مرور روزنامه‌های سه شنبه ۱۵ مردادماه:
فرصت کم‌نظیر اقتصادی و انتظار از دولت، صحبت‌های ظریف درباره عدم تقدس برجام، لزوم تبدیل افزایش فرزند به فرهنگ، گرفتارسازی ترکیه در جنگ شامات، محکومیت نژادپرستی رئیس‌جمهور نژادپرست، اختلاف ۴۰ درصدی قیمت رب سامانه ۱۲۴ با نرخ بازار، ترامپ دنبال دور تازه رقابت‌های تسلیحاتی، تحریم ظریف در صدا و سیما و پیشخوری منابع دولت سیزدهم از مواردی است که موضووع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۷۶۹۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳ 06 August 2019

فرصت کم‌نظیر اقتصادی و انتظار از دولت، صحبت‌های ظریف درباره عدم تقدس برجام، لزوم تبدیل افزایش فرزند به فرهنگ، گرفتارسازی ترکیه در جنگ شامات، محکومیت نژادپرستی رئیس‌جمهور نژادپرست، اختلاف ۴۰ درصدی قیمت رب سامانه ۱۲۴ با نرخ بازار، ترامپ دنبال دور تازه رقابت‌های تسلیحاتی، تحریم ظریف در صدا و سیما و پیشخوری منابع دولت سیزدهم از مواردی است که موضووع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز سه شنبه پانزدهم مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که نشست خبری روز گذشته ظریف با محوریت اگر به گذشته بازمیگشتیم دوباره برجام را امضا می کردیم و عدم تقدس برجام، فساد و محاکمه مدیران ارشد بانکی، تاکید پلیس بر ممنوعیت موتورسواری زنان، امید‌ها به چرخش ریاض و ابوظبی به سوی تهران، تنظیم بازار با سامانه پیامکی؟! و بازگشت امارات به روایت فعالان اقتصادی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 
 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

تخلفات ارزی پشت پرده دارد
محمد صفری در بخشی از سرمقاله امروز روزنامه سیاست روز با موضوع قرار دادن دادگاه مدیران متخلف ارزی نوشت: متهمینی که اکنون در دادگاه حاضر شده اند، نمی‌توان عامل اصلی ایجاد اختلال و آشفتگی اقتصادی و ارزی کشور دانست، آن‌ها در کوتاه مدت دست به تخلفات خود نزدند بلکه با برنامه و در زمان بیشتری به اقدامات خود پرداختند. در این صورت پرسش مهم و اساسی این است که با وجود مشاهده تخلفات بزرگی که از سوی معاون ارزی وقت بانک مرکزی و دیگر افراد دست اند کار، چرا رئیس وقت بانک مرکزی برای جلوگیری از ادامه تخلفات اقدامی انجام نداده است؟
چرا شورای پول و اعتبار به این موضوع ورود نکرده است؟ حتی مقامات بالاتر نیز در این مقوله مسئولیت داشتند و باید برای جلوگیری از ادامه تخلفات ارزی از سوی معاونت ارزی بانک مرکزی در آن زمان اقدام می‌کردند. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ در دیدار هزاران نفر از قشر‌های مختلف مردم به موضوع نوسانات بازار ارز و سکه و کاهش ارزش پول ملی اشاره کردند و فرمودند؛ «در همین قضایای ارز و سکه گفته شد مبلغ ۱۸ میلیارد دلار ارز موجود کشور آن هم در حالی که برای تهیه ارز مشکل داریم، بر اثر بی تدبیری به افرادی واگذار شد و برخی از آن‌ها سوء استفاده کردند. این موارد مشکلات مدیریتی است و ربطی به تحریم‌ها ندارد.»
حسین شریعتمداری: کیهان با جناب آقای ظریف اختلاف شخصی ندارد/مظلومیت زنان و مسئله موتورسواری بانوان/چرا لاریجانی به سراغ ظریف رفت؟ /تخلفات ارزی پشت پرده دارد
ایشان در ادامه سخنانشان به نکته‌ای اشاره کردند که باید از سوی دستگاه قضایی به آن بیشتر توجه شود. رهبر انقلاب فرمودند؛ «وقتی ارز و سکه به صورت غلط عرضه و تقسیم می‌شود، مشکلات فعلی به وجود می‌آید، زیرا این قضیه دو طرف دارد، یک طرف آن فردی است که دریافت می‌کند و طرف دیگر آن کسی است که عرضه می‌کند. همه بیشتر به دنبال آن فردی هستند که ارز یا سکه را گرفته است در حالی که تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی تدبیری عرضه کرده است که اقدامات اخیر قوه قضاییه نیز در واقع برخورد با کسانی است که یک تخلف و خطای بزرگ، زمینه ساز این مسائل و کاهش ارزش پول ملی شدند.»
اقداماتی که در آن زمان در بازار ارز و سکه انجام شد، اقداماتی نیست که به این سادگی بتوان با دادگاهی چند متهم از آن گذشت. چنین تخلفات بزرگی پشت پرده‌هایی دارد که باید آن پرده‌ها برداشته شود و چهره متهمین و متخلفین اصلی نمایان شود و با عزمی که قوه قضاییه دارد امید می‌رود چنین شود. مردم نیز چنین مطالبه‌ای دارند.

چرا لاریجانی به سراغ ظریف رفت؟
محمد صادق جوادی حصار فعال سیاسی طی یادداشتی که در شماره امروز روزنامه آفتاب یزد منتشر شده نوشت: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، در شرایطی که از سویی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است در داخل کشور هم با پاره‌ای از نامهربانی‌ها و کم لطفی‌ها و هجمه‌ها روبه‌روست.
اما هر کسی که به منافع ملی و تقویت دیپلماسی کشور علاقه‌مند باشد، حتما می‌داند که در شرایط کنونی، حمایت از ظریف، حمایت از دستگاه دیپلماسی کشور است. از سویی آن‌هایی که بی مهری‌های اخیر را انجام داده‌اند و آقای ظریف را مورد حمله خودشان قرار می‌دهند، درواقع به منافع ملی یورش می‌برند.
رفتن علی لاریجانی به ساختمان وزارت‌خارجه و دیدار روز گذشته‌اش با ظریف هر تفسیری می‌تواند به همراه داشته‌باشد...
حسین شریعتمداری: کیهان با جناب آقای ظریف اختلاف شخصی ندارد/مظلومیت زنان و مسئله موتورسواری بانوان/چرا لاریجانی به سراغ ظریف رفت؟ /تخلفات ارزی پشت پرده دارد
از جمله اینکه آقای لاریجانی در آستانه انتخابات مجلس به این نتیجه رسیده که هرچه‌قدر آقای ظریف با ایشان رابطه‌اش را صمیمی‌تر بکند، ممکن است این موضوع به محبوبیت وی (لاریجانی) کمک کند. او می‌تواند با دستگاه دیپلماسی و به ویژه با طرفداران رویکرد ظریف، تعامل سازنده‌ای داشته و از حمایت‌های آن‌ها برخوردار شود.
اما در هر صورت و با هرنیتی، حمایت و دلجویی از آقای ظریف، حمایت و دلجویی از دستگاه دیپلماسی و سیاست‌های راهبردی نظام جمهوری اسلامی است و دستگاه‌های حمایت کننده این سیستم به نحوی وظیفه ملی و اخلاقی نیز دارند تا از این رویکرد حمایت کنند تا این طور جلوه نکند که آمریکا با تحریم آقای ظریف، او را بی پشتوانه کرد. حمایت آقای لاریجانی به عنوان رئیس خانه ملت و دلجویی او از ظریف، می‌تواند موجب وفاق و همدلی و هم آوایی بین دولت و مجلس و به نحوی بین دولت و ملت باشد.

مظلومیت زنان و مسئله موتورسواری بانوان
محمدتقی فاضل‌میبدی در یادداشتی که روزنامه اعتماد در شماره امروزش چاپ کرده با موضوع قرار دادن ابعاد شرعی موتورسواری زنان نوشت: اگر به دنبال بعد دینی و شرعی موتورسواری زنان باشیم بر این باورم که این موضوع هم مانند ترک موتور‌نشستن و راندن ماشین است و بالنفسه هیچ مشکل شرعی ندارد. نشستن بر یک مرکب چه ماشین باشد، چه موتور و دوچرخه تفاوتی ندارد؛ اگر در پی اثبات حرمت شرعی آن باشید باید دلیل شرعی هم برایش داشته باشید و اگر شک داشته باشید، اصل بر برائت است و حلیت.

کسانی که می‌گویند این فعل حرام است معلوم نیست بر چه اساسی این حکم را صادر می‌کنند، معلوم نیست در نظرشان چه تفاوتی وجود دارد میان نشستن پشت موتور و نشستن پشت ماشین. اگر موضوع این باشد که ممکن است در کنار این موضوع اشکالاتی ایجاد شود باید گفت: بله! ممکن است. اما در کنار هر امری ممکن است مشکلاتی به وجود آید؛ مثل پارک یا خرید رفتن، یعنی ایجاد احتمالی مفسده مختص به موتورسواری نیست، ممکن است مرد‌ها پشت ماشین بنشینند و تصادف منجر به مرگ پیش آورند، پس بگوییم رانندگی‌شان حرام است؟ وقتی نه دلیل قانونی برای ممنوعیت موضوعی وجود دارد و نه دلیل شرعی بنابراین نمی‌توان با آن مخالفت کرد.
حسین شریعتمداری: کیهان با جناب آقای ظریف اختلاف شخصی ندارد/مظلومیت زنان و مسئله موتورسواری بانوان/چرا لاریجانی به سراغ ظریف رفت؟ /تخلفات ارزی پشت پرده دارد

آنچه ما در مورد حرام بودن و اشکال شرعی برخی فعالیت‌های خانم‌ها می‌گوییم ریشه تاریخی دارد. روزگاری هم امر قضاوت بر زنان حرام بود و حالا برخی از آقایان می‌گویند که اشکالی ندارد، روزگاری رای دادن زنان هم حرام بود و حالا می‌گویند آمدن‌شان پای صندوق‌های رای لازم است، روزگاری به نامزد شدن زنان برای انتخابات ایراد وارد می‌کردند و حالا منعی ندارد. زنان در مجلس هم حضور دارند و به نظرم حتی نامزد شدن‌شان برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم منعی ندارد. در خانواده‌هایی که عمده کار خانه بر دوش زنان است، اگر آن زن بتواند امور خانه و خرید را با سوار شدن بر موتور و دوچرخه راحت‌تر حل کند و در کنار آن بخشی از مشکل آلودگی هوا هم حل شود، چه اشکالی دارد؟ اینکه به جای ماشین دوچرخه را انتخاب کند که اصلا به نفع جامعه است. زمانی بود که وقتی بحث رفتن زنان به ورزشگاه‌ها مطرح شد همه می‌گفتند حرام است. حالا منع این موضوع هم کم‌کم دارد برطرف می‌شود.

واقعیت این است که به صورت معمول وقتی موضوعی به میان می‌آید که یک‌سویش خانم‌ها هستند برخی از آقایان دادشان بلند می‌شود که این حرام شرعی است! هیچ فکر نمی‌کنند که حرام شرعی بودن امری دلیل می‌خواهد، باید بتوان برایش استدلال آورد. زنان از این جهت در طول تاریخ مظلوم بوده‌اند.

حسین شریعتمداری: کیهان با جناب آقای ظریف اختلاف شخصی ندارد
حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان در ستون نکته شماره امروز این روزنامه با اشاره به حواشی و سوالات مطرح شده در نشست خبری روز گذشته دکتر ظریف به سوال و جواب‌های رد بدل شده بین خبرنگار کیهان و وزیر امور خارجه پرداخت و نوشت: ایشان در بخشی از پاسخ به سؤال کیهان می‌گوید: «دوستان ما اشتباهی که می‌کنند این است که اگر کسی واقعا به آمریکا اعتماد کرده بود، برجام دو صفحه می‌شد؛ حتی دو صفحه هم نمی‌شد بلکه دو جمله می‌شد. اما برجام ۱۵۰ صفحه شد، زیرا ما به آمریکا اعتماد نداشتیم»!
این استدلال آقای ظریف «وارونه‌نمایی»! است و باید گفت؛ جناب آقای ظریف! برجام به دو علت به جای ۲ صفحه، ۱۵۰ صفحه شده است.
اول اینکه؛ آنهمه امتیاز نقدی که به حریف داده‌اید هرگز در دو صفحه جای نمی‌گرفت! یک بار دیگر برجام را بخوانید! امتیازات ایران در کجای این ۱۵۰ صفحه آمده است و امتیازات آمریکا در کجای آن نیامده است؟!
حسین شریعتمداری: کیهان با جناب آقای ظریف اختلاف شخصی ندارد/مظلومیت زنان و مسئله موتورسواری بانوان/چرا لاریجانی به سراغ ظریف رفت؟ /تخلفات ارزی پشت پرده دارد
دوم آنکه؛ اگر برجام در ۲ صفحه تنظیم شده بود، هر کس فقط با یک نگاه گذرا به آسانی متوجه می‌شد چه کلاه گشادی سرمان گذاشته‌اند. آمریکا با تردستی این کلاه گشاد را در لابلای ۱۵۰ صفحه‌ای برجام گم و گور کرده است. لطفا به این اظهار نظر آقای دکتر صالحی توجه بفرمائید. ایشان با ابراز تاسف می‌گویند؛ «در بُعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، آمریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای آمریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوء‌استفاده کند». حالا چه می‌فرمائید؟!
بدیهی است که کیهان نه فقط با جناب آقای ظریف اختلاف شخصی ندارد بلکه برای ایشان احترام فراوانی نیز قائل است و تحریم ایشان از سوی آمریکا را نیز کینه‌توزانه و غیر‌قابل توجیه می‌داند، اما سخن این است و کلامی کوتاه و منطقی نیز هست و آن اینکه، آقایان روحانی و ظریف باید در مقابل امکانات و ظرفیت‌های فراوان نظام که در جریان مذاکرات چند ساله هسته‌ای برباد داده‌اند پاسخگو باشند، همین!/ح

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار