مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: کتابخانه عمومی نیمه کاره شهرستان دماوند بعد از گذشت سالها بلاتکلیفی ، امسال با حمایت مسئولان شهرستان به ویژه شهرداری دماوند، تکمیل می شود.
کد خبر: ۷۶۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵ 24 July 2019

به گزارش تابناک تهران، علی نیکنام روز سه شنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دماوند که با حضور اعضای انجمن در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، به اهمیت افزایش سرانه مطالعه در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: اگر می‌خواهیم سرانه مطالعه را در جامعه بالا ببریم باید به سه عامل افزایش تیراژ کتاب، افزایش کتابخانه های عمومی و گفتمان رایج کتاب و کتابخوانی توجه کنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه میزان تیراژ کتاب وضعیت مناسبی ندارد، خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های این نهاد علاوه بر تشویق مردم جهت عضویت در کتابخانه ها، ترویج گفتمان کتابخوانی در بین خانواده‌ها، جلسات و نشست‌ها است که می‌تواند در افزایش سرانه مطالعه مؤثر باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کتابخانه های عمومی هیچگونه بودجه‌ای برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی ندارد، تصریح کرد: سهم نیم درصد شهرداری‌ها و نقش خیرین در این میان بسیار مؤثر است؛ اگر چه در مواقعی شاهد هستیم با وجود موافقت جهت احداث یک کتابخانه، نهادی اعتبار تخصیصی را به موضوع دیگری اختصاص می‌دهد که هم اکنون این مهم در خصوص احداث یک کتابخانه در منطقه دماوند صورت گرفته است.

وی با اشاره به موضوع پایتخت کتاب و تحقق این مهم در شهرستان دماوند نیز گفت: موضوع پایتخت کتاب هم اکنون در حال پیگیری است و حتی طرحی به عنوان جام باشگاه‌های کتابخوانی نیز فعال شده و در این زمینه اقدامات ارزشمندی در حال تحقق است اما برای دست یابی به این موقعیت باید شاخص‌ها را تقویت کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون شهرستان دماوند شاخص‌های لازم را در ایجاد پایتخت کتاب ندارد، گفت: دماوند پتانسیل‌های خوبی دارد اما برای تحقق این مهم باید زیرساخت‌ها را فراهم کرد؛ هم اکنون یک کتابخانه نیمه کاره در دماوند وجود دارد و حتی منطقه گیلاوند و شهر آبعلی از کتابخانه محروم است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: کتابخانه های عمومی پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی یک جامعه هستند و اگر می‌خواهیم جامعه‌ای شاد و دور از افسردگی، ایمن و دور از هر گونه حادثه ای باشیم، باید به کتاب و توسعه کتابخانه ها به عنوان یک ابزار توجه کنیم چرا که افزایش کتابخانه فضیلت‌ها را آشکار می‌کند.

رشد ۱۶ درصدی عضویت بخش کودک در کتابخانه های دماوند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران با اشاره به رشد ۱۶ درصدی عضویت کودکان دماوندی در کتابخانه های این شهرستان طی سال گذشته، افزود: تلاش داریم این مهم را با کمک نهادهای مربوطه افزایش دهیم چرا که هدف ما سرمایه گذاری در بخش کودکان و نوجوان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در استان تهران ۱۵۵ کتابخانه در قالب کتابخانه های شهری، روستایی و سیار وجود دارد، گفت: چند کتابخانه نیز در دستور کار این نهاد قرار گرفته که با تکمیل آن تا پایان سال به ۱۶۰ باب کتابخانه خواهیم رسید؛ تعداد کتابخانه در یک منطقه به نسبت جمعیت باسواد شهرستان بررسی می‌شود.

نیکنام در خصوص تقویت کتاب و کتابخوانی در مناطق روستایی نیز خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در این نهاد، ایجاد کتابخانه سیار برای مناطق روستایی است که البته در روستاهای پرجمعیت علاوه بر این مهم، در نظر داریم با حمایت امور روستایی استانداری تهران، مکان‌های که مناسب ایجاد کتابخانه است با همکاری دهیاری‌ها، بررسی و تجهیز و به این مهم اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: هم اکنون روستای سربندان از توابع شهرستان دماوند به دلیل اینکه از جمله روستاهای پرجمعیت منطقه است، در دستور کار قرار گرفته و در آینده‌ای نزدیک به کتابخانه مجهز می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه کتابخانه های موجود در مراکز علمی و مساجد برای تقویت این بخش مؤثر بوده ولی کافی نیست، گفت: کتابخانه های مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد صرفاً تخصصی هستند ولی ما برای جامعه نیازمند توسعه کتابخانه های عمومی هستیم اما می‌توان با تعامل و مشارکت از این کتابخانه ها نیز بهره مند شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران در خصوص تقویت تروجی فرهنگ کتابخوانی در فضای مجازی نیز تصریح کرد: این مهم خوب است ولی به دلیل نوع دسترسی مخاطبان به کتاب‌ها، با مشکلات حقوقی همراه خواهد بود و امکان شکایت توسط نویسندگان وجود دارد که این مهم از نظر حقوقی نیازمند بررسی است.

استفاده از ظرفیت‌های موجود در جهت تقویت سرانه مطالعه

مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم در شهرستان افزایش سرانه مطالعه است، گفت: برای تحقق این مهم با توجه به سند توسعه شهرستان و افق ۵ ساله این سند، لازم است با توجه به میزان بودجه و اعتباراتی که وجود دارد، حرکت کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و دیگر مراکز فرهنگی و علمی شهرستان دارای کتابخانه های مطلوبی هستند که نسبتاً کمتر از آنان استفاده می‌شود؛ به نظر می‌رسد استفاده درست و کافی از امکانات موجب نیز می‌تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را برطرف کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه نبود اطلاعات کافی در خصوص شاخص‌های بخش کتاب و کتابخوانی نمی‌تواند ما را در تحقق اهداف سند توسعه شهرستان یاری کند، تصریح کرد: داشتن اطلاعات در خصوص میزان فضا، سرانه مطالعه، تعداد عناوین کتاب و… می‌تواند شهرستان را در این زمینه بیش از پیش یاری و از هزینه‌های اضافی جلوگیری کند.

فرماندار شهرستان دماوند همچنین به تقویت بخش کتابخوانی در فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: امروزه بخش عمده‌ای از جامعه در فضای مجازی فعالیت و یا از آن استفاده می‌کنند که اگر با برنامه ریزی و ارائه طرح‌های ارزشمند در این حوزه نیز با ایجاد کتابخانه مجازی فعالیتی صورت گیرد، موفق خواهد بود.

حسین محمدی، مسئول کتابخانه های عمومی دماوند در خصوص احداث کتابخانه پیش بینی شده در منطقه گیلاوند نیز گفت: این مهم با حمایت فرماندار شهرستان در کمیته برنامه ریزی استان و سند توسعه شهرستان مصوب شد؛ هم اکنون توسط راه و شهرسازی زمینی به مساحت ۲۶۰۰ متر در جنب حوزه علمیه خواهران شهرستان اختصاص یافته ولی به دلایلی اعتبار تخصیص نیافته و فعلاً متوقف است.

وی ادامه داد: در روستای سربندان بنایی حدود ۳۰۰ متر جهت احداث کتابخانه پیش بینی شده است که لازم است تجهیز و تأمین نیروی انسانی صورت گیرد که در صورت تکمیل در دهه فجر افتتاح خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار