کد خبر: ۷۶۷۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳ 29 July 2019

استان فارس که از استان‌های جنوبی کشور ما محسوب می‌شود، از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری برای مسافران ایرانی و خارجی به دلیل دارا بودن جاذبه‌های فراوان تاریخی، طبیعی و مذهبی همیشه می‌باشد. این استان پهناور قدمتی بس طولانی دارد و از دیرباز مورد توجه فرمانروایان و پادشاهان ایرانی بوده است.

آب و هوای فارس:

بر طبق نقشه‌های جغرافیایی استان فارس دارای سه ناحیه‌ی آب و هوایی است. شمال، شمال غرب و غرب این استان که کوهستانی است زمستان‌هایی سرد ولی بهار و تابستانی ملایم و مطبوع دارد. ناحیه‌ی مرکزی آن دارای زمستانی با آب و هوای نسبتاً معتدل و تابستان‌هایی گرم و خشک است. شهرهای معروف این ناحیه عبارتند از شیراز، فسا، فیروزآباد و کازرون. ناحیه‌ی جنوب و جنوب غرب این استان نیز در فصل زمستان معتدل و در فصل تابستان‌ بسیار گرم است.

باغ ارم – جاهای دیدنی شیراز با آدرس و عکس

شهر شیراز:

مرکز استان فارس شهر زیبای شیراز است که مساحتی در حدود ۱۲۶۸ کیلومتر مربع دارد. این شهر دارای ارتفاعی در حدود بین ۱۴۸۰ تا ۱۶۷۰ متر از سطح دریا دارد. نام رودخانه‌ فصلی شیراز ، «خشک یا هفت پیلی» می‌باشد که پس از عبور از درون شهر،‌ وارد دریاچه‌ی مهارلو می‌شود.

در فصل، تابستان میانگین دما ۳۰ درجه و در فصل زمستان ۵ درجه‌ی سانتی گراد است. میانگین دمای سالانه شیراز حدود ۱۸ درجه‌ی سانتی گراد گزارش شده است.

نام شیراز:

طبق اسناد و مدارک تاریخی، نخستین نام‌های شیراز عبارت بودند از تیراسیس،‌ سیراسیس، شیرازیس یا سیراجیس. هنگام کندن زمین ‌ در سال ۱۹۷۰، لوح‌هایی گلی که مربوط به تمدن باستانی ایلام بودند یافت شدند. بر روی این لوح‌ها نام «تراسیس» حک شده بود.

بر پایه گفته‌های شاهنامه، برخی از نویسندگان نام شیراز را برگرفته از نام فرزند تهمورث عنوان می‌کنند. فردی جغرافیدان به‌ نام «ابن حوقل»، شهر شیراز را همچون اندرون شیری می‌داند، که خواروبار از مناطق دیگر به آن وارد می‌شود، اما از آنجا چیزی به بیرون فرستاده نمی‌شود. به اعتقاد برخی نیز شیراز به معنی «انگور خوب» است که البته این نظر خیلی پذیرفته شده نیست.

جاهای دیدنی شیراز با عکس

جاهای دیدنی شیراز با عکس

تاریخ شیراز:

اسناد و متون تاریخی حاکی از آن است که شیراز از دوره‌ی ساسانیان سکونت ‌گاه بوده است و این مساله حتی در کتیبه‌های هخامنشی نیز یاد شده است. همچنین آثار بر جای مانده از قرن دوم پیش از میلاد مسیح که در جنوب شرقی شیراز کشف شده‌اند و سفالینه‌ها و نگاره‌های سنگی دوره‌ی ساسانی از وجود شهر شیراز حکایت دارند.

گفته شده است احتمالاً شیراز در دوره‌ی ساسانیان مرکزی اداری بوده، از قلمروهای فیروز‌آباد محسوب می‌شده که بعدها تحت فرمان شهر پارسه و بعد شهر استخر قرار گرفته است. شیراز زمانی به‌ پایگاه و مقر دولت تبدیل شد ‌که مسلمانان استان فارس را فتح نمودند. در حدود دویست سال حکمرانان عرب بر فارس حکومت داشتند و در این مدت بود که اهمیت شهر استخر از میان رفت. طبق شواهد تاریخ، سلسله‌ی آل بویه در قرن چهارم و پنجم هجری قمری، شیراز را پایتخت خود قرار دادند. گرچه حکمرانان آل بویه شیعه بودند، اما همه ادیان را مورد پذیرش قرار می‌دادند.

گفتنی است شهر شیراز از ویران گری‌های قوم مغول و قتل عام تیمور توانست در امان بماند و در قرن سیزدهم میلادی در علم و هنر پیشرو شود. پس از دوره‌ صفویه و حمله‌ی افغان‌ها، شیراز در سال ۱۱۸۰ هجری قمری، پایتخت کریم‌خان زند شد و دوباره رونق به این شهر بازگشت ولی با روی کار آمدن سلسله قاجاریه، پایتخت از شیراز به تهران منتقل شد.

در تقویم ایران، روز ۱۵ اردیبهشت، «روز شیراز» نام گرفته است. شیراز نامزد دریافت لقب دومین شهر ادبی جهان از سوی یونسکو شد اما متاسفانه این عنوان به شهر ملبورن در استرالیا داده شد.

جاهای دیدنی شیراز عکس

جاهای دیدنی شیراز عکس

هتل‌ و مهمانسراهای شیراز:

شهر شیراز دارای هتل‌های لوکس همچون هتل بزرگ شیراز، هتل چمران، هتل هما و هتل پارس می‌باشد که هزینه اقامت یک شب در اتاق‌های یک تخته‌ی آن حداقل ۳۰۰ هزار تومان است. البته می‌توان از هتل سنتی نیایش شیراز با نرخ شبی ۹۵ هزار تومان هم بهره گرفت. کمترین قیمت هتل در شهر شیراز مربوط به هتل ساسان است که باید به ازای هر شب حدود ۸۵ هزار تومان پرداخت شود. اقامت در هتل‌های خیابان‌های زند و رودکی که در مرکز شیراز واقع شده‌اند امکان دسترسی بهتری به مکان‌های تاریخی را ایجاد می‌کند.

حمل و نقل:

تقریباً تمامی انواع وسایل حمل و نقل عمجاهای ومی از جمله مترو، اتوبوس، تاکسی عبوری و انواع سامانه‌های تلفنی بیسیم مثل تاکسی ۱۳۳ در شیراز وجود دارند.

دیدنی‌های شیراز

آستان مقدس احمد بن موسی (ع) یا شاهچراغ:

شاهچراغ از جاهای دیدنی شیراز و اطراف آن

شاهچراغ از جاهای دیدنی شیراز و اطراف آن

احمد بن موسی بن جعفر (ع) معروف به شاهچراغ، برادر امام رضا (ع) می‌باشند. آرامگاه ایشان که در شیراز واقع شده است به سومین حرم اهل بیت در ایران مشهور است. قدمت این آرامگاه به دوران اتابکان فارس در قرن ششم هجری قمری می‌رسد. گنبد و بارگاه‌ آن با کاشی‌های زیبایی تزیین شده است. درون حرم نیز با آیینه‌های ریز، انواع خطاطی‌های زیبای فارسی و عربی در اطراف آنها مزین گشته است.

آستان مقدس علی بن حمزه:

آستان مقدس علی بن حمزه از دیدنی های شیراز با عکس

آستان مقدس علی بن حمزه از دیدنی های شیراز با عکس

آستان مقدس حضرت علی بن حمزه (ع) نیز در شیراز قرار دارد. ایشان نوه بزرگوار امام موسی کاظم (ع) می‌باشند. پدر ایشان، حضرت حمزه (ع) نیز در حرم شاه عبدالعظیم حسنی در شهر ری مدفون است. حضرت علی بن حمزه (ع) برای یاری عموی خود، امام رضا (ع)، عازم خراسان بودند ولی توسط قتلغ خان، حاکم وقت فارس، به مقام شهادت نائل آمدند. آرامگاه ایشان در دوره‌ی دیلمیان و به دستور «امیر عضد الدوله دیلمی» بنا شد.

باغ دلگشا:

باغ دلگشا از دیدنی های شیراز با عکس

باغ دلگشا از دیدنی های شیراز با عکس

در محله‌ی دلگشا و مجاور با آرامگاه سعدی، باغی زیبا به نام «باغ دلگشا» قرار دارد. پیشینه‌ی این باغ تاریخی به دوران پیش از اسلام و سلسله ساسانیان می‌رسد. نخستین عمارت کلاه فرنگی ایران در این باغ احداث شده است که مربوط به دوره‌ی قاجاریه بوده و سبک معماری آن مشابه با کاخ‌های ساسانی بیشاپور می‌باشد. در سرتاسر این باغ زیبا که مساحتی در حدود ۵/۷ هکتار است می‌توان درختان نارنج و پرتقال را مشاهده کرد. آب جوی‌های این باغ از آب چشمه‌ی قنات آرامگاه سعدی تأمین می‌گردد.

باغ موزه‌ی شیراز:

باغ موزه شیراز از دیدنی های شیراز با عکس

باغ موزه شیراز از دیدنی های شیراز با عکس

باغ موزه یا عمارت کلاه فرنگی یا آرامگاه وکیل یا باغ حکومتی اسامی عمارتی هشت ضلعی می‌باشد که به فرمان کریم خان زند در میان باغ نظر شیراز ساخته شده است. در زمان کریم خان، در این عمارت از میهمانان و سفرای خارجی میزبانی می‌شد و یا مراسم رسمی برگزار می‌گشت. در چهار سوی عمارت کلاه فرنگی، چهار آب ‌نما قرار داشته که متاسفانه آب ‌نمای شمالی آن تخریب شده است. کریم‌ خان زند در عمارت خورشید این باغ که در دوران قاجاریه احداث شده است مدفون است.

نارنجستان قوام:

نارنجستان قوام از دیدنی های شیراز با عکس

نارنجستان قوام از دیدنی های شیراز با عکس

مجموعه‌ی قوام در محله‌ بالاکفت و در خیابان لطفعلی خان زند شیراز واقع شده است. این مجموعه در دوران قاجار و بین سال‌های ۱۲۵۷ تا ۱۲۶۷ تکمیل شده است و شامل حمام گچینه، حسینیه‌ی قوام، مکتب‌خانه‌ قوام، اندرونی قوام (خانه‌ی زینت الملک)، دیوان‌ خانه، حمام اختصاصی، اصطبل و زنجیرخانه بوده است. ناگفته نماند که برخی از آن‌ها از بین رفته‌اند.

مسجد نصیر الملک:

مسجد نصیرالملک از دیدنی های شیراز در بهار

مسجد نصیرالملک از دیدنی های شیراز در بهار

یکی از مساجد قدیمی شیراز «مسجد نصیرالملک» نام دارد که در کوچه‌ نصیر الملک در محله‌ گود عربان در نزدیکی شاهچراغ واقع شده است. قدمت این مسجد به سلسله قاجاریه و به سال ۱۲۹۳ باز می‌گردد. این مجموعه دارای یک منزل، تالار آیینه، مسجد، آب انبار و حمام است. از آنجایی که پنجره‌های مسجد با شیشه‌های رنگی پوشیده شده است و با تابش خورشید، محیط شبستان پر از رنگ می‌شود به این مسجد، «مسجد رنگ» هم می گویند.

حافظیه:

حافظیه از دیدنی های شیراز در شب

حافظیه از دیدنی های شیراز در شب

خواجه شمس ‌الدین محمد بن بها‌ءالدین حافظ شیرازی ملقب به لسان الغیب، یکی از شاعران بزرگ قرن هشتم هجری می‌باشد که اکنون آرامگاهش به یکی از مشهورترین مکان‌های تاریخی شهر شیراز تبدیل شده است. حافظیه دارای دو صحن شمالی و جنوبی است. تالاری به طول ۵۶ متر و عرض ۸ متر این دو صحن را از هم جدا نموده است. پایه‌های این تالار نیز از ۲۰ ستون سنگی با ارتفاع ۵ متر تشکیل شده است. در سال ۸۵۶ هجری قمری، یعنی ۶۵ سال پس از وفات حافظ، این آرامگاه به فرمان شمس ‌الدین محمد یغمایی وزیر حاکم وقت فارس احداث گرید. گرچه این آرامگاه بارها تخریب یا مرمت شده است اما سرانجام در سال ۱۳۱۴ توسط اداره‌ فرهنگ فارس و با طرح آندره گدار فرانسوی به سبک معماری زندیه ساخته و جایگزین شد.

سعدیه:

سعدیه از دیدنی های شیراز عکس

سعدیه از دیدنی های شیراز عکس

افصح المتکلّمین، مصلح بن عبدالله، ملقب به سعدی شیرازی و معروف به استاد سخن و شیخ اجل، ازشاعران قرن هفتم هجری است که محل زندگی و دفن وی در شیراز است. این مکان که «سعدیه» نامیده می‌شود در ابتدا خانقاه سعدی بود پس از مرگ در همانجا به خاک سپرده شد. در سال ۱۳۳۰، طرح آرامگاه سعدی توسط «محسن فروغی» معمار مدرنیست ایرانی و با همکاری «علی اکبر صادق» معمار سنتی ایران، طراحی شد.

دروازه قرآن:

دروازه قرآن از دیدنی های شیراز عکس

دروازه قرآن از دیدنی های شیراز عکس

از سمت اصفهان، اولین بنایی که دربدو ورود به شیراز می‌توان با آن روبرو شد دروازه قرآن است. در زمان «عضدوالدوله‌ دیلمی» این دروازه احداث شد. دو جلد قرآن بزرگ و نفیس در اتاقک بالای آن جای داده شد تا مسافران با گذر از زیر آن متبرک گردند.

این دروازه به دستور رضا خان در سال ۱۳۱۵ تخریب شد؛ اما در سال ۱۳۲۸ توسط یکی از بازرگانان شیراز مجدداً دروازه‌ای احداث شد که با توجه به دروازه قبلی اندکی بزرگ‌تر و عریض‌تر بود. گفتنی است دو قرآن آن که به «قرآن هفده من» معروف بودند، اکنون در موزه‌ پارس قرار دارند.

موزه پارس:

موزه پارس از دیدنیهای شیراز با تصویر

موزه پارس از دیدنیهای شیراز با تصویر

موزه پارس، قدیمی‌ترین موزه استان فارس است که در سال ۱۳۱۵ در باغ نظر شیراز احداث شده است. در این بنا تاریخی که قدمتش به دوره زندیه می‌رسد اشیایی از دوران قبل و بعد از اسلام مثل انواع سکه و مهر، اشیا فلزی و سفالی وجود دارد. موزه تاریخی پارس به نام‌های باغ حکومتی، باغ شاهزاده، یا باغ موزه نیز معروف می‌باشد.

ارگ کریم خان:

ارگ کریم خان یکی از جاهای دیدنی شیراز در شب

ارگ کریم خان یکی از جاهای دیدنی شیراز در شب

در مرکز شهر شیراز و در مجاورت میدان شهرداری، ارگ کریم خان واقع شده است. این ارگ در دوره‌ی زندیه و در بین سال‌های ۱۷۶۶ تا ۱۷۶۷ میلادی محل زندگی کریم خان زند بوده است. بنای ارگ از دو سبک معماری مسکونی و نظامی تشکیل شده است.

حمام وکیل:

حمام وکیل از دیدنیهای شیراز با عکس

حمام وکیل از دیدنیهای شیراز با عکس

حمام وکیل نیز به فرمان کریم خان زند ساخته شده است. این حمام با پیشرفته‌ترین اصول معماری زمان خود احداث شده بود. این مکان تاریخی در مرکز شهر شیراز و در نزدیکی بازار وکیل واقع شده است و دیدن آن خالی از لطف نیست.

مسجد وکیل:

مسجد وکیل از دیدنیهای شیراز عکس

مسجد وکیل از دیدنیهای شیراز عکس

مسجد وکیل که از نظر معماری و هنری بسیار با اهمیت است. قدمت آن به دوران زندیه می‌رسد. این مسجد دارای دو ایوان و دو شبستان شرقی و جنوبی است. یکی از دیدنی‌ترین مناظر این مسجد، شبستان جنوبی آن است که دارای ۴۸ ستون سنگی مارپیچ و یکپارچه است. طاق بلندی در سمت شمالی مسجد قرار دارد که به «طاق مروارید» معروف می‌باشد.

بازار وکیل:

بازار وکیل از دیدنیهای شیراز در شب

بازار وکیل از دیدنیهای شیراز در شب

از مشهورترین و زیباترین بازارهای سنتی ایران «بازار وکیل» شیراز است که قدمت آن به دوران زندیه می‌رسد. این مکان هنوز هم مرکز اقتصادی شیراز بوده و می‌توان انواعی از کالاها را در آن یافت نمود.

خانه‌ی زینت الملک:

خانه زینت الملک از دیدنیهای شیراز همراه عکس

خانه زینت الملک از دیدنیهای شیراز همراه عکس

این خانه محل سکونت «زینت الملک قوامی»، دختر قوام الملک چهارم، بوده است. قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد سقف این خانه از جنس چوب بوده و با نقاشی‌هایی تزئین شده‌ است. زیرزمین آن هم به موزه‌ مشاهیر فارس اختصاص یافته و مجسمه‌های مشاهیر در آن قرار داده شده است.

موزه‌ی تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز:

این موزه که در اسفند ماه ۱۳۵۳ تأسیس شد. بیش از ۲۵۰۰ نمونه از بی‌ مهرگان و مهره ‌داران در بخش جانورشناسی آن و بیش از ۶۰ گونه‌ دارویی در بخش گیاه ‌شناسی آن نمایش داده شده است. این موزه دارای بخش‌های همچون موزه آناتومی، تکنولوژی، هنر، کارگاه فنی و تاکسیدرمی نیز می‌باشد.

باغ هفت تنان:

هنگام مسافرت به شیراز در نوروز به باغ هفت تنان سری بزنید.

هنگام مسافرت به شیراز در نوروز به باغ هفت تنان سری بزنید.

باغ هفت تنان یکی از اماکن تاریخی شیراز است علت این نامگذاری این باغ وجود هفت قبر از هفت عارف بزرگ است که بنا به فرمان کریم‌ خان زند، روی هر کدام سنگ بدون کتیبه‌ای گذاشته شده است.

باغ ارم:

باغ ارم از جمله باغ‌های تاریخی می‌باشد که دارای یک عمارت تاریخی و یک باغ گیاه‌ شناسی است. قدمت آن احتمالاً به قبل از دوره‌ سلجوقیان می‌رسد ولی کریم‌ خان زند در آبادی و بازسازی آن نقش زیادی داشته است. در این باغ انواع زیادی از گونه‌های گیاهی جهان وجود دارد.

باغ عفیف آباد:

گرچه باغ عفیف آباد در اختیار ارتش می‌باشد اما برای بازدید علاقمندان آزاد است. در این باغ یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های سلاح خاورمیانه قرار گرفته است. باغ عفیف آباد در دوران قاجار و به سال ۱۲۸۴ هجری قمری احداث شد.

مدرسه‌ی خان:

مدرسه‌ خان، یک مدرسه تاریخی است که در زمان شاه عباس صفوی احداث شده است. این مدرسه همچون دانشگاهی بود که در آن علومی نظیر نجوم، حساب، هندسه، فقه، حکمت، ادب، زمین‌شناسی، جانورشناسی، گیاه‌شناسی و شیمی آموزش داده می‌شد. ملاصدرا در این مدرسه کتاب‌های زیادی را نگاشته است.

باغ جهان‌نما:

باغ جهان ‌نما یکی از باغ‌های معروف شیراز است که در قرن هشتم هجری قمری احداث شده است. به سال ۱۱۸۵، بنا به فرمان کریم‌ خان زند، دور این باغ دیواری کشیده شد و عمارت کوشک در وسط آن احداث گردید. این باغ توسط شهرداری شیراز در سال ۱۳۸۳ احیا و بهره‌ برداری شد.

مسجد عتیق:

قدیمی‌ترین مسجد شیراز، مسجد عتیق نام دارد. طبق اسناد تاریخی این مسجد در سال ۲۸۱ هجری قمری احداث گردیده است. دیواری که در بخش جنوبی مسجد قرار دارد به «دیوار ندبه» شهرت دارد. در وسط حیاط مسجد، خدای خانه یا کعبه‌ ثانی یا بیت ‌المقدس واقع شده است. برای تشخیص این دیوار با سایر دیوارها از علامت «پیک یا سرو» به صورت کاشی کاری آبی رنگ استفاده شده‌ است. از جمله باورهای مردم شیراز در مورد این مکان آن است که در زیر خدای خانه، اژدهای خفته (عصای موسی) قرار داشته است، یا قبله قبل از اینکه تغییر جهت دهد به این سمت بوده است، یا اینکه این مسجد قبلاً آتشخانه بوده‌ است، یا حضرت عیسی به همراه میکائیل و اسرافیل در این مسجد نزول نموده ‌است.

مقبره بابا کوهی:

مقبره باباکوهی شیرازی را می‌توان در دامنه کوهی از رشته کوه‌های شمالی شیراز به نام کوه باباکوهی یا کوه صبوی و در سمت چپ دروازه قرآن یافت. این کوه دارای دو غار وجود است. یکی از این دو غار در قدیم محل زندگی یکی از عارفان بوده و دیگری آرامگاه ابن باکویه مشهور به باباکوهی است. اکنون مقبره باباکوهی به گردشگاه زیبایی تبدیل شده است. شیخ ابوعبدالله بن عبیدالله شیرازی ملقب به بابا کوهی از جمله شاگردان شیخ ابوسعید ابوالخیر و خواجه عبدالله انصاری بوده است. جامی شاعر قرن نهم نیز او را بزرگترین شاعر زمان خود دانسته است. حیات او در دوران عضدالدوله دیلمی، شرف‌ الدله، صمصام ‌الدوله و… بوده است.

آرامگاه شاه شجاع:

شاه شجاع شیراز، بزرگ‌ترین پادشاه آل مظفر بوده است که آرامگاهش اکنون در شمال غربی حافظیه، قرار دارد. در مجاورت آرامگاه، کتابخانه آثار و مفاخر فرهنگی قرار دارد. بنای این آرامگاه در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار تاریخی ملی ثبت شده است.

آرامگاه شیخ روزبهان:

گرچه خود آرامگاه شیخ روزبهان در عصر معاصر احداث شده است اما قدمت آن به حدود ۸۰۰ سال پیش می‌رسد. در واقع محل آرامگاه جایی بوده است که خودش شیخ در آن سکونت داشته است.

درباره شیخ روزبهان چنی گفته شده است که در قرن چهارم هجری قمری متولد شد و در سن ۲۵ سالگی از خلق برید و ۷ سال را به ریاضت، مجاهدت و عبادت حفظ قرآن پرداخت. از وی در حدود ۳۰ اثر بر جای مانده است. اودر محرم سال ۶۰۶ هجری قمری در شیراز وفات یافت و در محل خانقاه خود به خاک دفن شد.

آرامگاه خواجوي كرماني شیراز:

آرامگاه خواجوی کرمانی در شهر شیراز و در دامنه کوه صبو واقع شده است. این بنا در سال ۱۳۱۵ توسط اداره فرهنگ شیراز تأسیس شد و به ثبت آثار تاریخی ایران رسید.

سرای مشیر شیراز:

یکی از مراکز اصلی و قدیمی فروش صنایع دستی شیراز «سرای مشیر» یا «سرای گلشن» می‌باشد. که در مجاورت بازار وکیل قرار دارد و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. در این بازار می‌توان صنایع دستی، زیورآلات دست ساز سنتی نقره و طلا یا عتیقه‌جات خریداری نمود. معماری آن دایره‌ای و به صورت هشت گوش است و در سال ۱۳۴۷ به ثبت آثار تاریخی ملی رسیده است.

رستوران بین المللی هفت خوان شیراز:

مسافرت به شیراز در ماه رمضان و افطار در این رستوران بی نظیر است.

مسافرت به شیراز در ماه رمضان و افطار در این رستوران بی نظیر است.

مجموعه سنتی و مجلل هفت خوان شیراز از ۵ رستوران و ۲ کافی شاپ تشکیل شده است. اسامی این رستوران و تمامی طبقات آن (خوان‌ها) از شاهنامه فردوسی اقتباس شده است که عبارتند از فرود، سیندخت، بلیان، زریر، نوفل، گیسیا، گرسیوز. هر طبقه از مجموعه هفت خوان مختص به نوعی غذا می‌باشد.

مجتمع تجاری ستاره فارس:

مجتمع تجاری ستاره فارس از جاهاي ديدني شيراز در شب

مجتمع تجاری ستاره فارس از جاهاي ديدني شيراز در شب

یکی از بزرگترین مراکز تجاری و تفریحی شیراز، «مجتمع ستاره فارس» می‌باشد که در خیابان عفیف آباد قرار دارد. مساحت کلی این مجتمع ۵۵۰ مترمربع و ۴۳۰۰ مترمربع زیربنا بوده و در ۹ طبقه و دارای پارکینگ، واحدهای تجاری، شهربازی، واحدهای مسکونی، کافی شاپ و فست فود می‌باشد.

گردشگاه میان کتل:

«گردشگاه میان کتل» نام منطقه‌ای حفاظت شده است که در جنوب غربی شیراز و در جنگل‌های «میان بند» واقع می‌باشد. این منطقه که زیستگاه گوزن زرد است، در جاده‌ قدیم شیراز به کازرون و در کیلومتر ۱۸ دشت ارژن قرار دارد. در آن انواع حیوانات اهلی و وحشی، از جمله خرس زندگی می‌کنند.

پارک ملی بمو:

این پارک زیبا، یک منطقه‌ حفاظت شده است. نام این پارک برگرفته از کوهی به نام «بمو» است که در ۱۰ کیلومتری شهر شیراز و در بخش زرقان واقع شده است. در سال ۱۳۴۱، پارک ملی بمو به عنوان «منطقه‌ی شکار ممنوع» و با مساحتی در حدود صد هزار هکتار احداث شد. گونه‌های مختلف جانوری مثل پلنگ، پازن، گربه‌ی وحشی و کفتار در آن یافت می‌شوند. این پارک پس‌ از پارک‌های ملی گلستان و ارومیه، از این نظر تنوع جانوری و گیاهی در رتبه سوم اهمیت جای گرفته است.

غذاهای محلی شیراز

کلم‌ پلو:

کلم پلو یکی از غذاهای خوشمزه سفر به شیراز

کلم پلو یکی از غذاهای خوشمزه سفر به شیراز

کلم پلو یکی از غذاهای محلی شیراز است که از کلم قمری، برنج، پیاز، گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی و سبزی‌های معطری همچون شوید، تره، ریحان و ترخون تهیه می‌گردد. این غذا معمولاً با ماست و سبزی‌ خوردن مصرف می‌گردد

دوپیازه آلوی شیرازی:

مسافرت به شیراز در پاییز با دوپیازه آلوی شیرازی

مسافرت به شیراز در پاییز با دوپیازه آلوی شیرازی

دوپیازه آلو نیز با سیب‌زمینی، پیاز داغ، گوجه‌فرنگی، رب گوجه ‌فرنگی و ادویه طبخ می‌شود. ابتدا سیب‌زمینی آب‌ پز شده و بعد از خرد کردن، با پیاز داغ، گوجه ‌فرنگی یا رب گوجه‌ فرنگی و ادویه مخلوط می‌شود.

شکرپلو:

شکرپلو از غذاهایی که در مسافرت به شیراز در تابستان باید چشید.

شکرپلو از غذاهایی که در مسافرت به شیراز در تابستان باید چشید.

با توجه به اقلیم منطقه‌ای، مردم شیراز غذاهای شیرین زیادی طبخ می‌کنند. شکرپلو هم از جمله این غذاهاست با برنج، شکر، زعفران و مغز پسته و بادام و خلال پوست نارنگی تهیه می‌شود.

قورمه به:

مسافرت به شیراز در شهریور با قورمه به فراموش نشدنی است.

مسافرت به شیراز در شهریور با قورمه به فراموش نشدنی است.

قورمه‌ به نیز یکی از غذاهای شیرین محلی است که با گوشت، میوه به، شکر، زعفران، پیاز و ادویه طبخ می‌شود.

یخنی نخود:

یخنی نخود با گوشت، نخود، سیب ‌زمینی، پیاز، نمک و زرد چوبه طبخ می‌شود. این غذا درست همانند آبگوشت تهیه می‌شود.

لوبیا پلوی شیرازی:

در این غذا به جای لوبیا سبز آن از لوبیا چشم ‌بلبلی استفاده می‌شود. لوبیا پلو با برنج، لوبیا چشم ‌بلبلی، شوید، زعفران، دارچین، نمک و فلفل گوشت مرغ یا گوشت چرخ‌ کرده طبخ می‌شود.

رب پلو:

رب‌ پلو از غذاهایی است که بدون گوشت تهیه می‌شود. این غذا با برنج، رب انار، گردو، کشمش، شکر و پیاز تهیه می‌شود. در شیراز این غذا همراه با سالاد شیرازی یا سبزی‌ خوردن مصرف می‌شود.

شیرازی پلو:

شیرازی پلو غذای بسیار خوشمزه است که با برنج، مرغ، بادمجان، زعفران دم‌ کرده، ماست، زرشک، نمک و فلفل تهیه شده و اکثر اوقات با ذائقه همه جور در می‌آید.

آب پیازک یا اشکنه شیرازی:

در تهیه این نوع اشکنه از پیاز، تخم‌ مرغ، شنبلیله، نعناع خشک، نمک و زردچوبه استفاده می‌شود و غذایی بسیار فوری و لذیذ است.

هویج پلو:

هویج پلوی شیرازی جزو غذاهای شیرین این شهر است. در آن از برنج، شکر، گوشت چرخ ‌کرده، زعفران، پیاز، دارچین و نمک استفاده می‌شود و طعم بسیار خوبی دارد.

کوفته هلوی شیرازی:

مواد اولیه کوفته هلو، گوشت چرخ ‌کرده، آرد نخودچی، تخم ‌مرغ، پیاز، هویج یا نرگسی می‌باشد. این مواد را با هم مخلوط نموده و در اندازه‌ یک هلو به همراه مقداری پیاز داغ یا کشمش به شکل گلوله درمی‌آورند. پس از سرخ کردن می‌توان این کوفته‌ها را مصرف نمود.

دمپختک شیرازی:

این دمپختک‌ در شیراز با کلم‌ پیچ، عدس، پیاز، هویج، ترخون، شوید، ریحان، نمک و زرد چوبه طبخ می‌شود. این غذا برای کسانی که به غذاهای گوشتی علاقه‌ای ندارند، گزینه‌ مناسبی است.

کوفته سبزی شیرازی:

کوفته سبزی شیرازی را در مسافرت به شیراز در زمستان تجربه کنید.

کوفته سبزی شیرازی را در مسافرت به شیراز در زمستان تجربه کنید.

کوفته سبزی از کوفته‌های محلی شیرازی است که در تهیه آن از گوشت چرخ‌ کرده، پیاز، نخود و سبزی استفاده می‌شود. اندازه‌ این کوفته‌ها از کوفته هلو اندکی بزرگتر و حدوداً به اندازه‌ی یک پرتقال است.

سوغات شیراز:

سوغات شیراز را می‌توان به دو دسته خوردنی‌ها و صنایع دستی تقسیم نمود. سوغات خوراکی شیراز بسیار متنوع هستند اما انواع معروف آن عبارتند از: یوخه، مسقطی، کلوچه شیرازی، بادام سوخته، حلوا‌ی کاسه‌ای، رنگینک، عرقیات گیاهی نظیر عرق بهارنارنج، بیدمشک، گلاب، نسترن و…، دمنوش‌های گیاهی، لیموی شیرازی، آبغوره شیراز.

صنایع دستی شیراز نیز دارای انواع گوناگونی هستند از جمله خاتم کاری، سفال‌گری، معرق کاری، ظروف و اشیای نقره، منبت کاری، قلم ‌زنی، مینا کاری، شیشه گری، زیرانداز نمدی، گلیم، جاجیم و قالی، گیوه.

حقایقی درباره شیراز:

  • شیراز یکی از ۵ کلان شهر ایران است و لقب سومین حرم اهل بیت ایران به آن داده شده است.
  • یکی از شاعران بانوی ایرانی به نام «جهان ملک خاتون» در شیراز می‌زیسته است.
  • شیراز یکی از اولین شهرهای ایران است که گازرسانی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار