ترافیک و شلوغی خیابان‌های کرج از جمله دلایلی بود که سبب شد تا ۱۶ سال پیش طرح ساخت و راه‌اندازی متروی این شهر در دستور مدیران قرار بگیرد. ولی بعد از این همه سال، میزان پیشرفت در ساخت این پروژه شهری تنها به ۳۰ درصد آن هم نصف یکی از خطوط منتهی شود.
کد خبر: ۷۶۷۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴ 30 July 2019
به گزارش «تابناک البرز»؛ موضوعی که حالا و پس از صرف هزینه‌های بسیار از جیب بیت‌المال، شهردار کرج ادامه ساخت متروی این شهر را مقرون به صرفه نمی‌داند و می‌گوید: «پیگیری‌های لازم در خصوص ساخت و استفاده از تراموا در حال بررسی است.» حالا با بلاتکلیف ماندن پروژه مترو، معلوم نیست عاقبت تراموایی که هنوز طرحش روی کاغذ است چه می‌شود و در این اوضاع و احوال مردم مانده‌اند و ترافیک سردرگمی که روزانه ساعت‌ها از وقت آن‌ها و میلیون‌ها لیتر سوخت را هدر می‌دهد. 
افزایش روزافزون جمعیت در کرج و تردد از جمله دلایلی بود که به شدت این منطقه را با ترافیک پرحجم مواجه کرد. موضوعی که موجب شد تا ۱۶ سال پیش ساخت و اجرای مترو در این کلانشهر در دستور کار مدیران شهری قرار بگیرد. آن زمان اعلام شد قرار است در این شهر شش خط مترو کشیده شود تا تردد مسافران به مناطق مهم و پرتردد با کمترین مشکلی انجام بگیرد. حالا با گذشت این سال‌ها بررسی‌ها نشان می‌دهد، با وجود گذشت بیش از یک دهه از شش خطی که قرار بود طی این سال‌ها در کرج راه‌اندازی شود، تنها ۳۰ درصد از نصف یکی از خطوط پیش رفته است.

مترو صرفه اقتصادی ندارد

با وجود اینکه در این سال‌ها، وقت و هزینه بسیاری برای ساخت و تکمیل این پروژه صرف شده است، اما پیشرفت تنها ۳۰ درصد از این پروژه و آن هم تنها در نصف یکی از خطوط را نمی‌توان به هیچ عنوان توجیه کرد. اسفندماه سال گذشته بود که عضو شورای شهر کرج اعلام کرد: «با توجه به اینکه چندین سال از انعقاد قرارداد مترو گذشته بود، باید قیمت‌گذاری جدید صورت می‌گرفت که این فرآیند هم حدود شش ماه طول کشید. شورای عالی فنی تصویب کرد که این پروژه با تزریق ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ظرف مدت ۳۰ ماه به بهره‌برداری برسد.» خلیلی اردکانی افزود: «بر این اساس باید سالی هزار میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص داده شود تا در زمان بندی تعیین شده قطار شهری کرج به بهره‌برداری برسد.» به گفته این عضو شورای شهر کرج، بنا شد این اعتبار به صورت ۲۰۰ میلیارد تومان نقد، ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و بقیه هم از طریق فروش زمین تأمین شود. البته دولت هم قول داده بود ۱۸۷ میلیارد تزریق کند که بخشی از آن در حال تأمین است. این در حالی بود که با همه هزینه‌های کلانی که برای ساخت متروی کرج در طول یک سال ونیم گذشته شده بود، این پروژه تنها حدود چهاردرصد پیشرفت فیزیکی داشت. با این حال روز گذشته بود که شهردار کرج با اعلام اینکه ساخت تراموا در کرج در دست بررسی است شوک جدیدی را به مردم این کلانشهر که منتظر بودند پس از ۱۶ سال و هزینه بسیار خبری از افتتاح حداقل یکی از خطوط مترو به آن‌ها داده شود وارد شد. علی‌اصغر کمالی‌زاده با اشاره به اینکه بهره‌گیری از تراموا در کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت و صرفه‌جویی در وقت شهروندان، از جمله مزایای این طرح است، گفت: «استفاده از تراموا در کرج در حال بررسی است و پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شده است.» این مدیر شهری با تأکید بر اینکه مشکلی در زمینه انجام مطالعات امکان سنجی اجرای تراموا در کلانشهر کرج وجود ندارد، افزود: «به نظر می‌رسد طرح یاد شده قابل اجراست.» به گفته وی از جمله مزایای بهره‌گیری از تراموا کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و صرفه‌جویی در وقت شهروندان است.
با وجود هزینه بالایی که تاکنون برای اجرای طرح مترو در کلانشهر کرج شده است، اما حالا برخی از مدیران شهری و شورای شهر با بیان اینکه ادامه ساخت مترو هزینه بر و غیر اقتصادی است معتقدندکه با یک دهم این هزینه می‌توان خطوط تراموا را در این کلانشهر ساخته و راه‌اندازی کرد. رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج در این خصوص گفت: «هزینه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی تراموا زیاد نیست، به صورتی که بودجه راه‌اندازی این شبکه یک دهم مترو است و، چون هزینه کمی دارد به راحتی می‌توان برای آن سرمایه‌گذار جذب کرد.» غدیر مهدوی کلیشمی افزود: «برای کاهش آلودگی هوای کرج باید به دنبال توسعه سیستم حمل و نقل عمومی کرج از جمله تکمیل ایستگاه‌های مختلف قطار شهری و راه‌اندازی شبکه تراموا باشیم.» به گفته این عضو شورای شهر، راه‌اندازی تراموا، کرج را از دیگر شهر‌های کشور متمایز کرده و با اجرای این طرح علاوه براینکه کرج به الگویی برای دیگر شهر‌ها تبدیل می‌شود، شاهد افزایش تعداد توریست‌ها نیز در این شهر خواهیم بود. از آنجا که صرفه اقتصادی داشتن پروژه‌های شهری همواره مورد توجه مدیران شهری است لذا به گفته مهدوی کلیشمی در حالی که برای راه‌اندازی یک کیلومتر از خطوط مترو به حدود ۴۰۰تا ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است ولی در تراموا این هزینه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است و مهم‌تر اینکه در بسیاری از خطوط مترو به واسطه ساختار ایجاد شده، امکان استفاده عموم مردم از جمله معلولان و کودکان از قطار شهری وجود ندارد ولی در شبکه تراموا این مشکلات وجود ندارد، لذا اگر به دنبال داشتن شهری هستیم که در آن افراد ناتوان و معلول هم بتوانند به اندازه افراد معمولی از امکانات برخوردار باشند، باید برای راه‌اندازی شبکه تراموا برنامه‌ریزی کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار