این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت بیش از ۳ هزار واحدی شاخص کل بورس، وزیر راه: بعد از ۲۸ سال صاحبخانه شدم، سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد، سرمایه صرافی‌ها ۱۲ میلیارد تومان شد، چند میلیون نفر برای دریافت سود سهام عدالت مراجعه نکردند؟، قیمت خودرو‌ها به نرخ‌های پایه ۱۸ فروردین نزدیک شد و موافقت کمیسیون اقتصادی دولت با نرخ صادراتی برق ماینر‌ها را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۴۹۲۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ 22 July 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت بیش از ۳ هزار واحدی شاخص کل بورس، وزیر راه: بعد از ۲۸ سال صاحبخانه شدم، سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد، سرمایه صرافی‌ها ۱۲ میلیارد تومان شد، چند میلیون نفر برای دریافت سود سهام عدالت مراجعه نکردند؟، قیمت خودرو‌ها به نرخ‌های پایه ۱۸ فروردین نزدیک شد و موافقت کمیسیون اقتصادی دولت با نرخ صادراتی برق ماینر‌ها را در بر دارد.

وزیر نفت: فعلا موضوع سهمیه‌بندی بنزین مطرح نیست

زنگنه درباره اینکه آیا وزارت نفت آماده عرضه بنزین با کارت هوشمند سوخت از ۲۰ مردادماه است، اظهار کرد: بله آماده است و به‌تدریج عرضه بنزین با کارت سوخت از ۲۰ مردادماه آغاز و پس از آن تکمیل می‌شود. وی تصریح کرد: افرادی که در ثبت‌نام‌های پیشین شماره حساب‌های خود و نیازشان را برای دریافت کارت هوشمند سوخت المثنی اعلام کرده‌اند، کارت سوخت دریافت می‌کنند و ما معطل ثبت‌نام جدید نخواهیم ماند. وزیر نفت درباره اینکه اگر پس از ۲۰ مردادماه فردی کارت سوخت نداشته باشد، چه راهکاری برای آنها وجود دارد، گفت: این افراد هم می‌توانند از سامانه دولت همراه استفاده کنند و هم می‌توانند به پلیس+۱۰ مراجعه کنند، ضمن اینکه برای مدت محدودی نیز می‌توانند از کارت‌ جایگاه‌دار استفاده کنند، زیرا فعلا موضوع سهمیه‌بندی بنزین مطرح نیست و فقط بحث انضباط دادن و جمع‌آوری اطلاعات است.

تقویت بیش از ۳ هزار واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش با افزایش ۳۲۲۴ واحدی معادل ۱.۳۱ درصد به رقم ۲۴۹ هزار و ۶۶۱ رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۴۲۰ واحدی معادل ۰.۶۲ درصد به رقم ۶۸ هزار و ۷۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۳۸۸ واحدی معادل ۰.۶۵ درصد، عدد ۶۰ هزار و ۱۳۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۹۳ واحدی معادل ۰.۴۸ درصد به رقم ۴۰ هزار و ۵۲۶ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۲۸۰ واحد افزایش معادل ۱.۲۰ درصد را رقم زد و به سطح ۲۷۷ هزار و ۳۶۲ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۱۳۹ واحد افزایش معادل ۱.۱۸ درصد به رقم ۱۸۳ هزار و ۸۹۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۷۴۷۲ واحد افزایش معادل ۱.۵۳ درصد همراه بود و عدد ۴۹۶ هزار و ۸۰۷ واحد را به نمایش گذاشت.

وزیر نفت: فعلا موضوع سهمیه‌بندی بنزین مطرح نیست/ تغییر مسیر دلار و سکه در بازار/ سازمان حمایت: برای کاهش قیمت سیب‌زمینی ۱۵ روز صبر کنید/ پیشنهادی برای کنترل قیمت گوشت

وزیر راه: بعد از ۲۸ سال صاحبخانه شدم/ قیمت‌ها افت کرده است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه "شاهد وادادگی در بازار مسکن هستیم و قیمت‌ها افت کرده است"، در پاسخ به این پرسش که صاحبخانه هستید یا مستأجر گفت: بنده مستأجر بودم و پس از 28 سال صاحبخانه شدم. وی همچنین درخصوص طرح تام‌کاد (خانه‌دار کردن کارکنان دولت) گفت: این طرح توسط رئیس‌جمهوری تأیید و به سازمان برنامه ابلاغ شده است و پس از ابلاغ این برنامه توسط سازمان برنامه، وزارت راه و شهرسازی آن را اجرایی خواهد کرد. /تسنیم

افزایش ۲۵۰ تومانی دلار در صرافی‌های بانکی

در معاملات روز یکشنبه، شاهد افزاش نرخ ارز در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد بودیم. روندی که از آخرین ساعات کاری روز چهارشنبه گذشته آغاز شد؛ زمانی که دلار به کمترین سطح چند پنج ماهه اخیر رسیده بود و حتی برای ساعاتی، نرخ فروش دلار در صرافی‌ها کمتر از نرخ فروش دلار در سامانه نیما قرار داشت. به نقل از اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، دیروز هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۸۰۰ تومان خریداری شد و به قیمت ۱۱۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که این نرخ نسبت به روز قبل، ۲۵۰ تومان و نسبت به روز پنج شنبه، ۴۰۰ تومان افزایش داشته است. هرچند نرخ دلار در بازار آزاد، به قیمت ۱۱۸۴۰ تومان نیز رسیده بود. همچنین هر اسکناس یورو به عنوان دیگر ارز پرطرفدار، به قیمت ۱۳۷۰۰ تومان خریداری شد و با افزایش ۲۵۰ تومانی به نرخ ۱۳۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد/ حباب به ۲۴۰ تومان رسید

دیروز هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به رقم ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل ۲۰۰ هزار تومان معادل ۵ درصد رشد داشت. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز شنبه، ۱۱۰ هزار تومان گران‌تر شد. هر ربع سکه بهار آزادی نیز با رشد ۷۰ هزار تومانی به رقم یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافت. هر سکه یک گرمی، ۹۷۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز قبل، ۱۰ هزار تومان رشد داشت؛ و هر گرم طلای ۱۸ عیار، با افزایش ۱۱۴۰۰ تومانی به رقم ۴۰۵ هزار تومان رسید. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار آبشده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به رقم یک میلیون و ۷۵۴ هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل، ۴۵ هزار تومان گران‌تر شد. به گفته کشتی آرای، حباب سکه در بازار با افزایش ۸۰ هزار تومانی نسبت به روز شنبه، به رقم ۲۴۰ هزار تومان رسید که نشان از ورود تقاضا به بازار دارد.

سرمایه صرافی‌ها ۱۲ میلیارد تومان شد

بر اساس اطلاعیه منتشر شده در سامانهء صرافی‌ها (سنا) ، به استناد تبصره (2) ماده (11) دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، حداقل سرمایه جهت تاسیس صرافی در شهرهای بزرگ شامل تهران، مشهد، اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز و کرج مبلغ یک‌صد و بیست (120) میلیارد ریال و سایر شهرهای کشور مبلغ شصت (60) میلیارد ریال تعیین شده است. همچنین مقرر گردید صرافی‌های مجاز فعلی، حداکثر تا تاریخ 1400/11/01، نسبت به افزایش سرمایه به صورت نقد و تطبیق شرایط خود با سرمایه تعیین‌شده جدید، اقدام نمایند. بدیهی است در صورت پایان مهلت مقرر و عدم تطبیق شرایط شرکت با الزامات یادشده، تمدید مجوز فعالیت آن صرافی و رسیدگی به سایر درخواست‌های واصله در بانک مرکزی امکان‌پذیر نخواهد بود. به گزارش تسنیم، بانک مرکزی به آن‌دسته از متقاضیان تاسیس صرافی که پیش از این نسبت به مسدودی یک میلیارد تومان خود اقدام کرده بودند، تکلیف کرده است که باید کل مبلغ جدید سرمایه تصویب شده -یعنی 12 میلیارد تومان- را مسدود کنند تا نسبت به تاسیس صرافی آن‌ها اقدام صورت پذیرد. قابل ذکر است پیش از این باید فقط 25٪ سرمایه اولیه صرافی‌ها مسدود می‌شد تا تشریفات تاسیس صرافی طی گردد.

چند میلیون نفر برای دریافت سود سهام عدالت مراجعه نکردند؟

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: تاکنون 5 میلیون مشمول زنده و ورثه 2.4 میلیون متوفی برای دریافت سود سهام عدالت مراجعه نکردند. پوری حسینی در مورد اعلام شماره شبای حساب بانکی مشمولان سهام عدالت گفت: از آغاز طرح تا پایان سال 94 که طرح 10 ساله سهام عدالت تمام شد، در مجموع 49 میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و 226 هزار و 193 نفر مشمول دریافت سهام عدالت شده‌اند و پس از آن ورودی جدیدی برای این سامانه نداشته‌ایم. وی افزود: از 49 میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نفر مشمول سهام عدالت 2.2 میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نفر تا آن تاریخ متوفا شده بودند و 47 میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نفر مشمول سهام عدالت در قید حیات بودند و ظرف حدود سه سال گذشته که طرح واریز سود سهام عدالت اجرا شد، حدود 300 هزار نفر جدید از مشمولان نیز فوت کردند که تاکنون 2.5 میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشمول سهام عدالت در مجموع فوت شده‌اند.

سازمان حمایت: برای کاهش قیمت سیب‌زمینی ۱۵ روز صبر کنید

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ضمن اعلام اینکه قیمت تخم‌مرغ در ستاد تنظیم بازار ۷۵۰۰ تومان مصوب شده و با قیمت بالاتر از آن برخورد تعزیراتی می‌شود، گفت: بر اساس آمار تولید و برداشت‌ سیب‌زمینی، قیمت این محصول در ۱۵ روز آینده کاهش می‌یابد. قیمت نهایی مرغ بر اساس پیشنهاد وزارت کشاورزی و طبق نظر ستاد تنظیم بازار ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده که بر همین مبنا قیمت مرغ زنده نیز ۸۵۵۰ تومان تعیین شده است. وی با اشاره به دریافت گزارش تخلف گرانفروشی در عرضه مرغ و تخم‌مرغ در سطح بازار، گفت: باتوجه به مصوبه موجود در صورت احراز تخلف، بازرسان سازمان حمایت گزارش تخلف مربوطه را تنظیم و جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال خواهند کرد. تابش تصریح کرد: واحدهای عرضه مکلفند فاکتور خرید و فروش خود را جهت رسیدگی دقیق‌تر به بازرسان ارائه کنند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: همه کشتارگاه‌ها مکلف هستند قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی مرغ را روی بسته‌بندی‌های انجام شده اعمال کنند و در صورت اقدام غیر از این، با آنها برخورد قانونی لازم انجام خواهد گرفت.

قیمت خودروها به نرخ های پایه ۱۸ فروردین نزدیک شد

بررسی میدانی از بازار خودرو حاکی است امروز قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۷۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۸۹ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ به ۷۲ مییون تومان، پژو ۲۰۶ اس. دی ۸ ۹میلیون تومان و سمند ال. ایکس ۷۵ میلیون تومان کاهش یافت. همچنین در گروه مونتاژی‌ها، هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ به ۳۰۵ میلیون تومان و هایما به ۲۷۸ میلیون تومان رسید. کارشناسان معتقدند افزایش عرضه گروه ایران خودرو، دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها در بازار است و قیمت‌ها به پایه قیمتی ۱۸ فروردین‌ماه (پیش از افزایش ناگهانی قیمت‌ها) نزدیک شده است. با این حال، بررسی قیمتی خودروهای گروه سایپا تغییر آنچنانی نشان نمی‌دهد، به طوری که هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۴۹ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۱۴۴.۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ به ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تیبا به ۵۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ساینا در حدود ۵۹ میلیون تومان قیمت خوردند. در دسته مونتاژی‌های سایپا نیز هر دستگاه سراتو ۲۹۰ میلیون تومان و سیتروئن سی ۳، ۳۵۵ میلیون تومان قیمت خوردند. با وجود اینکه سایپا در چند روز اخیر تحویل خودروهای سراتو را به صورت یک ماهه آغاز کرده، قیمت فروش آن در سایپا ۲۹۵ و در بازار ۲۹۰ میلیون تومان است. کارشناسان، فاکتور نشدن خودروهایی جدید را دلیل اصلی ثبات قیمتی در گروه سایپا عنوان می‌کنند. سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران معتقد است روند کاهشی قیمت‌ها در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت، زیرا عرضه خودروها خوب بوده، اما خریدار در بازار کم است. /ایرنا

موافقت کمیسیون اقتصادی دولت با نرخ صادراتی برق ماینرها

معاون وزیر نیرو گفت: پس از بررسی‌های به عمل آمده در کمیسیون اقتصادی دولت، اتخاذ نرخ صادراتی برق برای ارز مجازی مورد موافقت قرار گرفت و نهایی شدن آن در انتظار تصویب هیئت دولت است. همایون حائری با تاکید بر اینکه دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال از مصرف برق و استهلاک بالایی برخوردار هستند، عنوان کرد: استخراج ارز دیجیتال مجاز نیازمند دریافت مجوز است، بنابراین برق مصرفی مراکزی که بدون مجوز در حال فعالیت هستند غیرمجاز است. 

پیشنهادی برای کنترل قیمت گوشت
 
منصور پوریان رئیس شورای تامین دام گفت: براساس نامه دامداران به معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، چنانچه تولیدکنندگان هر کیلوگرم لاشه گاو و گوساله را به صورت مستقیم با قیمت ۵۶ هزارتومان درب کشتارگاه عرضه کنند، تا قیمت این محصول برای مصرف‌کنندگان به کیلویی نزدیک ۶۰ هزارتومان می رسد. وی اظهارداشت: اقدام مورد درخواست دامداران موجب می شود تا دست چند حلقه از دلالان در فرایند خرید دام از درب دامپروری تا کشتارگاه از جمله چوب داران حذف شود و تولیدکنندگان مستقیم دام را به کشتارگاه ها تحویل می دهند که در کاهش قیمت این محصول نقش بسزایی خواهد داشت. پوریان تصریح کرد: قرار است در این اقدام گاو و گوساله با وزن ۲۵۰ کیلوگرم روانه بازار شود و دامی با وزن های بالاتر از این عرضه نشود. وی اضافه کرد: چنانچه موافقت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عرضه مستقیم دام سنگین به کشتارگاه ها فراهم شود، این موضوع در ارتباط با دام سبک نیز اجرایی خواهد شد که منجر به کاهش قیمت ها می شود. به نقل از ایرنا؛ ‌طبق آمارهای وزارت جهادکشاورزی که به تازگی منتشر شده، نیاز سالانه کشور ۹۶۰ هزارتن گوشت قرمز است که بخش عمده آن از محل تولید داخل و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد آن از محل واردات تامین می شود.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار