مدیرعامل قطار شهری تهران و حومه (مترو) با رد ادعای ایمن نبودن خط ۶ تاکید کرد:‌ تکمیل سامانه های این خط در جریان است و این اقدام به معنای ایمن نبودن آن نیست بلکه در حال کاهش حرکت سرفاصله های قطارها هستیم.
کد خبر: ۷۶۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵ 15 July 2019

به گزارش تابناک تهران؛ علی امام روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه خط ۶ از ابتدای افتتاح ایمن بوده اظهارداشت: نباید اقدامات در حال انجام برای تکمیل سامانه ها و کاهش سرفاصله حرکت قطارها، ایمن نبودن این خط تلقی و جریان سازی شود و اساس طرح مساله ایمن نبودن خط ۶ از اساس اشتباه است.

وی در واکنش به اظهارنظر یکی از کارمندان شورای اسلامی شهر تهران که چندی پیش اعلام کرده بود برخی خطوط مترو ایمن نیستند گفت: هیچ خطی را بدون ایمنی افتتاح نمی‌کنیم و اینگونه نیست که از روی تعجیل افتتاح را انجام دهیم و پس از آن بخواهیم ایمنی را تکمیل کرده باشیم.

امام اضافه کرد: هدف ما از اقداماتی که اخیراً انجام گرفته تنها کاهش سرفاصله حرکتی قطارها برای بهره‌مندی بیشتر مردم و رضایت‌مندی آنان است.

کارمند شورا نمی‌تواند درباره ایمنی مترو نظر دهد

مدیرعامل قطارشهری (مترو) تهران و حومه با اشاره به سخنان یکی از کارمندان شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر ایمن نبودن برخی خطور مترو، این اقدام را پدیده‌ای نوظهور و نامناسب خواند و تصریح کرد: کارمند اداری شورا صلاحیت اعلام ایمن بودن یا نبودن خطوط مترو را ندارد چرا که ایمنی خطوط مترو توسط کارفرما، مدیر طرح و پیمانکار تأیید می‌شود.

وی درباره ایمنی خطوط ۶ و ۷ مترو که اخیراً گفته شده مشکلات ایمنی دارند، اظهارداشت: در مسائل پیچیده فنی حوزه مترو هر شخص عادی نمی‌تواند نظر دهد و ملاک اظهار نظر فنی پیمانکاران، کارشناسان و مهندسان فن مترو است.

به گزارش ایرنا چندروز پیش برخی رسانه‌ها به نقل از «محمدعلی کرونی» دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نوشتند: در خط ۶ مترو پس از افتتاح ۹ کیلومتر جنوبی، هنوز هم موارد نقص ایمنی آن رفع نشده است.

وی همچنین عملکرد شرکت مترو را ضعیف خوانده و گفته بود: «عملکرد مدیریت مترو طی حدود ۲ سال سپری شده از آغاز دوره جدید مدیریت شهری به هیچ عنوان قابل دفاع نیست، تقریباً در هیچکدام از خطوط داخل شهری اقدام قابل توجهی انجام نشده و این سطح ضعیف عملکرد در طول دوران ساخت مترو بی‌سابقه است».

مدیرعامل مترو تهران انتقاد کرد: صحبت‌هایی از یک فرد به نام شورا در حالی رسانه‌ای شده که هیچ مسئولیتی در شورا ندارد و تنها کارمند اداری است و صحبت‌هایش سبب تشویش اذعان عمومی می‌شود زیرا روزانه میلیون‌ها نفر از خطوط مترو استفاده می‌کنند و ایجاد نگرانی بیجا نزد مردم، مشکل ساز خواهد بود.

وی معتقد است که «اظهارنظر کارمندان شورا درباره ایمنی مترو پدیده نوظهوری است».

خودمان خط ۷ را برای تأمین ایمنی تعطیل کردیم

امام گفت: بعد از روی کار آمدن تیم مدیریت جدید شهری خط ۷ به دلیل نواقص جدی بسته شد و اولویت این بود که خط ۷ را به وضعیت قابل قبولی برای افتتاح برسانیم که حد فاصل ایستگاه مهدیه تا نواب به طول ۶ کیلومتر و با پنج ایستگاه در تیرماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه بخش شمالی این خط حدفاصل نواب تا صنعت با سه ایستگاه در اسفند پارسال بهره‌برداری شد افزود: هم اکنون ایستگاه‌های مهدیه تا بسیج نیز در حال تکمیل است که با افتتاح این ۲ ایستگاه بسیج و میدان محمدیه تا مردادماه امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

امام با بیان اینکه ایستگاه محمدیه ایستگاه تقاطعی با خط یک است اظهارامیدواری کرد که هرچه زودتر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در خط ۷ مترو با وجود همه محدودیت‌ها دغدغه ما این بود که ایمنی، سیگنالینگ (سامانه کنترل ترافیک) و تهویه را به حد استاندارد برسانیم و آن را مورد بهره‌برداری قرار دهیم، اظهارداشت: حتی در خط ۷ بخش‌هایی از روسازی خط دچار مشکلات جدی بود و فواصلی از ریل از نظر تراز درست نبود که مجبور شدیم زیرساز بتنی را تخریب کنیم و ریل‌ها را سرجایش قرار دهیم.

همه مسائل مترو را باز نکردیم تا نگرانی ایجاد نکنیم

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه ادامه داد: ما همه این مسائل را به مردم نگفتیم تا نگرانی‌ها را زیادتر نکنیم زیرا اشتباه‌هایی بوده که به خاطر انجام کار شتاب زده در زمان گذشته رخ داده و اکنون خوشحالیم که خطی را تحویل مردم می‌دهیم که نواقص آن رفع شده است.

وی درباره اقدامات خود در خط ۶ مترو نیز گفت: زمانی که مدیریت جدید شهری مستقر شد در بازدیدی متوجه شدیم خط ۶ مترو از نظر کار ساختمانی ۸۷ درصد پیشرفت داشته، اما در کمال تأسف و تعجب با وجود آنکه بانک‌شهر به عنوان پشتیبان مالی، اعتبارات خوبی را تزریق کرده بود اما در حوزه تجهیزات تنها هفت درصد پیشرفت داشتیم.

امام با بیان این‌که کار ساختمانی خط ۶ پیشرفت زیادی داشت اما متأسفانه برنامه‌ریزی غلط و تأمین نشدن تجهیزات سبب شده بود که سرمایه‌های زیادی زیر خاک معطل بماند، گفت: در سال گذشته ۹ کیلومتر بخش جنوبی خط ۶ با سه ایستگاه شهدا تا دولت‌آباد آماده و در فروردین‌ماه سال جاری تقدیم مردم شد.

وی با بیان اینکه در خط ۳ و ۴ مترو نیز با وجود اعتبارات کمی که داشتیم سعی کردیم نواقص را برطرف کنیم، گفت: ۲ ورودی دوم در ایستگاه‌های شادمان و شیخ‌الرئیس راه‌اندازی شد و همچنین ایستگاه مهدیه را در خط ۳ راه‌اندازی کردیم که ایستگاه تقاطعی ۳ و ۷ است و همچنین ورودی دوم ایستگاه قائم در خط ۳ نیز راه اندازی کردیم.

به گزارش ایرنا مشکل ایمنی خطوط مترو پیشتر هم خبرساز شده و پیروز حناچی شهردار تهران نیز گفته بود: حادثه قطار سمنان به دلیل بی توجهی به سیگنالینگ بود و تأخیر در افتتاح مجدد خط ۷ مترو نیز برای تأمین همین موضوع بوده است؛ مترو موضوع حاکمیتی است که باید با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم آن بهره وری مناسب نیز از آن صورت بگیرد.

وی ادامه داد: بسیاری از تجهیزات سیگنالینگ خط ۷ مترو تهران در زمان پساتحریم خریداری شده است، اما پس از اعمال تحریم‌ها شرکت فروشنده نصب آنها را انجام نداد که این کار توسط مهندسان و جوانان داخلی انجام شد و به نتیجه رسید. در حقیقت این خودباوری در نیروهای جوان ایجاد شد و اینها فرصت‌هایی بود که از تحریم ایجاد شد هر چند که تحریم‌ها ناجوانمردانه و ظالمانه بود.

شهردار تهران همچنین چندی پیش در پاسخ به سوالی درباره اینکه قرار بود هر ماه یک ایستگاه مترو بهره برداری شود در حالی که گفته می‌شود این اتفاق نیفتاده و در عین حال ممکن است خط ۶ به خاطر نداشتن ایمنی تعطیل شود، گفت: چنین موضوعی را تأیید نمی‌کنیم. البته اگر بحث ایمنی و خطر جانی برای شهروندان باشد در توقف کار اغماض نداریم، اما خط ۶ مشکلی ندارد و ایستگاه‌هایی هم که افتتاح خواهند شد هم اکنون آماده بهره برداری هستند و تنها مشکل، تجهیزات هواکش است که با توجه به شرایط اقتصادی تأمین آن دشوار است.

به گزارش تابناک تهران اولین خط مترو تهران سال ۱۳۷۷ از تهران، صادقیه به گلشهر کرج افتتاح شد.

هم اکنون این ناوگان در هفت خط با ۲۲۳ کیلومتر و ۱۲۰ ایستگاه مترو فعال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار