوز واردات قطعات اس‌کی‌دی لوازم خانگی مطرح شده که منتظر امضای مسئولان رده بالاست.

نظر یک استاد حوزه و دانشگاه درباره موتورسواری زنان

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: اگر به دنبال بعد دینی و شرعی موتورسواری زنان باشیم، بر این باورم که این موضوع هم مانند ترک موتورنشستن و راندن ماشین است و بالنفسه هیچ مشکل شرعی ندارد. نشستن بر یک مرکب چه ماشین باشد، چه موتور و دوچرخه تفاوتی ندارد؛ اگر در پی اثبات حرمت شرعی آن باشید، باید دلیل شرعی هم برایش داشته باشید و اگر شک داشته باشید، اصل بر برائت است و حلیت. /ایسنا

یک سوم پذیرفته شدگان سه رشته پزشکی پرطرفدار "سهمیه‌ای" هستند

دکتر ابراهیم خدایی امروز در نشست خبری که به منظور تشریح جزییات اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری سال ۹۸ برگزار شد، به ارائه جزئیات آمار پذیرش پرداخت و گفت: آزمون سراسری سال ۹۸ روز‌های ۱۳ و ۱۴ تیرماه با حضور یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۱۱ داوطلب در ۳۸۱ شهرستان و ۱۹ کشور خارجی برگزار شد که ۵۸ درصد داوطلبان، زن و ۴۲ درصد آن‌ها مرد بودند. وی در ادامه تصریح کرد: بیشترین تعداد شرکت‌کننده در گروه علوم تجربی با ۶۳۷ هزار داوطلب، پس از آن علوم انسانی با ۲۸۲ هزار و گروه ریاضی با ۱۶۸ هزار، بیشترین شرکت‌کننده‌ها را داشتند. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه حدود ۳۳۵ هزار داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، گفت: حدود ۹ هزار داوطلب در سه رشته پرطرفدار شامل "دندان پزشکی"، "داروسازی" و "پزشکی" پذیرش خواهند شد که حدود ۲۷۰۰ نفر آن‌ها بر اساس سهمیه وارد این رشته‌ها خواهند شد. / ایسنا

درخواست یک نماینده برای رسیدگی به اعترافات متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای

محمود صادقی نماینده تهران در مطلبی در صفحه توییتر خود در واکنش به طرح ادعا‌هایی درباره اعترافات متهمان ترور دانشمندان هسته ای، نوشت: «باتوجه به ادعا‌های عجیبی که اخیرا درباره کاذب بودن اعترافات متهمان به ترور دانشمندان هسته‌ای مطرح شده، مسئولان ذی‌ربط باید درباره صحت و سقم این ادعا‌ها توضیح دهند.» وی همچنین در توییتی دیگر نوشت: «پس از تعطیلات مجلس، علاوه بر سؤال از وزیر اطلاعات، تقاضای تحقیق و تفحص هم خواهم کرد.» اخیرا شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی با پخش برنامه‌ای با محتوای مصاحبه با یکی از متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای ادعا‌هایی را مطرح کرده است.
 

تسنیم شایعه مهاجرت آیت‌الله آملی لاریجانی به نجف را تکذیب کرد
تسنیم نوشت: از شب گذشته برخی کانالها و اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی خبری منتشر کردند مبنی بر اینکه آیت‌آلله آملی لاریجانی رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق قوه قضائیه قصد دارد به زودی از ایران مهاجرت کرده و در نجف اشرف مستقر شود. خبرنگار تسنیم در تماس با یکی از شخصیت‌های نزدیک به آیت‌ا‌لله آملی صحت و سقم این خبر را جویا شد. این منبع مطلع با تأکید بر اینکه این شایعه هیچ نسبتی با واقعیت ندارد و کذب است، گفت: آیت‌الله آملی لاریجانی به زودی جلسات تدریس دروس حوزوی را در حوزه علمیه قم مجدداً از سر خواهند  گرفت و بنایی بر مهاجرت ندارند. او تأکید کرد که آقای آملی لاریجانی همچنین به زودی تحولات مورد نظر مقام معظم رهبری در ساختار مجمع تشخیص مصلحت نظام را پیگیری خواهد کرد.

جواد خیابانی: عادل فردوسی پور به تلویزیون بازمی‌ گردد
جواد خیابانی  از بازگشت قریب الوقوع عادل فردوسی‌پور به تلویزیون خبر داد اما اشاره‌ای به سرنوشت برنامه نود نکرد. خیابانی در صحبت‌هایش گفت: عادل کاپیتان خوب تیم ماست. حتی من وقتی می‌خواستم بازی ایران و اسپانیا را در جام جهانی گزارش کنم، از او پرسیدم که چه کار انجام دهم تا گزارش بهتر شود. حالا هم با فردوسی پور ارتباط دارم و از احوال هم با خبر هستیم. خیابانی افزود: به مردم ایران می‌گویم که عادل دارد به تلویزیون برمی گردد. با شروع لیگ برتر شاهد گزارش عادل در تلویزیون خواهیم بود. برخی اختلاف نظر‌ها بوده که با توجه به روند موجود حل شده من خودم هم با او صحبت کرده‌ام و از صحت ماجرا خبر دارم. همچنین دیگر دوستان من در صدا و سیما نیز این خبر را داده اند. فردوسی پور باید باشد، همه می‌دانند که من اهل مبالغه نیستم، ولی این را می‌گویم که اگر عادل نباشد، نمی‌شود و یک چیز کم است.

باهنر: دیدار ظریف با سناتور رند پاول مخفیانه نبود


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: دیدار وزیر امور خارجه ایران با سناتور آمریکایی مخفیانه نبوده است. محمدرضا باهنر نماینده ادوار مجلس، فعال سیاسی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه شامگاه دوشنبه جهان آرا بود.
مجری برنامه در ادامه این سخنان باهنر گفت: ولی وزیر امور خارجه ما مخفیانه با سناتور دیدار می‌کند و بعد خبر آن منتشر می‌شود.
باهنر گفت: مخفیانه نبوده است.
ثابتی مجری برنامه پاسخ داد: خودشان گفته اند که مخفیانه بوده است.
باهنر گفت: این مخفیانه از دیدگاه نظام یا از نظر کوچه و بازار؟
در همین حال مجری برنامه گفت: قرار شد مجلس پیگیری کند که مخفیانه از دید نظام بوده است یا خیر.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :