دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ارزیابی دقیق و درستی از میزان خسارت صورت بگیرد یعنی ارزیاب‌ها باید خانه به خانه با پلاک مشخص به ارزیابی بپردازند.
کد خبر: ۷۶۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴ 09 July 2019

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه مدیریت بحران در مسجدسلیمان، اظهار کرد: در زلزله بزرگ مسجدسلیمان یک نفر فوتی و ۸ نفر آسیب جدی دیدند که نشان‌دهنده تلفات کم در این حادثه بود اما مجموع خسارت به خانه‌ها، اموال مردم، خودروها و تجهیزات نشان‌دهنده بزرگی این حادثه است.

به گزارش "تابناک" وی افزود: در این زلزله طبق برآوردهای اولیه به ۳ هزار واحد مسکونی بین ۱۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد شد که ۲ هزار واحد مسکونی در شهرها و یک هزار واحد در روستاها قرار دارند.

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: بر اساس گزارش جهاد کشاورزی حدود ۲۰۰ واحد دامداری پرورش ماهی در این زلزله آسیب دیدند که به اشتغال و تولید منطقه مرتبط است.

وی گفت: بخشی از زیربنا و زیرساخت‌های شهری و روستایی  و جاده‌های روستایی دچار آسیب و خسارت شدند.

رضایی با اشاره به لزوم امدادرسانی به مجروحان در مرحله اول، اظهار کرد: جلوگیری از سرقت‌ها و ایجاد امنیت در منطقه اهمیت زیادی دارد که در حال حاضر ناجا و سپاه امنیت منطقه را برقرار کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جبران خسارت مردم، عنوان کرد: در مرحله جبران خسارت مردم اولین گام ارزیابی دقیق و صحیح به‌صورت خانه‌به‌خانه است که در این موضوع باید مردم و ارزیاب‌ها همکاری لازم را داشته باشد و گزارش‌های دقیق و رسمی تهیه شود تا در زمان جبران خسارت اختلافات ایجاد نشود.

وی گفت: ارزیابی خسارات وارد شده باید علاوه بر منازل مسکونی از اموال آسیب دیده، واحدهای صنعتی و تولیدی انجام شود.

رضایی با اشاره به تفاوت مسجدسلیمان با دیگر شهرها، اظهار کرد: طرح جامع شهری مسجدسلیمان که حدود ۴ سال است مصوب شده است باید اجرایی شود که مشکل شهر برای حوادث آینده برطرف شود.

وی افزود: اجرای طرح جامع شهری مسجدسلیمان نباید مانع کمک‌ها به مردم زلزله‌زده و پرداخت خسارات به آن‌ها شود؛ ۳ هزار واحد مسکونی نباید تا زمان عملیاتی شدن طرح جامع بلاتکلیف باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مشکلات گسترده خوزستان از جمله ریزگرد، سیل و تغییرات اقلیمی، عنوان کرد: ۲ سال است که به این نتیجه رسیدیم که با این دولت‌ها و مجلس مشکل استان خوزستان حل نمی‌شود به همین دلیل یک شورای راهبردی در تهران ویژه رسیدگی به مشکلات خوزستان به‌ویژه مشکلات شمال استان تشکیل شده است که همه سران استان، اعضای خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در آن حضور دارند.

وی گفت: طبق دستور رهبری که مصوب شد ۵۰۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی خوزستان مدرنیزه شود در مرحله اول ۲۵۰ هزار هکتار آن آماده شد اما شمال خوزستان در مورد توجه قرار نگرفت که در شورای راهبردی ۴۰ هزار هکتار برای شمال استان در نظر گرفته شده در فاز دوم در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

رضایی با اشاره به طرح‌های ویژه شهر مسجدسلیمان، اظهار کرد: ۲۰ حلقه چاه نفت در مسجدسلیمان وجود دارد که پوشیده شده‌اند اما به شکل‌های جدید نفت از آن‌ها قابل بهره‌برداری است، در تلاش هستیم که برای ۱۵ سال درآمد حاصل از این چاه‌های نفت در اختیار شهرستان‌های منطقه از جمله مسجدسلیمان، لالی، اندیکا، هفتگل و گلگیر قرار بگیرد که باعث ایجاد یک آبادانی بزرگ در منطقه شود.

وی افزود: باید صندوق تهیه شود که فرماندار شهردار و فرد به نمایندگی از استاندار هیئت مدیره این صندوق به‌منظور هزینه درآمد نفتی برای منطقه شوند.

حجت الاسلام حیدر حجتی نیا فرماندار شهرستان مسجد سلیمان، با تشکر از پیگیری‌های دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی رخداد زلزله روز گذشته این شهرستان گفت: در دقایق اولیه وقوع زلزله، شورای مدیریت بحران برگزار و بررسی و ارزیابی خسارتها در کنار سایر کارها آغاز شد.

وی با اشاره به برخی خسارات وارده به منازل مسکونی، بیمارستان قدیمی شهر و سایر بناها گفت: برخی از منازل به خاطر آسیب‌های جدی، قابل بازسازی نیستند و پس لرزه‌های احتمالی ممکن است، خسارت‌های بیشتری به بار بیاورد.

در این نشست مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان، با ارائه گزارشی از زلزله ۵.۷ ریشتری روز گذشته و پس لرزه‌های آن، به اقدامات صورت گرفته برای ارزیابی خسارت‌ها و کمک به مجروحین زلزله اشاره کرد.

کیامرث حاجی زاده افزود: ۱۱۴ مجروح در این زلزله داشتیم که با خدمت رسانی کادر درمانی، به صورت سرپایی به اکثر آسیب دیدگان امدادرسانی شد، در بخش خدمات رسانی تلاش شده که برق و گاز در سطح شهر، برقرار بماند درعین حال آب معدنی و پکیج‌های امدادی در مناطق آسیب دیده توزیع شد ه و ارزیابی‌های بنیاد مسکن و شهرداری و راهداری ادامه دارد. برای برخی از مناطق در خطر نیز چادرهای اسکان با بالگرد ارسال شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار