کد خبر: ۷۶۲۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴ 15 July 2019

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از فارس ، شهرستان کهگیلویه با داشتن جمعیتی بالغ بر 130 هزار نفر و پوشش‌دهی خدمات درمانی شهرستان‌های همجوار با مشکلات عدیده‌ای در حوزه بهداشت و درمان دست و پنجه نرم می‌کند.

آزمایشگاه دولتی تشخیص طبی به منظور تشخیص بیماری‌ها و پیشگیری از نشر بیماری‌های پنهان راه‌اندازی شده و نقش مهمی در سلامت دارد اما آنچه از وضعیت این مرکز به وضوح قابل تشخیص است در اولویت نبودن تأمین نیازمندی‌های آن است و گویا دغدغه مسؤولان شبکه بهداشت و علوم پزشکی نیست.

شرایط امروز اقتصاد جامعه بر فعالیت آزمایشگاه‌ها هم تاثیر گذاشته و آزمایشگاه تشخیص طبی مرکزی دهدشت که مهمترین آزمایشگاه این شهرستان است را در تامین کیت‌ها و مواد مصرفی با مشکل روبرو کرده است.

با توجه به اینکه روزانه یکصد نفر برای تشخیص بیماری و انجام آزمایشات پیش از ازدواج، بارداری و سایر بیماری‌ها به این مرکز مراجعه می‌کند ادامه بی‌توجهی در تامین مواد مورد نیاز خطر تعطیلی این آزماشگاه را در پی دارد.

ماهیجان زن جوانی است که برای انجام آزمایشات بارداری مراجعه کرده بود به فارس گفت: از روستاهای قلعه‌رئیسی برای انجام آزمایش به اینجا آمدم چون هزینه این آزمایش در بخش خصوصی زیاد است و توان مالی ندارم.

وی گفت: به این امید به آزمایشگاه مرکزی مراجعه کروم که با هزینه مناسب کارم انجام شود اما می‌گویند فعلا پذیرش نداریم چون آزمایش بارداری مدتی است در اینجا انجام نمی‌شود.

 

پسر جوانی که از کمبودهای ازمایشگاهی در آزمایشگاه دولتی گلایه داشت هم گفت: اینکه چرا به مشکلات این آزمایشگاه رسیدگی نمی‌شود جای تامل دارد چرا سلامت مردم برای مسیولان مهم نیست؟

 مدیر آزمایشگاه تشخیص طبی مرکزی دهدشت درباره مشکلات این آزمایشگاه به فارس گفت: سه ماه است مواد مصرفی و کیت‌ها برای برخی از آزمایشات در اختیار نداریم و بارها این نیازمندی‌ها را به شبکه بهداشت و درمان شهرستان در میان گذاشتم.

سید جلال هادی‌نیا افزود: آزمایش cbc، کیت Hiv، کیتHbsag،ظرف ادرار در آزمایشگاه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از مراجعات روزانه متقاضی انجام آزمایش بارداری و ازدواج هستند ادامه داد: متاسفانه به علت نبود مواد مصرفی این آزمایشات مدتی است انجام نمی‌شوند و مراجعه کننده مجبور است برای تشخیص به آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه کند.

هادی‌نیا با بیان اینکه انجام این آزمایشات در آزمایشگاه مرکزی به صورت رایگان انجام می‌گرفت تصریح کرد: این در حالی است که در آزمایشگاه‌های خصوصی ۷۰ تا یکصد هرار تومان هزینه برای بیمار در بر دارد.

وی گفت: خرید مواد مصرفی باید به صورت نقدی باشد چون در شرایط امروز اقتصادی کسی حاضر به فروش نسیه نیست.

 

هادی‌نیا افزود: نیاز است دستگاه‌های آزمایشگاه هر 6 ماه تا کیسال تعمیر و سرویس شوند تا مشکلاتی در انجام آزمایش به وجود نیاید.

وی از مسؤولان خواست پیش از تعطیل شدن این مرکز تشخیص بیماری به فکر تامین مواد مصرفی و کیت‌ها باشند تا مردم برای انجام آزمایشات ضروری متحمل هزینه‌ نشوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار